امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278780
۱۲۸۴
۱
۱
نسخه چاپی

گیاهخواری و 55 واقعیت تازه درباره آن

گیاهخواری و 55 واقعیت تازه درباره آن

حقایق تازه درباره گیاهخواری

1- چندین مطالعه نشان می دهد که رژیم غذایی گیاهی متابولیسم بدن را افزایش می دهد و باعث می شود بدن تا 16 درصد سریعتر از رژیم غذایی گوشتی حداقل در 3 ساعت اول بعد از غذا کالری بسوزاند.

2- تعدادی از محققان استدلال می کنند که در حالی که بدن انسان قادر به هضم گوشت است، بدن ما در واقع به گونه ای طراحی شده است که گیاهخوار باشد. به عنوان مثال دندان‌های آسیاب انسان شبیه دندان‌های یک گیاه‌خوار مسطح و صاف هستند که آن‌ها را برای آسیاب کردن، نه ساییدن و پاره کردن مناسب می‌سازد.

3- اولین انجمن گیاهخواران در سال 1847 در انگلستان تشکیل شد. هدف این انجمن این بود که به مردم بیاموزد که می توان بدون خوردن گوشت سالم بود.

4- در سال 2012، شورای شهر لس آنجلس به اتفاق آرا قطعنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن تمام دوشنبه های لس آنجلس بدون گوشت خواهد بود. این اقدام بخشی از یک کمپین بین المللی برای کاهش مصرف گوشت به دلایل بهداشتی و محیطی است.

5- یک آمریکایی به طور متوسط تقریباً 222 پوند گوشت در سال می خورد. این شامل غذاهای دریایی نمی شود.

6- چندین محقق استدلال می کنند که رژیم گیاهخواری می تواند افراد بیشتری را نسبت به رژیم غذایی مبتنی بر گوشت سیر کند. به عنوان مثال، تقریباً 20000 پوند سیب زمینی را می توان در یک هکتار زمین کشت کرد. در مقایسه، تنها حدود 165 پوند گوشت گاو را می توان در 1 هکتار زمین تولید کرد.

7- چندین نوع گیاه خوار وجود دارد. سخت گیرترین نوع وگان ها هستند. وگان ها نه تنها از گوشت، بلکه از تمام محصولات حیوانی نیز اجتناب می کنند. در جامعه وگان بحثی در مورد اینکه آیا عسل برای رژیم غذایی وگان مناسب است یا خیر وجود دارد. به عنوان مثال، انجمن وگان و انجمن وگان آمریکا عسل را مناسب نمی دانند.

8- مطالعات نشان می دهد که رژیم گیاهخواری می تواند افراد بیشتری را نسبت به رژیم غذایی مبتنی بر گوشت سیر کند. به عنوان مثال، تنها حدود 20 درصد از ذرت کشت شده در ایالات متحده توسط مردم خورده می شود و حدود 80 درصد ذرت توسط دام ها خورده می شود. علاوه بر این، تقریباً 95٪ از جوی که در ایالات متحده رشد می کند توسط دام مصرف می شود. مطالعات نشان می‌دهد که تعداد افرادی که می‌توانند از غلات و دانه‌های سویا که در حال حاضر به دام‌های ایالات متحده تغذیه می‌شوند، تغذیه شوند، تقریباً 1،300،000،000 است.

9- مجموع تولید فضولات توسط جمعیت ایالات متحده 12000 پوند در ثانیه است. مجموع تولید فضولات توسط دام های ایالات متحده 250000 پوند در ثانیه است که اگر انسان از رژیم غذایی گیاهی تری استفاده کند و نیازی به دام های اهلی نداشته باشد یا اصلاً نیازی نداشته باشد، این مقدار بسیار کاهش می یابد. دام کمتر نیز گازهای گلخانه ای در زمین را تا حد زیادی کاهش می دهد.

10- برای تولید 1 پوند گندم تقریباً 25 گالن آب لازم است. حدود 2500 گالن آب برای تولید 1 پوند گوشت مورد نیاز است. بسیاری از گیاهخواران استدلال می کنند که افراد بیشتری که رژیم غذایی بدون گوشت می خورند فشاری را که تولید گوشت بر محیط زیست وارد می کند کاهش می دهند.

11- گیاهخواری ریشه در هند باستان دارد. در واقع، در حال حاضر 70 درصد از گیاهخواران جهان هندی هستند و تعداد گیاهخواران در هند بیشتر از هر کشور دیگری در جهان است.

12- یک مطالعه بریتانیایی نشان داد که ضریب هوشی کودک می‌تواند به پیش‌بینی شانس او برای گیاهخوار شدن کمک کند. هر چه ضریب هوشی بالاتر باشد، احتمال اینکه کودک گیاهخوار شود بیشتر می شود.

13- تحقیقات نشان می دهد که اگر مردی از گوشت قرمز اجتناب کند، جذابیت جنسی بوی بدن او را بهبود می بخشد.

14- بسیاری از گیاهخواران از خوردن گوشت اجتناب می کنند زیرا از نظر اخلاقی به ظلم به حیوانات اعتراض می کنند. به عنوان مثال، هنگامی که گیج کننده ها روی خوک ها موثر نیستند، گاهی اوقات به مخازن سوزاننده فرستاده می شوند تا پوست خوک های مرده را در حالی که هنوز زنده و هوشیار هستند نرم کنند.

15- گیاهخواران فقط اندکی کمتر از کسانی که رژیم گوشتی دارند، پروتئین دریافت می کنند. مطالعات مختلف در سرتاسر جهان تایید می‌کنند که رژیم‌های گیاه‌خواری در صورتی که دارای منابع گیاهی متنوعی باشند، پروتئین کافی را تامین می‌کنند.

16- گیاهخواران اغلب بر اساس مخالفت های اخلاقی علیه ظلم به حیوانات، از خوردن گوشت اجتناب می کنند. به عنوان مثال، طیور در قانون کشتار با شفقت گنجانده نشده است. بنابراین لازم نیست قبل از اینکه روی ریل متحرک قرار می گیرند تا گلویشان بریده شود، بیهوش شوند. برخی از آنها وقتی در مخزن سوزان غوطه ور می شوند هنوز زنده هستند. آنهایی که هنوز زنده هستند قرمز پوست نامیده می شوند.

17- انجمن رژیم غذایی آمریکا (ADA) نتیجه می گیرد که رژیم گیاهخواری یا گیاهخواری سالم تر از رژیم غذایی حاوی گوشت است. آنها خاطرنشان کردند که گیاهخواران شاخص توده بدنی پایین تری دارند، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی کمتر، سطح کلسترول خون و فشار خون پایین تر، نرخ پایین تر فشار خون بالا دارند و کمتر به دیابت نوع 2، و سرطان پروستات و روده بزرگ مبتلا می شوند.

18- مردم به دلایل مختلفی از جمله نگرانی های اخلاقی، بهداشتی، سیاسی، محیطی، فرهنگی، زیبایی شناختی و اقتصادی گیاهخوار می شوند.

19- یک گیاهخوار اُوو(ovo) تخم مرغ می خورد اما سایر محصولات لبنی را نمی خورد.

20- یک لاکتو (Lacto) گیاهخوار لبنیات می خورد اما تخم مرغ را نه.

گیاهخواری و 55 واقعیت تازه درباره آن

21- یک رژیم گیاهخواری اُوو - لاکتو (ovo - Lacto)شامل تخم مرغ و محصولات لبنی است.

22- میوه‌خوار نوعی گیاه‌خوار است که در آن فرد فقط میوه‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها و سایر مواد گیاهی را می‌خورد که بدون کشتن گیاه قابل برداشت است.

23- گیاهخواری بر اساس فلسفه های هند و یونان باستان است. در هند، گیاهخواری بر اساس فلسفه آهیمسا یا عدم خشونت نسبت به حیوانات بود. برای یونانی ها و مصری ها اهداف آیینی یا پزشکی داشت. پس از مسیحی شدن رم، گیاهخواری تا حد زیادی از اروپا ناپدید شد. در رنسانس دوباره ظهور کرد.

24- الیزابت بلکبرن برنده جایزه نوبل دریافت که رژیم گیاهخواری بیش از 500 ژن را تنها در 3 ماه تغییر داده است. ژن‌هایی را فعال می‌کند که از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند و ژن‌هایی را که باعث سرطان‌های مختلف و سایر بیماری‌ها می‌شوند، غیرفعال می‌کند.

25- برخی از گیاهخواران ممکن است ندانند که مایه پنیر اغلب برای تهیه پنیر استفاده می شود و بنابراین ناآگاهانه آن را می خورند. مایه پنیر از مخاط داخلی چهارمین محفظه معده گوساله های جوان و از شیر گرفته نشده ذبح شده استخراج می شود.

26- از قضا، جف جولیانو، بازیگر اصلی نقش رونالد مک‌دونالد، اکنون یک گیاه‌خوار است.

27- تعداد حیواناتی که در هر ساعت برای گوشت کشته می شوند در ایالات متحده 500000 است.

28- گیاهخواران ممکن است کمبود ویتامین B12 داشته باشند که فقط از منابع حیوانی تامین می شود (اگرچه می تواند در محصولات عصاره مخمر غنی شده نیز وجود داشته باشد). تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین B12 ممکن است با ضعیف شدن استخوان ها مرتبط باشد.

29- پستارین گیاهخواری است که ماهی می خورد. مانند رژیم گیاهخواری، رژیم غذایی پستارین شامل سبزیجات، میوه ها، غلات، لبنیات، لوبیا و تخم مرغ است. بر خلاف رژیم گیاه خواری، رژیم غذایی پستارین شامل ماهی و ماهی صدفی نیز می شود.

این اصطلاح اولین بار در سال 1993 ایجاد شد و ترکیبی از کلمه ایتالیایی pesce (ماهی) و کلمه انگلیسی گیاهخواری است.

30- گیاهان در هر هکتار 10 برابر بیشتر از گوشت پروتئین تولید می کنند.

31- یک گیاهخوار بودایی (سو گیاهخواری) هیچ گونه محصولات حیوانی و سبزیجات خانواده آلیوم - مانند پیاز، سیر، تره فرنگی، پیازچه و موسیر - را نمی خورد، زیرا بوی این سبزیجات کثیف آزاردهنده است و خون را عصبانی می کند.

32- گیاهخواران جین (Jain) لبنیات می خورند اما نه تخم مرغ، عسل یا سبزیجات ریشه دار.

33- تنها سبزیجاتی که هر هشت نوع اسید آمینه ضروری را در مقادیر کافی دارند، لوبیا لوپین، سویا، کنف دانه، دانه چیا، آمارانت، گندم سیاه و کینوا هستند. با این حال، اسیدهای آمینه ضروری را می توان با خوردن سبزیجات دیگر در صورت تنوع به دست آورد.

34- غذا، به ویژه خوردن گوشت، یکی از مسائل اصلی تاریخ مسیحیت بوده است. بسیاری از الهی‌دانان استدلال می‌کنند که رژیم گیاهخواری با ارزش‌های مسیحی، مانند رحمت و شفقت، سازگارترین است.

35- مطالعه چین یک مطالعه 20 ساله بود که میزان مرگ و میر گوشت خواران و گیاه خواران را مقایسه کرد. آنها دریافتند که کشورهایی که غذاهای حیوانی بیشتری مصرف می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که میزان مرگ و میر ناشی از «بیماری‌های غربی» بیشتر شود، در حالی که کشورهایی که غذاهای گیاهی بیشتری مصرف می‌کنند، سالم‌تر هستند.

36- گیاهخواران معروف عبارتند از: لئوناردو داوینچی، هنری فورد، برد پیت، آلبرت انیشتین، آزی آزبورن و (مقابل بحث) هیتلر.

37- مطالعه چین چندین استدلال ارائه می دهد، از جمله اینکه رژیم غذایی مبتنی بر گیاه 1) نقش مهمی در تعیین چگونگی بیان ژن ها، خوب یا بد، ایفا می کند. 2) اثرات منفی مواد شیمیایی ناسالم را کنترل می کند، 3) می تواند به رفع بیماری های مزمن کمک کند، و 4) سلامتی را در تمام زمینه های زندگی ما ایجاد می کند. مطالعه چین همچنین استدلال می کند که هیچ ماده مغذی در پروتئین های حیوانی وجود ندارد که بهتر از پروتئین های گیاهی باشد.

38- وگان های اخلاقی وگان هایی هستند که وضعیت کالایی حیوانات یا حیواناتی را که برای پناهگاه غذا یا لباس استفاده می شوند، رد می کنند.

39- جنبش گیاهخواری تحت تأثیر اخلاق باستانی علم پزشکی اولیه بوده است که به شباهت‌های انسان و حیوان و فلسفه هندی که مهربانی با حیوانات را ترویج می‌کند، اشاره کرده است.

گیاهخواری و 55 واقعیت تازه درباره آن

40- ولتر فیلسوف فرانسوی از قدمت هندوئیسم استفاده کرد تا ضربه ای ویرانگر به ادعای تسلط کتاب مقدس وارد کند و اذعان داشت که رفتار هندوها با حیوانات نشان دهنده «جایگزین شرم آور برای شرارت امپریالیست های اروپایی است.

41- یکی از اولین گیاهخواران معروف فیلسوف یونانی فیثاغورث بود که در پایان قرن ششم قبل از میلاد زندگی می کرد. در واقع، اصطلاح "رژیم غذایی فیثاغورث" معمولاً برای رژیم غذایی گیاهی استفاده می شد تا اینکه اصطلاح "گیاهخوار" در قرن نوزدهم ابداع شد.

42- چندین مطالعه نشان می‌دهد که از نظر بیولوژیکی برای انسان‌ها امکان تکامل مغزهای بزرگ در رژیم غذایی خام وگان وجود ندارد. آنها به این نتیجه رسیدند که خوردن گوشت در تکامل انسان بسیار مهم است.

43- گیاهخوارانی مانند مانوی ها و کاتارها بدعت گذار محسوب می شدند و در جریان تفتیش عقاید قرون وسطی مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند.

44- کلمه "وگان" از کلمه "گیاهخوار" گرفته شده است. این اولین بار در سال 1944 استفاده شد، زمانی که السی شریگلی و دونالد واتسون فکر کردند که کلمه "گیاهخوار" شامل بسیاری از محصولات جانبی حیوانی است و یک رژیم غذایی کاملاً گیاهی را شامل نمی شود.

45- یک مطالعه در آکسفورد در انگلستان به این نتیجه رسید که افرادی که گوشت می خورند دو و نیم برابر بیشتر از افراد غیر گوشتی در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی کم چرب و پر فیبر گیاهخواران خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد.

46- در هاتا یوگا و باکتی یوگا هنوز گیاهخواری برای یوگی ها لازم است. گفته می شود خوردن گوشت منجر به جهل، تنبلی و حالت روحی نامطلوبی می شود که به تاماس معروف است. از سوی دیگر، رژیم گیاهخواری منجر به ویژگی های ساتویک می شود که با پیشرفت معنوی مرتبط است.

47- در قرن بیستم، مدیران مدارس انگلیسی توصیه کردند که دانش آموزان برای مهار اشتهای خود برای خودآزاری گیاهخوار شوند .

48- در حالی که رژیم‌های گیاه‌خواری کالری کمتری دارند و فیبر بیشتری دارند (که باعث می‌شود فرد احساس سیری بیشتری کند)، برخی از رژیم‌های گیاه‌خواری اگر حاوی مقدار زیادی پنیر و آجیل باشند، می‌توانند کالری بیشتری نسبت به رژیم‌های گوشتی داشته باشند.

49- مطالعه‌ای که در سال 2008 توسط مجله تایم انجام شد، تعداد گیاه‌خواران ایالات متحده را به 7.3 میلیون بزرگسال یا 3.2 درصد از جمعیت تقریبی نشان می‌دهد. از این تعداد 0.5 درصد یا 1 میلیون وگان هستند.

50- اولین شخصیت رنسانس که از گیاهخواری حمایت کرد، لئوناردو داوینچی بود. با این حال، دیگر شخصیت‌های تأثیرگذار، مانند امانوئل کانت و رنه دکارت، معتقد نبودند که انسان‌ها هیچ گونه تعهد اخلاقی در قبال حیوانات ندارند.

51- بنجامین فرانکلین یک گیاهخوار اولیه آمریکایی بود (البته بعدها دوباره گوشتخوار شد). او توفو را در سال 1770 به آمریکا معرفی کرد.

52- لئو تولستوی، نویسنده روسی، گوشت را کنار گذاشت، زیرا نگران ظلم به حیوانات بود. او ادعا می کند که خوردن گوشت غیرضروری است، به احساسات حیوانی منجر می شود، امیال انسان را تحریک می کند و به «زنا و مستی» تشویق می کند.

53- یک مطالعه اخیر استدلال می کند که افرادی که توفو و سایر غذاهای گیاهی می خورند نسبت به گوشت خواران زندگی جنسی بهتری دارند. این ادعا می کند که گیاهان خاصی بر سطح هورمون ها و فعالیت جنسی تأثیر می گذارند.

54- در حالی که هیتلر مایل به ایجاد این سیاست در طول جنگ جهانی دوم نبود، او معتقد بود که گیاهخواری می تواند کلید موفقیت نظامی آلمان باشد. او ادعا کرد که سربازان سزار به طور کامل با سبزیجات زندگی می کردند و وایکینگ ها نمی توانستند سفرهای خود را انجام دهند اگر به رژیم غذایی گوشت وابسته بودند.

55- یک نظرسنجی در سال 2006 نشان می‌دهد که 6 درصد از مردم انگلیس گیاه‌خوار هستند و بریتانیا را به کشور اروپایی با بیشترین نسبت جمعیت گیاهخوار تبدیل می‌کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید