امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277969
۱۰۰۲
۱
۰
نسخه چاپی

واکسن سینوفارم چین | تمام اطلاعات درباره واکسن سینوفارم که باید بدانید

سینوفارم مانند سایر واکسن‌ها باید دو نوبت تجویز شود. کارایی آن ۷۹ درصد است که بالاتر از واکسن آسترازنکا قرار دارد. مزیت واکسن چینی این است که خلاف واکسن‌های دیگر به دمای خیلی پایین نیاز ندارد و این امر انتقال و نگهداری آن را تسهیل می‌کند

واکسن سینوفارم چین | تمام اطلاعات درباره واکسن سینوفارم که باید بدانید

معرفی واکسن سینوفارم چین

از واکسن چینی سینوفارم در حال حاضر در کارزار واکسیناسیون عمومی ۳۴ کشور جهان همچون امارات عربی متحده، عراق، بحرین، مجارستان، اردن، پرو و صربستان استفاده شده و مجوز تزریق اضطراری آن توسط نهادهای بهداشتی ۴۰ کشور جهان صادر شده است.

این واکسن بر اساس روش «سنتی» ساخت واکسن تولید شده که در آن از ویروس غیرفعال ‌شده یا ضعیف شده برای تحریک سیستم ایمنی بدن و تولید پادتن(آنتی‌بادی) استفاده می‌شود. سپس وقتی بدن برای دفعه بعد با آن ویروس خاص مواجه شد، پادتن(آنتی‌بادی) خاصی تولید می‌کند؛ درست شبیه نحوه ایمن‌سازی بدن در مقابل بیماری فلج اطفال.

واکسن سینوفارم باید در دمای بین ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد نگهداری شود و در دو نوبت با فاصله زمانی بین سه تا چهار هفته تزریق شود. مطابق اعلام شرکت سازنده این واکسن، کارآیی آن در مرحله سوم آزمایش بالینی که در ۱۰ کشور انجام شده به ۷۹ درصد رسیده؛ ولی مطالعه دیگری که در مورد کارآیی آن در کشور امارات انجام شده، این نرخ را ۸۶ درصد نشان داده است.

رئیس شرکت سینوفارم در یک نشست خبری اظهار کرد: هیچ عارضه جانبی جدی از کسانی که واکسن را در موارد اضطراری دریافت کرده‌اند گزارش نشده است.

سینوفارم مانند سایر واکسن‌ها باید دو نوبت تجویز شود. کارایی آن ۷۹ درصد است که  بالاتر از واکسن آسترازنکا قرار دارد. مزیت واکسن چینی این است که خلاف واکسن‌های دیگر به دمای خیلی پایین نیاز ندارد و این امر انتقال و نگهداری آن را تسهیل می‌کند.

کلیه واکسن‌های کرونا که تاکنون در کشور‌های مختلف دنیا در حال تزریق هستند، مجوز استفاده اضطراری گرفته‌اند و در کنار آن همچنان در حال ادامه آزمایشات بالینی هستند. سینوفارم نیز در ۱۰ کشور از جمله امارات متحده عربی، مصر، اردن، پرو و آرژانتین با نزدیک به ۶۰ هزار داوطلب، ادامه آزمایش‌های بالینی را در دست انجام دارد؛ این شرکت دو تاسیسات در چین ساخته که قادر به تولید ۲۰۰ میلیون دوز واکسن در سال است.

واکسن سینوفارم چین | تمام اطلاعات درباره واکسن سینوفارم که باید بدانید

قدرت واکسن سینوفارم چین در برابر کرونا دلتا

یکی از گونه‌ های نگران کننده ویروس کرونا گونه دلتا است. محققان معتقدند که سرعت انتقال‌ پذیری این گونه از ویروس دو برابر گونه اصلی است و با سرعت بیشتری منتقل می‌ شود. همچنین آسان‌ تر به سلول‌ های میزبان ریه متصل شده و باعث بروز علائم شدید بیماری کووید -۱۹ می‌ شود. اطلاعات ارائه شده نشان می‌ دهد که گونه دلتا ویروس کرونا ممکن است تأثیرات آنتی بادی تولید شده توسط واکسن‌ ها را خنثی کند.

اکنون نتایج یک مطالعه که در یکی از دانشگاه های سریلانکا انجام شده است، نشان می دهد که واکسن سینوفارم کرونا ساخت چین در برابر گونه دلتا کرونا به اندازه زیادی موثر است. بر اساس نتایج این مطالعه ۹۵ درصد افرادی که دو دوز واکسن سینوفارم دریافت کرده بودند، آنتی بادی های مشابه یک فرد مبتلا به کووید -۱۹ طبیعی را داشتند.

همچنین نتایج این بررسی‌ نشان می‌ دهد که واکسن‌ کرونای تولیدشده توسط شرکت داروسازی سینوفارم در کشور چین می تواند با گونه دلتا ویروس کرونا مقابله کند و مانع بروز بیماری کووید -۱۹ شود. این واکسن‌ خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌ دهد.

واکسن سینوفارم چین | تمام اطلاعات درباره واکسن سینوفارم که باید بدانید

عوارض تزریق واکسن سینوفارم چین

در مطالعات بالینی، عوارض شدید با این واکسن گزارش نشده است. شایع‌ ترین عارضه، درد در محل تزریق بوده است که بالاتر از ۱۰ درصد گیرندگان واکسن این علایم را نشان داده‌ اند و در کل بین یک تا ۱۰ درصد از گیرندگان واکسن نیز سایر علایم مانند تب موقت، احساس ضعف، سردرد، اسهال، قرمزی پوست ، سفتی، تورم و خارش محل تزریق داشتند.

راش جلدی (ضایعه پوستی) در محل تزریق، تهوع و استفراغ، خارش در محل‌ های غیر از تزریق، درد عضلانی، درد مفاصل، خواب آلودگی و گیجی از عوارض ناشایع بعد از تزریق واکسن بوده که حدود یک در هزار تا یک درصد گیرندگان واکسن را شامل شده است.

واکسن سینوفارم چین | تمام اطلاعات درباره واکسن سینوفارم که باید بدانید

سینوفارم برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، تزریق واکسن کرونا برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود، چرا که مطالعات برای تعیین اثربخشی واکسن کرونا بر این دسته از افراد هنوز تکمیل نشده است.

آیا زنان باردار می توانند واکسن سینوفارم بزنند؟

داده‌های موجود در مورد تاثیر واکسیناسیون کرونا با استفاده از واکسن «سینوفارم» بر زنان باردار، میزان اثربخشی آن و ریسک‌های احتمالی آن هنوز ناکافی است. با این همه، در تولید واکسن سینوفارم از شیوه‌ای استفاده شده که واکسن بسیاری از بیماری‌های دیگر هم به همان شیوه تهیه شده‌اند و در آن موارد، امنیت واکسن برای همه و از جمله زنان باردار بالا بوده است.

در این میان، سازمان بهداشت جهانی واکسیناسیون برای زنان باردار را هم توصیه می‌کند، چرا که خطرات احتمالی واکسیناسیون بسیار کمتر از خطرات عدم دریافت واکسن هستند.

سازمان بهداشت جهانی انجام تست بارداری پیش از دریافت واکسن را توصیه نمی‌کند. علاوه بر این، به تاخیر انداختن بارداری و یا سقط جنین به دلیل دریافت واکسن هم توصیه نمی‌شوند.

اثربخشی واکسن سینوفارم برای زنان در دوره شیردهی هم مشابه سایر افراد بالغ است. سازمان بهداشت جهانی توقف شیردهی پس از دریافت واکسن سینوفارم را هم توصیه نمی‌کند.

واکسن سینوفارم چین | تمام اطلاعات درباره واکسن سینوفارم که باید بدانید

چه کسانی می‌توانند واکسن سینوفارم بزنند؟

این واکسن برای افراد بالای ۱۸ سال کاربرد دارد. اگرچه در بروشور واکسن ذکر شده که برای گروه‌ های بالاتر از ۱۸ سال قابل استفاده است اما با توجه به محدود بودن حجم نمونه در سالمندان در نتایج کارآزمایی اولیه منتشر شده در ابتدا و تا زمان دریافت اطلاعات تکمیلی، توصیه به استفاده این واکسن در گروه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال شده بود. ولی اکنون در همه گروه‌ های سنی بالای ۱۸ سال استفاده می‌ شود.

علاوه بر افراد عادی، واکسن سینوفارم را می‌توان به تمام کسانی که قبلا کرونا گرفته‌اند هم تزریق کرد. داده‌های در دسترس نشان می‌دهند که ابتلای مجدد به کرونا، ۶ ماه پس از ابتلای اولیه، به ندرت اتفاق می‌افتد.

بنابراین، از آنجا که تعداد واکسن هنوز محدود است، توصیه می‌شود کسانی که در ۶ ماه گذشته تست PCR مثبت داشته‌اند، تا پایان ۶ ماه از دریافت واکسن خودداری کنند تا واکسن به بقیه افراد برسد.

کسانی که تب بالای ۳۸٫۵ درجه سانتی‌گراد داشته باشند نیز باید دریافت واکسن سینوفارم را به پس از کاهش تب خود موکول کنند.

  • منبع
  • اسپوتنیک
  • یورونیوز
  • تجارت نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید