امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278231
۱۳۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

پیری زودرس مغز با تماشای زیاد تلویزیون

دو مطالعه جدید نشان می‌دهد حتی میزان متوسط ​​تماشای تلویزیون، بزرگسالان را در معرض پیری زودرس و آتروفی یا کوچک شدن مغز قرار می دهد.

اگر زیاد تلویزیون نگاه می کنید مغزتان زود پیر می شود!

پیری زودرس مغز بخاطر تماشای زیاد تلویزیون را جدی بگیرید

دو مطالعه جدید نشان می‌دهد حتی میزان متوسط ​​تماشای تلویزیون، بزرگسالان را در معرض پیری زودرس و آتروفی یا کوچک شدن مغز قرار می دهد.

به گزارش Web MD؛ محققان دانشگاه کلمبیا با مطالعه بر روی ۶ هزار و ۵۰۰ بزرگسال، دریافتند در مقایسه با افرادی كه خیلی كم تلویزیون تماشا می‌كنند، افرادی كه به میزان متوسط ​​یا زیاد پای تلویزیون می‌نشینند، بر اساس عملکردشان در آزمون‌های شناختی، حدود ۷ درصد ضعیف‌تر بودند.

محققان دانشگاه جانز ‌هاپکینز نیز با مطالعه بر روی حدود ۶۰۰ نفر با عادات نسبتاً پایدار تماشای تلویزیون که تحت اسکن‌مغزی MRI قرار گرفته بودند، دریافتند که مشاهده بیشتر تلویزیون با حجم کمتری از ماده مغزی خاکستری در اواخر زندگی ارتباط دارد و به طور متوسط، برای هر ساعت اضافی تماشای تلویزیون، ​​۰.۵ درصد ماده خاکستری از بین می‌رود.

ماده خاکستری مغز در کنترل عضلات، بینایی، شنوایی، قدرت تصمیم‌گیری و سایر عملکردهای مهم مغزی نقش دارد. هرچه حجم ماده خاکستری در مغز فرد بیشتر باشد، به طور معمول توانایی یادآوری و استدلال او بهتر است.

به گفته محققان، رفتارهایی از جمله کم‌تحرکی حین تماشای تلویزیون، یک خطر منحصر به‌فرد در رابطه با سلامت مغز و شناخت ایجاد می‌کند و این یافته‌ها بسیار مهم است زیرا اکنون کاملاً پذیرفته شده که نوروبیولوژی زوال عقل از جمله آتروفی مغز، در دوران میانسالی آغاز می‌شود؛ دوره‌ای که می‌توان رفتارهای قابل‌تغییر مانند تماشای بیش از حد تلویزیون را اصلاح کرد تا مغز دچار پیری زودرس نشود.

  • منبع
  • دویچه وله فارسی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید