امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278729
۸۸۲
۱
۰
نسخه چاپی

بهترین روش طلاق توافقی

طلاق توافقی، ساده‌ترین راه برای جدایی میان زوجین است. متاسفانه، شرایط جامعه ما به گونه‌ای است که به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، هر روز شاهد افزایش آمار طلاق هستیم

بهترین روش طلاق توافقی

طلاق توافقی، ساده‌ترین راه برای جدایی میان زوجین است. متاسفانه، شرایط جامعه ما به گونه‌ای است که به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، هر روز شاهد افزایش آمار طلاق هستیم. در این میان، عدم آگاهی زوجین در مورد حقوق خود و طرف مقابل، عدم از استفاده از وکیل طلاق توافقی و نیز دشواری رسیدن به یک توافق دو جانبه، کار را برای طلاق با مشکل روبرو می‌سازد. به همین جهت در این مقاله، شرایط و نحوه رسیدن به یک توافق منطقی برای طلاق بررسی شده است.

مواردی که در طلاق توافقی باید به آن‌ها توجه شود

در طلاق توافقی، زوجین می‌بایست در مورد همه حقوق و تکالیفی که به واسطه عقد بر گردن آن‌ها گذاشته، توافق نمایند. مهمترین مواردی که در طلاق توافقی باید به آن‌ها توجه شود، عبارتند از:

• مهریه: یکی از مهمترین نکاتی که معمولا توافق زوجین را با مشکل مواجه می‌کند، مهریه است. طرفین به خصوص زوجه باید بدانند، که در طلاق توافقی قرار بر ایجاد مصالحه به نفع طرفین است. بنابراین، اخذ یا بذل مهریه، تابع عوامل مختلفی مثل شرایط اقتصادی زوج، میزان نیاز مالی زوجه به مهریه و نیز میزان تمایل آن‌ها به انجام پروسه طلاق است. استفاده از وکیل طلاق توافقی برای ایجاد مصالحه بین زوجین بسیار تاثیرگذار است. چرا که وکیل بهتر می‌تواند توافقی مبنی بر اخذ یا بذل تمام یا قسمتی از مهریه و یا پرداخت اقساط مهریه بین طرفین ایجاد نماید.

• نفقه و اجرت المثل: از حقوق مالی زن است که معمولا در طلاق توافقی با توجه به مقدار اندک آن‌ها نسبت به مهریه، بذل می‌شوند مگر آن که خود زوج تمایل به پرداخت داشته باشد.

• حضانت و نفقه فرزند: چنانچه بین زوجین در مورد در مورد حضانت و نفقه فرزندان توافقی صورت بگیرد، وکیل طلاق توافقی یا خود آن‌ها، این موضوع را در جلسه داوری دادگاه اعلام می‌کنند. در غیر این صورت، حضانت فرزندان مطابق قانون تعیین می‌گردد. چنانچه حضانت با مادر باشد، وی می‌تواند برای نفقه در دادخواستی جداگانه تقاضای کارشناسی نماید.

• جهیزیه و هدایا: بهتر است قبل از انجام صیغه طلاق توافقی، موضوع جهیزیه و هدایا حل و فصل شود. چنانچه منزل متعلق به زوج است، معمولا زن، جهیزیه را با هماهنگی قبل از اجرای صیغه خارج می‌نماید. همچنین در مورد هدایا معمولا دو طرف ادعایی ندارند.

نحوه انجام طلاق توسط وکیل طلاق توافقی

بسیاری از زوجین به دلیل پیچیدگی‌های طلاق توافقی و عدم سازش بین آ‌نها و نیز کاهش زمان، تمایل دارند که پرونده را به وکیل طلاق توافقی بسپارند. نحوه انجام طلاق توسط وکیل طلاق توافقی به شکل زیر است:

• ابتدا زوجین به یک دفتر حقوقی، موسسه و یا یک وکیل متخصص در زمین طلاق توافقی مراجعه می‌نمایند. در آن‌جا فرد مشاوره دهنده، با اطلاع از شرایط و خواسته‌های طرفین، تلاش می‌کند تا زوجین را به یک توافق مطلوب برساند.

• پس از ایجاد توافق، زوجین به وکیل طلاق توافقی وکالت می‌دهند. باید توجه داشته باشید که چنانچه هیچ کدام از زوجین تمایل به حضور در جلسات دادگاه نداشته باشند، باید حتما دو وکیل انتخاب کنند. بنابراین، برای انجام طلاق توافقی بهتر است به موسسات حقوقی و یا گروه وکلا مراجعه کنید.

• پس از این مرحله، ثبت دادخواست توسط وکیل انجام می‌شود. با ارجاع پرونده به شعبه وکلا در جلسه رسیدگی حاضر و مراحل داوری را نیز انجام می‌دهند تا دادنامه عدم سازش صادر گردد.

استفاده از وکیل طلاق توافقی موجب می‌شود که زمان انجام پرونده از حدود 4 الی 5 ماه به زیر یک ماه کاهش یابد. البته باید حتما وکیلی را انتخاب نمایید که در زمینه انجام پرونده طلاق توافقی تجربه کافی را داشته باشد. وکالت مانند هر حرفه دیگری کاری تخصصی است و به همین جهت، نمی‌توان انتظار داشت که هر وکیلی بتواند از عهده این پرونده با دقت و سرعت مناسب برآید.

شاید مهمترین هنر یک وکیل در زمینه طلاق، ایجاد یک توافق منطقی میان زوجین است. معمولا زوجین به دلیل ناراحتی‌هایی که از یکدیگر دارند، برای رسیدن به توافق دوجانبه با مشکل روبرو می‌شوند. اینجاست که وکیل طلاق توافقی می‌تواند با هنر مذاکره و درنظر گرفتن مصلحت طرفین، مسیر را به سمتی پیش ببرد که کمترین آسیب و خسارت به طرفین وارد شود.

انجام طلاق با وکالتنامه

یکی از راه‌های انجام طلاق توافقی، استفاده از وکالتنامه است.در این حالت، یکی از زوجین که معمولا مرد می‌باشد به همسر خود وکالت می‌دهد، تا بدون حضور او مراحل مربوط به طلاق انجام شود. عموم مردم، این وکالت را به عنوان حق طلاق می‌شناسند که البته به لحاظ حقوقی نادرست است. در صورتی که در این حالت، فردی که وکالت می‌دهد، موکل و شخصی که وکالت را می‌گیرد، وکیل محسوب می‌شود. اما وکیل به تنهایی نمی‌تواند مراحل ثبت دادخواست و دادرسی را انجام دهد. به همین جهت باید حتما وکیل طلاق توافقی انتخاب شود.

باید توجه داشت که در متن وکالت نامه باید حتما اختیار انتخاب وکیل نیز قید شده باشد. همچنین بلاعزل بودن وکالت و نیز داشتن حق اسقاط تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی جزو موارد اساسی وکالتنامه است.

با استفاده از وکالت در طلاق، وکیل طلاق توافقی می‌تواند مراحل طلاق را بسیار راحت تر پیش ببرد. به همین جهت، توصیه می‌شود چنانچه تمایلی به ادامه زندگی مشترک ندارید و از طرفی نگران مراحل طلاق هستید، حتما از همسر خود وکالت بگیرید.

گروه حقوقی آپادانا با بیش از 5 سال سابقه درخشان در زمینه دعاوی خانواده به خصوص طلاق توافقی، شما را در این امر یاری می‌نماید. اگر متاسفانه به هر دلیلی توانایی و یا اراده ادامه زندگی مشترک را ندارید، با گروه حقوقی آپادانا حتما مشاوره حقوقی داشته باشید.

لینک کوتاه https://b2n.ir/h99005

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید