امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280437
۸۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

چه عواملی باعث چرب شدن پوست می شود؟

علل پوست چرب شامل عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی است. در حالی که لزوما نمی توانید از شر پوست چرب خلاص شوید، می توانید اقداماتی را برای کاهش چربی پوست خود انجام دهید. نکته کلیدی شناسایی یک یا چند مورد از شایع ترین علل چرب شدن پوست شماست.

چرب شدن پوست صورت

دلایل چرب شدن پوست صورت

واقعیت این است که هر فردی در پوست خود کمی چربی دارد. زیر هر یک از منافذ شما یک غده چربی وجود دارد که روغن های طبیعی به نام سبوم تولید می کند. سبوم به حفظ رطوبت و سلامت پوست شما کمک می کند. در برخی افراد، غدد چربی می توانند بیش از حد چربی تولید کنند که باعث ایجاد پوست چرب می شود.

اگر پوست شما دائماً براق به نظر می رسد شاید شما پوست چرب داشته باشید. پوست های چرب حتی می توانند ظرف چند ساعت پس از تمیزی و شستن باز هم احساس چربی ایجاد کنند. همچنین احتمال بروز جوش‌ در پوست های چرب بیشتر است زیرا سبوم با سلول‌های مرده پوست مخلوط می‌شود و در منافذ شما گیر می‌کند.

ما در سراسر بدنمان به ویژه روی صورت و پوست سر غدد چربی فراوانی داریم و این غدد ترشح چربی به نام سبوم تولید می کنند که به مرطوب کردن و محافظت از پوست شما کمک می کند. برخی از افراد سبوم بیش از حد تولید می کنند و همین امر باعث براق شدن و ظاهر چرب پوست چرب می شود. و مشکل این است که پوست چرب می تواند منافذ را مسدود کند و حتی برای برخی افراد باعث ایجاد آکنه شود.

1. ژنتیک

پوست های چرب معمولا جنبه ژنتیکی دارد. اگر یکی از والدین شما پوست چرب دارد، احتمالاً غدد چربی بیش از حد فعال نیز دارید.

2. سن

در حالی که لزوماً شما با پوست چرب رشد نمی کنید، اما پوست شما در واقع با افزایش سن، سبوم کمتری تولید می کند. پیری پوست پروتئین هایی مانند کلاژن را از دست می دهد و تولید غدد چربی کند می شود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد با افزایش سن، پوست خشکی نیز دارند. همچنین در این زمان خطوط و چین و چروک های ظریف به دلیل کمبود کلاژن و سبوم بیشتر به چشم می خورد. یکی از فواید پوست چرب این است که ممکن است علائم پیری را به سرعت پوست های خشک نشان ندهند.

ممکن است اکنون پوست چرب داشته باشید، اما با افزایش سن باید پوست خود را ارزیابی کنید. حتی افرادی که در دهه ۳۰ زندگی خود هستند ممکن است همان ترکیب پوستی را که در سنین نوجوانی و ۲۰ سالگی داشتند، نداشته باشند. یک متخصص زیبایی می تواند به ارزیابی نوع پوست شما هر چند سال یکبار کمک کند تا ببیند آیا نیاز به ایجاد تغییراتی در روال مراقبت از پوست خود دارید یا خیر.

3. محل زندگی شما و زمان سال

در حالی که ژنتیک و سن عامل اصلی ایجاد پوست چرب هستند، محل زندگی شما و زمان سال نیز ممکن است در بروز پوست چرب دخیل باشند. افراد معمولا در آب و هوای گرم و مرطوب پوست چرب تری دارند. همچنین به احتمال زیاد در تابستان نسبت به پاییز یا زمستان چربی بیشتری روی پوستتان وجود دارد. علاوه بر آن، یک بررسی آلمانی در سال ۲۰۱۷ گزارش داد که افرادی که در مناطق شهری با آلودگی بالا در آسیا زندگی می کنند سطوح سبوم بالاتری دارند.

4. رژیم غذایی

همانطور که می دانیم، هورمون ها می توانند باعث چرب شدن پوست شوند، بنابراین مهم است که به آنچه به بدن خود وارد می کنید توجه داشته باشید. سعی کنید مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید و روی خوردن میوه ها و سبزیجات تازه تمرکز کنید. پخت و پز با روغن توصیه نمی شود و اگر در حال حاضر غذاهای فرآوری شده زیادی می خورید، بهتر است به جای آن بیشتر غذای تازه مصرف کنید.

5. دارو

برخی از داروهای مرتبط با هورمون، مانند داروهای ضد بارداری خوراکی و داروهای جایگزین هورمونی و استروئیدها، ممکن است باعث افزایش تولید چربی شده و منجر به پوست چرب شود. این به این دلیل است که آنها به طور بالقوه می توانند باعث کم آبی بدن شوند که پوست شما در این شرایط ممکن است چربی بیشتری تولید کند.

6. منافذ بزرگ شده

گاهی اوقات منافذ پوست شما به دلیل سن، نوسانات وزن و جوش های قبلی کشیده می شوند. منافذ بزرگتر نیز تمایل به تولید روغن بیشتری دارند. شما نمی توانید منافذ پوست خود را کوچک کنید، اما می توانید مراقبت بیشتری داشته باشید تا مناطقی از صورت خود را با منافذ بزرگ شده در طول روز پاک کنید.

7. استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب

استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب متناسب با نوع پوست، ممکن است پوست صورت شما را تا حدودی چرب کند. برخی افراد پوست مختلط را با پوست چرب اشتباه می گیرند و برای مثال ممکن است از کرم های خیلی سنگین استفاده کنند.

اگر در ماه‌های زمستان پوست خشک‌تری دارید، بهتر است برنامه مراقبت از پوست خود را برای بهار و تابستان با مرطوب‌کننده‌های سبک وزن و پاک‌کننده‌های مبتنی بر ژل تغییر دهید. استفاده از محصولات مراقبت از پوست صحیح می تواند تفاوت زیادی در میزان چربی باقی مانده روی صورت شما ایجاد کند.

8. زیاده روی در روال مراقبت از پوست

از طرف دیگر، شستن صورت یا لایه برداری بیش از حد نیز می تواند پوست شما را چرب کند. شاید این وضعیت تا حدودی چالش برانگیز باشد. زیرا هدف از شستشو و لایه‌برداری، از بین بردن چربی است.

اما اگر این کار را خیلی مکرر انجام دهید، مقدار زیادی چربی را از پوستتان پاک می کنید که این وضعیت می تواند باعث تحریک غدد چربی شود، به نحوی که روغن بیشتری تولید می کنند تا میزان چربی از بین رفته را جبران کند. شما فقط باید دو بار در روز پوست خود را بشویید تا از چربی اضافی جلوگیری کنید.

عدم استفاده از کرم ضد آفتاب نیز می تواند پوست شما را خشک کند و منجر به تولید چربی بیشتر شود. حتماً هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های ضد آفتاب دارای چربی کمتری هستند، اما ممکن است همچنان نیاز به استفاده مجدد در طول روز داشته باشید.

9. عدم استفاده از مرطوب کننده

این یک باور غلط و اشتباه است که مرطوب کننده باعث چرب شدن پوست می شود. در واقع، اگر از درمان‌های آکنه مانند اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید استفاده می‌کنید، قطعاً به یک مرطوب‌کننده خوب برای جلوگیری از خشک شدن پوستتان نیاز دارید. بدون مرطوب کننده، هر نوع پوستی خشک می شود.

بنابراین به جای حذف مرطوب کننده، نکته کلیدی این است که مرطوب کننده مناسب با پوست خودتان را پیدا کنید. مرطوب کننده های سبک و مبتنی بر آب برای پوست های چرب خوب عمل می کنند. همیشه این مرحله را بعد از پاکسازی و تونینگ انجام دهید. همچنین به دنبال محصولاتی باشید که «بدون روغن» و « غیر کومدوژنیک » هستند تا به پاک نگه داشتن منافذ کمک کنند.

10. هورمون ها

در دوران بلوغ، مردان و زنان هر دو مقدار بیشتری هورمون تستوسترون تولید می کنند. این ماده وارد غدد چربی می شود که در آن یک سری فرآیندهای آنزیمی باعث تحریک تولید سبوم یا به عبارت دیگر چربی می شود. این فرآیند به سطح هورمون حساس است، بنابراین وقتی سطح تستوسترون افزایش می یابد، چربی آن نیز افزایش می یابد.

11. لوازم آرایشی

برخی از لوازم آرایشی نسبت به سایرین با پوست مهربان تر هستند. به عنوان مثال، محصولات غیر کومدوژنیک، بدون روغن و بر پایه آب کمتر احتمال دارد منافذ پوست را مسدود کنند و چربی اضافی به پوست اضافه کنند. دفعه بعد که یک محصول مراقبت از پوست یا مقداری آرایش می‌خرید، دقت کنید و دریابید که آیا این مواد بر پایه روغن هستند یا پتانسیل مسدود کردن منافذ پوست را دارند. همچنین مراقب لوازم آرایشی برای پوست های چرب باشید که به طور خاص برای این نوع پوست خاص طراحی شده است.

چرب شدن پوست صورت

چه کسانی پوست چرب دارند؟

در واقع داشتن پوست چرب، یک بیماری پوستی بسیار شایع است که هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت تمایل دارد اولین بار در دوران بلوغ خودش را نشان دهد در واقع، تا ۷۵ درصد از جوانان بین ۱۵ تا ۲۰ سال تصور می شود که پوست چرب دارند. برای برخی، پوست چرب ممکن است تا سن ۶۰ سالگی ظاهر شود.

مردان به دلیل سطح تستوسترون بالاتر تمایل به تولید سبوم بیشتری دارند، اما برای زنان، به لطف نوسانات هورمونی ناشی از تخمک گذاری، تولید سبوم هر ماه افزایش می یابد. تولید سبوم نیز می تواند در دوران بارداری افزایش یابد.

نشانه های پوست چرب

پوست چرب از فردی به فرد دیگر بسته به سطح سبوم فرد متفاوت است، اما در کل، علائم رایج پوست چرب عبارتند از:

• صورت شما به دلیل اینکه پوست شما سبوم زیادی تولید می کند، براق خواهد شد.

• منافذ پوست شما بزرگ می‌شوند. به طوری که منافذ برجسته‌تر در ناحیه T شما (بینی، چانه و پیشانی) از عوارض جانبی داشتن پوست چرب است. آنها توسط منافذ مسدود شده ایجاد می شوند.

• به دلیل تولید بیش از حد سبوم که می تواند منافذ را مسدود کند، مستعد ایجاد جوش، لکه ها و جوش های آکنه خواهید بود.

• شما دچار جوش های سرسیاه خواهید شد. علاوه بر آکنه، لکه ها و جوش ها، پوست چرب نیز می تواند باعث ایجاد جوش های سرسیاه شود. آنها توسط سبوم اضافی در پایه فولیکول های مو ایجاد می شوند. هنگامی که سبوم هوا را لمس می کند، اکسید می شود و سیاه می شود.

• پوست شما همیشه چرب است و هرگز احساس سفت یا خشکی نمی کند و یا به دلیل خشکی پوسته پوسته می شود. پوست چرب معمولاً در سمت مخالف ترازو قرار دارد.

چه غذایی باعث چرب شدن پوست می شود؟

غذاهای با شاخص گلیسمی بالا مانند شکر، نان سفید و برنج سفید می توانند باعث افزایش سطح هورمون انسولین شوند که سطح گلوکز خون را تنظیم می کند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ در مجله بالینی و زیبایی پوست، این افزایش انسولین تولید سبوم شما را افزایش می دهد. در مورد غذاهای چرب، در واقع هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آنها باعث ایجاد پوست چرب می شوند وجود ندارد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید