امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277696
۱۰۸۶
۱
۰
نسخه چاپی

نیروی پنهان آب: نوشیدنی جادویی برای حفظ سلامتی

شما باید در طول روز آب بنوشید، چون ۷۰ درصد بدن شما از آب تشکیل شده است. همچنین ۷۵ درصد بافت عضلات و ۸۲ درصد خون نیز از آب تشکیل شده است. با این وصف آب در عملکرد درست بدن نقش مهمی دارد، گذشته از این نوشیدن آب قبل از غذا خوردن یا هر چیزی باعث پاک سازی سیستم داخلی بدن شما می شود.

نیروی پنهان آب: نوشیدنی جادویی برای حفظ سلامتی

چرا میزان نوشیدن آب نقش حیاتی در سلامت بدن دارد ؟

آب در عملکرد درست بدن نقش مهمی دارد، نوشیدن آب قبل از غذا خوردن باعث پاک سازی سیستم داخلی بدن می شود. نوشیدن آب ولرم و گرم صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب به کاهش وزن کمک می کند.

اهمیت آب برای عملکرد بدن

آب مزایای زیادی برای سلامتی ما دارد. هر سلول از بدن ما برای درست عمل کردن به آب نیاز دارد و هر عمل متابولیک در بدن نیز تشنه ی آن است.تقریباً ۵۵ تا ۷۵ درصد از حجم بدن ما از آب تشکیل شده است در واقع حدود ۱۰ تا ۱۲ گالن آب در بدن شما وجود دارد! حدود ۸۳٪ از حجم خون، ۷۳٪ از عضلات، ۲۵ درصد از چربی بدن، و ۲۲٪ از استخوان ها را آب تشکیل می دهد و اگر آبی که در طول روز از طریق نفس کشیدن، عرق کردن و ادرار از دست می دهیم را حدود ۸ لیوان فرض کنیم، ضروری است که بخواهیم این میزان را با خوردن آب، دوباره جبران کنیم.

در تمام سلول ها، بافت ها و ارگان های بدن آب وجود دارد. آب به انتقال مواد مغذی در بدن کمک می کند همچنین باعث می شود مواد زاید از بدن دفع گردد. آب دمای بدن را متعادل نگه می دارد و حرکت مفاصل را تسهیل می کند.آب پوست و مخاط بدن را مرطوب نگه می دارد و خیلی از عملیات ضروری بدن در حضور آب انجام می شود.

حتما” شما هم می دانید که به طور متوسط باید روزانه ۷ تا ۸ لیوان آب بنوشید و احتمالا” شنیده اید که صبح بعد از بیدار شدن از خواب آب بنوشید. اما شاید علت آن را ندانید و فکر نمی کنم بدانید نوشیدن آب بعد از بیدار شدن از خواب چقدر مهم است. انجام دادن این کار مزایا و فواید درمانی زیادی در شرایط مختلف دارد، مانند کاهش درد های دوره ای بدن، آسم و حتی سرطان!

ضرورت مصرف کافی آب را جدی بگیریم

شما باید در طول روز آب بنوشید، چون ۷۰ درصد بدن شما از آب تشکیل شده است. همچنین ۷۵ درصد بافت عضلات و ۸۲ درصد خون نیز از آب تشکیل شده است. با این وصف آب در عملکرد درست بدن نقش مهمی دارد، گذشته از این نوشیدن آب قبل از غذا خوردن یا هر چیزی باعث پاک سازی سیستم داخلی بدن شما می شود.

در واقع این کار می تواند به پاکسازی روده بزرگ کمک کند، به طوری که مواد مغذی که وارد بدن می شود به خوبی جذب بدن گردد. وقتی که شما صبح زود آب بنوشید این کار بدن را به خون سازی ترغیب می کنید و این یعنی تولید خون تازه. این به اصطلاح خون تازه کمک می کند تا بدن خود را بازسازی کند و در نهایت به معنی درمان بیماری ها خواهد بود.

آیا مقدار آب مورد نیاز برای بدن هشت لیوان است؟

هیچ دلیل مستندی بر این ادعای تکراری که ما در طول روز به حداقل هشت لیوان آب نیاز داریم وجود ندارد.شاید از این گفته تعجب کرده باشید!مؤسسه پزشکی توصیه می کند که مصرف روزانه آب برای مردان معادل حدود ۱۲۵ اونس و برای زنان حدود ۹۱ اونس می باشد که شامل دریافت آب از تمام غذاها و نوشیدنی ها می شود. بسیاری از مردم بدون آشامیدن هدفمند مایعات، آب لازم را برای آبرسانی به بدن بدست می آوردند. در دستورالعمل های رژیمی برای آمریکایی ها گفته است که نوشیدن هدفمند تنها برای کسانی لازم است که در معرض وسایل گرما زا (هوای گرم) و یا متحمل انجام فعالیت شدید هستند.

چه میزان آب از طریق سایر غذا ها و میوه ها در بدن تامین می شود ؟

حدود ٢٠ درصد از نیاز بدن یک فرد به آب از طریق خوراکی های مصرفی تأمین می گردد.به عنوان مثال یک سیب ۸۴٪ آب، یک موز ۷۴٪ آب و کلم بروکلی از ۹۱٪ آب تشکیل شده اند.حتی در مواد غذایی که ممکن است باور نکنید به بدن آبرسانی می کنند نیز مقداری آب وجود دارد مانند: نان شیرینی حلقوی ساده (۳۳٪ آب)، گوشت گاو (۵۶٪) و  پنیر آمریکایی (۳۹٪).

نیروی پنهان آب: نوشیدنی جادویی برای حفظ سلامتی

ورزشکاران آب بیشتری از دست می دهند

بیشتر ورزشکاران به خوبی می دانند که فعالیت در هوای گرم و مربوط باعث از دست دادن آب زیادی از بدن می شود پس اطلاع از مدت زمان آن برای شما بسیار مهم خواهد بود.اما چقدر طول می کشد تا بدن با کم آبی مواجه شود؟مدت زیادی طول نمی کشد تا اینکه بدن دچار کم آبی شود، بخصوص اگر هوا گرم و مرطوب نیز باشد.(حداکثر زمان آن نیز ۳۰ دقیقه خواهد بود).انجمن ملی مربیان توصیه می کند که در هوای گرم و مرطوب، ورزشی که از شدت بالای برخوردار است را در فضای باز انجام نداده و یا زمان تمرین را تغییر دهید.همچنین در چنین شرایطی شما باید استراحت های طولانی تر داشته باشید و طول مدت و یا سطح شدت ورزش را کاهش دهید و مطمئن شوید که حداقل لباس وتجهیزات ورزشی مناسب این نوع هوا را پوشیده اید.

اهمیت نوشیدن آب هنگام ورزش

شاید برایتان جالب باشد! قبل از حدود سال ۱۹۶۹، برای پیش نیامدن مشکلات گوارشی ( معده و روده) و اختلال در عملکرد این ارگان ها، به ورزشکاران توصیه می شده که از نوشیدن آب در حین ورزش خودداری کنند!اما حالا ما بهتر می دانیم که به طور متوسط​​، شما باید در حین ورزش حداکثر در هر ۲۰ دقیقه یک بار آب بنوشید.با نوشیدن مقدار کمی آب در هر ۲۰ دقیقه به اندازه کافی بدن شما هیدراته می ماند، اما نیاز دقیق شما به آب به عواملی مانند میزان و شدت فعالیت، سن، جنس، وزن شما و اینکه آیا شما در داخل خانه ورزش می کنید یا خارج از منزل بستگی دارد.

مقدار آب لازم برای بدن چگونه تعیین می شود؟

همانطور که گفته شد مقدار مایعی که شما نیاز دارید بستگی عواملی دارد که در اینجا توضیح می دهیم:

سن: کودکان نیاز به مایعات بیشتری دارند چون تولید ادرار در آن ها بیشتر است.در افراد مسن تر نیز به دلیل شرایط سلامتی خاص و یا احتمال اینکه حس تشنگی را از دست بدهند ممکن است نیاز به آب بیشتر شود.

جنسیت: مردان نسبت به زنان به مایعات بیشتری نیاز دارند.همچنین خانم های باردار نسبت به دیگر خانم ها به دریافت مایعات بیشتری نیاز دارند.

وزن: افراد سنگین تر نیاز به آب بیشتر ی دارند.

سلامتی: بیماری هایی مانند دیابت، فیبروز سیستیک و بیماری کلیوی می تواند نیاز شما را به مایعات افزایش دهند.

محیط زیست: نیاز به مایعات بیشتر در شرایط آب و هوای گرم و مرطوب یا سرد و در ارتفاعات بالا، افزایش می یابد.

مصرف نوشیدنی هایی که باعث کم آبی بدن می شوند

مشروبات الکلی بیشترین تأثیر را در دهیدراتاسیون (کم آبی) بدن دارند.قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین دار نیز به همین شکل تأثیر دارند.اما شاید برای شما جای سوال باشد که چرا با وجود اینکه این نوشیدنی ها حاوی آب هستند بازهم موجب کم آبی در بدن می شوند؟ دلیل آن کافئین موجود در این نوشیدنی ها است که باعث می شوند آب بدن به شکل ادرار از کلیه های شما دفع شوند.

آب بهترین انتخاب برای آبرسانی به بدن است.

بدن به شکل طبیعی چه میزان آب از دست می دهد؟

حدود ۱۰ فنجان آب یا بیشتر در طول روز از طریق تنفس، عرق کردن، ادرار و غیره  از دست می دهید.این مقدار آب از دست رفته معمولا” با خوردن و نوشیدن معمولی روزانه جبران می گردد.

علائم کم آبی بدن

یک راه ساده برای تشخیص میزان آب بدن، بررسی رنگ ادرار است.اگر رنگ ادرار روشن یا بی رنگ است، یعنی  آب کافی در بدن تان وجود دارد.هر چه ادرار شما تیره تر (زرد) باشد، یعنی آب موجود در بدن شما کافی نیست.با نوشیدن مایعات به اندازه ی کافی می توانید آب بدن را در حد متعادل نگه دارید.از دیگر راه های بررسی میزان آب بدن بررسی تغییرات در وزن و میزان تعریق در طول روز است. لازم است بدانید کاهش وزن موجب از دست دادن آب بدن می شود و همچنین هر چه تعریق در شما بیشتر باشد طبیعتا” آب زیادی را از دست داده اید و لازم است آب از دست رفته را جبران کنید.

نیروی پنهان آب: نوشیدنی جادویی برای حفظ سلامتی

علائم هشدار دهنده در از دست دادن زود هنگام آب بدن

تشنگی یکی از اولین علامت های هشدار دهنده ی کمبود آب در بدن می باشد.اما به جز آن علامت های دیگری مانند خستگی، برافروختگی پوست، تنفس تند، افزایش ضربان قلب، کاهش ظرفیت ورزش و علایم تأخیری شامل ضعف و سرگیجه نیز هستند.تشنگی زمانی اتفاق می افتد که حداقل ۲ درصد از وزن بدن خود را در تتیجه عرق کردن از دست داده باشید.پس آبرسانی قبل و در طی فعالیت های شدید جسمی بسیار مهم است.هر وقت احساس کردید که بدن شما دچار کم آبی شده است، فعالیت خود را متوقف کنید و مقداری آب بنوشید.

سعی کنید آب یا مایعات را به آرامی بنوشید، چنان که این کار را سریع انجام دهید می تواند دفع ادرار را تحریک کند و در نتیجه آب کافی در بدن نماند.

چگونه نوشیدن آب موجب کاهش وزن می شود؟

مطالعات اخیر نشان داده اند، زنانی که افزایش وزن داشتند با نوشیدن آب توانستند کاهش وزن پیدا کنند.دلیل آن هم کاهش میزان کالری دریافتی و یا تغییر در متابولیسم بدن بوده است.همچنین وقتی شما قبل از غذا آب بنوشید معده شما حجم کمتری برای دریافت غذا خواهد داشت، به همین خاطر غذای کمتری می خورید و در نتیجه به مرور موجب کاهش وزن خواهد شد.لازم به ذکر است این مطالعات در دوره های کوتاه مدت انجام شده و نتیجه آن در دراز مدت مشخص نیست.

عوارض نوشیدن بیش از حد نیاز آب در بدن

امکان نوشیدن بیش از حد آب خصوصا” زمانی که هوا گرم باشد و احساس تشنگی شدیدی داشته باشید وجود دارد.کلیه ها نیز در این مسیر با شما همکاری می کنند چرا که در افراد بالغ  کلیه ها قادر هستند، بین ٢٠ تا ١٠٠٠ میلی لیتر مایع را در هر ساعت از خود عبور دهند!کار آسانی نیست ولی ممکن می باشد.اما باید مراقب باشید، چون نوشیدن مقدار زیادی آب به خصوص در طی یک دوره ی کوتاه مدت، ممکن است یک تهدید برای سلامتی شما باشد!وقتی بدن شما با حجم زیادی آب در خود مواجه شود ممکن است این علائم در شما پیدا شود: افزایش وزن، نفخ، تهوع و استفراغ.در موارد حاد، مسمومیت با آب می تواند موجب کاهش میزان سدیم خون شود و نتیجه ی آن سردرد، گیجی، تشنج و کما می باشد!

انجمن مدیران پزشکی و ماراتن بین المللی به ورزشکاران توصیه می کند که در هر ساعت از فعالیت ورزشی طولانی مدت خود بیش از بیش  از یک لیتر آب ننوشند.

نوشیدنی ورزشی بهتر است یا آب؟

آب می تواند به خوبی نیاز شما را به دهیدارته ماندن بدن تأمین کند. با این حال، ممکن است نوشیدنی های ورزشی، در طول تمرین های شدید و یا طولانی مدت به آب ترجیح داده شوند. انجمن ملی مربیان ورزشی می گوید: آبرسانی  با نوشیدنی های ورزشی که حاوی کربوهیدرات و الکترولیت ها (به عنوان مثال، سدیم و پتاسیم) است در حین تمرین های ورزشی جهت جایگزین کردن و تولید انرژی مناسب است.

لزوم نوشیدن آب در حالت ناشتا پس از بیداری صبح و قبل از صبحانه

۱-آب باعث می شود پوستی سالم داشته باشید. چون آب می تواند، سموم را از خون حذف کند و این باعث شود، پوستی درخشان داشته باشید.

۲-آب روی تعادل سیستم لنفاوی اثر دارد. نوشیدن آب هر روز صبح قبل از هر کاری باعث می شود سیستم لنفاوی (بیشتر) متعادلی داشته باشید. این فایده از این لحاظ قابل اهمیت است که غدد لنفاوی در سیستم لنفای مسئول مبارزه با عفونت هستند. علاوه بر این غدد (لنفاوی) به تعادل مایعات بدن نیز کمک می کند.

۳-آب باعث کاهش وزن می شود! مصرف حدود ۱۶ اونس آب خنک می تواند متابولیسم بدن را تا ۲۵ درصد افزایش دهد. اگر هدفتان کاهش وزن باشد، می توانید هر روز صبح با نوشیدن آب به کاهش وزن اضافه کمک بیشتری کنید.

۴– آب حتی ممکن است، بعضی از بیماری ها را نیز درمان کند. آب به عنوان یک تصفیه کننده به خوبی شناخته شده است، بنابراین وقتی که بدن نیز تمیز و تصفیه شده باشد، برخی از بیماری ها به آسانی حذف و مبارزه با بیماری برای بدن راحت تر می شود. همچنین نوشیدن آب می تواند به روند درمان بیماری های مانند: استفراغ، درمان اختلالات قاعدگی، سرطان، بیماری های گلو، بیماری های چشم، بیماری های ادراری، بیماری های کلیه، سل، ورم مفاصل، اسهال و سردرد کمک کند.

آب مایع زندگی بخش

پس فراموش نکنید، وقتی که از خواب بیدار می شوید، نوشیدن ۵ لیوان آب می تواند باعث نتایج عالی برای شما شود. فقط باید این را به یک عادت تبدیل کنید تا به مرور از فواید آن بهره مند شوید.

نوشیدن ۵ تا ۶ لیوان آب ممکن است در اوایل زیاد به نظر برسد، اما به مرور ساده و به تبدیل به یک عادت خوب می شود. به یاد داشته باشید باید آب را قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیز دیگری مصرف کنید. توصیه می شود یک ساعت قبل از خوردن صبحانه آب بنوشید.

این موارد فقط بخشی از فواید آب برای جسم ما بود، اگر آب نباشد، نه زندگی است و نه سلامتی، پس سعی کنیم نسبت به مصرف آب در شرایط فعلی بحران کمبود آب، آگاه باشیم و صرفه جویی کنیم.

  • منبع
  • تصویر زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید