امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275752
۴۳۶۶
۱
۰
نسخه چاپی

حکم کمک کردن مردان در منزل

از نظر اسلام، انجام کار خانه جزو وظایف زنان محسوب نمی‌شود. در این خصوص دیدگاه امام خمینی (ره) و سایر فقها نیز بر همین اصل استوار است.

حکم کمک کردن مردان در منزل

کار کردن مرد در خانه

متاسفانه فرهنگ عمومی ما به طرفی سوق داده شده که کار کردن مرد در منزل و کمک وی به همسر، مصداق زن ذلیلی معرفی می شود در حالی که  این کار اجر و پاداش فوق العاده ای دارد و شاید علت تاکیدات فراوان شرع مقدس به این کار ایجاد خانواده های صالح و سالم و به تبع فرزندان صالح و سالم باشد.

در مورد اهمیت کار کردن مرد در خانه و کمک به همسر روایاتی وجود دارد که در رساله حقوق امام زین العابدین (ع) و همچنین در جلد ۱۳ کتاب «بحارالانور» و «جامع الاخبار» نوشته شده است.

در این روایت، حضرت امیرالمومنین (ع) تعریف کرده‌اند: «یک روز پیامبر اسلام وارد منزل ما شد. در آن موقع فاطمه در حال پخت غذا کنار ظرفی بود و من برای او عدس‌ها را تمیز می‌کردم. پیامبر فرمود بشنو از من آن چیزی را که به امر پروردگار می‌گویم. هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند مگر اینکه ثواب این کار او به اندازه هر تار مویی که بر بدنش روییده باشد و به اندازه یک سال عبادتی است که همه روزهایش را روزه گرفته و همه شب‌هایش را برای عبادت، شب زنده‌داری کرده باشد.

خداوند به چنین کسی پاداشی می‌دهد که به پیامبران صابر خود مانند حضرت داود، یعقوب و عیسی (ع) عطا کرده است. اباالحسن! کسی که در کارهای منزل بدون هیچگونه تکبر و سرکشی و دلتنگی به همسر خود کمک کند، خداوند متعال اسمش را در زمره شهیدان ثبت می‌کند و برای او به ازای هر روز و شبی در این کار پاداش هزار شهید و به هر قدمی که در این کار بر می‌دارد پاداش حج و عمره می‌دهد و به ازای هر قطره عرقی که از بدنش جاری شود یک خانه در بهشت برایش منظور می‌کند.

ابا الحسن! یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای خانه بهتر از هزار سال عبادت و هزار حج و هزار عمره و بهتر از آزادی هزار بنده در راه خدا و هزار جنگ در راه دین و عبادت از هزار بیمار و هزار نماز جمعه و هزار تشییع جنازه و سیر کردن هزار گرسنه و پوشاندن هزار برهنه و هزار اسب در راه خدا دادن و بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و بهتر از تلاوت تورات و انجیل و زیور و قرآن و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر و بخشیدن هزار شتر به فقیران است.

مرد خدمتکار به همسر از دنیا بیرون نمی‌رود مگر اینکه جایگاه خوب خود را در بهشت ببیند. اباالحسن! کسی که رویگردانی و تکبر نکند در خدمت به همسرش، بدون حساب وارد بهشت می‌شود.

اباالحسن! خدمت به همسر کفاره گناهان کبیره است و آتش خشم پروردگار جبار را خاموش می‌کند و صدای ازدواج با حورالعین است و این خدمت موجب زیادی خوبی‌ها و بالا رفتن مقام است. اباالحسن! خدمتکار همسر نمی‌شود مگر انسان صدیق و درستکار یا شهید یا مردی که خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را برایش خواسته باشد».

برای کسب ثواب نیاز نیست راه‌دوری برویم ثواب در مقابل چشمانمان است اگر قدرت تشخیص و کسب آن را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی با اشاره به پاداش کمک کردن مردان در محیط خانه گفت: رسول اکرم (ص) در حدیثی فرمود: «یَا عَلِیُّ مَنْ لَمْ یَأْنَفْ مِنْ خِدْمَةِ الْعِیَالِ دَخَلَ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حِسَابٍ یَا عَلِیُّ خِدْمَةُ الْعِیَالِ کَفَّارَةٌ لِلْکَبَائِرِ…؛ یا على هر کسی خدمت کردن به خانواده خود را ننگ نداند، خداوند او را بدون حساب به بهشت داخل می‌کند، یا على خدمت کردن به عیال کفاره گناهان کبیره است.

فرمان خداوند کریم با همسران

«عاشروهنّ بالمعروف: با زنها، به نیکویی رفتار کنید.»(سوره مبارکه نساء، آیه ۱۹)

سه خصلت ضروری

امام صادق علیه السّلام، فرمودند: «هر مردی، در منزل خود نسبت به عیال و خانواده اش به سه خصلت احتیاج دارد: معاشرت خوب، وسعت در زندگی، و غیرت بر حفاظت آنها.» (بحارالانوار، ج۷۸، ص۲۳۶)

کودک منزل

لقمان نبی علیه السّلام، فرمودند: «مـرد خردمند باید در بـین خـانـواده اش مانند کودک باشد و رفتار مردانه را برای خارج منزل بگذارد.» (محجه البیضاء ج ۲ ص ۵۴ )

بهترین مرد

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:«بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.»(کنزالعمال، ج ۷، ص ۲۲۵)

بدترین مرد

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله وسلّم، فرمودند: «از بدترین مردان، مـرد تهمت زننده ای است که بخیل و بـد دهن باشد، تـنـها غـذا خـورده، میهمان دوست نباشد، همسر و خدمتکار خویش را بزند و عیال خویش را به دیگری محتاج کند و پدر و مادرش را اذیت نماید.»

  • منبع
  • حوزه
  • خبربان
  • تبیان
  • ایکنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید