امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275725
۱۳۵۰۳
۲۵
۱
نسخه چاپی

تجاوز جنسی به پسران: حقایق کلیدی درباره سوء استفاده جنسی از پسران

تجاوز جنسی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، فارغ از سن، گرایش جنسی یا هویت جنسی، ممکن است مردان و پسرانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند، همان احساسات و واکنش های مشابه سایر بازماندگان حمله جنسی را داشته باشند، اما به دلیل نگرش های اجتماعی و کلیشه های مربوط به مردانگی حتی با چالش های بیشتری روبرو شوند.

تجاوز جنسی به پسران: حقایق کلیدی درباره سوء استفاده جنسی از پسران

تجاوز جنسی به پسران

این نگرش اشتباه که پسران کمتر از دختران در معرض تعرض‌های جنسی قرار دارند، موجب حساسیت کمتر والدین در مورد فرزندان ذکور شده‌ است.

بخش زیادی از قربانیان تجاوز جنسی یا سایر حوادث خشونت جنسی مرد می باشند. به لحاظ تاریخی، تصور می شد که تجاوز جنسی فقط علیه زنان انجام می شود. این اعتقاد هنوز در برخی از نقاط جهان وجود دارد.  امروزه تجاوز به پسران بیشتر از گذشته مورد بحث قرار گرفته است.

بر خلاف دختران که غالبا از سوی جنس مخالف مورد سوءاستفاده قرار می گیرند، پسران ممکن است توسط هر یک از دو جنس موافق و مخالف، مورد تعرض قرار گیرند. نکته تاسف بار این که، موارد سوء استفاده های جنسی از پسران، توسط جنس مخالف، در حال افزایش است.

ممکن است برای قربانیان مرد گزارش حمله جنسی که تجربه کرده اند دشوار باشد. غالباً ، قربانیان مرد مانند زنان و حتی بیشتر سعی می کنند بزه دیدگی خود را پنهان کرده و انکار کنند، مگر اینکه آسیب جدی جسمی داشته باشند. پسران هنگامی که به دنبال خدمات پزشکی یا بهداشت روان هستند ممکن است در توضیح آسیب های خود بسیار مبهم باشند.

معمولا پسرانی که در کودکی مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند بیشتر اختلالاتی که در بزرگسالی از خود نشان می‌دهند به صورت پرخاشگری و اختلال شخصیت از نوع اختلالاتی که به اطرافیان آسیب می‌رسانند است، چون به صورت ناخود‌آگاه خشم نهفته‌ای را نسبت به جامعه و اطرافیان در درون خودشان دارند. گاه این افراد در بزرگسالی دیگران را مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌دهند و به این شکل انتقام جویانه درون‌شان به شدت رشد می‌کند، در حالی که اگر قربانی یک خانم باشد و در دوران کودکی مورد آزار قرار گرفته باشد اثرات آن متفاوت است و معمولا خشم درونی دختران فروخورده می‌شود و بیشتر به شکل غم و اندوه در بزرگسالی خود را نشان می‌دهد و معمولا خانم‌هایی که در کودکی مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌‌اند در بزرگسالی در ارتباطات زناشویی ناتوانند و احساس خوشایندی در این زمینه ندارند، البته استثنائاتی نیز وجود دارد.

حقایق کلیدی درباره سوء استفاده جنسی از پسران

تا اینجا باورهای غلط در رابطه با سوء استفاده جنسی از پسران را آوردیم. در این بخش به طور خلاصه وار 7 حقیقت اصلی که باید آن ها را جایگزین باورهای غلط خود نماییم را بیان می کنیم.  

• حقیقت اول: مردان و پسران می توانند مورد استفاده جنسی قرار بگیرند و هیچ ارتباطی به مردانگی آنها ندارد.

حقیقت دوم: اگر پسری توجه شدن را دوست داشت، یا در حین آزار و اذیت جنسی برانگیخته شد، یا حتی گاهی اوقات تمایل به توجه یا تماس جنسی داشت، این بدان معنا نیست که او می خواسته یا دوست دارد مورد سو استفاده قرار گیرد.

حقیقت سوم: سوء استفاده جنسی و آزار و اذیت جنسی به پسران / مردان و دختران / زنان از جهاتی شبیه و متفاوت، اما به همان اندازه آسیب رسان است.

• حقیقت چهارم: پسران می توانند توسط مردان و زنان مورد آزار جنسی قرار گیرند. سوء استفاده جنسی نتیجه یک رفتار آزار دهنده است که از آسیب پذیری کودک استفاده می کند و به هیچ وجه با گرایش جنسی فرد بدرفتار ارتباط ندارد.

• حقیقت پنجم: خواه یک فرد دگرجنسگرا، همجنسگرا یا دوجنسگرا باشد، گرایش جنسی یک پسر نه دلیل و نه نتیجه سوء استفاده جنسی است. با تمرکز بر ماهیت تجاوزی سوء استفاده جنسی به جای جنبه های تعامل، درک این امر آسان می شود که سوء استفاده جنسی هیچ ارتباطی با گرایش جنسی پسر ندارد.

حقیقت ششم: زنان و دختران می توانند پسران و مردان را مورد سوء استفاده جنسی قرار دهند یا به آنها تجاوز کنند. در این حالت نیز کودک به همان اندازه آسیب دیده و دچار مشکلات روانی بعدی خواهد شد.

حقیقت هفتم: اکثر پسران و مردانی که مورد آزار جنسی یا تعرض قرار می گیرند ، به سوء استفاده جنسی یا تجاوز به دیگران روی نمی آورند.

بسیاری از مردانی که در هنگام تجاوز خود نیز دچار نعوظ یا انزال شده اند ممکن است گیج شده و تعجب کنند که این به چه معنی است. این پاسخهای طبیعی فیزیولوژیکی به هیچ وجه به این معنی نیست که شما از آن لذت می برید یا دوست دارید که این اتفاق برایتان بیفتد. اگر چنین مسئله ای برای شما افتاده است، بدانید که این تقصیر شما نیست و تنها نیستید. در صورت تجربه تجاوز، حتما در اولین فرصت به یک روانشناس مجرب مراجعه نموده و این اتفاق را با او در میان بگذارید.

پیامدهای تجاوز جنسی به پسران

برخی از مردانی که در بزرگسالی از حمله جنسی جان سالم به در برده اند احساس شرم می کنند و معتقدند که باید "به اندازه کافی قوی" باشند تا بتوانند با مجرم مبارزه کنند. مردانی که در کودکی یا نوجوانی مورد آزار جنسی قرار گرفتند ممکن است از مردانی که در بزرگسالی مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند، واکنش متفاوتی نشان دهند. لیست زیر شامل برخی از تجربیات مشترک مردان و پسران است که از حمله جنسی جان سالم به در برده اند. این یک لیست کامل نیست، اما ممکن است به شما کمک کند بدانید که این افراد چه تجربیات مشابهی دارند:

1. اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه، بازگشت به گذشته و اختلالات خوردن

2. اجتناب از افراد یا مکانهایی که فرد را به یاد حمله یا سوء استفاده می اندازد

3. نگرانی یا سوال در مورد گرایش جنسی

4. ترس از بدترین اتفاق و داشتن احساس نا امیدی نسبت به آینده

5. احساس اینکه "مرد نیست" یا اینکه دیگر نمی تواند بر بدن خود تسلط داشته باشد

6. احساس عدم توانایی در استراحت و مشکل در خوابیدن

7. احساس سرزنش یا شرمندگی از عدم توانایی جلوگیری از سوء استفاده

8. کناره گیری از روابط یا دوستی ها و افزایش احساس انزوا

9. نگرانی در مورد افشای اطلاعات از ترس قضاوت

تجاوز جنسی به پسران: حقایق کلیدی درباره سوء استفاده جنسی از پسران

حمایت از پسرانی که به آن ها تجاوز شده است

ممکن است برای فردی که به او تجاوز شده است سخت باشد که به کسی بگویید. ممکن است ترس داشته باشد که با قضاوت روبرو شود یا باور دیگران نسبت به او تغییر کند. برای بسیاری از بازماندگان مرد، کلیشه های مربوط به مردانگی، افشای آن برای دوستان، خانواده یا جامعه را دشوار می کند. مردان و پسران ممکن است با چالش های متفاوتی روبرو شوند به خصوص اگر این عمل توسط یک زن انجام شده باشد. در زیر چند پیشنهاد در مورد چگونگی حمایت از یک مرد یا پسری که از او سوء استفاده شده است.

1. گوش کنید.

بسیاری از افراد در بحران احساس می کنند هیچ کس آنها را درک نمی کند و جدی گرفته نمی شوند. برای بسیاری از بازماندگان دشوار است که تجاوز یا سوء استفاده شدن را فاش کنند، به ویژه به دلیل وجود

2. احساسات آنها را تصدیق کنید.

از اظهارات بیش از حد مثبت مانند "بهتر خواهد شد" یا تلاش برای مدیریت احساسات آنها ، مانند "نباید خیلی احساس بدی داشته باشید" خودداری کنید. از جملاتی مانند "من به شما ایمان دارم" یا "به نظر می رسد واقعاً کار سختی است" استفاده کنید.

3. ابراز نگرانی کنید.

با گفتن جملاتی مانند "من به شما اهمیت می دهم" یا "من اینجا برای شما هستم" به آنها بگویید که شما به آنها اهمیت می دهید.

4. از جزئیات تجاوز نپرسید.

حتی اگر در مورد آنچه اتفاق افتاده کنجکاو هستید و احساس می کنید که می خواهید آن را کاملاً بفهمید، از پرسیدن جزئیات نحوه حمله بپرهیزید. با این حال، اگر بازمانده ای تصمیم دارد این جزئیات را با شما در میان بگذارد، تمام تلاش خود را بکنید تا به روشی حمایتی و غیرقضاوتی گوش دهید.

5. منابع مناسب را فراهم کنید.

ممکن است جنبه های دیگری در زندگی مردان وجود داشته باشد که می تواند توانایی آنها را برای دسترسی به منابع و خدمات پس از تجربه تجاوز جنسی محدود کند. به عنوان مثال، مردان ترنس هنگام استفاده از مراقبت های پزشکی ممکن است با موانعی روبرو شوند. نسبت به این نگرانی ها حساس باشید و هنگام حمایت از بازمانده با تمام توان خود سعی کنید منابعی را که احساس می کنید بیشترین کمک را خواهد داشت، پیشنهاد دهید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید