امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265774
۱۰۹۴۵
۲
۰
نسخه چاپی
گیاه و عرق نعنا

33 خاصیت شگفت‌انگیز نعنا

نعنا نام بیش از 12 گونه ی گیاهی مختلف است که دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان، فیتوسترون، اسید فنولیک، تریترپن ها، فلانوویید، آنتوسیانین ها، ساپونین ها و کاروتنوئیدها، پروتئین، فیبر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر، ویتامین C، آهن و ویتامین A می باشند

33 خاصیت شگفت‌انگیز نعنا
 

طبع نعنا گرم و خشک است. نعناع نام بیش از 12 گونه ی گیاهی مختلف است که دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان، فیتوسترون، اسید فنولیک، تریترپن ها، فلانوویید، آنتوسیانین ها، ساپونین ها و کاروتنوئیدها، پروتئین، فیبر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر، ویتامین C، آهن و ویتامین A می باشند. در زیر 33 مورد از خواص نعنا و فرآورده های آن مورد بررسی قرار گرفته است. البته باید توجه داشت که توصیه پزشک باید در تمامی موارد مصرف در اولویت قرار گیرد.

1- تقویت معده و رفع مشکلات گوارشی

از مهمترین خواص عرق نعنا تقویت معده و رفع مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوء هاضمه، دل درد و دل پیچه است. عرق نعناع همچنین خاصیت ضد نفخ، ضددرد و ضداسپاسم (گرفتگی) دارد و از آن برای درمان و تسکین دل درد کودکان و نوزادان استفاده می‌شود. به طور کلی مصرف مقادیر متعادل عرق نعناع بعد از غذا به هضم بهتر غذا کمک شایانی می‌کند.

2- رفع بوی بد دهان

از اسانس عرق نعنا می توان به عنوان دهان شویه استفاده کرد. اسانس نعنا یا قرص‌های نعنایی موجود در بازار برای خوشبو کردن دهان بسیار مفید است و برای رفع بوی بد دهان کاربرد دارد. به طور کلی این گیاه ضدعفونی کننده است و استفاده از آن به حفظ سلامت دهان و دندان کمک خواهد کرد.

3- اثر ضد درد عرق نعنا

عرق نعناع آثار ضد دردی بیشتری از آسپیرین دارد. اثر ضد دردی عرق نعناع با افزایش مقدار آن، بیشتر می شود.

4- کاهش حالت تهوع در زنان باردار

مصرف عرق نعناع در برطرف نمودن بیماری صبحگاهی زنان باردار و کاهش حالت تهوع آنان موثر است.

5- تنظیم و تعادل هورمونهای زنان

کمک به تنظیم و تعادل هورمونهای زنان از خواص عرق نعناع در طب سنتی است.

6- کاهش فشار خون و حرارت بدن

کاهش فشار خون و حرارت بدن از خواص عرق نعنا است. نوشیدن عرق نعناع به دلیل خاصیت ضد التهابی آن، به آرامش و تخلیه ذهن از نگرانی‌ها و کاهش استرس کمک شایانی می‌کند. در طب سنتی برای درمان سردرد، آرامش ذهن و خواب راحت، خوردن روزانه دمنوش و عرق نعناع توصیه می‌شود.

33 خاصیت شگفت‌انگیز نعنا
 

7- تسکین دهنده سردردهای میگرنی

خاصیت ضد درد عمومی، تسکین دهنده میگرن و سردردهای سرد مزاجان از خواص عرق نعناع در طب سنتی است.

8- محرک رحم و قاعده‌آور

عرق نعناع محرک رحم بوده و مصرف آن قاعده آور می‌باشد، از این رو در اوایل بارداری بایستی با احتیاط مصرف شود.

9- برطرف کننده نفخ و یبوست

افرادی که دچار مشکل نفخ و یبوست هستند، می توانند صبح‌ها از عرق نعناع یا دمنوش نعناع به همراه عناب و نبات میل کنند.

10- درمان آکنه و جوش صورت

برگ های تازه نعناع برای درمان آکنه و جوش صورت مفید هستند. برگ های تازه نعناع را با گلاب مخلوط کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

11- درمان آفتاب سوختگی

روغن نعناع برای درمان آفتاب سوختگی و درد ناشی از آن مفید می باشد.

مقداری روغن نعناع را با کمی روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را به طور مستقیم بر روی آفتاب سوختگی بمالید.

12- درمان ترک پاشنه پا

نعناع برای درمان خشکی و ترک کف پا مفید می باشد.

برگ های تازه نعناع را در آب گرم بریزید و بگذارید بماند سپس پاهای خود را در آن فرو کنید و بگذارید بماند تا ترک پاشنه پا درمان شود.

33 خاصیت شگفت‌انگیز نعنا
 

13- درمان خارش موی سر

برگ های نعناع پوست سر را تمیز می کند به عنوان یک درمان گیاهی و طبیعی برای خارش موی سر استفاده می شود.

برگ های تازه نعناع را در آب گرم بریزید و بگذارید بماند تا عصاره آن در بیاید سپس آن را صاف کنید و بر روی موها و پوست سر بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

14- درمان شپش سر

روغن نعناع برای درمان شپش سر مفید می باشد.

مقداری روغن نعناع را بر روی پوست و موی سر بمالید، بگذارید مدتی بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

15- تقویت و افزایش رشد مو

مطالعه ای در سال 2014 نشان داده که روغن نعناع بر روی فولیکول های مو تاثیر گذاشته و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

16- فواید عرق نعنا کودکان

  • روغن نعناع نعناع می تواند به عنوان یک انرژی دهنده طبیعی برای کودکان استفاده می شود.
  • روغن نعناع می تواند برای درمان شوره سر در نوزادان و کودکان استفاده شود.
  • روغن نعناع برای درمان حساسیت و آلرژی فصلی در کودکان مفید است.
  • یک قطره روغن نعناع را زیر بینی کودک خود بمالید، باعث تقویت حافظه و تمرکز در کودکان می شود.
  • روغن نعناع یک درمان طبیعی عالی برای کاهش تب در کودکان می باشد.

17- درمان ناتوانی جنسی و ناباروری در زنان

محققان معتقدند که نعناع حاوی مقادیر بالایی فیتو استروژن بوده و می تواند برای درمان ناتوانی جنسی و ناباروری در زنان مفید باشد.

33 خاصیت شگفت‌انگیز نعنا
 

18- رشد جنین

نعناع حاوی ویتامین A، C و B12 و اسید فولیک است که برای رشد جنین ضروری می باشد.

19- تسکین دهنده درد پستان در زنان شیرده

مطالعات نشان داده که آب نعنا می تواند برای جلوگیری از ترشحات نوک پستان و درد نوک پستان در مادران شیرده مفید باشد.

20- کاهش وزن و لاغری

نعناع باعث افزایش چربی سوزی در بدن شده و می تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند، همچنین تحقیقات نشان داده که روغن نعناع باعث کاهش اشتها می شود.

21-سرماخوردگی و گلودرد

نعناع حاوی مونوکلون طبیعی است که خلط آور طبیعی بوده و منتول موجود در آن برای درمان سرماخوردگی و گلو درد و اختلالات تنفسی مفید می باشد.

22-سردرد و میگرن

برگ های نعناع به خصوص برگ های تازه آن به عنوان یک آرامش بخش طبیعی عمل می کنند و برای درمان تهوع، سردرد و میگرن مفید هستند. چند قطره از روغن نعناع را بر روی پیشانی و پشت گردن خود را مالش دهید تا سردرد شما تسکین پیدا کند.

23- آرامش بخشی و نشاط آوری

یکی از خواص معجزه‌آسای نعناع خاصیت آرام‌بخشی و نشاط آوری آن است. تهیه شربت نعناع که از دم کرده این گیاه و مقداری زعفران و شکر تهیه شده باشد در لحظاتی که دچار ناراحتی و اندوه هستید به افزایش نشاط و برطرف شدن اندوه کمک می‌کند و در زمان عصبانیت و خشم، آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است.

برای تهیه این شربت کافی است 2 قاشق برگ خشک و پودر شده نعناع را در 2 لیوان آب جوش دم کنید و پس از صاف کردن آن یک لیوان از آن را با یک قاشق شکر و مقدار اندکی زعفران مخلوط کرده و به‌صورت سرد یا گرم میل کنید.

24- درمان مشکلات تنفسی

این گیاه باعث کاهش اختلالات تنفسی میشود. مواد معطر آن باعث ریلکس شدن قفسه سینه و عضلات نای شده و به کاهش درد قفسه سینه کمک کرده و علائم سرماخوردگی و آنفولاتزا را در این افراد کاهش میدهد.

25- تقویت سیستم ایمنی

نعنا دارای خواص ضد باکتریال است. این گیاه کمک میکند مادر باردار از گرفتن عفونت های ویروسی در امان باشد. این عفونت های ویروسی شامل سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا و تب میشود. نعنا باعث تقویت سیستم ایمنی شما شده و به جنگ با عفونت ها کمک میکند.
33 خاصیت شگفت‌انگیز نعنا

 

26- کاهش استرس

در زمان شروع بارداری، بیشتر زنان احساس اضطراب دارند. چای نعنا یک آرامش بخش طبیعی است که باعث سرکوب استرس ذهنی میشود. خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده باعث کاهش دمای بدن و فشار خون می باشد. این اثرات باعث شل شدن عضلات و احساس راحتی شما می شود.

27- بهبود حافظه

طبق یافته‌های یک مطالعه جدید، چای نعناع می‌تواند به بهبود حافظه کوتاه مدت و بلندمدت و بهبود خلق و خو کمک کند. محققان دانشگاه نورث آمبریا انگلستان دریافتند نوشیدن چای نعناع به افزایش سطح هوشیاری بخصوص در افراد مسن کمک می‌کند.

28- نعناع برای کم خونی

کمبود آهن به خصوص در بین زنان رایج است. وجود آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز که وظیفه‌ی حمل اکسیژن را دارند لازم و ضروری است. برای جلوگیری از کمبود آهن هر روز به غذاهایتان نعناع اضافه کنید. نعناع منبع آهن است. بدین منظور روزانه از نعناع به صورت نعنای تازه، خشک و جوشانده استفاده کنید. توجه داشته باشید برای اینکه آهن راحت‌تر جذب بدن شود باید به همراه آن ویتامین C مصرف کنید. برای همین نعناع را با پرتقال، کیوی و … بخورید.

29- نعناع و سرطان

نعناع از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند به خاطر این که حاوی فلاوونوئیدها و رزمارینیک اسید می‌باشد. این مواد آنتی اکسیدانی از بدن در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند. تغذیه‌ی متنوعی داشته باشید و نعناع را وارد برنامه‌ی غذایی خود کنید. توصیه می‌کنیم بیشتر از نعنای تازه استفاده کنید. به خاطر این که نعنای تازه حاوی آنتی اکسیدان‌های بی‌شماری است. زمانی که از جوشانده‌ی نعناع استفاده می‌کنید تنها از ۷۵ درصد این آنتی اکسیدان‌ها بهره‌مند می‌شوید.

30- کنترل و کاهش عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک

یکی دیگر از خواص نعناع تاثیر آن در کمک به کنترل و کاهش عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک است. سندرم تخمدان پلی کیستیک مشکلی رایج است که مرتبط با عدم تعادل هورمونی در زنانی می باشد که در سنین باروری قرار دارند. این مشکل با مقادیر بالای آندروژن ها (هورمون های مردانه) در بدن مشخص می شود. نعناع به دلیل خواص ضد آندروژنی که دارد، می تواند به کنترل و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند. نوشیدن دمنوش نعناع می تواند از طریق کاهش میزان تستوسترون آزاد، افزایش میزان هورمون لوتئینه کننده (LH) و هورمون محرکه فولیکولی(FSH) به کاهش پرمویی کمک کند.

31- خواص نعناع برای پوست

روغن نعناع به عنوان ماده ضدعفونی کننده و ضد خارش، و آب نعناع به عنوان پاک کننده عالی پوست شناخته می شوند. نعناع پوست را تسکین داده و به درمان خارش و عفونت های پوستی کمک می کند. علاوه بر این، نعناع در کاهش جوش ها و حتی کاهش برخی از علائم آکنه نیز موثر است.

32- رفع خستگی با استشمام رایحه نعناع

استشمام بوی نعناع تمام آن چیزی است که برای تازه کردن عملکرد مغزتان به آن نیاز دارید، زیرا محرکی طبیعی است. بو کشیدن رایحه نعناع به شما کمک می کند کمتر احساس استرس و افسردگی داشته باشید چون بدنتان را ریلکس کرده و ذهنتان را آرام می کند. بوی خوش نعناع باعث می شود کمی سروتونین در مغزتان رها شود، بنابراین این بار اگر نیاز به تقویت روحیه و افزایش کارایی مغزتان داشتید، با چند برگ تازه نعناع بخور دهید.

33- کمک به بهبود عملکرد کبد

نعناع کبد را تمیز می‌کند. در واقع نعناع باعث ترشح صفرا و تحریک عملکرد کبد شده و به این ترتیب باعث تمیز شدن آن می‌شود. ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش را روی ۲-۱ قاشق نعنای تازه یا خشک ریخته و ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و به مدت ۲ هفته و روزانه ۳-۱ فنجان از این جوشانده میل کنید.

 

گردآورنده: عاطفه کریمی

پایگاه خبری حقوق نیوز

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید