امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274622
۱۶۸۹
۱
۰
نسخه چاپی

تخم مرغ و کلسترول | چه افرادی نباید در مصرف تخم مرغ زیاده روی کنند؟ | زیاده روی در مصرف تخم مرغ و بیماران دیابتی و قلبی

تخم مرغ و کلسترول | چه افرادی نباید در مصرف تخم مرغ زیاده روی کنند؟

تخم مرغ از جمله غذاهایی است که به دلیل ساگی و سرعت پخت آن از محبوبیت زیادی برخوردار است. اما باید بدانید مصرف زیاد تخم مرغ می تواند برای بدن مضر باشد.

تخم مرغ و کلسترول

تخم مرغ از دو بخش سفیده و زرده تشکیل شده است که سفیده آن منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین بدن می باشد اما زرده آن سرشار از کلسترول است به طوری که یک عدد تخم مرغ به طور میانگین می تواند 215 تا 275 میلی گرم کلسترول داشته باشد.

با توجه به اینکه یکی از عوامل خطر ابتلا به حمله های قلبی استفاده از رژیم غذایی حاوی کلسترول بالاست. بر همین اساس، توصیه متخصصان به بیماران در معرض خطر بیماری های قلبی ، مصرف کمتر از 200 میلی گرم کلسترول در روز است.

پروفسور کاترین تاکر، از دانشگاه ماساچوست گفت:حتی افرادی که دارای رژیم های سالم غذایی هستند هم اثرات مضر مصرف بالای تخم مرغ و کلسترول را در بر خواهند داشت و برایشان بسیار ناسالم خواهد بود. او همچنین افزود: اگر چه تخم مرغ سرشار از مواد معدنی مفید است، اما بهتر است که افراد از خوردن هر روزه تخم مرغ دوری کنند.

با این وجود، نتایج پژوهش ها در این زمینه یکدست نیستند و این تا اندازه ای می تواند موجب سردرگمی افراد شود. به گفته لزلی چو، مدیر مرکز قلبی‌عروقی زنان در کلینیک کلیولند، به طور کلی، بهتر است میزان مصرف سبزیجات خود را افزایش داده و میزان مصرف چربی اشباع و کلسترول غذایی را محدود کنیم.

تخم مرغ و کلسترول | چه افرادی نباید در مصرف تخم مرغ زیاده روی کنند؟

چه افرادی نباید در مصرف تخم مرغ زیاده روی کنند؟

- افرادی که دارای چربی و کلسترول بالا می باشند

- افرادی که دچار غلظت خون می باشند زیرا تخم مرغ حاوی آهن و ویتامین ب12 به مقدار بالایی بوده که باعث خونسازی می شوند

- افراد مبتلا به دیابت

- افرادی که دارای ازدیاد وزن می باشند

- افراد مبتلا به بیماری های کبدی از قبیل کبد چرب

- افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند

تخم مرغ و کلسترول | زیاده روی در مصرف تخم مرغ و بیماران دیابتی و قلبی

زیاده روی در مصرف تخم مرغ و بیماران دیابتی و قلبی

در یک تخم مرغ بزرگ 50 گرمی آب پز شده، حدود 187 میلی گرم کلسترول وجود دارد، که معادل 62 درصد حد مجاز توصیه شده مصرف روزانه کلسترول برای افراد سالم بزرگسال یعنی 300 میلی گرم در روز می باشد. میزان توصیه شده برای افرادی که کلسترول خون بالا دارند، 200 میلی گرم در روز می باشد. بر این اساس افراد مبتلا به دیابت، بیماری های قلبی و دارای کلسترول بالای خون نمی توانند مانند افراد عادی تخم مرغ مصرف نمایند.

بین عموم و حتی برخی پزشکان این عقیده وجود دارد که مصرف کلسترول غذایی و زرده تخم مرغ برای افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی مضر نیست. اما مطالعات نشان داده است که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت که روزانه یک تخم مرغ کامل مصرف کرده اند در مقایسه با افرادی که در هفته یک تخم مرغ داشته اند 2 برابر بوده است.

همچنین بررسی ها و مطالعات اخیر ادعا می کنند که خوردن بیش از یک عدد تخم مرغ در روز ، خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد. به گزارش "سان" خوردن بیش از یک عدد تخم مرغ در روز خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد، زیرا آنها سرشار از کلسترول می باشند.در یک مطالعه جدید، در طی 31 سال، که بین 30 هزار نفر فرد بالغ انجام شد، روزانه 1 و نیم عدد تخم مرغ بزرگ می خوردند، و در آخر احتمال بروز بیماری های قلبی در آنها 17 درصد افزایش پیدا کرد.

در مقاله ای که اخیرا در مجله قلب کانادا چاپ شده است، پزشکان به اهمیت کلسترول دریافتی در افراد در معرض خطر سکته قلبی و مغزی اشاره نمودند. بررسی این محققین حاکی از آنست که یکی از منابع سرشار از کلسترول زرده تخم مرغ است که بسته به سایزآن می تواند 215 تا 275 میلی گرم کلسترول داشته باشد. در حالیکه حتی بعضی از غذاهای فست فود که درمورد مصرف آنها مدام  هشدار داده می شود تنها 150 میلی گرم کلسترول دارند.

بنابراین بیماران دیابتی و قلبی باید از مصرف زیاد تخم مرغ خودداری کنند اما باید توجه داشت حذف کلی این ماده غذایی از رژیم غذایی این بیماران توصیه نشده است اگرچه سابقه و شدت بیماری هر فرد نیز باید در میزان مصرف تخم مرغ مورد توجه قرار گیرد.

  • منبع
  • مجله سیب
  • ایران ارتوپد
  • عصر ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید