امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276773
۲۱۶۰
۳
۰
نسخه چاپی

تبلیغات تلویزیونی | تاثیرات منفی تبلیغات تلویزیونی بر مخاطب

تبلیغات تلویزیونی | تاثیرات منفی تبلیغات تلویزیونی بر مخاطب

تبلیغات تلویزیونی چیست؟

تبلیغات تلویزیونی نوعی از برنامه های تلویزیونی است که در ازای دریافت مقدار مشخصی پول از سفارش دهنده ی آن و با محتوایی تبلیغاتی درمورد یک خدمت یا محصول ساخته می شود تا پیام مورد نظر را به مخاطبان آن شبکه ی تلویزیونی ارائه دهد. تبلیغات تلویزیونی بخش عمده و اصلی درآمد شبکه های تلوزیونی است و این نوع برنامه ها تقریبا از همان آغاز به وجود آمدن تلویزیون وجود داشته است. نوع تبلیغات، قیمت، نحوه ی نمایش تبلیغات و … همگی به سیاست های تلویزیون و شبکه ی نمایش دهنده بستگی دارد و با توجه به قوانین هر کشوری این شرایط هم می تواند متفاوت باشد مثلا تبلیغات سیاسی در تلویزیون در بعضی کشور ها امری ساده است در حالی که همین تبلیغات در کشور های دیگر کاملا ممنوع است یا تا حدی محدود است.

برای نمایش تبلیغات تلویزیونی باید دو مرحله اصلی طی شود. در مرحله اول باید با توجه به استاندارد ها و قوانین آگهی مورد نظر ساخته شود و در مرحله دوم نسبت به پخش این آگهی از طریق مناسب آن و در زمان صحیح اقدام شود.

تاریخچه آگهی تلویزیونی

گفته می شود اولین تبلیغ تلویزیونی که بر روی آنتن رفت مربوط است به شرکت بلووا واچ که تبلیغات مورد نظر این شرکت در شبکه NBC آمریکا در سال 1941 منتشر شد. این تبلیغات به مدت 20 ثانیه و پیش از آغاز یک مسابقه ورزشی با هزینه ای معادل 9 دلار ساخته و نمایش داده شد.

اهمیت و تاثیر تبلیغات تلویزیونی بر مخاطبان

تبلیغات تلویزیونی می تواند در بین رسانه ها حرف اول را بزند زیرا تلویزیون در بین سایر رسانه ها از مخاطبان بیشتری برخوردار است به همین دلیل صاحبان تجارت های بزرگ بیشتر تلاش دارند که تبلیغات کالای خود را در تلویزیون ها به نمایش بگذارند.

رسانه های جمعی مانند تلویزیون با پیشرفت تکنولوژی هر روزه پیشرفت بیشتری می کنند همین می تواند عاملی شود که این رسانه ها بتوانند تاثیرات بیشتری را بر مخطبان خود اعمال کنند. تلویزیون یک پل ارتباطی بین مردم وسیاست وهمچنین نظام های اجتماعی حاکم بر جامعه وصاحبان تجارت های مختلف می باشد. در واقع به دلیل اینکه معمولا مردم به عنوان مصرف کننده ها مطرح هستند این شرکت ها باید بتوانند با استفاده از این رسانه های پر مخاطب صدای خود را به مصرف کننده ها برسانند به این عمل تبلیغات تلویزیونی می گویند. تلویزیون یک وسیله یادگیری اجتماعی محسوب می شود که اخبار و حوداث را به گوش مخاطبان می رساند.

 تبلیغات تلویزیونی هم تا حدود زیادی به صورت یک اخبار می باشند که باید به گوش مخاطبان برسد. این اخبار را در قالب های زیبا به مشتری ها عنوان می کنند که برای آنها جذاب باشد وقابل توجه مشتری ها قرار بگیرد. در واقع یک پیام تبلیغاتی یک هدف خاص می باشد که باید طی زمان خاصی به مخاطب یک محصول منتقل شود. اهداف یک برنامه تبلیغاتی بسته به قیمت آن و هدف تولید کننده می تواند متفاوت باشد. گاها یک پیام تبلیغاتی اصلا برای یک تبلیغ محصول یا خدمات نیست و برای اهداف مذهبی یا سیاسی استفاده می شود. دو عنصر مهم در انتخاب هدف یک تبلیغات مخاطب و تبلیغ کننده می باشند. هرچقدر یک تبلیغ در قالب زیباتری به مخاطب منتقل شود می تواند تاثیرات خود را سریع تر نشان دهد و باعث کشش مخاطبان بیشتری به سمت یک محصول شود.

تبلیغات تلویزیونی | تاثیرات منفی تبلیغات تلویزیونی بر مخاطب

تاثیرات تبلیغات تلویزیونی بر فروش یک محصول

همانطور که گفته شد تبلیغات شکلی از خبر های تلویزیونی می باشند که به دنبال ترغیب یک مشتری به دنبال خرید یک محصول هستند. در واقع تبلیغات تلویزیونی  به صورت مستقیم بر روی فروش یک محصول موثر می باشند البته این تاثیر بر اساس نوع تبلیغ ومخاطب آن می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد یا در زمان کمتری اتفاق بیفتد ویا زمان بیشتری طول بکشد که یک تبلیغ موثر واقع شود.

تبلیغات به عنوان عنصری آمیخته با بازاریابی که می تواند تاثیرات زیادی را بر حفظ وبقا یک سازمان داشته باشد موثر خواهند بود.  تبلیغات به عنوان مهم ترین عنصر در بازاریابی مستقیم دخالت دارند. اطلاع رسانی مهم ترین راه نفوذ به مشتریان می باشد تا بتوانید یک محصول را با کیفیت تر نشان دهند. تبلیغات به خودی خود باعث می شوند که افراد را به سمت تهیه یک کالا یا خدمات ترغیب کنند.

از لحاظ تاریخی هم تاثیر تبلیغات بر مشتری ها بسیار واضح است وثابت شده که این روش در افزایش خرید یک کالا وخودمات می تواند تاثیر گذار باشد . ذهن افراد عوامل بازاریابی وتبلیغات را به صورت مترادف می بیند پس می تواند تا حدودی دقیقا مانند یک بازاریابی گشترده برای یک فروشنده عمل کند البته شرکت های تبلیغاتی همواره با راهبردهای جدیدی سعی میکنند که میزان رضایت مندی مشتری ها را از نوع تبلیغات خود بسنجند و راهبرد های جدیدی را در این راه استفاده کنند.

تبلیغات تلویزیونی اگر چه از انواع تبلیغات کم حجم محسوب می شوند اما در عین حال نسبت به بسیاری از راهکرد های دیگر تبلیغاتی پر مخاطب تر می باشند. همه ما از صبح که بیدار می شویم تا زمانی که می خوابیم در معرض تبلیغات تلویزیونی هستیم و بیشتر افراد به خصوص زنان تقریبا زمان زیادی از وقت خود را به دیدن تلویزیون می گذرانند به همین دلیل تبلیغات تلویزیونی در جهت دهی رفتار خرید این گروه از افراد می تواند تاثیر بسزایی را اعمال کند.

سهم بازار از تبلیغات تلویزیونی

معمولا کسبه برای حفظ بازار خرید خود هر هفته مقداری از درآمد خود را صرف تبلیغات می کنند اما گاها به دلیل اینکه در یک محدوده کوچک رخ می دهد نمی تواند در افزایش بازاریابی این افراد تاثیر چندانی را اعمال کند. اما تبلیغات تلویزیونی می تواند پول هنگفتی را به حساب کسبه وارد کند در غیر این صورت کسبه باید سهم بازار خود را به رقبا بدهند. معمولا استارت آپ های کوچک تر که به تازگی وارد بازار کسب وکار شده اند نسبت به مشاغل بزرگ تر نیاز دارند که بیشتر تبلیغات انجام دهند. آنها برای آگهی مردم از نوع فعالیتی که انجام می دهند و برای ادامه کار خود نیاز دارند که با تبلیغات میزان بیشتری از پول ها را گردش حساب های خود وارد کنند.

تبلیغات تلویزیونی | تاثیرات منفی تبلیغات تلویزیونی بر مخاطب

تاثیرات منفی تبلیغات تلویزیونی بر مخاطب

تلویزیون با تبلیغات و پیام های بازرگانی همیشه مخاطبان را به خرید و مصرف کالاهای غیرضروری تشویق می کند و افراد تحت تأثیر تبلیغات مجبورند کالاهای بیشتری خریداری نمایند. یادداشت ذیر نقش تبلیغات را در تغییر الگوی مصرف بررسی می کند.

الف) تشویق به مصرف بیشتر

نگاهی گذرا به نوع تبلیغات تلوزیون به وضوح نشان می دهد که روح غالب بر آثار و تیزرها، روح مصرف گرایی و مصرف زدگی است، حال آنکه بر طبق اصل 24 قوانین و ضوابط تبلیغات تلوزیونی، آگهی ها نباید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که در آن مردم به مصرف بیش از نیاز و اسراف در استفاده از امکانات تشویق گردند.

تولیدکنندگان در تبلیغات خویش تا آنجا که می توانند مردم را تشویق به مصرف بیشتر می کنند. در  برخی تبلیغات، کالا در صورت خرید بیشتر مورد تخفیف قرار می گیرد و در برخی دیگر، با ثابت ماندن قیمت کالا، درصدی به حجم و وزن آن اضافه شده است.

زیاد خرید کردن، مکررا در تبلیغات دیده می شود. از چرخ خرید مادر در فروشگاه گرفته که تا نیمه، از کالای مورد تبلیغ پر شده! تا کیسه های پر از جنسِ در دست پدر که به سختی در را باز می کند و یا یخچال های لب به لب از اجناس که به بیشترین حجم از خوراکی ها تزیین شده و دیگر هیچ جنسی از اقلام خوراکی ها در این یخچال کذایی از قلم جا نمانده؛ از انواع و اقسام نوشیدنی ها گرفته تا کیک کامل و دست نخورده قنادی ها!

تعیین جایزه و قرعه کشی های ادورای  برای فروش و مصرف بیشتر کالا نیز یکی دیگر از ترفندهای تبلیغاتی برای تشویق مردم  به مصرف بیشتر است که نوع و ارزش جایزه مربوطه برای آن کالا، میل به خرید بیشتر برای داشتن شانسی بالاتر در برنده شدن را به شدت افزایش می دهد و این اصلی ثابت شده و جواب داده در تبلیغات است که البته باید گفت که این حرکت نیز به طور صریح مخالف با یکی از اصول قانون تبلیغات و آگهی های تلویزیونی است، چرا که بر طبق این قانون تعیین جایزه برای تشویق مخاطبین آگهی به خرید و مصرف بی رویه مجاز نیست.

ب) ایجاد نیاز کاذب

به جرات می توان گفت که حجم عمده ای از تبلیغات تلویزیونی، مورد نیاز طبیعی ما نیستند و این جادوی تبلیغات است که ناخود آگاه این نیاز را در ما پرورش می دهد و ما را متمایل به خرید کالایی می کند که تا قبل از تماشای تبلیغات آن هیچ احساس نیازی به آن نمی کردیم. از کفپوش سه بعدی اتومبیل گرفته تا کالای آرایشی و بهداشتی و یا فلان میان وعده غیر ضروری.

تبلیغات تلویزیونی | تاثیرات منفی تبلیغات تلویزیونی بر مخاطب

ج) تجمل گرایی

یکی دیگر از آثار شوم آگهی ها و تبلیغات تلویزیونی که مستقیم و غیر مستقیم مخاطبین خود را تحت تاثیر قرار می دهد، رواج پدیده تجمل گرایی است. نوع ساخت تبلیغات در سال های اخیر به گونه ای شده که کمتر خانواده ای می تواند با آن ارتباط برقرار کرده و احساس آشنایی و قرابت کند. خانه های لوکس، لباس های فاخر و گران قیمت، لوازم و وسایل خانگی به شدت تجملاتی در اکثر تبلیغات تلویزیونی، یک زندگی رویایی و اصطلاحا لاکچری را به نمایش می گذارد که با نوع زندگانی عمده خانواده های ایرانی زمین تا آسمان متفاوت است و اعضای خانوداه از زن و شوهر گرفته تا تک تک فرزندان خانه در هر سن و مقطعی که باشند، به شدت با این نوع از زندگی احساس غریبی کرده و بعضا حس سرخوردگی و سر افکندگی به ایشان دست می دهد.

حال آنکه به تصویر کشیدن این حد از تجمل و اشرافیت آن هم فقط به خاطر تبلیغ یک پودر ماشین یا روغن خوراکی، غیرعاقلانه و البته عجیب و معنادار به نظر می رسد.

د) تاثیرات منفی بر روی کودکان

یکی از آثار مخرب تبلیغات تلویزیونی بر روی مخاطبان خردسال و کودکان می باشد. انواع تبلیغات مصرفی به خصوص خوراکی های با ارزش غذایی پایین می تواند تاثیرات منفی بر روی سلامت کودکان بر جای گذارد.

  • منبع
  • تبلیغ یار
  • دلیران دنا
  • ابنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید