امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279110
۱۲۸۱
۱
۰
نسخه چاپی

وقتی رئیس‌تان شما را نادیده می گیرد چه باید کرد؟

وقتی رئیستان شما را نادیده می گیرد چه باید کرد؟

قرار گرفتن در موقعیتی که رئیس‌تان شما را نادیده می‌گیرد یا به شما بی‌احترامی می‌کند، جالب نیست، و به مرور زمان، می‌تواند بر عزت نفس، سلامت روانی و شغلتان تأثیر منفی بگذارد. بنابراین اگر احساس می کنید رئیستان از شما دوری می کند و ایده های شما را به حاشیه می برد - به خصوص اگر تغییر ناگهانی باشد، چه کار می کنید؟

این را تصور کنید: شما در جلسه طوفان فکری هفتگی با تیم خود هستید. هر بار که ایده‌ای را به اشتراک می‌گذارید، رئیس‌تان آن را کنار می‌گذارد یا یک سر تکان می‌دهد و بدون هیچ واکنش واقعی جلو می‌رود. یا بدتر، شما یک مفهوم را به اشتراک می گذارید، رئیس شما آن را نادیده می گیرد، و دقایقی بعد همکارتان همان ایده را به اشتراک می گذارد و رئیس شما به آنها به خاطر پیشنهاد عالیشان تبریک می گوید. با احساس بی توجهی و بی احترامی اتاق را ترک می کنید.

قرار گرفتن در این موقعیت سرگرم کننده نیست و به مرور زمان می تواند بر عزت نفس، سلامت روانی و شغل شما تأثیر منفی بگذارد.

نویسندگان Cong Liu و Jie Ma در کتاب خود در مورد طرد شدن در محل کار - وضعیتی که در آن طرد، اخراج یا کنار گذاشته یا نادیده گرفته می‌شوید - خاطرنشان می‌کنند که این امر تا چه حد عادی است، زیرا اکثر کارمندان در مرحله‌ای از حرفه خود آن را تجربه می‌کنند.

در بررسی حجم وسیعی از تحقیقات در مورد این موضوع، آنها دریافتند که طرد شدن در محل کار می تواند منجر به خشم، افسردگی، اضطراب و خستگی عاطفی در بین افرادی شود که آن را تجربه می کنند.

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که رفتار با احترام برای اکثر کارکنان مهم‌تر از شناخت، قدردانی، دریافت بازخورد و حتی فرصت‌های یادگیری و توسعه است. در یک مطالعه جهانی، کارمندان مورداحترام قرار گرفته گزارش دادند:

56 درصد سلامت و تندرستی بهتر
72 برابر اعتماد و ایمنی بیشتر
89 درصد لذت و رضایت شغلی بیشتر
92 درصد تمرکز و اولویت بندی بیشتر دارند.

واضح است که احترام، در مقابل نادیده گرفته شدن، تاثیر طولانی مدتی بر ما و شغلمان دارد. بنابراین اگر احساس می کنید رئیستان از شما دوری می کند و ایده های شما را به حاشیه می برد - به خصوص اگر تغییر ناگهانی باشد، چه کار می کنید؟

راه هایی برای برخورد با نادیده گرفته شدن توسط رئیس‌تان

دیدگاه خود را به چالش بکشید

قبل از اینکه هر گونه نتیجه گیری مهمی در مورد رفتار رئیس خود بگیرید (مثلاً "آنها واقعاً دیگر من را دوست ندارند") از خود بپرسید که آیا رفتار آنها با شما دائمی بوده است یا اخیراً تغییر کرده است. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که به دلایلی که ارتباط چندانی با شما یا رابطه او با شما ندارد، کمتر مورد توجه قرار می گیرید.

با به چالش کشیدن هر فرضی که ممکن است دارید شروع کنید و در نظر بگیرید که آیا شواهد معتبری برای حمایت از دیدگاه شما وجود دارد یا خیر.

نیت رئیس خود را فرض نکنید.

به راحتی می توان نیت مضر را در مورد اینکه چرا رئیس شما ممکن است اینگونه عمل کند استنباط کرد، در حالی که در واقع ممکن است هیچ ربطی به شما نداشته باشد.

قبل از اینکه بدترین را فرض کنید، به آنها شک کنید و از خود بپرسید:

  • آیا اخیراً به رئیس من پروژه بزرگی داده شده است در حالی که آنها از قبل کارهای زیادی برای مدیریت دارند؟
  • آیا آنها ساعات بسیار طولانی کار می کنند زیرا حجم کاری آنها ناپایدار است؟
  • آیا آنها رئیس جدیدی دارند که ممکن است کار کردن با او چالش برانگیز باشد؟
  • آیا آنها کمبود منابع دارند و مسئولیت زیادی بر دوش دارند؟
  • آیا ممکن است در خانه با چالش هایی مواجه شوند؟

ارزش بررسی کردن را دارد تا ببینیم آیا دیگران در تیم نیز همین احساس را دارند یا خیر. به یکی از همکاران مورد اعتماد خود نزدیک شوید و بپرسید: «آیا اخیراً چیز متفاوتی در مورد [نام رئیس] مشاهده کرده‌اید؟

ممکن است متوجه شوید که شما تنها کسی نیستید که چنین احساسی دارد. اگر احساس می کنید که حجم کاری رئیستان یک عامل است، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که به رئیس خود نزدیک شوید و از او بپرسید که آیا کارهای بیشتری می توانید انجام دهید. برای کمک به آنها. آنها از ورود شما قدردانی خواهند کرد.

لنز را برگردانید

هنگامی که فرضیاتی را که در مورد رفتار رئیس خود دارید کنار گذاشتید، لنز را برگردانید و در نظر بگیرید که اگر فکر می‌کنید که آنها بهترین عملکرد خود را می‌کنند چگونه رفتار او را تفسیر می‌کنید.

براون در کتاب جرات رهبری می گوید: فرض نیت مثبت تنها زمانی پایدار است که مردم از خود این سوال را بپرسند: چه مرزهایی باید وجود داشته باشد تا بتوانم درستکاری و سخاوتمندی خود را در مورد پیش فرض هایم در مورد نیات سخنان و اعمال دیگران رعایت کنم.

برای مثال، شاید رئیس شما عمداً ایده شما را نادیده نگرفته باشد، اما روشی که شما آن را مطرح کردید به اندازه روشی که همکارتان انجام داد مؤثر یا واضح نبود. در دیدار بعدی خود، آن را مطرح کنید و بپرسید. می‌توانید بگویید: «می‌خواهم در نحوه ارائه ایده‌هایم در جلسات بهتر شوم. برای بهتر شدن در آن چه کاری را پیشنهاد می کنید؟ آیا کاری وجود دارد که دوست دارید من متفاوت انجام دهم؟

اتخاذ این رویکرد به این معنا نیست که شما رفتاری را که می تواند به عنوان قلدری یا ارعاب کننده طبقه بندی شود، توجیه می کنید. با این حال، این فرصت را برای شما فراهم می کند تا به اقدامات رئیس خود نگاه کنید و توضیحات جایگزین برای آنها در نظر بگیرید.

گفتگو را آغاز کنید.

مواقعی وجود دارد که بهترین رویکرد، رویکرد مستقیم است. برای مثال، پیام‌های ایمیلی مستعد تفسیر نادرست هستند، زیرا نمی‌توانید طرف مقابل را ببینید، نشانه‌های اجتماعی او را انتخاب کنید یا لحن او را بشنوید. همیشه بهتر است مکالمات حساس را حضوری (یا در تماس ویدیویی) داشته باشید. بنابراین ارزش ها و صداقت خود را حفظ کنید و فعالانه با رئیس خود در مورد رفتار او با شما صحبت کنید.

جرات جمع کنید.

وارد شدن به مکالمه با کسی که به او گزارش می دهید، شجاعت می خواهد. رئیس شما قدرت موقعیتی دارد. این قدرت تصمیم گیری و اختیاری است که آنها از جایی که در سلسله مراتب سازمانی می نشینند به دست می آورند. برای انجام این گفتگو می خواهید از ذخایر قدرت درونی خود استفاده کنید. وقتی شما صحبت نمی کنید، عدم تعادل قدرت در رابطه - که از قبل به دلیل اقتدار آنها وجود دارد - بیشتر از تعادل خارج می شود.

هنگامی که قدرت به طور مساوی توزیع می شود به طوری که همه احساس راحتی می کنند که صحبت کنند و ایده ها را به اشتراک بگذارند، به چالش کشیدن مفروضات، همکاری مشترک و تصمیم گیری آگاهانه تر و سنجیده تر آسان تر است.

زیاد طول ندهید تا بپرسید.

دوری از این نوع مکالمه ممکن است در ظاهر گزینه آسانی به نظر برسد، اما تجربه من نشان می دهد که اجتناب کارساز نیست. زمانی که شما برای اقدام بیش از حد زمان می‌برید، رسیدگی به موضوع اصلی اغلب سخت‌تر می‌شود.

با اجتناب از گفتگو، فرصت تعمیق و تقویت رابطه خود با رئیس خود را از دست می دهید. رهبران خوب از این واقعیت که شما شروع به گفتگو کرده اید قدردانی می کنند. به همین ترتیب، در انجام مکالمه، وضوح بیشتری در مورد انتظارات آنها به دست خواهید آورد و ممکن است متوجه شوید که برخی از فرضیات شما در مورد ماهیت رابطه شما نامعتبر است.

از آنجایی که بسیاری از ما اکنون در خانه کار می کنیم (چه تمام وقت یا پاره وقت)، بهترین راه برای تنظیم مکالمه ارسال ایمیل به رئیس خود است. می‌توانید بگویید، «می‌خواستم بدانم که آیا این هفته 30 دقیقه فرصت دارید؟ من می‌خواهم هر روز بهترین کارم را به کار ببرم و تا جایی که می‌توانم مؤثر باشم. من می خواهم طرح خود را با شما به اشتراک بگذارم و از شما حمایت می کنم.

به یاد داشته باشید، این یک مکالمه "من درست می گویم، تو اشتباه می کنی" نیست. سعی کنید با نیت خوب، علاقه واقعی به نیازهای رئیس خود و تمایل به دستیابی به یک نتیجه دوجانبه سودمند وارد آن شوید.

خودتان را آماده کنید.

اگر فکر گفتگو با رئیستان شما را مملو از ترس کند، تمرین رواقی «پیش‌اندیشی شرارت» - یا هنر تجسم منفی - به شما کمک خواهد کرد. هم اکنون به چگونگی کارکرد آن می پردازیم. به آنچه واقعاً می خواهید فکر کنید (به عنوان مثال، "من می خواهم احساس احترام کنم و در جلسات تیم شنیده شوم"). بعد، به این فکر کنید که در صورت انجام آن اقدام، بدترین نتیجه ممکن چیست.

مثلا:

  • بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد، اگر برای گفتگو با رئیس خود نزدیک شوید، چیست؟ می گویند نه.
  • بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد، اگر صحبت کنید و رئیستان با دیدگاه شما موافق نباشد، چیست؟ آنها با شما مخالف هستند و رابطه بهبود نمی یابد.

برای هر دو مثال، اگر بدترین نتیجه رخ داد، حداقل می‌دانید در کجا ایستاده‌اید، و سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید.

مزیت این عمل این است که شما را وادار می‌کند به این فکر کنید که چه چیزی ممکن است اشتباه پیش بیاید، بنابراین اگر (و چه زمانی) مشکلاتی پیش آمد، آماده هستید و بنابراین بهتر می‌توانید پاسخ دهید.

 چیزی که تصور می کنید به ندرت اتفاق می افتد، در حالی که تفکر در مورد احتمالات اغلب به شما کمک می کند تا متوجه شوید که ارزش ریسک کردن و گفتگو را دارد.

روی ترمیم رابطه کار کنید

هنگامی که مقداری آماده سازی را انجام دادید، به این فکر کنید که چگونه چیزی که به نظر می رسد خراب است را تعمیر کنید. گفتگوی خود را برنامه ریزی کنید و اینکه چگونه خود و کارتان را برای رئیستان بیشتر نمایان کنید.

گفتگو را انجام دهید

هدف خود را اینگونه بیان کنید: «من می‌خواهم تا جایی که می‌توانم به کاری که انجام می‌دهم ارزش اضافه کنم، و دوست دارم درباره چیزهای دیگری که از من نیاز دارید صحبت کنم. من امیدوارم که شما برای گفتگو در مورد اینکه چگونه ما با هم بهترین کار می کنیم باز باشید.

یک رهبر خوب به احتمال زیاد چنین درخواستی را رد نمی کند. هنگامی که به نظر می رسد برای حرکت رو به جلو آماده هستند، در مورد اینکه چقدر برای آنها و رهبری آنها ارزش قائل هستید صحبت کنید و به دنبال راه هایی هستید که بتوانید بیشتر به آنها کمک کنید. می‌توانید از این زمان برای روشن کردن احساس خود در هفته(های) گذشته استفاده کنید. می‌توانید بگویید: «من از ایده‌ای که در جلسه هفته گذشته به اشتراک گذاشتم هیجان‌زده بودم، اما احساس می‌کردم که شما خیلی در مورد آن هیجان‌زده نشدید. آیا راه دیگری وجود داشت که بتوانم آن را ارائه کنم؟ من از شما راهنمایی می خواهم که چگونه می توانم پیشرفت کنم.

به احتمال زیاد، رئیس شما بازخورد سازنده را به اشتراک خواهد گذاشت.

اگر تصادفاً رئیس شما درخواست شما را رد کرد یا به نظر می رسد در طول جلسه شما بسته شده است، در مورد اینکه آیا زمانی که آنها در فضای مناسب قرار داشتند به آنها نزدیک شده اید فکر کنید. اگر آنها حاضر به گفتگو با شما در هر زمانی نیستند، حداقل اکنون تصویر واضحی از نوع رئیس تان دارید و اینکه آیا مایلید برای آنها کار کنید یا خیر.

به دنبال فرصت هایی باشید تا خود را قابل مشاهده کنید.

هنگامی که با رئیس خود گفتگو کردید، به دنبال فرصت هایی برای نشان دادن ارزش خود و قابل مشاهده بودن خود باشید.

با توجه به اینکه بسیاری از ما اکنون از خانه کار می کنیم، پویایی محل کار تغییر کرده است، و ممکن است متوجه شده باشید که مدت زمانی که با رئیس خود دارید کاهش یافته است. به جای اینکه بنشینید و منتظر بمانید تا رئیس شما تعاملات را آغاز کند، فعال باشید. به عنوان مثال، جلسات منظمی را با آنها تنظیم کنید، وضعیت ایمیل را به روز کنید تا آنها را از کار خود آگاه کنید، و در صورت لزوم، ایمیل را حذف کنید و تلفن را بردارید و با آنها تماس بگیرید. در هر تعاملی حضور داشته باشید، به موقع، متمرکز، فعالانه مشارکت داشته باشید و سوال بپرسید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید