امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281109
۷۰۶
۱
۰
نسخه چاپی

حقایقی شگفت انگیز درباره ماهیچه‌های انسان

حقایقی شگفت انگیز درباره ماهیچه‌های انسان

بدن انسان بر روی مجموعه ای از استخوان ها و ماهیچه ها قرار گرفته است که به آن امکان حرکت می دهند و نقشی اساسی در عملکرد آن دارند.

با چند حقیقت خواندنی درباره ی ماهیچه ها و استخوان های بدن انسان همراه باشید.

چند حقیقت خواندنی درباره ی ماهیچه ها و استخوان های انسان

۱- لبخند زدن ۱۷ ماهیچه و اخم کردن ۴۳ ماهیچه می برد

اگر قصد ورزش دادن صورت خود را داشته باشید، لبخند نسبت به اخم گزینه ی ساده تری محسوب می شود. همه ی ما می دانیم که اخم کردن زیاد صورت را خسته می کند و همین موضوع روی خلق و خوی ما اثر می گذارد.

۲- ما با ۳۰۰ استخوان متولد می شویم اما تا دوران بزرگسالی، تعداد استخوان های بدن مان به ۲۰۶ عدد کاهش می یابد

علت این مسأله آن است که بسیاری از استخوان های کودکان از استخوان های کوچک تری تشکیل شده اند که هنوز مانند آنچه در جمجمه وجود دارد، به هم جوش نخورده اند. این امر عبور بچه از مجرای زایمان مادر را ساده تر می کند. با بالا رفتن سن کودک، استخوان ها سفت می شوند و به هم جوش می خورند.

۳- قد ما صبح ها یک سانتیمتر بلندتر از شب ها است

غضروفی که بین استخوان های ما وجود دارد طی روز در اثر ایستادن، نشستن و دیگر فعالیت های روزانه، فشرده می شود و همین موضوع باعث می شود در انتهای روز در مقایسه با ابتدای آن اندکی کوتاه تر باشیم.

۴- قوی ترین ماهیچه ی بدن انسان زبان است

شاید با زبان تان نتوانید پرس سینه بزنید، اما واقعیت این است که قوی ترین ماهیچه ی بدن انسان نسبت به اندازه اش محسوب می شود. اگر به آن فکر کنید می بینید که هر بار که غذا می خورید، چیزی می بلعید یا صحبت می کنید، از زبان خود استفاده می کنید و بنابراین طی روز یک ورزش کامل به زبان خود می دهید.

۵- محکم ترین استخوان بدن انسان فک است

یکی از بادوام ترین و سخت ترین استخوان های بدن از جهت شکستن، فک است.

۶- با هر قدمی که برمی دارید ۲۰۰ ماهیچه را به کار می گیرید

بسته به نحوه ی تقسیم بندی گروه های ماهیچه ای بدن، برای برداشتن هر یک قدم، از چیزی نزدیک به ۲۰۰ ماهیچه استفاده می کنید. با توجه به اینکه بیشتر ما روزانه ۱۰ هزار قدم برمی داریم، این کار زیادی برای ماهیچه های بدن محسوب می شود.

۷- دندان تنها عضو بدن است که قادر به ترمیم خود نیست

اگر تا به حال تجربه ی شکستگی دندان داشته باشید، این موضوع را به خوبی درک می کنید. لایه ی بیرونی تر دندان، مینا است که بافت زنده نیست. به همین دلیل زنده نبودنش، از قدرت خودترمیمی برخوردار نیست و برای این کار باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

۸- مدت زمانی که طول می کشد عضله ی جدیدی را به دلیل کنار گذاشتن ورزش از دست دهید، ۲ برابر زمانی است که ساخت یک عضله ی جدید می برد

با این حال، تنبل ها نباید این موضوع را بهانه ی ورزش نکردن خود کنند. ساخت عضله و شکل دادن به ماهیچه ها کار نسبتاً ساده ای است و این حقیقت باید انگیزه ی شما برای ورزش کردن شود.

۹- استخوان های بدن انسان از فولاد محکم تر است

این موضوع معنایش این نیست که استخوان های بدن تان شکننده نیستند، چون تراکم استخوان بسیار کمتر از فولاد است. تحقیقات نشان داده استخوان های بدن ما ۲۰ هزار psi (پوند بر اینچ مربع) استحکام کششی دارد (بیشینه تنشی که ماده تحت کشش می تواند تا قبل از شکستن تحمل کند). در حالی که استحکام کششی فولاد ۷۰ هزار psi است. فولاد از استخوان بسیار سنگین تر هم هست. با این حال، در مقایسه ی پوند به پوند میان استخوان و فولاد، استخوان محکم تر است.

۱۰- یک چهارم استخوان های بدن انسان در پاها قرار دارد

شاید خیلی به پاهایتان فکر نکرده باشید اما آن ها بیشتر از هر قسمت دیگر بدن تان در خود استخوان دارند. اما چه تعداد؟ از حدوداً ۲۰۰ استخوان بدن، ۵۲ تای آن ها در پاها قرار دارد.

  • منبع
  • برترین ها

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید