امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275748
۱۴۶۴
۱
۰
نسخه چاپی
french toast

تست فرانسوی | طرز تهیه تست فرانسوی | تاریخچه فرنچ تست

صبحانه یک وعده‌ی غذایی بسیار مهم است. برای یک روز پر انرژی و شاد، بهترین کار این است که روز خود را با یک صبحانه‌ی خوشمزه و مقوی شروع کنید.

تست فرانسوی

تُست فرانسوی، غذایی است که با آغشته کردن نان تست در تخم‌مرغ هم‌زده شده و سرخ کردن آن درست می‌شود.

تست فرانسوی

اولین اشاره به فرنچ تست در کتاب «آبپیکوس» (Apicius)، کتاب آشپزی به زبان لاتین در قرن چهارم یا پنجم دیده می‌شود. اما در طرز تهیه آن، تکه‌های نان سفید را به‌جای تخم‌مرغ، به شیر آغشته می‌کردند و به آن «آلیتر دولشیا» (aliter dulcia) می‌گفتند. این شیرینی پس از سرخ‌شدن در روغن، با عسل پوشانده و سرو می‌شد.

در یک طرز تهیه آلمانی مرتبط به قرن چهاردهم نیز آثاری از این غذا با نام «شوالیه‌های فقیر» (Arme Ritter) دیده می‌شود. به دستور پخت فرنچ تست در قرن‌های بعد در آشپزی ایتالیایی، اتریشی و فرانسوی نیز اشاره شده است.

فرنچ تست در کشورهای مختلف

یونان

فرنچ تست یا «نان تخم‌مرغی» (avgofétes) در یونان به‌عنوان صبحانه خورده می‌شود و متشکل از شکر و فندق است. این غذا گاهی نیز به‌همراه پنیر زرد «کاسری» (kasseri) و با طعمی غیر شیرین سرو می‌شود.

ترکیه

فرنچ تست را در ترکیه با عنوان «اک‌مک بالیغی» (ekmek balığı) می‌شناسند که به‌معنای «نان ماهی» است. این غذا معمولا به‌عنوان صبحانه در ترکیه خورده می‌شود.

اسپانیا

فرنچ تست یا «توریخاس» (Torrijas) به‌صورت سنتی برای جشن هفته مقدس و چله‌روزه در اسپانیا طبخ می‌شود. این غذا معمولا از آغشتن نان بیات به شیر، عسل و ادویه‌جات، تهیه می‌شود. این نان را سپس در تخم‌مرغ هم‌زده فرو کرده و با روغن زیتون سرخ می‌کنند. این تکنیک آشپزی، منجر به خلق بافت خارجی برشته و مغزی نرم می‌شود. فرنچ تست اسپانیایی در نهایت با پودر دارچین تزئین می‌شود.

هنگ‌کنگ

فرنچ تست هنگ‌کنگی معمولا با ترکیب چند تکه نان با کره بادام‌زمینی یا مربای میوه آماده می‌شود. این نان‌ها سپس به تخم‌مرغ هم‌زده آغشته شده و در روغن زیاد سرخ می‌شوند. فرنچ تست هنگ‌کنگی را با کره، شیره یا عسل سرو می‌کنند. این غذا گاهی با رشته‌های گوشت، کالباس، مربای نارگیل یا کباب ساتای «beef satay» طبخ می‌شود.

نروژ

در نروژ، فرنچ تست یا «شوالیه‌های فقیر» (Arme Riddere)، زمانی تنها به‌عنوان دسر خورده می‌شد، اما امروز آن را به‌عنوان برانچ و صبحانه نیز می‌خورند. نروژی‌ها به فرنچ تست، هل نیز اضافه می‌کنند.

دانمارک

در دانمارک، فرنچ تست یا «شوالیه‌های فقیر» به‌عنوان یک صبحانه شیرین سرو می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان میان‌وعده عصرگاهی یا دسر نیز خورد. در نسخه دانمارکی فرنچ تست از دارچین و شکر استفاده می‌شود.

پرتغال و برزیل

فرنچ تست یا «رابانداس» (rabanadas) در کشورهای پرتغال و برزیل به‌عنوان یک دسر مخصوص کریسمس طبخ می‌شود.

فرانسه

در فرانسه، فرنچ تست یا «پان پردو» (pain perdu)، بسته به منطقه به‌شکل‌های مختلفی طبخ و سرو می‌شود.

هند

تست بمبئی در هند به غذایی اطلاق می‌شود که در دکه‌های غذای خیابانی بمبئی فروخته می‌شود. به تست بمبئی، «نان شیرین فرانسوی» نیز می‌گویند.

ایالات متحده آمریکا

فرنچ تست در اوایل و اواسط قرن بیستم در آمریکا محبوب و مشهور شد.

رومانی

فرنچ تست یا «فریگانله» (frigănele) در رومانی معمولا به‌عنوان غذایی غیر شیرین و بدون شیر سرو می‌شود.

لهستان

در لهستان به فرنچ تست، «نان تخم‌مرغی» (chleb w jajku) می‌گویند و معمولا آن را برای صبحانه سرو می‌کنند.

بریتانیا

در بریتانیا، فرنچ تست با عنوان نان تخم‌مرغی یا تست جیپسی مشهور است و به‌عنوان غذایی غیر شیرین سرو می‌شود.

مواد لازم برای طرز تهیه فرنچ تست ساده

• تخم مرغ 3 عدد

• شیر 1/2 پیمانه

• شکر (پودر قند) 1/8 تا 1/4 پیمانه

• وانیل 1/2 قاشق چایخوری

• نان تست 6 اسلایس

• عسل برای سرو

• دارچین 1/4 قاشق چایخوری

• نان تست یا باگت 6 اسلایس

 فرنچ تست

اطلاعات مواد مغذی فرنچ تست

• 165.6 کالری

• 3.4 گرم چربی

• 35.4 میلی گرم کلسترول

• 25.9 گرم کربوهیدرات

مراحل طرز تهیه فرنچ تست

مرحله اول

ابتدا تخم مرغ ها را در ظرفی بریزید. آن ها را خوب هم بزنید. برای این کار همزن دستی نیز کفایت می کند. سپس شیر را به تخم مرغ ها اضافه کنید. آنقدر هم بزنید تا رنگ مخلوط، کرم رنگ شود.

مرحله دوم

شکر، وانیل و دارچین را به مخلوط اضافه کنید. سپس مواد را خوب هم بزنید. تا جایی که مخلوط یکدست و یکنواختی به دست آید و شکر یا دارچین در هیچ قسمتی حل نشده نمانده باشد.

مرحله سوم

مخلوط به دست آمده را در ظرفی بزرگ اما کم عمق بریزید. نان تست ها را تک تک داخل مخلوط بگذارید. عمق مخلوط نباید به قدری باشد که نان تست ها در آن غرق شوند. تنها باید یک طرف تست ها در تماس با مخلوط باشند. همچنین تست ها نباید به مدت طولانی در ظرف مخلوط بمانند. چون این کار باعث وا رفتن و شل شدن تست ها میشود. کافیست هر طرف تست ها به مدت 30 ثانیه در ظرف مخلوط باشند.

مرحله چهارم

تست های آغشته به مخلوط شکرو تخم مرغ و… را در ظرفی قرار دهید. اجازه دهید برای چند دقیقه استراحت کنند. یک تابه تفلون بزرگ را روی حرارت ملایم قرار دهید. نچسب بودن تابه در پخت تست فرانسوی بسیار مهم است. اگر حرارت خیلی کم باشد، فرنچ تست شما بیش از حد شل میشود. اجازه دهید تابه خوب داغ شود. وقتی تابه خوب داغ شد، تست ها را به تابه منتقل کنید.

مرحله پنجم

اجازه دهید هر طرف تست ها به مدت دو الی سه دقیقه بپزد و طلایی شود. فرنچ تست شما آماده است. میتوانید آن را برش زده، همراه مقداری پودر قند و میوه های مختلف سرو کنید. غالباً تست فرانسوی را با عسل و یا تخم مرغ و سوسیس نیز سرو میکنند. برخی این تست ها را داغ و برخی دیگر آن ها را سرد ترجیح می دهند. بسته به سلیقه خودتان، می توانید وعده های بسیار متنوعی با این تست ها تجربه کنید.

نکات مهم در تهیه فرنچ تست

در تهیه این تست ها، میتواند از هر نوع شکری استفاده کنید. ما برای یکدست تر شدن مخلوط، پودر قند را پیشنهاد می دهیم. اگر از شکر قهوه ای استفاده میکنید، باید مقدار بیشتری شکر داخل مخلوط بریزید. چون شیرینی شکر قهوه ای از شکر سفید کم تر است.

همزمان تعداد زیادی نان تست را داخل تابه قرار ندهید. این کار در روند پخت آن ها اخلال ایجاد می کند. پیشنهاد می شود حداکثر دو نان تست را با هم داخل تابه قرار دهید.

  • منبع
  • ایران کوک
  • کجارو
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید