امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275096
۹۷۱
۱
۰
نسخه چاپی

اعدام در جرم زنا

اعدام در جرم زنا

موارد اعدام در زنا

 اعدام در روابط نامشروع در شرایطی محقق می شود که شامل 4 مورد می باشد که یکی از موارد در صورت 4 بار تکرار منجر به سنگسار (اعدام) می شود.

زنا 4 نوع می باشد. این 4 نوع عبارتند از:

1- زنای به عنف
2- زنای با محارم
3- زنای محصنه
4- زنای غیر محصنه

1- زنای با محارم نَسَبی

محارم نَسَبی افرادی هستند که به واسطه هم خونی با آن ها محرم می شویم. برای یک مرد محارم  نَسَبی مادر، خواهر، خاله و عمه، دختر، دختر مادر یا دختر خواهر و برای یک زن محارم نَسَبی برادر، پدر، عمو و دایی هستند. حال اگر زن یا مردی با یکی از این محارم نَسَبی خود که ازدواج با آنها مجاز نیست رابطه جنسی برقرار کند مرتکب گناه زنا شده است. حکم قضایی برای مردی که مرتکب گناه زنا شود اعدام است حال اگر زن هم بر این عمل راضی باشد حکم او نیز اعدام است.

2- زنای به زور یا زنای به عرف

زمانی اتفاق می افتد که مردی مجرد یا متاهل با اجبار و زور به زنی تجاوز نموده و با او ارتباط جنسی برقرار کند. اگر از سوی زن اثبات شود که این نزدیکی حتی در حالت بیهوشی، خواب یا مستی، به زور با اغفال و تهدید صورت گرفته بازهم مصداق زنای عنف است. مجازات این جرم زنا نیز اعدام است.

3- زنای محصن یا زنای محصنه

اگر زن و مرد هر دو متاهل باشند و هرگاه بخواهند بتوانند با همسر دایمی خود ارتباط زناشویی داشته باشند اگر مرتکب جرم زنا شوند به مرد متاهل مرتکب محصنه و به زن متاهل مرتکب محضنه می گویند. در این مورد اگر هر یک از زوجین به دلیل مسافرت طولانی، حبس، بیماریهای مقاربتی مثل ایدز مرتکب این گناه شوند آنها را از احصان خارج می‌کند. در زنای محصنه اگر هریک از مرد و زن همسری دارند که با او نزدیکی نکرده اند مجازات زن 100 ضربه شلاق و مجازات مرد علاوه بر ۱۰۰ ضربه شلاق تبعبد از محل سکونت به مدت 1 سال و تراشیدن سر است. طبق قوانین مجازات اسلامی مجازات جرم زنا محصنه یا محصن اگر زوجین پیر باشند 100 ضربه شلاق و بعد سنگسار است اما اگر زوجین جوان باشند فقط سنگسار است.

4- زنای غیر محصنه یا غیر محصن

هرگاه مرتکبین جرم زنا هر دو مجرد و فاقد همسر باشند و به اختیار خود ارتباط جنسی باهم برقرار کنند. مجازات در این مورد برای دفعه اول 100 ضربه شلاق است اما اگر 4 مرتبه جرم تکرار شود تبدیل به مجازات اعدام می شود.

  • منبع
  • یاسا
  • صلح آوران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید