امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278771
۸۵۴
۱
۰
نسخه چاپی

50 واقعیت درباره سال نو چینی که جالب است بدانید!

سال نو چینی

50 واقعیت سال نو چینی

1. شروع سال نو چینی به مراحل ماه یا تقویم قمری بستگی دارد تا تقویم میلادی. در حالی که تاریخ هر سال تغییر می کند، معمولاً بین 21 ژانویه و 10 فوریه آغاز می شود.

2. سال نوی چینی در اولین روز از ماه قمری فرا می رسد و به مدت 15 روز ادامه می یابد، تا ماه کامل شود. هر یک از 15 روز جشن نقش خاصی دارد، مانند دیدار با خانواده در یک روز یا خوردن برخی غذاها در روز دیگر.

3. عبارت "سال نو مبارک" در چینی "Gung Hei Fat Choi" یا "May You Have Good Fortune" است.

4. در هر سال نوی چینی بیش از یک میلیارد نفر سوار هواپیما، قطار، قایق، اتوبوس و ماشین می شوند. این مهاجرت که به عنوان Chunyan شناخته می شود، بزرگترین مهاجرت سالانه انسان در جهان است.

5. سال نو چینی مهمترین و طولانی ترین جشن در تقویم چینی است.

6. در نیمه شب سال نو چینی، هر در و پنجره ای در خانه چینی باز می شود تا سال قدیم خارج شود.

7. رنگ قرمز در جشن های سال نو چینی جایگاه مهمی دارد. به طور خاص، مردم لباس‌های قرمز می‌پوشند، شعرها را روی کاغذ قرمز تزئین می‌کنند، و در پاکت‌های قرمز پول خوش‌شانس به بچه‌ها می‌دهند. برای چینی ها، قرمز نماد آتش است، که به طور سنتی اعتقاد بر این بود که از بدشانسی جلوگیری می کند.

8. هفتمین روز از سال نوی چینی 15 روزه، به عنوان روز تولد مردان معمولی یا عادی در نظر گرفته می شود و به عنوان روز مردان شناخته می شود. بر اساس سنت، الهه نوا انسان را از گل زرد آفرید.

9. سال نو چینی بیش از 4000 سال است که جشن گرفته می شود. کشاورزان تعطیلات را در چین به نشانه پایان زمستان و آغاز بهار آغاز کردند. همچنین جشنی برای بزرگداشت نیاکان و دیگر موجودات مقدس بود.

10. یک مادر چینی که از بازگشت پسرش به خانه برای سال نو چینی ناامید بود، هزینه یک آگهی کامل در صفحه اول روزنامه ملبورن چینی را پرداخت کرد و گفت: «بابا و مامان دیگر هرگز شما را مجبور به ازدواج نخواهند کرد. برای سال نو چینی به خانه بیایید! از طرف مادرت که تو را دوست دارد.»

سال نو چینی

11. سال نو چینی در کشورها و مناطقی که جمعیت چینی بالایی دارند، مانند هنگ کنگ، تایوان، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین و محله های چینی در شهرهای دیگر جشن گرفته می شود.

12. هر سال از چرخه 12 ساله چینی به نام یک حیوان نامگذاری می شود. پس از پایان چرخه 12 ساله، لیست حیوانات دوباره شروع می شود. این 12 حیوان عبارتند از: موش، گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، گوسفند (قوچ/بز)، میمون، خروس، سگ و خوک.

13. یک غذای محبوب سال نو چینی یک سیب خرچنگ شیرین شده روی چوب است.

14. بخش مهمی از سال نو چینی chuen-hop یا "سینی با هم بودن" است. این معمولاً از هشت محفظه تشکیل شده است که پر از مواد غذایی خاص و نمادین است که به مهمانان ارائه می شود. این غذاها عبارتند از کامکوات برای سلامتی، نارگیل برای باهم بودن، بادام زمینی برای زندگی طولانی و میوه لوگان برای "بسیاری از پسران خوب". علاوه بر این، برای چینی ها، عدد 8 نماد خوش شانسی است.

15. یک باور قدیمی چینی می گوید که روز دوم سال جدید، روز تولد همه سگ ها است و مردم باید در آن روز نسبت به سگ ها مهربان باشند.

16. به جای هدایای بسته بندی شده که سایر ملیت ها در فصل اصلی تعطیلات خود می دهند، برای سال نو چینی، کودکان پاکت های قرمز پر از پول دریافت می کنند. مقدار پول معمولاً یک عدد زوج است، اما مقدار آن بر چهار قابل تقسیم نیست، زیرا عدد 4 به معنای مرگ است.

17. قبل از سال نو چینی، برای مردم رایج است که لباس جدید بخرند یا مدل موی جدید خود را عنوان شروعی تازه انتخاب کنند.

18. سال نو چینی با جشن فانوس به پایان می رسد که در پانزدهمین (و آخرین) روز جشن برگزار می شود. اعتقاد بر این است که فانوس ها راه را برای سال جدید روشن می کنند.

19. مهم نیست واقعاً چه زمانی کسی به دنیا آمده است - در سال نو چینی، همه یک سال بزرگتر می شوند.

20. در چین، استخدام یک دوست دختر یا دوست پسر «قلابی» برای جلوگیری از فشار والدین برای ازدواج در سال نو چینی به طور فزاینده ای محبوب می شود. دانشجویان کالج با کمتر از 20 دلار یا 600 دلار در روز، خود را اجاره می دهند.

سال نو چینی

21. سال نو چینی را سال نو قمری یا جشن بهار نیز می‌نامند.

22. برای آماده شدن برای سال نو چینی، مردم خانه‌های خود را تمیز می‌کنند و کف‌ها را جارو می‌کنند تا از شر خاک، گرد و غبار، و بدشانسی خلاص شوند. همچنین اعتقاد دارند که نظافت برای خشنود ساختن خدایان است که برای بازرسی به زمین می آیند.

23. در پانزدهمین و آخرین روز سال نو چینی، مردم کوفته های گردی به شکل ماه کامل می خورند. توپ‌های گرد نماد اتحاد مجدد هستند و با مواد قندی آرد برنج پر شده‌اند.

24. تحت حکومت رهبر حزب کمونیست چین، مائو تسه تونگ (1893-1976)، دولت جشن سال نو سنتی چینی را ممنوع کرد و از تقویم میلادی پیروی کرد.

25. نمایش های آتش بازی در طول سال نو چینی، از سنت روشن کردن ساقه های بامبو برای دفع ارواح شیطانی تا اژدهای شیطانی که معمولاً در رژه های سال جدید به تصویر کشیده می شود، نشات می گیرد.

26. طبق سنت چینی، هر کاری که کسی در روز سال نو انجام می دهد، برای بقیه سال هم ادامه دارد. برای مثال، اگر کسی در روز سال نو پول قرض کند، تمام سال قرض می‌گیرد.

27. به مردم چین توصیه می شود در روز سال نو از کلمات زشت یا کلمات "بدشانس" استفاده نکنند. کلمات منفی و کلمه "چهار" (که در زبان چینی مانند کلمه "مرگ" به نظر می رسد) نیز تابو هستند.

28. صحبت در مورد گذشته در روز سال نو چینی ممنوع است، زیرا همه چیز باید به سال جدید آینده و شروع های جدید تبدیل شود.

29. در روز سال نو چینی، کودکان را حتی اگر بد رفتاری داشته باشند، کتک نمی زنند، زیرا طبق سنت، اگر کودکان در این روز گریه کنند، تمام سال گریه خواهند کرد.

30. در روز سال نو، هیچ جارو یا گردگیری در خانه های چینی انجام نمی شود زیرا مردم نمی خواهند ثروت خوب را از بین ببرند. فقط در روز پنجم جشن و بعد از آن، مردم باید کثیفی را از خانه پاک کنند - اما فقط از در پشتی.

31. در روز سال نو، مردم چین قرار نیست موهای خود را بشویید زیرا ممکن است شانس سال جدید را از بین ببرند.

32. سانفرانسیسکو مدعی است که رژه سال نوی چینی آن بزرگترین جشن خارج از آسیا است. از دهه 1860 در زمان طوفان طلا، زمانی که تعداد زیادی از چینی ها به منطقه مهاجرت کردند، این کشور میزبان جشن سال نوی چینی بوده است.

33. در سال نوی چینی، هیچ کس از قیچی یا چاقو استفاده نمی کند زیرا اعتقاد بر این است که استفاده از آنها ممکن است بخت و اقبال را از بین ببرد.

34. به طور سنتی، در سال نو چینی، اولین کسی که ملاقات می کند و اولین کلماتی که کسی می شنود نشان دهنده نوع ثروت یک فرد برای بقیه سال است.

35. در سال نوی چینی، احوالپرسی با هر کسی در اتاق خواب بدشانسی تلقی می شود، بنابراین همه، حتی بیماران، سعی می کنند لباس بپوشند و در اتاق نشیمن بنشینند.

36. یک روز سال نو، خانواده های چینی یک غذای گیاهی متشکل از 18 ماده به نام jai می خورند. همه 18 ماده دارای ویژگی های خرافی مانند دانه نیلوفر آبی (برای فرزندان پسر)، جلبک دریایی خزه سیاه (برای ثروت)، و شاخه های بامبو (برای سلامتی) نسبت داده شده اند.

37. خوردن یک مرغ کامل در سال نو چینی رایج است. مهم است که مرغ همچنان سر، دم و پاهای خود را داشته باشد تا نماد کامل بودن باشد.

38. در طول سال نو چینی، رشته فرنگی به عنوان راهی برای نشان دادن عمر طولانی بریده نمی شود.

39. یول لوگ نماد مهم جشن سال نو چینی است. چوبی که با نوارهای قرمز و زرق و برق تزئین شده است، به طور سنتی برای یک شب می سوزد و به مدت 12 روز ادامه دارد تا نماد 12 ماه سال چینی باشد. این نماد بازگشت نور برای غلبه بر تاریکی است.

40. دو گلی که بیشتر با سال نو چینی مرتبط هستند، شکوفه آلو که نماد شجاعت و امید است و گل نرگس آبی که نماد خوش شانسی و سعادت است.

سال نو چینی

41. در اولین روز سال نو چینی، مردم معمولاً گوشت نمی خورند. پرهیز از مصرف گوشت در روز اول نه تنها زندگی طولانی و شادی را تضمین می کند، بلکه به پاکسازی بدن نیز کمک می کند. علاوه بر این، این سنت را گرامی می دارد که در روز اول سال چیزی نباید کشته شود.

42. پنجمین روز سال نو چینی پو وو نام دارد. در این روز مردم برای استقبال از خدای ثروت در خانه می مانند. هیچ کس با دوستان یا خانواده ملاقات نمی کند زیرا اعتقاد بر این است که دیدار برای هر دو طرف بدشانسی خواهد آورد.

43. خوردن توفو در سال نو چینی بدشانس تلقی می شود زیرا سفید است. برای چینی ها، رنگ سفید به معنای مرگ و بدبختی است.

44. افراد جوان در چین به طور فزاینده ای ترجیح می دهند در طول سال نو چینی به جای جشن گرفتن با خانواده، در اینترنت گشت و گذار کنند، بخوابند، تلویزیون تماشا کنند و با دوستان خود وقت بگذرانند. برای آنها، تعطیلات از تمرکز بر تجدید روابط خانوادگی به فرصتی برای استراحت از کار تبدیل شده است.

45. در جشن های سال نو چینی، آتش بازی نقش مهمی ایفا می کند. با این حال، یک جنبه منفی وجود دارد. در سال 2012، آتش بازی تنها در اولین روز تعطیلات باعث بیش از 6000 حادثه شد.

46. سوپرمارکت های چینی گزارش می دهند که فروش پوشک بزرگسالان در طول فصل سفر سال نو چینی 50 درصد افزایش می یابد.

47. تقریباً همزمان با سال نو چینی، مردم اسکاتلند زندگی شاعر رابرت برنز را جشن می گیرند. توماس ونگ، نسل پنجم چینی-کانادایی، تصمیم گرفت جشن ها را در جشنواره ای به نام «گونگ هاگیس چربی چوی» یا «شب سوختگی چینی» ادغام کند.

48. گلدان های گل در اطراف خانه ها برای آماده شدن برای سال نو چینی قرار می گیرند تا نماد تولد دوباره و رشد باشند. کاسه های پرتقال و نارنگی نیز به نمایش گذاشته می شود تا نماد خوش شانسی و ثروت باشد.

49. Nianhua تصاویر سال نو چینی است که به طور سنتی در جشن سال نو بر درها آویزان می شود. این تصاویر که قدمت آن به 800 سال قبل در زمان سلسله سونگ باز می گردد، صحنه هایی از آیندگان و خوش شانسی را به تصویر می کشد. تصاویر رایج شامل پرندگان، میوه ها و یک نوزاد چاق با یک ماهی بزرگ است. در طول قرن بیستم، حزب کمونیست نیانهوا را به تبلیغات تبدیل کرد.

50. در ژانویه 2014، زیرنویس‌های بی‌بی‌سی یک تبریک سال نو چینی را به جای «به سال اسب خوش آمدید» به اشتباه به عنوان «به سال فاحشه‌ها خوش آمدید» ترجمه کرد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید