امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274405
۲۳۱۹
۱
۰
نسخه چاپی

پاکسازی روده | هدف از پاکسازی روده | روش های پاکسازی روده

پاکسازی روده ضامن سلامتی سایر ارگان های بدن از سموم مرگ آور است. "مرگ از روده بزرگ آغاز می‌شود" این را بقراط خیوسی (حدود ۳۷۰ قبل از میلاد- حدود ۴۶۰ قبل از میلاد)، پزشک یونان باستان گفته‌است و علم نوین نشان داده‌ حق با او بوده‌

پاکسازی روده | هدف از پاکسازی روده  | روش های پاکسازی روده

انجام پاکسازی روده روش خوبی برای دفع سموم از بدن و بازیابی سیستم گوارش است. بعد از انجام پاکسازی روده، احساس بسیار خوبی خواهید داشت.

یکی از اعضای مهم دستگاه گوارش کلون یا روده بزرگ است و سلامت دستگاه گوارش تاحد زیادی به سلامت آن وابسته است. روده ها معمولا مواد زائد و سمی را از بدن خارج می کنند ولی اگر روند هضم مختل شود و روده به طور کامل خالی نشود منجر به مسائل بهداشتی زیادی خواهد شد.

پاکسازی روده ضامن سلامتی سایر ارگان های بدن از سموم مرگ آور است. "مرگ از روده بزرگ آغاز می‌شود" این را بقراط خیوسی (حدود ۳۷۰ قبل از میلاد- حدود ۴۶۰ قبل از میلاد)، پزشک یونان باستان گفته‌است و علم نوین نشان داده‌ حق با او بوده‌ .

مزایای پاکسازی روده

تمیز نگه داشتن روده باعث ایجاد مزایای برای سلامتی می شود:

- خطر کاهش سرطان روده بزرگ، دومین یا سومین نوع سرطان در اغلب کشورهای صنعتی

- کاهش خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، یبوست مزمن و اسهال مزمن

- پایین آوردن خطر بواسیر در حال توسعه

- تولید گاز نامناسب کم تر

- جذب کارآمد آب و مواد معدنی

- احساس سبکی و راحتی در منطقه شکم

هدف از پاکسازی روده

تولیدکنندگان داروهای پاکسازی روده و متخصصان شست‌وشوی کلون، ادعاهای زیادی در باب مفیدبودن پاکسازی روده مطرح می‌کنند. هدف اصلی آنها زدودن مواد سمی و راکدی است که در دیواره‌های روده بزرگ قرار می‌گیرند. بنابراین، با پاکسازی روده تا حد زیادی عملکرد آن بهبود می‌یابد و تر و تازه‌تر می‌شود. از جمله سایر اهداف پاکسازی روده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بهبود روحیه
- بهبود و توسعه‌ی دستگاه ایمنی
- کاهش وزن
- کاهش خطرات سرطان روده

خطرات پاکسازی روده

یادتان باشد که طبیعی‌بودن لزوما به معنای بی‌خطربودن نیست. همیشه قبل از انجام عملیاتی مانند پاکسازی روده بهتر است از پزشک خود در این‌باره مشورت بگیرید. تعدادی عوارض جانبی برای این عملیات وجود دارد:

- حالت‌ تهوع، استفراغ، دردها و انقباضات شکمی؛
- سرگیجه به عنوان نمادی از بی‌آبی در بدن؛
- برهم‌خوردن تعادل مواد معدنی؛
- سوراخ‌شدن روده؛
- عفونت؛
- نارسایی کلیوی؛
- ایجاد تداخل با داروهایی که برای جذب دارو استفاده می‌شوند؛
- تخلیه‌ی میکروارگانیسم‌های مفید و طبیعی روده (از این موضوع می‌توان با جایگزین‌کردن باکتری‌های مفیدی مانند پروبیوتیک جلوگیری کرد).

پاکسازی روده | هدف از پاکسازی روده  | روش های پاکسازی روده

روش های پاکسازی روده

دمنوش رازیانه

چای دانه‌های رازیانه از خواص گوارشی بهره می‌برد که به محافظت از دستگاه گوارش کمک می‌کنند. پزشکان این چای را در موارد ناراحتی معده یا تورم توصیه می‌کنند.

ابتدا دو فنجان آب را گرم کنید، دانه‌های رازیانه را به آب اضافه کنید و آن را به جوش بیاورید.
سپس، چای را درون یک لیوان ریخته و یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید.
اجازه دهید هفت دقیقه به همان حالت باقی بماند، سپس چای را بنوشید.
مصرف این چای هر روز پس از ناهار توصیه می‌شود زیرا به گوارش کمک می‌کند.

دمنوش آویشن

آویشن از خواص پاک کنندگی بهره می‌برد و به تخلیه مواد زائد از بدن که ممکن است در روده بزرگ گرفتار شده باشند کمک می‌کند.
همچنین، این گیاه به گوارش کمک کرده، از اسپاسم های معده، تولید گازها و احتباس مواد فاسد در روده جلوگیری می‌کند. این می‌تواند به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

آویشن را درون آب ریخته و آن را به جوش آورید.
سپس اجازه دهید به مدت هفت دقیقه خنک شود و سپس چای را بنوشید.

چای بابونه

چای بابونه دارای خواص ضدالتهابی و پاک کنندگی است. این درمانی طبیعی برای تسکین ناراحتی روده، استرس دستگاه گوارش، کاهش گازها، و بهبود سوءهاضمه است.

بابونه از ویژگی‌های ضد اسپاسم بهره می‌برد و یک آرام‌بخش ملایم است که به آرامش عضلات روده بزرگ کمک می‌کند. این گیاه تحریک و گرفتگی‌های شکمی را کاهش می‌دهد. همچنین، بابونه از ویژگی‌های ضدعفونی‌کنندگی، ضدالتهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی سود می‌برد

آب را به همراه برگ‌های بابونه به جوش آورید.
سپس، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید چای پنج دقیقه به همان حالت باقی بماند.
نوشیدن چای بابونه پیش از خواب توصیه می‌شود.

چای نعناع

چای نعناع آرامش بخش است، به گوارش و بهبود سلامت روده‌ها کمک کرده و به آن‌ها در جذب مؤثر مواد مغذی کمک می‌کند.
برگ‌های نعناع سرشار از منتول و متیل سالیسیلات هستند. این دو ترکیب فعال از خواص ضد اسپاسم و آرامش بخش سود می‌برند که بر عضلات معده و روده اثر می‌گذارند. آن‌ها به تسکین علائم مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر نیز کمک می‌کنند.

ابتدا آب را به جوش آورید.

سپس، برگ‌های نعناع را به آب اضافه کرده و اجازه دهید پنج دقیقه درون آن باقی بمانند.
پس از آن، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید چای پنج دقیقه دیگر به همان حالت باقی بماند.
نوشیدن یک فنجان چای نعناع با معده خالی و یک فنجان دیگر پیش از خواب توصیه می‌شود.

چای ارجنگ

ارجنگ گیاهی با خواص ملین است. این گیاه به تقویت عضلات دیواره روده بزرگ کمک می‌کند، از این رو در پیشگیری از یبوست نقش دارد.

آب را حرارت دهید. سپس ارجنگ را به آن اضافه کنید.
زمانی که آب به جوش آمد، آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید پنج دقیقه به همان حالت باقی بماند.
بهتر است این چای پیش از خواب مصرف شود.

پاکسازی روده | هدف از پاکسازی روده  | روش های پاکسازی روده

چای سنا

۱ تا ۲ گرم از گیاه سنا  را ۱۰ دقیقه در آب جوش بریزید و روزی دوبار از این چای بنوشید. در صورتی که سابقه بیماری های التهابی دستگاه گوارش دارید بهتر است قبل از استفاده از سنا با پزشک خود یا طبیب مطمئن سنتی مشورت کنید.

آلو بخارا

برای پاکسازی روده، از آلوبخارا غافل نشوید. آلو بخارا (گوجه برغانى) همان آلوى سیاه است که طبیعتی سرد و تر دارد و مسکن حرارت گرم مزاج‌ها و صفراوى‌هاو ضد عطش و تب‌های ناشی از گرماست. آب آلو نیز سرشار از فیبر است، به همین دلیل این نوشیدنی یک ملین طبیعی محسوب می‌شود که با تحریک روده ، اجابت مزاج را آسان می‌کند.

چند عدد آلو بخارا و مقداری عرق کاسنى، عرق بیدمشک و گلاب مخلوط کنید و روى شعله ملایم بجوشانید تا خوب نرم شود، سپس آلوها را صاف کنید تا عصاره‌ی آن‌ها به دست بیاید. آب‏ آلو بخارای صاف شده را در یخچال نگهدارى کرده و روزانه به مقدار نیاز میل کنید.

سرکه سیب

دو قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و خوب تکان دهید و هم بزنید و میل کنید. از این مخلوط صبح ها بنوشید و خواهید دید که بعد از چند روز حرکات روده شما منظم و طبیعی خواهد شد. سرکه سیب حاوی آنزیم هایی است که موجب رشد پروبیوتیک ها می شود. همچنین ماهیت اسیدی این ماده بی نظیر می تواند به سختی با موادی که سال ها روده بزرگ را مسدود کرده اند مبارزه کند.

ویتامین D

ویتامین D به طور قابل توجهی ریسک رشد انواع سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. زمانی که نمی توانید در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، خوردن غذاهای سالم که شامل ویتامین D، مانند سالمون های وحشی و روغن ماهی قزل آلا با کیفیت بالا هستند ویتامین دی بدن خود را تامین کنید.

پروبیوتیک‌ها

اضافه‌کردن پروبیوتیک‌ها به رژیم غذایی راه دیگری برای پاکسازی روده است. پروبیوتیک‌ها مزایای دیگری هم برای سلامت دارند. برای ایجاد پروبیوتیک بیشتر در بدن، می‌توانید از مکمل‌های پروبیوتیکی بهره ببرید یا مواد حاوی پروبیوتیک نظیر: ماست، ترشی و سایر مواد تخمیر شده مصرف کنید. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفیدی به بدن معرفی می‌کنند. باکتری‌های مفید در کنار نشاسته مقاوم و فیبر برای روده مفید واقع می‌شود. این مواد التهاب را محدود و باعث دفع منظم می‌شوند. دفع منظم و عدم وجود التهاب در روده برای سلامت این عضو از بدن لازم است.

ویتامین A

اطمینان حاصل کنید که ویتامین A کافی دریافت می کنید. غدد که در صف مخاطی پوششی کولون قرار دارند، مسئول انتشار مخاط هستند که برای روانکاری مدفوع مورد نیاز است؛ ویتامین A برای حفظ سلامت این سلول های تخصصی که مخاط را آزاد می کنند، نیاز است.

روغن کرچک

یکی از بهترین روش ها برای پاکسازی روده ها بخصوص در درمان یبوست میانسالان و سالمندان است.

نکته: در ایام بارداری و شیردهی به هیچ وجه نباید از روش سم زدایی با روغن کرچک استفاده کرد.

عصاره مریم گلی

عصاره برگ های مریم گلی ضد التهاب طبیعی هستند و به بازیابی عملکرد روده برای رهایی از سموم کمک می کنند ؛ اغلب توصیه می شود علائم سندرم روده تحریک پذیر و همچنین استفراغ و اسهال را بررسی کنید.

یک قاشق چای خوری مریم گلی را در یک فنجان آب جوش بریزید ؛ اجازه دهید 10 دقیقه بماند و سپس آن را از صافی یا فیلتر رد کنید. این کار را 2 هفته تکرار کنید.

آب

مصرف مقدار زیادی آب و آبرسانی به بدن باعث می‌شود تا دستگاه گوارش به درستی عمل کند. افرادی که برای پاکسازی روده از پاکسازی با آب استفاده می‌کنند، باید روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب ولرم بنوشند. ضمن اینکه لازم است تا مواد غذایی پر آب نیز مصرف کنند. برای مثال سبزی و میوه‌هایی مانند: هندوانه، گوجه فرنگی، کرفس، کاهو و … بخورند. مواد غذایی بسیاری برای پاک‌کردن روده‌ها به شکل طبیعی وجود دارد.

آب نمک

این شیوه پاک‌کردن روده‌ها برای افرادی که دچار یبوست و نامنظم‌بودن دفع هستند، بسیار مفید است. برخی مطالعات در سال ۲۰۱۰ نشان از این داشت که پاکسازی روده با آب نمک در کنار انجام برخی از تمرینات یوگا نتایج خوبی به همراه دارد. قبل از خوردن صبحانه، ۲ قاشق چای‌خوری نمک را با آب ولرم مخلوط کنید و آب‌نمک را با معده‌ی خالی بنوشید، (نمک دریایی یا هیمالیایی استفاده کنید). بعد از چند دقیقه، نیاز به دفع در شما شکل خواهد گرفت. این کار را شب‌ها و صبح‌ها تکرار کنید. سعی کنید در خانه بمانید؛ چون احتمالا بارها نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی خواهید داشت.

پاکسازی روده | هدف از پاکسازی روده  | روش های پاکسازی روده

رژیم غذایی فیبردار

فیبر یکی از مواد مغذی است که اغلب در رژیم های غذایی نادیده گرفته می‌شود. فیبر در مواد سالم و کاملی نظیر: میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، دانه‌ها و آجیل وجود دارد. گیاهان حاوی سلولز و فیبر به تجمع مواد و زائدات در روده کمک می‌کنند. آنها باعث درمان یبوست و افزایش حرکات روده هم می‌شوند و به تقویت باکتری‌های مفیدی چون پروبیوتیک ها هم یاری می‌رسانند. برای داشتن روده بزرگ سالم، باید مقدار زیادی فیبر بخورید. فیبر برای تقویت باکتری‌های مفید روده هم مناسب هستند.

آبمیوه‌ها و اسموتی‌ها

آبمیوه‌ها از مواد معروف پاک‌کننده روده هستند. آبمیوه‌ها و سبزیجات فرایند پاک‌کنندگی روده را سریع و مؤثر انجام می‌دهند. تحقیقات زیادی در این حوزه صورت نگرفته، اما گویا خطراتی نیز در مورد مصرف زیاد فیبر وجود دارد.

بااین‌حال، مصرف متعادل آبمیوه‌ها و سبزیجات می‌تواند مفید واقع شود. آبمیوه‌ها حاوی فیبر و مواد مغذی هستند و به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کنند. علاوه‌بر این، آب را نیز نگهداری و به دفع منظم کمک می‌کنند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که ویتامین C در بسیاری از آبمیوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. آب سبزیجات، لیمو و سیب از جمله مواد مفید برای تسریع و بهبود پاکسازی روده هستند. البته برخی از متخصصان تغذیه، مصرف اسموتی ها را مفیدتر از آبمیوه می‌دانند. علت این است که گوشت و پالپ میوه در درست‌کردن آبمیوه‌ها کنار گذاشته می‌شود، در نتیجه از میزان فیبر موجود در آنها کاسته خواهد شد.

فیبر برای روده بزرگ ضروری و مفید است و اسموتی‌ها از فیبر فراوانی برخوردار هستند. برای اثرگذاری مصرف اسموتی‌ها لازم نیست، سایر مواد غذایی روزانه را حذف کنید. بلکه باید در کنار سایر مواد موجود در رژیم غذایی از فیبر موجود در اسموتی‌ها هم بهره ببرید.

نشاسته‌

نشاسته‌های مقاوم هم مانند فیبر هستند و در مواد غذایی نظیر: سیب زمینی، سبزیحات، موز سبز و حبوبات هم یافت می‌شوند. این مواد با تقویت باکتری‌های مفید روده اثرات مثبتی از خود به جای می‌گذارند. برخی مطالعات درباره‌ی مفیدبودن نشاسته‌های مقاوم در جلوگیری از ابتلا به سرطان روده هم صحبت کرده‌اند. نشاسته‌های مقاوم در کربوهیدرات‌ها هم وجود دارند. کسانی که رژیم کم کربوهیدرات دارند، نیز می‌توانند از نشاسته‌هایی استفاده کنند که کمتر باعث افزایش قند خون می‌شوند. سیب‌زمینی‌های رنگی کم‌نشاسته و برنج موادی با چنین خاصیتی هستند. استفاده از نشاسته‌های مقاوم در رژیم غذایی مانند استفاده از فیبر مفید است.

  • منبع
  • بیتوته
  • چطور
  • تیتر برتر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید