امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275898
۷۷۶
۱
۰
نسخه چاپی

جرایم غذایی و بهداشتی در قانون | مجازات جرایم غذایی و بهداشتی منجر به آسیب

اگر خوراکی باعث بیماری خریدار یا مصرف‌کننده شود، اما درمان بیمار کمتر از یک ماه طول بکشد، فروشنده به ۶ ماه تا ۲ سال حبس جنحه‌ای محکوم خواهد شد، اما گر مدت معالجه بیشتر از یک ماه باشد، مجازات مرتکب یک سال تا ۳ سال حبس جنحه‌ای است

جرایم غذایی و بهداشتی در قانون | مجازات جرایم غذایی و بهداشتی منجر به آسیب

گاهی اوقات امنیت غذایی و بهداشت مواد خوردنی و آشامدنی جامعه توسط افرادی سودجو به طرق مختلف مورد آسیب واقع می شود. قانونگذار برای این گونه افراد و جلوگیری از وقوع این تخلفات راهکارهایی ارائه کرده و تکالیفی را بر دوش نهادهای نظارتی سازمان بهداشتی کشور قرار داده است.

جرایم غذایی و بهداشتی در قانون

جامع‌ترین قانونی که در حوزه مواد غذایی وجود دارد، در سال ۱۳۴۶ و در ۱۸ ماده با نام «قانون مواد خوراکی آشامیدنی و بهداشتی» تصویب شد. بعدها و طی سال‌های مختلف، برای اجرای بعضی از مواد این قانون، آیین‌نامه‌ها و اصلاحیه‌هایی تصویب شد. البته چند ماده از قانون مجازات، ‌قانون تعزیرات و قانون استاندارد نیز به این موضوع می‌پردازند، اما باز هم قانون اصلی، قانون مصوب ۱۳۴۶ می باشد. 

در ماده 1 قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی جرایم مستوجب مجازات به شرح زیر می باشد:

    مرتکب هر یک از اعمال زیر در مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی به مجازات های مقرر در این قانون محکوم خواهد شد:

۱– عرضه یا فروش جنسی به جای جنس دیگر.
۲ – مخلوط کردن مواد خارجی بجنس بمنظور سوء استفاده.
۳ – عدم رعایت استاندارد یا فرمول ثبت شده در مواردیکه تعیین فرمول و رعایت آن و همچنین تعیین استاندارد و رعایت آن الزامی باشد.
۴ – فروش و عرضه جنس فاسد و یا فروش و عرضه جنسی که موعد مصرف آن گذشته باشد.
۵ – بکار بردن رنگها و اسانسها و سایر مواد اضافی غیر مجاز در مواد خوردنی یا آشامیدنی یا آرایشی یا بهداشتی و یا لوازم بازی کودکان.
۶ – ساختن مواد تقلبی خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی.

 مجازات جرایم غذایی و بهداشتی منجر به آسیب

در ماده 2 و 3 قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مجازات های افراد مشخص شده است.

در مورد اول، اگر خوراکی باعث بیماری خریدار یا مصرف‌کننده شود، اما درمان بیمار کمتر از یک ماه طول بکشد، فروشنده به ۶ ماه تا ۲ سال حبس جنحه‌ای محکوم خواهد شد، اما گر مدت معالجه بیشتر از یک ماه باشد، مجازات مرتکب یک سال تا ۳ سال حبس جنحه‌ای است. البته این فقط مجازات فروشنده است و کسی که این خوراکی را ساخته است، به حبس جنایی درجه یک از ۳ سال تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.

قانون مقرر کرده است که اگر مصرف ماده غذایی موجب نقص یکی از اعضای مصرف‌کننده شود، مجازات مرتکب با توجه به میزان نقص ۳ تا ۱۰ سال حبس جنایی درجه یک است. در این مورد، سازنده یا تهیه‌کننده یا مخلوط‌کننده مواد هم به حبس جنایی درجه یک از ۵ تا ۱۵ سال محکوم می‌شود. به این ترتیب، اگر مصرف ماده غذایی مرگ مصرف‌کننده را به همراه داشته باشد «مجازات سازنده یا تهیه‌کننده یا مخلوط‌کننده اعدام است.»

همچنین محکومان فوق علاوه بر جریمه نقدی به محرومیت از اشتغال به کسب یا کار مربوط به مواد خوردنی یا آشامیدنی یا آرایشی یا بهداشتی از یک تا سه سال محکوم‌ خواهد شد.

(در قانون مجازات سابق، مجازات ها را بر اساس شدت و ضعف جرم به جنایت، جنحه و خلاف تقسیم بندی می کردند و در نتیجه چنانچه مدت حبس، حداکثر ۳ سال در نظر گرفته می شد، به آن حبس جنحه ای گفته می شد.)

  • منبع
  • قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی
  • یاسا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید