امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274692
۱۴۸۸
۱
۰
نسخه چاپی
bonding teeth

باندینگ دندان | موارد استفاده از باندینگ دندان | مزایای باندینگ دندان | طول عمر باندینگ دندان

باندینگ دندان یکی از روش های دندانپزشکی زیبایی ست که به وسیله مواد کامپوزیت (رزین پلاستیکی با دوام و یک نوع پر کننده شیشه ای)، نواقص دندان برطرف شده و ترمیمی همرنگ دندان صورت می گیرد. چرا که رزین متناسب با رنگ دندان های بیمار انتخاب شده و دندانپزشک آن را بر روی دندان بیمار قرار می دهد

باندینگ دندان | موارد استفاده از باندینگ دندان | مزایای باندینگ دندان | طول عمر باندینگ دندان

باندینگ دندان یکی از روش های دندانپزشکی زیبایی ست که به وسیله مواد کامپوزیت (رزین پلاستیکی با دوام و یک نوع پر کننده شیشه ای)، نواقص دندان برطرف شده و ترمیمی همرنگ دندان صورت می گیرد. چرا که رزین متناسب با رنگ دندان های بیمار انتخاب شده و دندانپزشک آن را بر روی دندان بیمار قرار می دهد.

این ماده مانند بتن است و برای پوشش دادن ناهنجاری ها می تواند شکل داده شود. مواد شیشه‌ای بکار رفته در این ترکیب، استحکام و شفافیتی شبیه‌ به یک دندان طبیعی را ایجاد می‌کنند. این درمان با ‌هزینه بسیار کم می‌تواند در مدت زمانی به کوتاهی یک جلسه‌ی درمانی، تغییرات گسترده‌ای را در لبخند شما ایجاد کند.

باندینگ دندان چیست؟

معمولا دندان‌هایی که در اثر پر‌کردن توسط متخصص دندانپزشک، خالی شده‌اند نیاز به ترمیم دارند. همچنین اگر دندان‌ها بشکنند یا دچار لب‌پریدگی شوند، باید ترمیم شوند. باندینگ یکی از روش‌های ترمیم دندان است. باندینگ دندان در واقع فرآیندی است که توسط آن موادی که دندان‌ها را پر می‌کنند به لایه‌های مینای دندان نفوذ کرده و قسمت‌های خالی دندان را پر می‌کند. جنس باندینگ معمولا از کامپوزیت است که در کم‌ترین زمان به دندان‌ها می‌چسبد. رنگ باندینگ‌ها را می‌توان با توجه به رنگ دندان‌ها انتخاب کرد و هم‌رنگ بودن آن با دندان‌ها باعث می‌شود که کسی متوجه وجود آن در دهان شما نشود.

موارد استفاده از باندینگ دندان

- ترمیم پوسیدگی دندان

- ترمیم ترک‌خوردگی و شکستگی دندان

- ترمیم تغییر رنگ دندان‌ها

- بستن فاصله و شکاف بین دندان‌ها

- بلندتر کردن طول دندان

- تغییر ظاهر دندان‌ها

- جایگزین مناسب برای دندان‌های پرشده با مواد آمالگام

- حفاظت بخشی از ریشه دندان که به دلیل تحلیل لثه بیرون زده است.

باندینگ دندان | موارد استفاده از باندینگ دندان | مزایای باندینگ دندان | طول عمر باندینگ دندان

انواع باندینگ دندان

در روش باندینگ دندان نیازی به آماده‌سازی دندان‌ها نیست یا مقدار آماده‌سازی دندان‌ها به این منظور ناچیز است. به همین خاطر به جز مواردی که از کامپوزیت برای پر کردن پوسیدگی دندان استفاده می‌شود، اغلب نیازی به استفاده از مواد بی‌حسی به این منظور نخواهید داشت. به این ترتیب پس از بررسی رنگ دندان‌های شما، به دقت کامپوزیت‌های همرنگ دندان برای ترمیم انتخاب می‌شود.

امروزه دو نوع مختلف باندینگ دندان وجود دارد که عبارت است از باندینگ کامپوزیت مستقیم و باندینگ کامپوزیت چسبنده.

1. باندینگ کامپوزیت مستقیم

باندینگ کامپوزیت مستقیم درمانی ست که در آن از کامپوزیت‌های به رنگ دندان (سفید یا به رنگ طبیعی دندان‌ها) برای پر کردن پوسیدگی، ترمیم تراشیدگی یا ترک‌خوردگی، پوشاندن فاصله بین دندان‌ها و نیز ترمیم لبه‌های دچار خوردگی دندان‌ها استفاده می شود. در این حالت مواد کامپوزیت به‌طور مستقیم بر روی دندان قرار گرفته و با حداقل سطح تهاجم، طرح لبخند بیمار اصلاح می‌شود. در اصطلاح تخصصی به این روش ترمیم باندینگ مستقیم دندان گفته می‌شود، ولی در اکثر موارد به آن به اختصار باندینگ می‌گویند.

2. باندینگ کامپوزیت چسبنده

در این نوع باندینگ برخلاف کامپوزیت مستقیم، ترمیم دندان به یک دندان متصل می‌شود. این روش معمولاً برای اهداف زیبایی همراه با روکش دندان، لمینت دندان، بریج، و اینله و آنله مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب دندانپزشک پس از انتخاب رنگ مناسب باندینگ، سطح دندان را با استفاده از یک محلول اسیدی مناسب کمی زبر کرده و محلول رزین کامپوزیت را بر روی دندان‌ها قرار می دهد. و با حالت دادن محلول بر روی دندان آن را به شکل دلخواه در می آورد. در ادامه این مواد با استفاده از پرتو مخصوص سفت شده و این فرآیند تا زمانی تکرار می‌شود که پرکردگی یا ونیر کامپوزیت ظاهر نهایی دلخواه را پیدا کند. دندانپزشک در نهایت این مواد را صیقل می‌زند تا ظاهر آن با سطح بقیه دندان‌ها هماهنگ و طبیعی به نظر برسد.

باندینگ دندان برای چه کسانی ایده‎آل است؟

دندانپزشکان باندینگ دندان را برای افراد زیر توصیه می‎کنند:

1) دندان‏‌های شکسته و لب‎پریده

معمولا شکستگی یا لب‏‌پر شدن دندان‎ها بر اثر ضربه، تصادف، زمین خوردن، فعالیت‎های ورزشی، خوردن مواد سفت و سخت، بهم فشردن دندان‏‌ها در خواب، پرکننده‏‌های دندانی، تغییر ناگهانی درجه حرارت دندان و افزایش سن می‌باشد. معمولا چنین مشکلی لبخند شما را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‎دهد. شما با درمان دندان‎های شکسته و لب‌پریده علاوه بر اینکه می‎توانید لبخندتان را بهبود ببخشید، از آسیب‏‌های بیشتر نیز جلوگیری نموده و سلامت دندان‌های‎تان را تضمین می‎نمایید.

2) بدرنگی دندان‏‌ها

گاهی اوقات تغییر رنگ دندان‏‌ها یا لکه‏‌های روی آن به درمان بلیچینگ یا سفید کردن دندان‏‌ها پاسخ نمی‏‌دهد. همینطور برای بعضی از افراد که از حساسیت دندان رنج می‌برند، درمان بلیچینگ زیاد ایده‎آل نیست. در چنین مواردی باندینگ دندان می‎تواند راه‎حل مفیدی باشد و لکه‏ و تغییر رنگ دندان‏‌ها را بپوشاند.

3) فواصل بین دندان‎ها

فاصله‌ی بین دندان‏‌ها باعث می‏‌شود که دندان‏‌های شما نامرتب و نامتقارن بنظر برسند. باندینگ دندان گزینه‎ی بسیار خوبی برای پر کردن فواصل و کوچکتر کردن آن‎ها است.

4) دندان‏‌های بدشکل

دندانپزشک می‎تواند از ماده‏‌ی مورد بکار برده شده در باندینگ دندان برای افزایش طول و عرض دندان‌‏ها استفاده کند و دندان‏‌های هم‎شکل و متقارنی را بسازد. کامپوزیت می‎تواند به لبه‏‌های دندان اضافه شود و شکل مناسبی به دندان‏‌های شما دهد. مطمئنا نتیجه، لبخند زیبایی می‎باشد که ساختار صورت شما را بهبود می‌بخشد. همینطور اگر دندان‏‌های شما کج شده باشند، دندانپزشک می‎تواند با باندینگ دندان آن‏ها را بهبود ببخشد.

5) ترک دندان

دندان‏‌های ترک‏‌خورده بر سلامت دندان و لبخند شما تاثیر می‎گذارند و درمان آن‏ها بسیار مهم است. خوشبختانه باندینگ دندان می‎تواند این ترک‏‌ها را پنهان کرده و آن‏ها را درمان نماید.

6) بعد از براکت دندان

بعضی از بیماران ممکن است که بعد از انجام ارتودنسی دندان از باندینگ دندان برای بهبود نتیجه‎ی آن استفاده کنند. همینطور باندینگ می‎تواند هر گونه تغییر رنگ دندان ناشی از براکت‎ها را پوشش دهد.

باندینگ دندان | موارد استفاده از باندینگ دندان | مزایای باندینگ دندان | طول عمر باندینگ دندان

باندینگ دندان چگونه انجام می‎شود؟

1) آماده‎سازی

فرآیند باندینگ دندان بسیار ساده بوده و نیاز به اقدامات پیشرفته‌ای ندارد. در اغلب موارد نیازی به بیهوشی نیست، مگر اینکه از آن برای پر کردن دندان پوسیده استفاده شود.

2) فرآیند باندینگ دندان

دندانپزشک در ابتدا کامپوزیتی بسیار شبیه به رنگ طبیعی دندان‌تان را انتخاب می‎کند و پس از آن شروع به زبر کردن سطح دندان‎تان می‌نماید. این کار برای این است که کامپوزیت به خوبی به دندان شما بچسبد. هنگامی که ماده‌ی رزین بر روی دندان قرار می‎گیرد، آن با قالب به شکل دندان درمی‎آید و سپس سطح آن صاف می‎شود.

گام بعدی خشک کردن رزین کامپوزیت است که معمولا با استفاده از نور فرابنفش انجام می‌شود و اینگونه به دندان می‌چسبد. در نهایت دندانپزشک ماده‏‌ی موردنظر را می‎تراشد تا به شکل دندان‏‌تان درآید و با آن‏ها مطابقت داشته باشد.

مزایای باندینگ دندان

هزینه‌: هزینه‌ی باندینگ دندان، نسبت به ونیر سرامیکی یا دیگر روش‌های ترمیم دندان کمتر است.

زمان (تعداد جلسات درمان): این روش به زمان زیادی نیاز ندارد و معمولا یک جلسه‌ی 1 الی 2 ساعته طول خواهد کشید.

ترمیم پذیری: روش‌هایی مثل لمینت سرامیکی در صورت بروز مشکلاتی مثل شکستن یا لب پریدگی و لکه‌دار شدن ونیر، امکان ترمیم آن وجود ندارد و باید دوباره لمینت شود. اما باندینگ دندان این گونه نیست و در صورت بروز چنین مشکلاتی متخصص دندانپزشک به راحتی می‌تواند لکه‌های سطحی را صیقل داده و یا مواد باندینگ جدیدی مورد استفاده قرار دهد تا لب پریدگی‌ها برطرف شوند.

مینای دندان: باندینگ نسبت به سایر روش‌ها مثل روکش دندان، آسیب کمتری به مینای دندان خواهد زد. زیرا در مقایسه با آن‌ها، دندان‌ها کمتر نیاز به آماده سازی و یا تراشیدن دارند.

معایب باندینگ دندان

تغییر رنگ: باندینگ دندان در مقایسه با لمینت سرامیکی قابلیت تغییر رنگ بیشتری دارد. چند روز اول درمان از خوردن قهوه و نوشابه و همچنین مصرف سیگار خودداری کنید. در مواقع دیگر نیز اگر از موادی که دارای رنگدانه هستند استفاده کردید، حتما مسواک بزنید تا در دراز مدت، باندینگ دندان شما دچار تغییر رنگ نشود.

طول عمر: طول عمر طبیعی باندینگ، نسبت به لمینت سرامیکی کمتر است. بنابراین برای افزایش طول عمر باندینگ باید موارد بهداشتی دهان و دندان را به صورت کاملا جدی رعایت کنید.

آسیب پذیری: لمینت سرامیکی و یا روکش‌های دندان در مقابل جویدن مواد غذایی سخت تحمل بیشتری نسبت به باندینگ دارند. پس حتما مراقب باشید تا تا باندینگ دندان شما دچار لب‌پریدگی یا شکستگی نشود.

طول عمر باندینگ دندان

طول عمر مواد باندینگ بستگی به میزان مراقبت و رعایت بهداشت دهانی شما دارد. با این وجود در بهترین شرایط طول مدت دوام و ماندگاری باندینگ دندان معمولاً 5 تا 10 سال است و احتمالاً پس از این مدت لازم است باندینگ دندان ترمیم و یا جایگزین شود.

  • منبع
  • اسمایل اسپا
  • کلینیک سیب سفید

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید