امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 272141
۴۲۸۹
۱
۰
نسخه چاپی
warren buffett

24 استراتژی وارن بافت | وارن بافت

هنگام سرمایه گذاری، آن را ساده برگزار کنید. هر کاری که ساده و واضح است را انجام دهید. تلاش نکنید جواب های پیچیده برای سوال های پیچیده پیدا کنید.

وارن بافت | 24 استراتژی ثروتمندترین مرد جهان

وارن بافت: 1- انتخاب سادگی به جای پیچیدگی

نصیحت بافت: هنگام سرمایه گذاری، آن را ساده برگزار کنید. هر کاری که ساده و واضح است را انجام دهید. تلاش نکنید جواب های پیچیده برای سوال های پیچیده پیدا کنید.

اکثر مردم بر این باورند که سرمایه گذاری در بازار سهام پیچیده، اسرار آمیز و بسیار پر مخاطره است پس بنابراین بهتر است این کار را به متخصص آن بسپارند. این تفکر عامیانه بر این پایه استوار است که آدم های معمولی نمی توانند سرمایه گذاران موفقی باشند به این دلیل که موفقیت در بازار سهام نیازمند مدرک تخصصی کسب و کار، آگاهی از فرمول های پیچیدهی ریاضی، دسترسی به برنامه های پیچیده ی کامپیوتری و داشتن زمان زیاد برای بررسی بازار، نمودارهای آن و جهت بازار است.

وارن بافت نشان داده که این تفکر، یک تفکر نادرست است.

وارن بافت راهی را برای موفقیت در سرمایه گذاری در بازار سهام کشف کرده که پیچیده نیست. درک اصول سرمایه گذاری به روش ارزشی بسیار راحت است و با این روش هر شخصی حتی با هوش متوسط، توانایی موفقیت در بازار سهام را بدون کمک متخصصان دارد.

بافت تنها روی شرکت هایی که سهل الفهم، استوار و دارای کسب و کار پایداری هستند سرمایه گذاری می کند؛ شرکت هایی که برای موفقیت شان توضیح ساده ای وجود داشته باشد. او هرگز روی شرکت های پیچیده که قابل درک نیستند سرمایه گذاری نمی کند.

به خاطر داشته باشید، در سرمایه گذاری، میزان سختی و پیچیدگی اهمیت ندارد. دنبال شرکت های پایدار با مدل کسب و کار قابل پیش بینی باشید.

ماهیت و زیبایی فلسفه ی سرمایه گذاری بافت، سادگی آن است. این فلسفه به فرمول های پیچیده ی ریاضی، سابقه ی مالی و یا دانش چگونگی تغییرات اقتصادی در آینده نیاز ندارد. فلسفه بافت تنها بر روی اصول عقل سلیم و صبر و بردباری تکیه دارد، چیزی که هر سرمایه گذاری توانایی درک و به کار بستن آن را دارد. در حقیقت بافت معتقد است سرمایه گذاران تا وقتی که بر روی فرمول های ریاضی، پیش بینی های کوتاه مدت بازار، فراز و نشیب های مقطعی و نمودارهای قیمت تکیه می کنند، کاری از پیش نخواهند برد.

در حقیقت بافت معتقد است که پیچیدگی می تواند بر علیه شما کار کند. برای رمزگشایی کردن از آخرین تئوری های سرمایه گذاری تلاش بیهوده نکنید. در بسیاری از موارد حتی شاید بهتر است درباره این قبیل سیستم ها چیزی ندانید.

درس مهمی که وارن بافت از استاد خود بنجامین گراهام آموخت این بود که " لازم نیست برای بدست آوردن نتایج شگفت انگیز، کارهای خارق العاده انجام دهید."

آن را ساده برگزار کنید. هدف شما این است: سهام یک شرکت محشر را که بوسیله آدم های درستکار و توانا اداره می شود بخرید. پولی را که برای سهام آن شرکت پرداخت می کنید باید از مجموع عایدی های آینده آن کمتر باشد. سپس سهام آن شرکت را نگه دارید و صبر کنید تا بازار ارزیابی شما را تایید کند.

این قانون اصلی فلسفه سرمایه گذاری بافت است که توضیحی برای دستاوردهای باورنکردنی او است. با همین قاعده ساده، بافت سهام واشنگتن پست خود را به ارزش اولیه ۱۰٫۶ میلیون دلار به یک میلیارد دلار تبدیل کرد؛ سهام کوکاکولا را که ارزش اولیه سرمایه گذاری او یک میلیارد دلار بود امروز به بیش از ۸ میلیارد دلار رساند؛ و سهام شرکت بیمه جی.ئی. آی، که ارزش اولیه سرمایه گذاریش ۴۵ میلیون دلار بود با یک رشد قابل توجه به مبلغ یک میلیارد دلار تبدیل کرد.

وارن بافت: 2- شخصاً برای سرمایه گذاری های تان تصمیم بگیرید

به کارگزارها، تحلیلگرها و آدم های کاربلد گوش ندهید. شخصاً موضوع را کشف کنید.

وارن بافت معتقد است افراد معمولی بدون نیاز به تکیه بر کارگزارها، کاربلدهای بورس و یا هر نوع متخصص دیگر قابلیت تبدیل شدن به یک معامله گر موفق را دارند. حتی بافت پا را از این هم فراتر می گذارد. روی هم رفته او معتقد است که آدم های به اصطلاح متخصص، با وجود این که مدعی آن هستند، ولی چیزی را برای به اشتراک گذاشتن با شما ندارند. شما خودتان بهتر می توانید سرمایه گذاری کنید.

به دلایل کاملاً بدیهی، متخصصان می خواهند که شما طور دیگری فکر کنید. آن ها این باور را پرورش می دهند که سرمایه گذاری در بازار سهام برای افراد متوسط بسیار پیچیده است، فقط به دلیل این که به نفع کسب و کارشان است. اگر سرمایه گذاران متوسط خودشان دست به کار شوند و بفهمند که این شرکت ها و افراد متخصص چیزی برای گفتن ندارند، چقدر کار این افراد به طول خواهد انجامید؟

ممکن است به سختی باور کنید که تمام متخصصانی که در تلویزیون و رادیو می بینید، به راستی مطلبی به داشته های شما اضافه نمی کنند؛ اگر غیر از این فکر می کنید، بهتر است درباره درآمد این متخصصان بررسی بیشتری انجام دهید و ببینید که چگونه مشوق های مالی، رفتار اینگونه افراد را هدایت می کند. متخصصان مالی معمولاً فروشندگان محصولات مالی هستند که بیشترین سود را برایشان به ارمغان می آورد. به عنوان مثال؛ سود یک کارگزار معمولا بر اساس میزان فعالیت او قابل تغییر است. سودی که از خرید و فروش سهام و از منبع کمیسیون معاملات عایدشان می شود.

پس به صورت منطقی وقتی مشتریان سهامی را می خرند و برای مدت طولانی نگه می دارن، کارگزارها از این کار نفعی عایدشان نمی شود. خرید و فروش به دفعات زیاد معمولاً اولین نگرانی کارگزاران است. خیلی فرق نمی کند که شما از معامله ای که انجام داده اید سود کنید یا ضرر، در هر دو صورت کارگزار سود می کند.

همیشه وقتی با یک مشاور سرمایه گذاری روبرو می شوید، همان ابتدا از او بپرسید: "از این موضوع چه چیزی عایدتان می شود؟" اگر جواب "هیچ" بود، پا به فرار بگذارید.

وقتی به طور صحیح و کامل ایده و فلسفه سرمایه گذاری بافت را بیاموزید، دیگر نیاز به مشاوره و خدمات هیچ شرکت با متخصصی نخواهید داشت و فقط لازم است تا از خودتان پیروی کنید.

​  وارن بافت | 24 استراتژی ثروتمندترین مرد جهان [Click and drag to move] ​

وارن بافت: 3- خلق و خوی مناسب را حفظ کنید

نصیحت بافت: اجازه بدهید دیگران در برابر بازار از کوره در بروند؛ شما خونسرد باشید، مطمئن باشید سود خواهید کرد."

اگرچه فلسفه سرمایه گذاری وارن بافت راحت یاد گرفته می شود، ولی لزوماً در زمان اجرا، کار آسانی نیست. به محض اینکه خواندن این کتاب را به اتمام رساندید و روش سرمایه گذاری ارزشی وارن بافت را آموختید، به خاطر داشته باشید که مرحله بسیار مهم، بعد از آموزش، توانایی حفظ خلق و خوی مناسب برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار موفق است، خلق و خوی مناسب یعنی توانایی خونسرد بودن در مواقعی که با مشکلات روبرو می شوید.

بدین معنی که حالت صحیح ذهنیتان را در مواقعی که با خبرهای بد و گریزناپذیر مواجه می شوید حفظ کنید. وقتی اوضاع به نفع شما پیش نمی رود، داشتن وقار و توازن بسیار اهمیت دارد. البته داشتن خلق و خوی مناسب به معنی خونسرد بودن در تمام لحظات است. دقت کنید، وقتی بازار در حال صعود است، مردم سرخوش و طماع می شوند؛ که این بر خلاف خلق و خوی مناسب است.

خلق و خوی شما زمانی به سراغتان می آید که همه چیز در مسیری که پیش بینی کرده اید پیش نرود. وقتی با افت شدید قیمت سهامی که مالک آن هستید روبرو می شوید چه می کنید؟ آیا وحشت زده می شوید و سهام تان را می فروشید؟ وقتی با یک اتفاق مهم سیاسی یا تغییر در اقتصاد کلان مثل؛ جنگ، بحران اقتصادی یا یک نزول در شاخص های اقتصادی مواجه می شوید چه خواهید کرد؟

اگر شرکتی که صاحب سهامش هستید با یک فصل یا سال بد مالی مواجه شود، چه؟ آیا بر روی قیمت های روزانه سهامتان تمرکز می کنید یا به جای آن کانون تمرکزتان را بر روی دستاوردهای بلند مدت و بنیادی شرکت می گذارید؟ وقتی متخصصان بازار سهام یک دوره رکود و سیاه را برای سهام شما یا در کل برای بازار سهام پیش بینی کنند، عکس العمل شما چه خواهد بود؟

وقتی بازار در میانه مسیر صعودی یا نزولی خود قرار دارد و با هجوم دلال ها مواجه می شود و مردم در گیر سرخوشی و طمع هستند مثل اتفاقی که در زمان حباب قیمتی شرکت های اینترنتی افتاد، چه خواهید کرد؟ بنجامین گراهام، استاد وارن بافت در دانشگاه کلمبیا یک بار خطاب به دانشجویانش گفت: "بزرگترین مشکل و دشمن یک سرمایه گذار، احتمالاً خود او است. شما می خواهید که دشمن خودتان باشید؟

بافت می گوید:

برای موفق شدن در بازار به هوش معمولی نیاز دارید؛ ولی در عین حال باید دارای خلق و خویی باشید که شما را از میان طوفان به سلامت بگذراند و بتوانید به برنامه های بلند مدتتان متعهد بمانید.

وارن بافت: 4- صبور باشید

نصیحت بافت:

"اگر آمادگی آن را ندارید که سهام تان را یک دهه نگهدارید، از همان ابتدا آن سهم را نخرید. به ده سال آینده فکر کنید نه به ده دقیقه دیگر."

وقتی وارن بافت ۱۱ ساله بود، که اولین سهام اش؛ سه سهم از سهام ممتاز خدمات شهری، به قیمت هر سهم ۳۸ دلار، را خرید. در مدت کوتاهی سهام اش را به قیمت ۴۰ دلار فروخت که برایش سود خالص ۵ دلاری را به ارمغان آورد. چند سال بعد، همان سهام به قیمت ۲۰۰ دلار در بازار معامله می شد. این اولین تجربه بافت بود که به او آموخت صبر و حوصله در سرمایه گذاری بسیار اهمیت دارد.

بافت به جای سرمایه گذاری روزانه، یک سرمایه گذار ده ساله (یا بیشتر) است. فلسفه سرمایه گذاری بافت، بر مبنای صبر و چشم انداز بلند مدت است. این یک نقشه اثبات شده «به کندی ثروتمند شدن» است.

معامله گرهای روزانه (یا نوسانگیرها) تمایل دارند بعد از چند هفته یا حتی چند روز سهامشان را با قیمت به مراتب کمتر از آنچه خریده بودند، بفروشند. بافت سهام هایش را برای سال ها و حتی دهه ها نگه می دارد. بافت بازار سهام را مثل یک مرکز مبادله می داند؛ جایی که پول از جیب آدم های بی صبر به جیب آدم های صبور سرازیر می شود. به نظر شما چه استراتژی بیشتر جواب می دهد؟ چند روز طول می کشد که معامله گرها ۱۰ میلیون دلار را به یک میلیارد دلار تبدیل کنند؟

صبر و بردباری بافت را یاد بگیرید. بردباری به شما کمک خواهد کرد که سود انباشته قابل توجهی در بلند مدت کسب کنید.

چارلی مانگر شریک تجاری وارن درباره عقیده بافت به لزوم «صبر» می گوید: سرمایه گذاری، پیدا کردن تعداد محدودی شرکت خوب، خرید آن و سپس نشستن روی صندلی برای تمام طول عمر است. او معتقد است: "جوشی بودن برای سرمایه گذاران یک اشتباه نابخشودنی و صبر قسمتی از بازی است."

پیشنهاد بافت برای تمرین ذهنی این است. تصور کنید فردای روزی که سهامی را خریدید، بازار برای مدت ۵ سال تعطیل خواهد بود. وارن از سرمایه گذاری بر روی شرکت ها سود به دست می آورد نه از سفته بازی در بازار سهام درباره نظم و انضباطی که به خود تحمیل می کنید و به شما کمک می کند تا صبور باقی بمانید، فکر کنید.

نه، صبور بودن اصلاً ساده نیست؛ ولی مولفه الزامی برای داشتن خلق و خوی ایک سرمایه گذار ارزشی است. به وقت سرمایه گذاری، به خود به عنوان یک مقیم ابدی نگاه کنید، نه یک رهگذر.

اگر سوال شما این است که: "چقدر قرار است صبر کنید؟" پاسخ بافت این است که: "اگر در مکان درستی قرار داریم، برای مدت نامعلومی صبر خواهیم کرد."

وارن بافت: 5-کسب و کارها را بخرید، نه سهام ها را

به محض این که سهام کسب و کار مناسبی را خریدید، بگذارید دیگران نگران بازار سهام و صعود و نزول قیمت ها باشند.

با توجه به فلسفه بافت، یکی از عوامل موثر در موفقیت سرمایه گذاری این است که به یاد داشته باشید بخشی از یک کسب و کار واقعی را می خرید. سهام ها به خودی خود چیزی برای گفتن ندارند، بلکه کسب و کارها هستند که به سهام ها معنی و مفهموم می بخشند. وقتی سهامی را می خرید، مهم نیست شبکه های تلویزیونی و مطبوعات چه نظری درباره آن سهام دارند. چیزی که مهم است و لازم است درباره آن فکر کنید، کسب و کار شرکتی است که سهام آن را خریده اید.

به بیان دیگر، سرمایه گذاری دلالی نیست؛ بلکه خرید کسب و کارهاست؛ کسب و کارهای واقعی. تقریباً تمام کسب و کارهای واقعی در بلند مدت، به موفقیت می رسند. ولی کسب و کارهای اشتباه هیچ وقت، چه در کوتاه مدت، چه در بلندمدت موفق نمی شوند.

مهم ترین کاری که می توانید قبل از خرید سهام یک شرکت، به عنوان یک تحلیلگر نه صرفاً به عنوان یک سرمایه گذاری انجام دهید بررسی تجارت های آن شرکت و آینده آن تجارت ها ست. توجه به قیمت سهام اهمیت دارد؛ ولی از آن مهم تر، توجه به ارزش واقعی شرکت است (بدون شک «قیمت» و «ارزش ذاتی» یک شرکت باید به هم نزدیک باشند، ولی در بسیاری از موارد اینگونه نیست). ارزش یک شرکت با توجه به نوع فعالیت شرکت و اینکه چقدر نسبت به رقبا بهتر عمل می کند، رشد می کند. سرمایه گذار هوشمند سرمایه گذاری است که با توجه به اینگونه ارزیابی ها، شرکت ارزشمندی را می خرد.

بافت همواره تاکید می کند که تمام مسئله مربوط است به دستاوردهای شرکت. کارهایی که شرکت در حال انجام آن است و برنامه هایی که در آینده دارد. و البته سوال اساسی این است که چقدر این کارها را خوب انجام می دهد.

کلید انتخاب بهترین سهم ها، توجه به دستاوردهای شرکت هاست. درباره تاریخچه نتایج مالی شرکت هایی که در لیست خریدتان هستند مطالعه کنید.

اگر سوال شما این است که: چقدر قرار است صبر کنید؟ پاسخ بافت این است که: اگر در مکان درستی قرار داریم، برای مدت نامعلومی صبر خواهیم کرد.

​  وارن بافت | 24 استراتژی ثروتمندترین مرد جهان [Click and drag to move] ​

وارن بافت: 6- دنبال شرکتی باشید که دارای فرانشیز باشد

بعضی از کسب و کارها دارای فرانشیز هستند. اینگونه شرکت ها یک حفاظ بلند در اطرافشان است که آن ها را نفوذ ناپذیر می کند. این نوع کسب و کارها، همان هایی هستند که باید در جستجوی شان باشید.

وارن بافت تمایل به خرید شرکت هایی دارد که دارای محصولات و مزیت رقابتی پایان ناپذیر باشند. او به دنبال شرکت هایی است که در بازارشان بر دیگر رقبا تسلط دارند. او از تشبیه قلعه عظیم و غیر قابل تسخیری که با خندق های عمیق احاطه شده است برای توضیح ایده خود استفاده می کند.
بافت معتقد است، شرکت هایی که دارای حق فرانشیز هستند، همانند قلعه های نفوذناپذیرند. منظور او صرفاً فرانشیزهایی مانند «پیراشکی دانکین» یا «برگر کینگ» نیست، بلکه نهادی که دارای حق ویژه برای فروش امتیاز است؛ که این حق ویژه تقریباً موفقیت آن را تضمین می کند. خدمات یا محصولاتی که توسط یک

فرانشیز اقتصادی خوب ارائه می شود، باید دارای معیارهای زیر باشد:

1- مورد نیاز باشد

2- بیش از حد، وابسته به سرمایه نباشد

3- دارای جانشین نباشد

4- مشمول تنظیم قیمت های دولتی نباشد

بافت می گوید:

اگر شرکتی را دیدید که دور تا دور آن با خندق های عمیق احاطه شده است، آن شرکت، شرکتی است که برای سرمایه گذاران در بلند مدت بیشترین سود را برایتان به ارمغان خواهد آورد. 

                     

وارن یافت: 7- شرکت های با فناوری های پایین را بخرید، نه شرکت های با تکنولوژی های پیشرفته

در دنیای بافت، سرمایه گذاری به ندرت فعالیتی توام با هیاهو و کشمکش است. سرمایه گذاری های او کمتر درباره چیزهایی مانند راکت و لیزر و کالاهایی شبیه به آن است. او بیشتر روی این چیزها سرمایه گذاری می کند؛ آجر، فرش، رنگسازی و عایق ساختمان.

وارن بافت این شرکت ها را خریده است: یک شرکت آجرسازی، یک شرکت تولید رنگ، تولیدی فرش، تعدادی از شرکت های مبلمان و یک تولیدی لباس زیر. این ها شرکت هایی هستند که معمولا ًبافت علاقه مند به سرمایه گذاری روی آن ها است. او این شرکت ها را به دلیل اینکه به راحتی قابل درک و فهم هستند، دارای کسب و کاری استوار و پایدارند و جریان نقدینگی قابل شناسایی دارند، انتخاب می کند. اینگونه شرکت ها خوب، تجملاتی و فریبنده نیستند؛ شرکت های پایداری هستند که در بازه زمان تغییر چندانی نمی کنند و دارای درآمد ثابت و رشد درآمدی در طول سال های متمادی هستند.

بافت شرکت های مرموز و عجیب و غریبی که اساس شان بر پایه تکنولوژی استوار است را نمی خرد. شرکت هایی مانند شرکت های فیبر نوری، نرم افزارهای کامپیوتری و شرکت های بیوتکنولوژیک. بافت معتقد است درآمد اینگونه شرکت ها به سرمایه گذارانی که این شرکت ها را پدید آورده اند، نمی رسد. او همچنین معتقد است، صنعت هایی مانند صنعت رادیو و تلویزیون که زندگی ما را به کلی تغییر داده اند، برای سرمایه گذاری گزینه های مناسبی نیستند.

در دام جذابیت شرکت های تازه تاسیسی که چشم انداز رشد خیره کننده دارند، نیافتید. بر اساس ارزیابی های واقع بینانه، همان عواملی که باعث جذابیت اینگونه شرکت ها شده اند، دوام شان را در بلند مدت بسیار مشکل می کنند. بله؛ ریسک روی شرکت های مسحور کننده ممکن است در کوتاه مدت موفقیتی را به همراه داشته باشد ولی در نهایت احتمالاً با شکست مواجه خواهند شد.

بافت می گوید: "سهام شرکت های با فن آوری بالا ممکن است برای دیگران مناسب باشد". ولی وقتی بافت نمی تواند بفهمد که چه کسی و چگونه در آن صنعت در حال پول درآوردن است، از آن شرکت فاصله می گیرد. در مقابل هر وقت می تواند جریان درآمدی شرکتی را تشخیص دهد، برای خرید آن شرکت بسیار مشتاق است. بافت بسیار منظم است. اگر کسب و کاری را درک نکند یا اگر آن کسب و کار پیچیده و غیرقابل پیش بینی باشد، پول اش را در جیب اش نگه خواهد داشت. داشتن این نظم برای پیاده سازی فلسفه سرمایه گذاری بافت بسیار اهمیت دارد. نسبت به کسب و کارهای مرموز، محتاط باشید. همچنین از شرکت هایی که تغییرات عمده در افق آن ها اتفاق می افتد فاصله بگیرید. اگر نمی توانید تشخیص دهید که یک شرکت چه وقت و از چه طریقی درآمدزایی می کند از آن اجتناب کنید.

وارن بافت: 8- سرمایه گذاری های تان را متمرکز کنید

از مدل سرمایه گذاری ای که بافت آن را مدل سرمایه گذاری "کشتی نوح" می نامد، اجتناب کنید. چند سهم از این شرکت، چند سهم از آن شرکت!

بهتر است مقدار کمی از سهام متنوع در سبد سهام تان باشد. پول تان را در چند سهم عمده سرمایه گذاری کنید.

خیلی از متخصصان پیشنهاد می کنند که به سبد سهام تان تنوع بدهید. یعنی تعداد زیادی از سهام های مختلف را در آن واحد در سبدتان نگهدارید. این کار باعث می شود در صورتی که یکی از شرکت ها نزول کرد، باعث افت ارزش سبدتان نشود. ولی وارن بافت مخالف این نوع طرز فکر است.

از نظر وارن بافت، تنوع بخشی الزاماً بهترین راه برای سرمایه گذاری نیست. سیاست بافت متمرکز کردن دارائی هایش است. او به سرمایه گذاری با حجم زیادی از پول در تعداد اندکی از شرکت ها علاقه دارد. اگر سهام مناسبی را پیدا کردید چرا مقدار کمی از آن را بخرید؟ او معتقد است که داشتن مقدار زیادی از چیزهای خوب، شگفت انگیز است.

تأکید بافت بر روی متمرکز کردن دارائی ها و پرهیز از تنوع بخشی، یکی دیگر از کلیدهای فلسفه سرمایه گذاری او است. حالا دیگر جای تعجب نیست که چرا فلسفه بافت برخلاف طرز فکر وال استریت است.

​  وارن بافت | 24 استراتژی ثروتمندترین مرد جهان [Click and drag to move] ​

وارن بافت: 9- بیش از حد فعال نباشید، بی کار بودن را تمرین کنید

زمان هایی که بی کارید، نشانه آن است که به زودی یک سرمایه گذاری عالی خواهید داشت.

انرژی که هر روز در ساختمان مبادلات سهام در نیویورک صرف می شود، سرسام آور است. به طور متوسط در هر روز بیش از یک میلیارد سهام دست به دست می چرخد.

این سرعت دیوانه کننده معمولاً به دیگر بازیگران صحنه سرمایه گذاری هم منتقل می شود. تعدادی زیادی نوسان گیر و دلال در بازار حضور دارند که امرون سهامی را می خرند و در چند روز آینده تمایل به فروش آن دارند؛ به معنی واقعی کلمه هزاران صندوق سرمایه گذاری و موسسات مالی در بازار حضور دارند که هروز، هر هفته و هر ماه اقدام به سبدگردانی می کنند.

حتی سرمایه گذاران جزء نیز تحت الشعاع قرار می گیرند. یکی از اشتباهات رایج در بازار سهام این است که اگر می خواهی در این بازار موفق شوی باید به صورت مستمر خرید و فروش کنی. ولی حداقل یک سرمایه گذار افسانه ای وجود دارد که بر خلاف تمام این اشتباهات رایج عمل کرده است.

وارن بافت که بدون شک بزرگترین سرمایه گذار تمام دوران ها بوده، عدم فعالیت بیش از حد را یکی از خصیصه های سرمایه گذاران هوشمند می داند. او معتقد است که سرمایه گذاران هوشمند دارای این قابلیت هستند که در حال چرت زدن، پول بسازند. او عدم فعالیت بیش از حد و رخوت را برای سرمایه گذاران تحسین می کند و آن را اساس فلسفه سرمایه گذاری خود می داند.

رخوت؟ عدم فعالیت؟ چرت زدن در مسیر رسیدن به ثروت؟ چه طور امکان پذیر است؟ مگر سرمایه گذاری یک فعالیت سریع در یک مسیر تنگ و باریک نیست؟

در یک کلام، نه!  بافت از چیزی که خودش آن را" بیش فعالی" می نامد به شدت پرهیز می کند. اگر در حال حاضر مالک سهام خوبی هستید، هیچ حرکتی، حرکت خوبی نیست.

بافت به واسطه صبر و فعالیت نکردن به موفقیت بزرگی دست یافت. بیشتر سرمایه گذاران به شدت بی صبر و بیش فعال هستند. بافت معتقد است اینگونه خرید و فروش های مکرر، برای ثروت شما خطرناک اند. تکرار پی در پی خرید و فروش سهام منجر به هزینه های فراوانی مثل کمیسیون معاملاتی و مالیات بر درآمد می شود. در حالیکه مالکیت بلند مدت سهام معاف از اینگونه هزینه هاست.

صرفاً به منظور معامله کردن، معامله نکنید. تکرار زیاد و به دفعات خرید و فروش نشانه بیش فعالی است. اینگونه سرمایه گذاران بیشتر به سمت ضرر میل پیدا خواهند کرد تا سود.

وارن بافت: 10- نمودارهای قیمت را نگاه نکنید

در نمودار قیمت ها، فقط قيمت ها منعکس شده اند. سرمایه گذاری شامل عوامل زیادی است که قیمت یکی از آن هاست.

آیا بزرگترین سرمایه گذار دنیا، نمودار قیمتی مخصوص به خود را دارد؟ خیر! پس وارن بافت چگونه در هر ساعت، و در هر روز حرکت قیمت ها را دنبال می کند؟ او این کار را نمی کند. درباره تعقیب قیمت ها به صورت ماهیانه و سالانه چطور؟ حتی به این کار هم علاقه ای ندارد.

سوال: بدون وجود نمودار قیمت، یک معامله گر روزانه، چه خواهد بود؟

جواب: دیگر یک معامله گر روزانه نخواهد بود.

وارن بافت، بزرگترین سرمایه گذار ارزشی، قیمت ها را به سادگی دنبال نمی کند او اختلاف قیمت ها در کوتاه مدت برایش اهمیتی ندارد. اگر شخصی مالک سهام یک کسب و کار عالی است، پس کوتاه مدت برایش اهمیتی ندارد و سهام در بلند مدت بازده خود را نشان خواهد داد. البته این قانون استثنا هم دارد. پیشنهاد بافت این است که وقتی قیمت ها به شدت نزول کرد، از این کاهش قیمت باید برای خرید بیشتر سهام استفاده کرد. وقتی سهامی در حال فروش است، او به خرید آن علاقه مند است.

بافت فقط مراقب کسب و کار آن شرکت است که آیا به خوبی در حال پیشروی است؟ تمرکز او بر روی ارزش کسب و کار شرکت و چشم انداز آینده آن است نه اروی قیمت لحظه ای سهام. تمرکز بیشتر افراد به چیزی غیر از آن، تبدیل به یک وسواس روحی برای بررسی لحظه به لحظه قیمت ها برای معامله روزانه می شود.

وارن بافت: 11- به بازارهای نزولی به عنوان موقعیتی برای خرید نگاه کنید

بازارهای نزولی، موقعیتی برای خرید سهام هستند. وقتی مردم به صورت گروهی از یک سهم خوب فرار می کنند، برای خرید آن آماده باشید.

بخش عظیمی از سرمایه گذاری های عالی بافت در بازارهای نزولی، زمانیکه قیمت سهام شرکت های عالی در حال نزول ناگهانی بودند یا وقتی شرکت ها به صورت موقت مشکلاتی را تجربه می کردند و قیمت سهامشان راکد بود، شکل گرفته بود.

دنبال شرکت هایی باشید که به هر دلیلی غیر از پایه و اساس اصلی کسب و کارشان با مدیریت ضعیفشان در حال فروش هستند.

وارن بافت: 12- با هر موقعیتی تقلا نکنید

با توجه به اعتقاد بیشتر متخصصان مدعی بازار سهام، موفقیت در بازار سهام یعنی بتوانید در طول عمرتان، تعداد بیشتری تصمیم در رابطه با سرمایه گذاری های مختلف بسازید. ولی بافت موافق این ایده نیست. در حقیقت او معتقد است که یک تصمیم خوب در سال، بالاتر از استانداردهای مرسوم است. اگر چه این کار مشکل است ولی به اندازه کافی موفقیت را تضمین می کند.

بافت برای توضیح روش سرمایه گذاری اش از مثال بازی بیسبال استفاده می کند. تصور کنید یک سرمایه گذار داخل چهار گوش مخصوص زمین ایستاده و سرمایه گذاری های بالقوه بازار سهام توپ را به سمت آن سرمایه گذار پرتاب می کند. بافت معتقد است نباید با هر پرتاب، به تقلا بیافتیم. به بیان دیگر در این مثال توپ های پرتاب شده به سمت شما یک موقعیت سرمایه گذاری است و لازم نیست که برای گرفتن تمام آن موقعیت های سرمایه گذاری، دست و پا زد. در عوض، بردبار باشید و اجازه دهید که توپ های پرتاب شده به سمت شما، عبور کنند و منتظر توپ صحیح بمانید.

اگر موقعیت مورد انتظار بافت فراهم نشود، ممکن است حتی برای یک سرمایه گذاری خوب، سال ها صبر کند. او بی هیچ تقلایی اجازه می دهد که زمان سپری شود. فقط زمانی که تمام این عناصر مهیا شوند بافت به تقلا خواهد افتاد و مبلغ زیادی سرمایه گذاری می کند. نتیجه؟ نتیجه هم کاملاً معلوم است؛ معمولاً یک موفقیت بزرگ برایش رقم می خورد.

​  وارن بافت | 24 استراتژی ثروتمندترین مرد جهان [Click and drag to move] ​

وارن بافت: 13- عوامل کلان اقتصادی را نادیده بگیرید، روی اقتصاد خرد تمرکزکنید

با توجه به فلسفه وارن بافت، جریانات عمده اقتصادی که بیرون از شرکت ها هستند، اهمیتی ندارند. اتفاقات جزئی که مختص کسب و کارها هستند، به حساب می آیند.

آیا می دانستید که وارن بافت، بزرگترین سرمایه گذار قرن، اجازه نمی دهد که عوامل کلان اقتصادی روی تصمیم گیری هایش تاثیر بگذارند؟ او یک «مرد اقتصاد کلان» نیست. اگر رئیس بانک مرکزی آمریکا در گوش چپ او و دبیر خزانه داری در گوش راست او نجوا می کردند و چشم انداز آینده را برایش فاش می کردند، او توجهی نمی کرد. او ترجیح می داد روی کسب و کار خودش تمرکز کند.

درباره این فکر کنید: طرز فکر عرفی روی اتفاقات کلان اقتصادی در زمان تصمیم گیری برای سرمایه گذاری تأکید بسزایی دارد. چیزهایی مانند؛ شاخص های اقتصادی، رشد اقتصادی، خانه سازی و اتفاقات بالقوه ای که در ذهن اکثر سرمایه گذاران بزرگ جلوه می کنند. برنامه های خبری پر است از تجزیه و تحلیل هایی که بر اساس اتفاقات کلان اقتصادی شکل گرفته اند.

وارن بافت: 14- نگاه دقیقی به مدیران بیاندازید

تجزیه و تحلیل شرکت ها با این سوال شروع و گاهی خاتمه پیدا می کند که: چه کسی عهده دار مسوولیت شرکت است؟

وارن بافت به دنبال شرکت های عالی است که همچنین دارای مدیریت عالی باشند و در نتیجه روی شرکت هایی که دارای هر دوی این عوامل (موقعیت رقابتی عالی و مدیریت توانمند) در آن واحد نباشند سرمایه گذاری نخواهد کرد. پس به عنوان یک سرمایه گذار بسیار اهمیت دارد که درباره مدیران شرکتی که تصمیم به سرمایه گذاری روی آن را دارید، به دقت ارزیابی های لازم را انجام دهید.

در زمان ارزیابی شرکت، چند عامل کلیدی برای بررسی و موشکافی وجود دارند:
1- آیا تیم مدیریت شرکت، در جهت منافع سهامداران فعالیت می کنند صرفاً برای غنی کردن خودشان با هزینه ای که سهامداران پرداخت می کنند، کار می کنند؟
2- آیا مدیران شرکت صرفه جو هستند یا ولخرج؟
3- آیا مدیر شرکت خود را وقف تولید ارزش برای سهامداران و تخصیص عقلایی سرمایه نموده است؟  
4- آیا مدیر شرکت سهامها را در جهت منافع سهامداران مجدد خریداری می کند؟ آیا مدیر شرکت از چاپ مجدد سهام جدید که باعث رقیق شدن سهم مالکیت سهامداران می شود، اجتناب می کند؟
5- آیا با سهامداران مانند شرکای شرکت برخورد می شود یا مثل کسانی که فریبشان داده اند؟
6- آیا گزارش سالانه شرکت منصفانه و سر راست است؟
7- آیا مدیر برای حسابداری صادقانه به کار گرفته شده یا برای مخفی کردن اعداد و ارقام و اطلاعات شرکت؟

وارن بافت: 15- به یاد داشته باشید، امپراتورها در وال استریت، بدون لباس هستند

بافت می گوید: "وال استریت تنها جایی است که مردم با رولز رویس وارد آن می شوند تا از آدم هایی که با مترو آمده اند نصیحت بشنوند. "

اگر قرار بود در خیابان وال استریت یک پیاده روی مفهموی داشته باشید، به بیان دیگر اگر قرار بود یک لیست از ایده هایی که در مسیر خیابان وال استریت از جلوی آن رد می شوید تهیه کنید، احتمالاً به این نتیجه می رسیدید که هیچ کمبودی از بابت روش انتخاب سهام مناسب نداشتیم. احتمالاً تنها تفاوتی که به ذهن تان می رسید، تاثیر کمتر یا بیشتر اینگونه روش ها است. تجزیه و تحلیل تکنیک زمانبندی بازار، معامله روزانه، نظریه امواج و غیره.. تمام این ها، روش های مشتری جمع کنی هستند که به مشتریان قول کشف رمز بازار سهام و موفقیت در آن را می دهند.

این روش ها از کجا آمده اند؟ غالبا از دو منبع، دانشگاه و متخصصان مالی که تقریباً تمامشان دارای مدارک آنچنانی هستند، محتوای اینگونه روش ها معمولاً در نگاه اول منطقی به نظر می رسند. به عنوان مثال تحلیل تکنیکال را در نظر بگیرید. افرادی که درگیر این روش مخفیانه اند منحصرا بر آمار و داده های بازار تمرکز دارند. آن ها معتقدند که در قیمت بازار، تمام چیزهایی که به آن نیاز داریم منعکس شده است و از آنجایی که هیچ شخصی قادر به تغییر آن ها نیست پس بنابر این بررسی حرکت های قیمتی، حجم معاملات و شکل ظاهری نمودار قیمت کفایت می کند.

خوشبختانه، یک مرد پا پیش گذاشت و تمام حقیقت را بیان کرد:" امپراتور در وال استریت بی لباس است." وارن بافت روش سرمایه گذاری در سهام صرفاً از روش نمودار، حجم و حرکت قیمت را چیزی بیشتر از چرند و پرند نمی داند.

وارن بافت: 16- تفکر مستقل را تمرین کنید

در زمان سرمایه گذاری، لازم است در تنهایی و صورت مستقل فکر کنید.

تفکر مستقل یکی از بزرگترین نقاط قوت وارن بافت است و او این تفکر مستقل را به همه ما پیشنهاد می کند. پر واضح است که باید به صورت مستقل فکر کنیم، نه؟ ولی در حقیقت بیشتر ما با چیزی که به اصطلاح «تفکر وابسته» است درگیر هستیم؛ تفکر وابسته ای که معمولاً با نوع تفکر دیگران شکل گرفته است. این نوع تفکر، تفکر مستقل نیست، در حقیقت چیزی شبیه به تقلید کورکورانه است.

به دلیل اینکه بافت مشهور شده است، خیلی بررسی و تحقیق بر روی او انجام می شود و به صورت کلی، درباره سرمایه گذاری های او بسیاری از نقدها و ستایش ها صورت گرفته است. ولی بافت برای تصدیق سرمایه گذاری هایش به تایید دیگران نیازی ندارد. او به راحتی خود را از تشویق ها مصون کرده و به راحتی کسانی که او را محکوم می کنند، را نادیده می گیرد.

وارن بافت: 17- در داخل دایره صلاحیت خود بمانید

منطقه ای را به عنوان منطقه تخصصی خود انتخاب کنید. داخل آن منطقه اقدام به بررسی شرکت ها کنید. و به خاطر فرصت هایی که خارج از آن منطقه شکل می گیرند و شما از دستشان می دهید، خود را ناراحت نکنید.
وقتی زمان آن فرا رسید که شرکت ها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید، راهنمای وارن بافت چیزی است که خود آن را «دایره صلاحیت» می نامد. دایره صلاحیت او شامل شرکت ها و صنعت هایی می شود که او بهتر و راحت تر می تواند با آن ها سر و کار داشته باشد.

همانطور که قبلاً هم اشاره شد، وارن در شرکت های با فناوری بالا سرمایه گذاری نکرد. ولی چرا؟ صرفا به این دلیل که آن شرکت ها خارج از دایره صلاحیت او قرار داشتند. بافت تاکید می کند که تعداد زیادی از دیگر صنایع هم خارج از دایره صلاحیت او قرار دارند. بافت و دستیارش، چارلی مانگر، خودشان را در این زمینه ها متخصص نمی دانند: تکنولوژی کامپیوتر، فیوچر کالا و یا در زمینه بازار بالقوه مواد معدنی. این ها مناطقی هستند که وارن و شریکش وارد آن ها نمی شوند.

بافت نسبت به دایره صلاحیت هایش بسیار مشتاق و منظم است. او اقدام به هیچ سرمایه گذاری خارج از آن دایره نمی کند. و نسبت به وسوسه بزرگ کردن دایره صلاحیت هایش بسیار مقاومت نشان می دهد. در حقیقت او معتقد است که الزاماً اندازه دایره صلاحیت هایتان، اهمیت چندانی ندارد. چیزی که مهم است این است که بدانید دقیقاً مرز دایره صلاحیت تان کجا است و همانجا بایستید. خارج شدن از دایره صلاحیت تان می تواند احتمال اشتباه در سرمایه گذاری را به صورت تصاعدی افزایش دهد.

وارن بافت: 18- پیش بینی های بازار سهام را نادیده بگیرید

بافت می گوید: پیش بینی های کوتاه مدت سهام و اوراق قرضه بی فایده است. او معتقد است که این نوع پیش بینی ها بیشتر از اینکه آینده را پیش بینی کنند، پیشگوی آن را به نمایش می گذارد.

بنجامین گراهام، محبوب ترین نویسنده کتاب های سرمایه گذاری از نظر بافت، با حیرت مشاهده کرده بود که تعداد بسیار زیادی از متخصصان بازار سهام از جمله کارگزاران، مشاوران سرمایه گذاری، مشاوران مالی و ... تاکید زیادی بر روی پیش بینی بازار سهام دارند. بافت پیش بینی های کوتاه مدت بازار سهام را به تشبیه می کند و می گوید که این نوع پیش بینی ها باید از جلوی دست افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار سهام را دارند، دور نگهداشته شود، همان گونه که زهر را از جلوی کودکان دور نگه می دارند.

بافت ترجیح می دهد به جای اینکه حواسش توسط پیش بینی های کوتاه مدت که مدعی پیش بینی آینده هستند پرت شود، تمرکزش را صرف عملکرد کسب و کار شرکت نماید. او مقالاتی را که مدعی پیش بینی آینده هستند نادیده می گیرد، حتی اگر توسط اقتصاد دان سرشناسی نوشته شده باشد. او برای تاکید بیشتر می پرسد که چرا باید وقتمان را با طالع بینی بیهوده تلف کنیم؟ این وقتی را می شود صرف تجزیه و تحلیل کسب و کار شرکت ها کرد.

​  وارن بافت | 24 استراتژی ثروتمندترین مرد جهان [Click and drag to move] ​

وارن بافت: 19- آقای بازار" و "حاشیه امن" را درک کنید

ایده «آقای بازار» که توسط مربی وارن، بنجامین گراهام اختراع شده بود، کی و چی بود؟ بافت می گوید: "آقای بازار، به عنوان شریک کاری شما است و دارای مشکلات احساسی بی درمان است و هر روز بدون استثنا ظاهر می شود و قیمتی را که حاضر به خرید و فروش شرکت ها به شما است را تعیین می کند."

با توجه به گفته های بافت، در آن زمان آقای بازار را مجنون خطاب می کردند، کسی را که امروز «دوقطبی» می شود نامید. مشکلات روانی او روی قیمت هایی که تعیین می کند، تاثیرگذار است. وقتی سرخوش است، فقط نکته های مثبت را در بازار می بیند و قیمت ها را به بالاترین میزانی که تمایل دارد سوق می دهد. در حقیقت وقتی او در این حالت روحی قرار دارد، تمایلی به فروش سهام به شما ندارد برای همین قیمت ها را به سرعت به بالا هدایت می کند تا شما سودی به دست نیاورید.

و البته آقای بازار طرف تاریکی هم دارد. وقتی افسرده است، چیزی جز نکات منفی چه در داخل و چه در خارج شرکت ها نمی بیند. وقتی آقای بازار در این حالت روحی قرار دارد، از ترس اینکه شما سهام های تان را نفروشید، پایین ترین قیمت را برای خرید سهام شما پیشنهاد می کند و امیدوار است که شما سهامتان را نگهدارید.

بافت می گوید که آقای بازار قدرتی ندارد اگر با ایستادگی شما مواجه شود. او هر روز می آید، و مهم نیست که در چه حالت روحی قرار دارد. خیلی برایش مهم نیست که شما نادیده اش بگیرید. او فردا باز هم با قیمت های جدید باز خواهد گشت. تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که تشخیص دهید که آقای بازار در چه حالت روحی قرار دارد و تصمیم بگیرید که قصد دارید چه کاری را انجام دهید. نادیده اش بگیرید؟ از مزیتش استفاده کنید؟ و برای او اصلاً اهمیتی ندارد که شما چه می کنید.

اولی کلید اصلی این است که "هرگز تحت تاثير آقای بازار قرار نگیرید."  این تاثیر در آن لحظه می تواند بسیار قدرتمند باشد. افسردگی او می تواند بر همه چیز سایه بیافکند. سرخوشی او هم می تواند همه را مست کند. بافت می گوید: "حالت روحی آقای بازار را تشخیص دهید و در جهتی تصمیم بگیرید که به سود شماست؛ اولی مواظب باشید که خودتان تحت تاثیر حالت روحی بازار قرار نگیرید."

«حاشیه امن»، یکی دیگر از قانون های بنجامین گراهام. به بیان ساده، حاشیه امن یعنی قیمت سهام ذاتاً پایین تر از ارزش شرکت باشد. شما نمی خواهید که قیمت سهام و ارزش ذاتی شرکت نزدیک به هم باشند. باید به دنبال یک فاصله تقریباً قابل توجه بین این دو باشید. چیزی که بافت از آن به عنوان «حاشیه عظیم» یاد می کند.

وارن بافت: 20- وقتی دیگران حریص اند، بترسید؛ و حریص باشید وقتی دیگران می ترسند

بافت معتقد است که می توانیم به راحتی پیش بینی کنیم که انسان ها حریص، ترسان و نادان خواهند بود. ولی نمی توانیم پیش بینی کنیم که کی و به چه دلیل.
بازار سهام معمولاً به صورت دوره ای تحت تاثیر احساسات قدرتمند و فراگیر ترس و طمع خواهد بود. اسحاق نیوتن یک بار گفت: "من می توانم حرکت اجرام آسمانی را اندازه گیری کنم، ولی دیوانگی انسان ها را نه." وارن بافت معمولاً از این احساسات فراگیر در جهت معکوس آن و به منظور غلبه بر آن بهره برداری می کند.

اگر اکثر سرمایه گذاران حریص هستند، بافت هراسان می شود (یا حداقل، بی نهایت محافظه کار می شود). و وقتی اثر سرمایه گذاران هراسان هستند، بافت طماع می شود (یا حداقل به صورت غیر طبیعی به دنبال موقعیت های خوب می گردد). با استفاده از این روش، در زمانیکه دیگران چندان موفق نبودند بافت میزان قابل توجهی پول به دست آورد.

وارن بافت: 21- مطالعه کنید، بیشتر مطالعه کنید، و بعد فکر کنید

وارن بافت، بزرگ ترین سرمایه گذار جهان، وقت خود را چگونه می گذراند؟ با یک محاسبه دقیق او وقت اش را در روز این گونه صرف می کند: شش ساعت برای مطالعه؛ یک یا دو ساعت برای مذاکرات تلفنی؛ و باقی زمان ها مشغول تفکر کردن است.

وارن بافت مثل متفکران دیگر، تشنه مطالعه است. او روزنامه های فایننشیال تایمز، وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز و مجله های مالی مانند فورچیون را می خواند. بسیاری از این مرجع ها، منابع اطلاعات عمومی هستند، ولی بسیار از آن ها نیز جنبه های کاملاً تخصصی دارند. وقتی شرکتی مورد توجه بافت قرار می گیرد، او شروع به مطالعه هر مطلبی که درباره آن شرکت و صنعت مورد نظر است، می کند.

مخصوصاً او گزارش های سالانه شرکت ها را به صورت ثابت مطالعه می کند. وقتی بافت به شرکتی علاقه مند می شود، چند سهم از سهام رقبای آن شرکت را فقط به دلیل اینکه به گزارش های سالانه آن ها دسترسی پیدا کند، خواهد خرید. اگرچه این نوع مطالعه یک مطالعه بسیار وسیع می طلبد ولی در عین حال مطالعه ای است که هدف خاصی را نیز دنبال می کند. مطالعه وسیع، بافت را برای تفکر مستقل و مستدل مسلح می کند. هیچ اغراقی در کار نیست؛ تفكر بافت با مطالعه او همراه است و این اساس دستاوردهای بی نظیر او است.

پیشنهاد بافت به تمام سرمایه گذاران، خواندن کتاب مورد علاقه او، یعنی کتاب سرمایه گذار هوشمند بنجامین گراهام است؛ به دلیل چهار چوب ذهنی که این کتاب برای افراد ایجاد می کند. پیشنهاد او توجه ویژه به فصل ۸ و فصل ۲۰ این کتاب است. پیشنهاد دیگر او مطالعه کتاب ارزشمند "سهام عادی، سود غیرعادی" فیل فيشر است. و معتقد است که هیچ کتابخانه ای بدون این دو کتاب کامل نخواهد شد.

وارن بافت: 22- از تمام نیروی خود استفاده کنید

انرژی تان چقدر است و چقدر آن را موثر به کار می بندید؟ وارن بافت معتقد است که انرژی همه انسان ها معادل یک موتور با قدرت ۴۰۰ اسب بخار است که فقط از ۱۰۰ اسب بخار آن استفاده می کنند. او معتقد است که انسانی با موتور ۲۰۰ اسب بخار که از تمام قدرت خود استفاده می کند، خیلی بهتر است.

وارن بافت یکی از کسانی است که به اهمیت عادت های خوب به شدت اعتقاد دارد. عادت ها به صورت موثر رفتار را شکل می دهند، بنابراین عادت های خوب به رفتارهای خوب ختم می شوند. بافت معتقد است که ما باید به تمریناتی بپردازیم که عادت ها و رفتارهایمان را تحت تاثیر قرار می دهند. او پیشنهاد می دهد که لیستی از منش هایی که اگر در دیگران ببینید، مورد تحسین تان قرار می گیرند، تهیه کنید؛ همچنین لیستی از رفتارهایی که مورد پسند و تحسین تان نیست (در این تمرین، خودتان را به عنوان مثال در نظر نگیرید). هر دو لیست را بررسی کنید. این دو لیست چقدر با هم متفاوت هستند؟

حالا تلاش کنید تا خود را با لیستی که بیشتر تحسین می کنید، تطبیق دهید. چرا؟ به این دلیل که اگر این عادت ها و رفتارها به صورت منظم تکرار و تمرین شوند، می توانند تبدیل به عادت ها و رفتارهای شما گردند. همچنین رفتارهایی که مورد تحسین تان نیستند را از خود دور کنید. اگر به این تمرین متعهد باشید، رفتارتان تغییر خواهد کرد. اگر از الان ۲۰ سال به عقب برگردید، هیچ کدام از آن رفتارهای بد را نخواهید داشت و در عوض تمام رفتارها و عادت های خوب را در خود خواهید دید.

عادت های خوب را پرورش دهید. از رفتارهای بد اجتناب کنید. نتیجه ای که بافت از این تمرین بدست آورد چه بود؟ یک رابطه مستقیم بین نیرو و انرژی تان و بازده حاصل از آن.

وارن بافت: 23- از اشتباهات دیگران که برای شان هزینه ساز بوده است، اجتناب کنید

چارلی مانگر، دوست و همکار بافت همیشه روی مطالعه اشتباهات دیگران تاکید می کند و معتقد است که مطالعه اشتباهات دیگران منجر به اجتناب کردن از آن اشتباهات می شود.

مطالعه اشتباهات دیگران و اطمینان از عدم تکرار آن بسیار اهمیت دارد. متاسفانه هیچ منبع معتبری برای نمایش اشتباهات رایج بازنشسته ها و بلایی که آن ها بر سر سبد سهام شان آورده اند، موجود نیست.

وارن بافت: 24- به یک سرمایه گذار دقیق و بی خطر تبدیل شوید

بافت می گوید: "بنجامین گراهام یک سرمایه گذار دقیق و بی خطر بود." او یک سرمایه گذار خارق العاده یا دمدمی مزاج نبود. خبر خوب درباره سرمایه گذاری بی خطر این است که این نوع سرمایه گذاری؛ البته اگر خیلی شتاب نداشته باشید؛ می تواند شما را ثروتمند کند، و حتی بهتر از آن، هیچ وقت شما را فقیر نخواهد کرد.

وارن بافت با کلام و عملش مسیر اثبات شده ای را برای پیروی سرمایه گذاران بر جای گذاشته است. با پیروی از راه و روش بافت، یک سرمایه گذار متوسط، بدون کمک متخصصان، می تواند به یک سرمایه گذار خوب ارزشی که سودهای عالی کسب می کند، تبدیل شود.

منبع(source)

24 استراتژی وارن بافت: کاری که بافت، را ثروتمندترین مرد جهان کرد - جیمز پاردو - ترجمه علی آذرنوش - 1397

  

 

  • منبع
  • حقوق نیوز

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید