امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277954
۱۰۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

تاثیر شگفت انگیز پت تراپی یا حیوان درمانی بر بیماری هایی که باور نمی کنید

پت تراپی یا درمان به کمک حیوانات یک نوع درمان موثر است که از حیواناتی مثل اسب، سگ ، گربه و پرنده ها برای راه های درمان استفاده می شود. از این شیوه برای نیرومند کردن فواید دیگر شیوه های درمانی نیز استفاده می شود.

تاثیر جالب و شگفت انگیز حیوانات بر درمان بیماری های روحی و جسمی انسان

آیا درباره ی تاثیر شگفت انگیز درمان به کمک حیوانات یا پت تراپی شنیده اید ؟

پت تراپی یا درمان به کمک حیوانات یک نوع درمان موثر است که از حیواناتی مثل اسب، سگ ، گربه و پرنده ها برای راه های درمان استفاده می شود. از این شیوه برای نیرومند کردن فواید دیگر شیوه های درمانی هم استفاده می شود.

درباره ی حیوان درمانی بیشتر بدانیم

حیوان درمانی به معنای استفاده از یک حیوان آموزش دیده ویژه و یک فرد یا گروه تعریف شده است، که به وسیله حمل کننده حیوان آسان می شود. همین طور به عنوان حیوان کمک درمانگر شناخته می شود، سرو کار داشتن با حیوانات خانگی برای کمک به روانی بهتر، اجتماعی، احساسی و کارکرد فیزیکی بیماران استفاده می شود.

درمان می تواند در جاهای مختلفی مانند بیمارستان ها، خانه های مراقبت و مراکز درمانی انجام شود و می تواند شامل کارهای گوناگون مثل راه رفتن، مراقبت و تیمار کردن حیوانات باشد . مثل دیگر شیوه های درمان، برنامه های پت تراپی به طور موردی بند به بند قصد می کنند تا به نیازهای ویژه هر بیمار جواب دهند.

از پت تراپی چه می دانیم ؟

چرا و چگونه حیوان درمانی تا این اندازه موثر است ؟

حیوانات آموزش دیده برای کمک به بیمارانی که مبتلا به مشکلات عاطفی و رفتاری، افسردگی، اوتیسم، سوء مصرف مواد و جنون هستند استفاده می شود.

حیوانات ما را به عنوان خودمان قبول می کنند ؛ آنها قضاوت نمی کنند . آنها تهدید نمی کنند . بنابراین بیماران می توانند خالصانه با آنها ارتباط برقرار کنند  و اطمینان داشته باشند که کار مخفیانه ای وجود ندارد.

به خصوص امکان دارد برای اشخاص مبتلا به اختلالاتی که بر مبنای مشکل اعتماد به انسان ها است ، برقراری ارتباط و مسیر درمان سخت باشد ولی کشف این جریان با درمان به وسیله حیوانات خیلی راحت تر است.

مزایای برنامه های پت تراپی شامل کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس، بهتر شدن روحیه و توانایی های ارتباطی بهتر است که در تجربه های عملی نتایج شگفت بسیار دیده شده است.

حال قدری بیشتر به جزییات در سه حوزه سلامت می پردازیم که در آن حیوانات خانگی می توانند تفاوت زیادی در سلامت روانی، زوال عقل و سوء مصرف مواد را به وجود آورند.

از تاثیرات پت درمانی بیشتر بدانیم

تاثیرات هورمونی پت تراپی در بیماری های روحی

- ارتباط داشتن انسان با حیوان خانگی سبب آزاد شدن سروتونین، پرولاکتین و اکسی توسین می شود. این هورمون ها در تقویت روحیه انسان ها نقش مفیدی دارد.

- اضطراب را کم می کند و به افراد در رسیدن به آرامش کمک می کند. تنهایی را کاهش و باعث افزایش تحریکات ذهنی می شود.

- در به یاد آوردن خاطرات و حوادث گذشته در بیماران مبتلا به آسیب دیدگی سر یا بیماری های مزمن مثل بیماران مبتلا به آلزایمر مفید است.

- می تواند در مراحل درمانی به عنوان کاتالیزور عمل کند و مراحل درمان را کوتاه تر کند و حتی مقاومت اولیه در مقابل مراحل درمانی را کاهش دهد.

 

تاثیر حیوان درمانی در کاهش دردهای جسمی

تاثیرات مفید حیوان درمانی در رفع مشکلات و ناراحتی های جسمی

- درد کلی جسمی را کم می کند.

- مقدار داروهای مصرفی مورد احتیاج شخص را کم می کند.

- سبب آرامش جسمی بیشتر شخص در زمان ورزش کردن می شود.

- در افرادی که استرس دارند سرعت تنفس را کم می کند.

- فشار خون را پایین آورده و سلامت قلب و عروق را بهتر می کند.

- خیلی از هورمون ها مثل فنیل اتیل آمین آزاد می شود که تاثیر آرام بخشی را دارد.

- انگیزه اشخاص را برای شرکت در جلسات درمانی بالا می برد و فرد در طول درمان با کمک حیوانات استرس کمتری خواهد داشت.

تاثیر مفید حیوان درمانی بر کودکان مبتلا به اوتیسم

تاثیر مفید ارتباط با حیوانات بر کودکان مبتلا به اوتیسم در شیوه ی پت تراپی

- خیلی از بچه های مبتلا به اوتیسم رابطه عمیقی با حیوانات برقرار نموده و حس می کنند که با حیوانات بهتر از انسان ها می توانند ارتباط برقرار کنند.

- بچه های مبتلا به اوتيسم در استفاده بيشتر از زبان دچار مشکل هستند؛ ولی در طول جلسات درمانی با حیوانات خانگی می توانند با حیوانات ارتباط برقرار کنند. به نظر می آید این مراحل درمانی در یادگیری مهارت های زبانی آن ها موثر باشد.

تاثیر مفید پت درمانی بر مبتلایان نارسایی قلبی

 پت درمانی  و تاثیر آن بر مبتلایان به نارسایی قلبی

آزمایش ها نشان می دهد پت درمانی می تواند متغیرهای فیزیولوژیکی و روانی اجتماعی و فشار خون بالا را در بیماران بستری با نارسایی قلبی بهتر کند . در یک بررسی صورت گرفته معلوم شد که یک بازدید 12 ساعته با سگ آموزش دیده در مراحل درمانی ، سطح نورو هورمون و اضطراب در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی پیشرفته را کمتر می کند.

  • منبع
  • بیتوته

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید