امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277108
۱۱۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

آفتاب سوختگی | 30 روش آسان و سریع درمان آفتاب سوختگی در خانه | راهکارهای جلوگیری از آفتاب سوختگی

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی تنها راه این است که به‌مدت طولانی در معرض نور شدید خورشید قرار نگیریم، اما برای درمان آفتاب سوختگی و التیام زخم‌های آن راهکارهایی وجود دارد.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی نوعی آسیب پوستی است که ناشی از تماس با اشعه‌ی فرابنفش (UV) است.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی یک واکنش التهابی نسبت به پرتو فرابنفش خورشید است که به لایه‌ی بیرونی پوست آسیب زده است. آفتاب سوختگی زمانی روی می‌دهد که پوست زیر آفتاب بیش از اندازه داغ شده است، در نتیجه قرمز و دردناک شده و حتی ممکن است بعد از پوسته شود یا تاول بزند.

هرچند آفتاب سوختگی اغلب کوتاه‌مدت و خفیف است اما باز هم همیشه باید از پوست خود در برابر پرتوها مضر خورشید مراقبت کنید. ما می‌دانیم که آفتاب‌سوختگی‌های مکرر می‌تواند پیامدهای بلندمدت داشته باشد و شما را در معرض ابتلا به سرطان کُشنده پوست قرار بدهد که به آن ملانوما می‌گویند. این احتمال وقتی که سابقه‌ی پنج بار یا بیشتر آفتاب سوختگی داشته باشید پنج برابر خواهد شد.

شدت آفتاب سوختگی

آفتاب‌سوختگی خفیف

اغلب آفتاب‌سوختگی‌های خفیف هیچ علائم واضح و شدیدی مانند علائم گفته شده در بالا را ندارند. اکثر موارد آفتاب‌سوختگی از نوع خفیف هستند و فقط باعث قرمز شدن پوست، سوزش و حساس شدن پوست شوند. در صورتی که لایه‌ی خارجی پوست بر اثر آفتاب‌سوختگی دچار آسیب شود (سوختگی درجه یک)، ممکن است روی پوست برآمدگی‌های قرمز رنگ یا جوش ایجاد شود. در این حالت ممکن است هنگام دست زدن به پوستتان احساس درد کنید.

آفتاب‌سوختگی متوسط (سوختگی در جه دو)

در صورتی که آفتاب‌سوختگی کمی ‌شدیدتر باشد، می‌تواند باعث ورم کردن پوست، قرمزی شدید و تاول‌های دردناک شود. بهبودی ضایعات پوستی ناشی از این آفتاب‌سوختگی ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

افرادی که مرتبا برای مدت‌های طولانی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند ممکن است دچار آسیب‌های پوستی مزمن شوند، از جمله: چین و چروک پوستی، پیر شدن پوست، لک‌های پوستی، کک‌و‌ مک، سرطان، زخم‌های پوستی و غیره.

آفتاب‌سوختگی شدید (مسمومیت با آفتاب)

در موارد آفتاب‌سوختگی شدید (مسمومیت با آفتاب)، علاوه بر بروز تمامی ‌علائم معمول آفتاب‌سوختگی (که در بالا گفته شد)، ممکن است علائم زیر نیز بروز کنند:

• تب

• حالت تهوع

• لرز

• سرگیجه

• افزایش ضربان قلب

• تنفس سریع (نفس نفس زدن)

• دی‌هیدراته شدن بدن (کمبود آب در بدن)

• شوک شدن یا از دست دادن هوشیاری

• تاول پوستی با درد شدید

مسمویت با آفتاب یا آفتاب‌سوختگی شدید می‌تواند با گرمازدگی و شوک ناشی از گرما همراه باشد، که در این صورت لازم به صورت اورژانسی به وضعیت بیمار رسیدگی شود. درمان آفتاب سوختگی شدید پوستی یک مورد اورژانسی است و به اقدامات درمانی فوری نیاز دارد.

علائم و نشانه‌ها آفتاب‌سوختگی

علائم آفتاب‌سوختگی می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد، که این موضوع به عوامل زیر بستگی دارد:

• نوع پوست شما

• ساعت، مدت زمان، موقعیت و ارتفاعی که در آن در معرض خورشید قرارگرفته‌اید

• داروهایی که مصرف می‌کنید (برخی داروها باعث ایجاد حساسیت بیشتر پوست به آفتاب می‌شوند و در نتیجه شما بیشتر مستعد آفتاب‌سوختگی می‌شوید)

• این که به منظور قرارگیری در معرض آفتاب، چگونه از پوست خود محافظت کرده اید (مثلا استفاده از کرم ضد آفتاب)

برخی از علائم اولیه‌ی آفتاب‌سوختگی که بلافاصله بعد از قرارگیری در معرض آفتاب بروز می‌کنند، عبارتند از:

• پوست قرمز، حساس و برافروخته می‌شود.

• دست زدن یا مالش دادن پوست ایجاد درد (یا سوزش) می‌کند.

• از آنجایی که گرمای خورشید باعث از دست رفت آب بدن می‌شود، ممکن است شخص به وضعیت دی‌هیدراته (کمبود آب بدن) دچار شود.

• تا چندین روز بعد از قرارگیری در معرض آفتاب، ممکن است پوست خارش داشته باشد، تاول بزند، ورم کند و پوسته‌پوسته شود. پوست برخی از افراد ممکن است جوش بزند و برآمدگی‌های قرمزرنگی روی آن ایجاد شود.

• ممکن است بعد از چندین روز از تشکیل جوش و ضایعات پوستی، پوست شروع به پوسته انداختن کند و لایه‌ی سطحی پوست کنار برود که این موضوع نشان‌دهنده‌ی بهبودی پوست و تشکیل شدن لایه‌ی جدید پوست است.

آفتاب سوختگی

عوامل خطر در آفتاب سوختگی

• داشتن پوست روشن، چشم‌های آبی و موهای قرمز یا بلوند.

• زندگی یا گذراندن تعطیلات در جای آفتابی گرم یا ارتفاعات.

• کار در خارج از منزل تحت تابش مستقیم شدید آفتاب.

• تفریح در فضای باز و نوشیدن الکل.

• داشتن سابقه آفتاب سوختگی.

عوارض ناشی از آفتاب سوختگی

قرار گرفتن در معرض شدید و مکرر خورشید که منجر به آفتاب سوختگی می‌شود، خطر ابتلا به سایر آسیب‌های پوستی و برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. این موارد شامل پیری زودرس پوست شما و سرطان پوست است.

• پیری زودرس پوست: قرار گرفتن در معرض آفتاب و آفتاب سوختگی‌های مکرر روند پیری پوست را تسریع می‌کند و باعث می‌شود پیرتر از گذشته به نظر برسید.

• ضایعات پوستی: ضایعات پوستی در مناطقی که در اثر آفتاب آسیب دیده اند، به صورت لکه‌های پوستی و پوسته پوسته شدن ظاهر می‌شوند. این ضایعات و لکه ها ممکن است سفید، صورتی، برنزه یا قهوه‌ای باشند که معمولاً در نواحی در معرض آفتاب از سر، صورت، گردن و دست افراد دیده می‌شوند. این لکه‌ها می‌توانند در سرطان پوست تکامل یابند.

• سرطان پوست: قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد، حتی بدون آفتاب سوختگی، خطر ابتلا به سرطان پوست مانند ملانوما را افزایش می‌دهد. این موضوع می‌تواند به DNA سلول‌های پوستی آسیب برساند. آفتاب سوختگی در دوران کودکی و بزرگسالی ممکن است خطر ابتلا به ملانوما در مراحل بعدی زندگی را افزایش دهد. سرطان پوست عمدتاً در مناطقی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند، از جمله پوست سر، صورت، لب، گوش، گردن، قفسه سینه، بازوها، دست و پا دیده می‌شود. سرطان پوست روی پا بیشتر از مردان در خانم‌ها شایع است.

• آسیب چشم: خورشید همچنین می‌تواند چشم شما را بسوزاند. نور UV بیش از حد به شبکیه، لنز یا قرنیه آسیب می‌رساند. آسیب آفتاب به لنز می‌تواند منجر به گرفتگی لنز (آب مروارید) شود. چشمان آفتاب زده ممکن است دردناک یا ناخوشایند باشند.

درمان های سریع و تاثیرگذار آفتاب سوختگی

1. از خورشید دور بمانید

اگر شما یا کودکتان دچار آفتاب سوختگی شدید فوراً به سایه‌ای پناه ببرید و زیر سقف بمانید یا به فضای داخل بروید. پوست آفتاب سوخته را بپوشانید و تا زمانی که آفتاب سوختگی کاملاً التیام نیافته، در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

2. استفاده از مرطوب‌کننده‌

بعد از شستن و آب کشیدن بدن، از لوسیون‌ها و روغن‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. در غیر این صورت پوست بدن‌تان خشک‌تر می‌شود و بیشتر اذیت می‌شوید. یادتان باشد که مرطوب‌کننده را داخل یخچال نگهداری کنید تا در هنگام استفاده، خاصیت تسکین‌دهندگی آن بیشتر بشود.

3. خیساندن پوست در شیر

غوطه‌ور کردن پوست در شیر اثر مفیدی بر درمان آفتاب سوختگی پوست دارد. البته، باید از شیر سرد استفاده کنید. چربی شیر و pH مناسب آن، برای آفتاب سوختگی خیلی مفید است.

اگر شیر کافی ندارید که ظرفی را پر کند تا بتوانید پوستتان را در آن شناور کنید، می‌توانید، ابتدا یک حوله‌ی کوچک را در یک کاسه شیر سرد بگذارید. سپس، آن را به شیر آغشته کنید و به آرامی، در نقاطی از پوستتان که آفتاب سوخته شده بگذارید.

با کمک شیر یک لایه‌ی پروتئینی روی پوست شما به وجود می‌آید. این لایه گرما، درد و حساسیت را کاهش می‌دهد.

4. سرد کردن یک کیسه وازلین در یخچال

وقتی که آفتاب سوخته می‌شوید، خیلی مهم است که پوست خود را کاملاً آبرسانی کنید و آن را مرطوب نگه دارید. زیرا، رطوبت درد را بهبود می‌بخشد و به روند بهبود پوست سرعت می‌دهد.

یک ترفند بسیار عالی این است که وازلین را برای چند دقیقه در یخچال بگذارید تا کاملاً سرد شود.

سرما شدت آفتاب سوختگی را کم می کند و درد شما را تسکین می‌دهد. وازلین لایه‌ی محافظ پوست شما را بازسازی می‌کند و روند بهبودی و ترمیم آن را سرعت می‌بخشد.

5. نوشیدن آب زیاد

اگر بدنتان دهیدراته شود پوستتان را نیز خشک می‌کند که همین می‌تواند علائم آفتاب سوختگی را تشدید نماید. پس زیاد آب بنوشید تا بدنتان هیدراته باشد و خنک شوید.

آفتاب سوختگی

6. استفاده از حمام بلغور جو دوسر

یکی از بدترین عوارض آفتاب ‌سوختگی، خارش بیش از حد پوست است. این در حالی است که پوست در حال پوسته پوسته شدن است و اگر آن را بخارانید، وضع آن بدتر می‌شود.

حمام کردن با آب ولرم یکی از راه‌های درمان‌ آفتاب سوختگی است که خارش شدید آن را آرام می‌کند و سوختگی پوست را تسکین می‌دهد.

یک یا چند فنجان بلغور جو دوسر آسیاب شده را در آب حمام بریزید و با دستانتان آن را در وان حمام با آب مخلوط کنید. سپس، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بدن خود را در وان غوطه ور کنید.

بلغور جوی دوسر، رطوبت را جذب می‌کند و آن را نگه می‌دارد. به این ترتیب به رطوبت رسانی پوست کمک می‌کند. افزون بر این، بلغور جوی دوسر ترکیباتی دارد که التهاب، سوزش و خارش پوست را تسکین می‌دهد.

اگر یک بار این ترکیب را امتحان کنید، از برطرف شدن خارش پوست خود لذت می‌برید و احتمالاً می‌خواهید این حمام را چند بار در طول روز تکرار کنید.

7. آلوئه ورا

ژل را از بخشی از یک برگ آلوئه ورا استخراج کنید و آن را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید. یک روکش از ژل یخ زده روی پوست آفتاب سوخته خود بمالید.

بگذارید به تنهایی خشک شود تا پوست به طور کامل خواص دارویی را جذب کند. این کار را پنج یا شش بار در روز به مدت چند روز انجام دهید. اگر گیاه آلوئه ورا ندارید، می توانید ژل آلوئه ورا را از بازار بخرید.

8. نخودفرنگی منجمد

آفتاب سوختگی درد دارد. خدا نصیب نکند ولی وقتی دچارش بشوید، فقط به‌دنبال چیز سردی می‌گردید که دردتان را تسکین بدهد. برای این کار می‌توانید مقداری یخ درون کیسه‌ای پارچه‌ای بریزید و آن را روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته بگذارید. این کار باعث می‌شود بخشی از گرمای پوست گرفته بشود، رگ‌ها منقبض شوند و درنتیجه از میزان التهاب نیز کاسته خواهد شد. اگر یخ در دسترس نبود به سراغ فریزر بروید و از موادغذایی فریزشده مانند نخودفرنگی منجمد یا هر چیز دیگری که در فریزر پیدا کردید، استفاده کنید. فقط باید به خاطر داشته باشید که این بسته‌ها را مستقیما و بدون پوشش پارچه‌ای، روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته قرار ندهید.

9. آبرسانی به پوست با مصرف میوه‌های آبدار

فواید نوشیدن آب را دست‌ِکم نگیرید. برای جبران اثرات خشکی پوست در اثر آفتاب سوختگی، باید مقدار زیادی آب بنوشید. شاید شما هم مانند بیشتر افراد به میزان آبی که در میوه‌هاست، توجه نمی‌کنید. میوه‌ها نیز میزان قابل‌توجهی آب دارند، بنابراین در درمان خشکی پوست بسیار مفیدند. یک برش از هندوانه حاوی بیش از یک فنجان آب است. میوه‌هایی همچون طالبی و خربزه نیز به شما کمک شایانی می‌کنند. هرکدام از این میوه‌ها سرشار از آب هستند. قدرت پنهان میوه‌ها برای درمان آفتاب سوختگی صورت و پوست را از یاد نبرید.

10. نشاسته ذرت

به نشاسته‌ ذرت آب کافی اضافه کنید تا به شکل خمیر درآید سپس مستقیما روی محل آفتاب سوختگی قرار دهید.

11. کاهو

برگ‌های کاهو را در آب بجوشانید. آبکش کنید، آب آن را نگه داشته و اجازه دهید مایع چند ساعت در یخچال سرد شود. پنبه‌های کتانی را در مایع غوطه‌ور کنید و به‌آرامی روی پوست تحریک شده فشار دهید و بمالید.

12. ماست

ماست را روی همه نقاطی که دچار سوختگی شده، استفاده کنید. سپس با آب سرد دوش بگیرید و به‌آرامی پوست را خشک کنید.

13. خودتان یک کرم موضعی بسازید.

برای درمان آفتاب سوختگی یک منطقه از پوستتان (مثل انگشت یا لب‌هایتان)، می‌توانید یک قرص آسپیرین بدون روکش (مثلاً آسپیرین ۱۰۰ یا ۳۲۵ میلی گرم) را در یک قاشق غذاخوری خرد کنید. بعد آن را در آب خنک حل کنید و یک خمیر بسازید.

در پایان، این خمیر را روی منطقه آسیب دیده بمالید. البته، مراقب باشید لب‌هایتان را با زبانتان خیس نکنید. زیرا این خمیر بسیار تلخ است.

بگذارید این خمیر ۵ دقیقه روی محل آسیب دیده باقی بماند. سپس، آن را با آب بشویید.

زمانی که منتظرید تا ترکیبات این خمیر جذب شود، می‌توانید برای کاهش درد و التهاب خود یکی از همان قرص‌های آسپیرین را بخورید.

14. سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب در درمان آفتاب سوختگی و راش (بثورات) پوستی معجزه می‌کند. سرکه‌ی سیب یک مایع ضد قارچ و ضد عفونی کننده است. به همین دلیل می‌توانید از آن برای سم زدایی پوست استفاده کنید.

خیلی ساده می‌توانید یک قاشق چای خوری سرکه‌ی سیب را روی قسمت آفتاب سوخته‌ی پوست‌تان بمالید و پوست‌تان را با آن خیس کنید. (می‌توانید این کار را با استفاده از یک تکه پنبه انجام دهید.)

سرکه، بخش آسیب دیده پوست شما را ضدعفونی و تمیز می‌کند. همچنین، با برگرداندن pH طبیعی پوستتان، آن را آبرسانی می‌کند.

15. روغن نارگیل

کمی روغن نارگیل را در مایکروویو گرم کنید. کمی از روغن را در ناحیه آفتاب سوخته بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید. این کار را سه بار در روز به مدت چند روز انجام دهید تا درمان انجام شود.

16. عسل

یک لایه نازک از عسل طبیعی را روی پوست بیمار بمالید و بگذارید به تنهایی خشک شود. وقتی رطوبت درون عسل جذب پوست می شود، التیام می یابد و درد را به حداقل می رساند. عسل دو یا سه بار در روز برای یک هفته استفاده کنید.

هم چنین یک قاشق سوپ خوری عسل را با یک لیوان آب ولرم سه بار در روز بخورید، تا سیستم ایمنی را تقویت کرده و درمان را تسریع کنید. در واقع می توانید عسل را به طور منظم بخورید تا از سلامتی خوب و پوست درخشان لذت ببرید.

آفتاب سوختگی

17. سیب زمینی

دو عدد سیب زمینی بزرگ را بردارید و آن ها را به قطعات کوچک ببرید. تکه ها را در یک مخلوط کن ترکیب کنید تا خمیر شود. خمیر را روی پوست بیمار بمالید و بگذارید روی پوست خودش خشک شود. سپس دوش بگیرید. این روند را یک بار برای چند روز تکرار کنید ، تا زمانی که تمام علائم شما از بین برود.

18. دوش آب سرد

پوست آفتاب سوخته را با دوش آب سرد یا با غوطه‌ور شدن در آب سرد، خنک کنید. با یک اسفنج یا پارچه‌ی خیس هم می‌توانید پوستتان را خنک و مرطوب کنید.

19. چای کیسه‌ای

چای یک ضماد کلاسیک و قدیمی شناخته شده است که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. چای کمک می‌کند پوستتان زودتر ترمیم شود و حس بهتری داشته باشد.می‌توانید از چای بابونه هم استفاده کنید. به این ترتیب که اول آن را دم کنید و بگذارید خنک شود. سپس، از کیسه‌های چای یا دستمال تمیز برای کمپرس کردن استفاده کنید و آن را روی محل سوختگی بگذارید.

20. ویتامین E

آفتاب سوختگی‌ها دردناک‌اند. زیرا اشعه‌ی فرا بنفش در بدن شما رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. رادیکال‌های آزاد از مولکول‌های سالم بدنتان، الکترون می‌دزند و به آن آسیب می‌زنند. می‌توانید برای جلوگیری از این فرایند از ویتامین E استفاده کنید.

مصرف ویتامین E یکی از بهترین درمان‌ آفتاب سوختگی است. این ویتامین الکترونها را برای رادیکال‌های آزاد فراهم می‌کند و مانع نابودی مولکول‌های بدن شما می‌شود.

می‌توانید ویتامین E را به صورت خوراکی مصرف کنید. ولی، برخی معتقدند که اثر این کار از استفاده‌ی موضعی آن کمتر است.

ویتامین E تنها دارویی نیست که آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد.

21. ویتامین D

ویتامین D را با نام ویتامین آفتاب می‌شناسید، چراکه بدن ما برای تولید این ماده مغذی و حیاتی به نور خورشید نیاز دارد.

این ویتامین برای داشتن استخوان‌ها و مفاصلی سالم، شادابی و بهبود خلق و خو، ضروری است و در برابر اختلالات خود ایمنی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان از شما محافظت کند.

علاوه بر فواید گفته شده، تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف ویتامین D به بهبود آفتاب سوختگی هم کمک می‌کند.

22. حمام جوش شیرین

اگر به توصیه‌های ما عمل کرده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که به طور کلی، غوطه‌ور کردن و در آب خیساندن راهی عالی برای درمان و رطوبت رسانی به پوست آفتاب سوخته است.

حمام جوش شیرین نیز راهی برای درمان و رطوبت رسانی به پوست است. ممکن است فکر کنید حمام جوش شیرین برای پوست شما کمی خشن است، اما، در واقع این کار بسیار عالی است و خارش پوستتان و التهاب آن را بهبود می‌بخشد.

فقط یک یا دو پیمانه پودر جوش شیرین را در آب ولرم در حمام بریزید. سپس، تا وقتی که آب سرد شود، پوستتان را در آن بخوابانید.

23. پماد خیار

خیار ضد التهاب است. به همین دلیل است که از آن برای از بین بردن پف چشم‌هایتان استفاده می‌کنیم. خیار حاوی آنتی اکسیدان طبیعی است که اثر مسکن (خاصیت ضد درد) دارد.

برای استفاده از فواید آن، دو خیار خنک را در مخلوط کن با هم مخلوط کنید. سپس، آن را به صورت پماد در بیاورید و یک خمیر بسازید. خیار خمیر شده را به هر قسمتی که سوخته یا پوسته پوسته شده، بمالید تا التهاب و درد آن تسکین یابد و به بهبود آن سرعت بخشد.

24. روغن ویتامین C

شما فقط باید 2 قطره روغن ویتامین C را به پوست آفتاب سوخته خود بمالید و برای چند دقیقه آن ناحیه را ماساژ دهید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

25. روغن نعناع فلفلی

برای بهره مندی از قدرت روغن نعناع فلفلی برای آفتاب سوختگی، می توانید 2 قطره روغن نعناع فلفلی را با یک قاشق چای خوری روغن بادام شیرین رقیق کنید. سپس، مخلوط را به آرامی بر روی سوختگی های خود بزنید و برای چند دقیقه مناطق را ماساژ دهید تا به عمق پوست شما نفوذ کند.

26. روغن اسطوخدوس

یک قاشق چای خوری روغن اسطوخدوس را با همان مقدار ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. سپس آن را به خوبی مخلوط کنید و روی سوختگی خود بزنید. یک بار در روز این فرآیند را انجام دهید تا تورم و درد از بین برود.

27. استفاده از کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ روش متداولی است که بیشتر افراد با آن آشنایی دارند.

یخ و آب را در ظرفی بریزید. پارچه‌ای را در آن بخوابانید و سپس روی پوست‌تان بگذارید تا التهاب و درد کاهش یابد. این کار را چند مرتبه در روز به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تکرار کنید. اگر خارش و درد امان‌تان را بریده است، با یک پزشک مشورت کنید و در صورت لزوم، داروهای مسکن تهیه کنید.

28. استفاده از تشک بادی

هنگام آفتاب‌ سوختگی حتی خوابیدن هم سخت و آزاردهنده می‌شود. اما برای بازیابی توان بدنی و تسکین دردتان، باید بخوابید و استراحت کنید. می‌توانید روی ملافه‌ی رختخواب یا تشک بادی‌تان مقداری پودر بچه بپاشید. تشک بادی حرارت و گرمای کمی در خود حفظ می‌کند و همین موضوع باعث خوابی راحت‌تر می‌شود. اگر پاها و ران‌هایتان دچار آفتاب سوختگی شده است، باید پاها را از سطح قلب بالا ببرید تا به کاهش التهاب کمک بشود.

29. درمان آفتاب سوختگی با استفاده از داروهای بدون نسخه

گاهی اوقات درمان‌هایی که گفته شد، دردی را درمان نمی‌کنند، در این صورت باید از داروهای بدون نسخه کمک بگیرید. به داروخانه مراجعه کنید و از متصدی داروخانه بپرسید که چه دارویی برای تسکین دردتان بهتر است. نمونه‌هایی از داروهای بدون نسخه و التیام‌بخش در ادامه معرفی شده است:

• هیدروکورتیزون: هیدروکورتیزون ۱ درصد می‌تواند التهاب پوست را درمان کند.

• ژل آلوئه‌ورا: آلوئه ورا خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. استفاده از ژل آن که بدون الکل، رنگ و عطر ساخته شده باشد نیز به رفع آفتاب سوختگی کمک می‌کند. اگر برگ آلوئه‌ورا نیز در دسترس‌تان بود، می‌توانید به‌سادگی محتویات آن را با قاشق جدا کنید و روی ناحیه‌ی دچار درد و خارش بگذارید.

30. جدا نکردن پوست تاول‌ها و زخم‌ها از سطح بدن

تاول‌ها نشانه‌ای از آسیب‌دیدگی جدی هستند و باید با احتیاط از آنها مراقبت کنید. اگر قسمت کوچکی از پوست‌تان تاول زده است و اذیت‌تان می‌کند، می‌توانید آب تاول‌ها را با فشار دادن تخلیه کنید ولی یادتان باشد هرگز پوست تاول‌ها را از بدن جدا نکنید. اگر پوست در جای خود باقی بماند، درد و آسیب کمتری در آن ناحیه به‌وجود می‌آید و خطر عفونت در اثر تماس هوا با بخش‌های حساس پایانه‌های عصبی کاهش می‌یابد. برای تخلیه‌ی آب تاول ابتدا با سوزنی که روی حرارت استریل و ضدعفونی شده است، سوراخ کوچکی روی تاول ایجاد کنید و سپس آب موجود در آن را تخلیه کنید. در ۲۴ ساعت اولیه این کار را ۳ بار تکرار کنید و سپس زخم را به حال خود بگذارید.

راه های پیشگیری از آفتاب سوختگی

بهترین راه پیشگیری از آفتاب سوختگی این است که تا جایی که ممکن است زمان کمتری زیر نور مستقیم خورشید باشید:

لباس مناسب بپوشید

برای پیشگیری از آفتاب سوختگی از کلاه لبه پهنی استفاده کنید که روی صورت و گردن و گوش‌هایتان کاملاً سایه بیندازد و لباس آستین‌بلند بپوشید. عینک آفتابی بزنید. اگر لازم است چتر دستتان بگیرید.

در سایه باشید

از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کرده و در سایه باشید. پرتوهای خورشید می‌توانند در روزهای ابری هم بر پوستتان اثر بگذارند، زیرا پرتوهای فرابنفش خورشید از ابرها هم رد می‌شوند. یعنی حتی بدون آفتاب سوختگی هم پوست ممکن است آسیب ببیند، پس همیشه ضد آفتاب بزنید.

ضد آفتاب بزنید

از ضد آفتاب با فاکتور SPF بالا استفاده کنید. وقتی می‌خواهید ضد آفتاب بخرید، حتماً نوع مناسب با پوستتان را انتخاب کنید که هم جلوی پرتوهای UVA را بگیرد و هم پرتوهای UVB را به پوستتان نرساند.

آفتاب سوختگی

ضد آفتاب زدن را تکرار کنید

یک فرد بزرگسال باید تقریباً 35 میلی‌لیتر یا شش تا هشت قاشق مرباخوری لوسیون ضد آفتاب استفاده کند تا به خوبی در برابر پرتوهای خورشید محافظت شود. اگر قرار است مدت طولانی در معرض نور خورشید باشید، باید ضدآفتاب را مکرراً استفاده کنید و طبق دستورالعمل روی آن عمل نمایید. همچنین اگر عرق کردید، در آب بودید یا با حوله بدنتان را خشک کردید، باید مجدداً ضد آفتاب بزنید چون پاک شده است.

وسط روز زیر آفتاب نروید

ریسک آفتاب سوختگی در ساعت‌هایی که خورشید بیشترین تابش را دارد بیشتر است، یعنی از ساعت 11 تا 3 بعدازظهر. شاخص پرتو فرابنفش، شاخصی است که نشان می‌دهد خورشید تا چه اندازه می‌تواند در آن زمان یا آسیب زننده باشد. شاخص بالای UV یعنی پوستی که محافظت نشده است، سریع‌تر خواهد سوخت یا شدیدتر آفتاب سوخته خواهد شد، بنابراین باید از آن دور باشید.

بچه‌های خردسال را در سایه نگه دارید

بچه‌های زیر شش ماه هرگز نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشند. بچه‌های بزرگ‌تر از شش ماه نیز باید در برابر نور خورشید محافظت شوند و عینک آفتابی مهارکننده‌ی UV بزنند تا چشم‌هایشان آسیب نبیند.

  • منبع
  • لافارر
  • نمناک
  • چطور
  • خبرگزاری برنا
  • دکتر ندا ادیبی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید