امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275040
۱۹۵۴
۱
۰
نسخه چاپی

بابانوئل کیست؟ | نام‌شناسی بابانوئل | بابانوئل و جوراب بالای شومینه | بابانوئل و سفر با گوزن ها

بابانوئل همیشه یک پیرمرد قرمزپوش ریش سفید نبود. او در واقع اسقفی با نام نیکولاس قدیس از قرن چهارم میلادی است که در شهر میرا در آسیای صغیر و ترکیه امروزی زندگی می‌کرده است

بابانوئل کیست؟ | نام‌شناسی بابانوئل | بابانوئل و جوراب بالای شومینه | بابانوئل و سفر با گوزن ها

بابانوئل یک پیرمرد با ریش و موهای سفید، خوشحال و با لباس‌های قرمز است که در شب کریسمس به کودکان هدایای دوست داشتنی می‌دهد.

بابانوئل کیست؟

بابانوئل همیشه یک پیرمرد قرمزپوش ریش سفید نبود. او در واقع اسقفی با نام نیکو لاس قدیس از قرن چهارم میلادی است که در شهر میرا در آسیای صغیر و ترکیه امروزی زندگی می‌کرده است.

    پدر و مادر سن نیکولاس بسیار ثروتمند بودند و زمانی که در کودکی آن ها را از دست می دهد ثروت هنگفتی به ارث می برد. او از این همه ثروت برای کمک به نیازمندان استفاده می  کرد و گاه  و بیگاه به کودکان شهر هدایایی می بخشید و همین کار سبب شهرت او شد.   

او در تاریخ ششم دسامبر سال ۳۴۳ میلادی درگذشت و پس از مرگ بقایای مومیایی شده او ابتدا به ایتالیا و سپس به شرق فرانسه منتقل شد. البته در بعضی منابع گفته شده جسد او در ترکیه دفن شده است.   

  جالب است بدانید شخصیت سن نیکولاس بسیار با شخصیت بابانوئل مهربان امروزی متفاوت بوده است. او در عین مهربانی و خوش قلبی یک اسقف متعصب، بسیار خجالتی با اعصاب ضعیف بود. در بررسی استخوان های به جا مانده از وی آثار شکستگی زیادی روی صورتش دیده می شود که نشانگر دعواهای متعدد او در طول زندگی اش می باشد. داستان نیکولاس ق دیس در طول دوران دست خوش تغییرات بسیاری شد و تصاویری که از او در نقاشی ها کشیده می شد از حقیقت یک کشیش مسیحی دور شده بود. در نقاشی های کشف شده از قرن هجدهم نیکولاس به شکل یه کوتوله خندان ترسیم شده و در قرن نوزدهم به پیرمرد خندان در نقاشی های «توماس نکست» تغییر یافت. 

           افسانه  نیکو لاس قدیس ابتدا در اروپای شمالی و شرقی شکل گرفت و در قرن هفدهم توسط استعمارگران هلندی به قاره آمریکا برده شد. نام او که به هلندی «سینتر کلاوس» Sinter Klass بود در آمریکا به «سانتا کلاوس» Santa Claus تبدیل شد. شخصیتی که ما در ایران با نام فرانسوی بابانوئل می‌شناسیم.        

خالق شخصیت ام ر  وزی بابانوئل، دکتر مور نویسنده آمریکایی بود. او برای کودکان کتاب داستان می نوشت و در یکی از کتاب هایش بابانوئل را در هیبت یک پیرمرد قد کوتاه، چاق، مهربان و با لباس قرمز و چکمه های مشکی که با سورتمه پرنده و گوزن های شمالی اش سرتاسر دنیا پرواز می کرد و به کودکان هدیه می داد معرفی کرد. 

خالق شخصیت بابانوئل دکتر مور بو د ولی تصویرگر کاراکتر امروزی بابانوئل هادان ساندلبوم است. او در سال 1931 تصویری از بابانوئل کشید با لباس قرمز، چکمه های مشکی براق که با لب خندان به شما نگاه می کند. این تصویر در تبلیغات شرکت بزرگ کوکاکولا به کار گرفته شد. این شرکت در سال 1920 برای در دست گرفتن بازار زمستانه، در کریسمس از چهره جدید بابانوئل پرده برداری کرد. قبل از هادان ساندلبوم طراحان زیادی بابانوئل را به تصویر کشیده بودند، اما هیچ کدام به اندازه طرح نهایی ساندلبوم مورد استقبال قرار نگرفتند.

بابانوئل و جوراب بالای شومینه | بابانوئل و سفر با گوزن ها

نام‌شناسی بابانوئل

پس از مهاجرت هلندی‌ها به آمریکای شمالی نام سنت نیکلا به سانتا کلاوس “SANTA CLAUS” تغییر یافت. بابانوئل که در زبان فارسی به کار برده می‌شود، برگرفته از اصطلاح فرانسوی پاپانوئل Papa Noël و یا Père Noël (پدر نوئل) است. در بیشتر کشورهای دنیا نام انگلیسی – آمریکایی آن سانتا کلاوس Santa Clauss استفاده می‌شود. سن نیکولاس، بابا کریسمس و کریس کرینگل دیگر نامهای آن است.

بابانوئل کیست؟ | نام‌شناسی بابانوئل

بابانوئل و جوراب بالای شومینه

اما یکی از سنت های کریسمس که منشأ آن افسانه ی بابانوئل است، آویزان کردن جوراب بالای شومینه است. در این باره داستان های مختلفی وجود دارد که بعضی از آن ها اشاره می شود.

طبق افسانه ها، وقتی به گوش نیکولاس قدیس رسید که بیوه مردی نگران است سه دخترش به خاطر فقر زیادشان هرگز نتوانند ازدواج کنند، محل زندگی آن ها را پیدا کرد و یک شب از راه دودکش به داخل خانه ی آن ها رفت. در آنجا چشم سنت نیکولاس به جوراب های دختران مرد افتاد که آن ها را بالای شومینه گذاشته بودند تا خشک شوند. او جوراب ها را با سکه های طلا پر کرد و خانه ی آن ها را ترک کرد. صبح روز بعد وقتی دخترها از خواب بیدار شدند، متوجه شدند که بالاخره می توانند جهازشان را تهیه و ازدواج کنند. با تداوم این افسانه این اعقاد در میان مردم به وجود آمد که اگر جوراب های خیس شان را بالای شومینه خشک کنند بعداً در آن ها پول پیدا خواهند کرد.

حالا هم کودکان مسیحی جوراب های خود را آویزان می کنند تا بابانوئل در آن ها برایشان هدیه بگذارد.

در روایتی دیگر گفته می‌شود بابانوئل خجالتی بوده، به همین دلیل سعی می‌کرد هدیه‌ها را طوری به دست صاحبانشان برساند که خودش دیده نشود. هدیه‌هایی که از دودکش به داخل خانه میافتادند، اتفاقی در جوراب‌هایی که کنار شومینه آویزان شده بودند می‌رفتند. جوراب‌های رنگارنگی که در کریسمس از آن‌ها استفاده می‌شود هم به همین دلیل تبدیل به نماد این ایام شده‌اند.

بابانوئل و سفر با گوزن ها

شخصیت بابانوئل افسانه‌ای، بر اساس ماجراهایی که از نیکولای قدیس تعریف شده شکل گرفته است. از آن‌جایی که نیکولا با 8 گوزنش سفر می‌کرد، بابانوئل هم در افسانه‌ها با گوزن‌هایش بر فراز خانه‌ها پرواز می‌کند و هدیه کریسمس آن‌ها را از دودکش به آن‌ها می‌رساند.

  • منبع
  • پارسینه
  • یورونیوز
  • بابانوئل
  • سالیان سفر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید