امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274294
۳۰۹۱
۱
۰
نسخه چاپی
Dan Ariely

دن آریلی و اقتصاد رفتاری | دن آریلی و کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر | دن آریلی و کتاب پشت پرده ی ریاکاری

کتاب پشت پرده ی ریاکاری، نوشته ی دن آریلی پژوهشگر و فعال در حوزه ی اقتصاد رفتاری یکی از جذاب ترین کتاب های تالیف شده در این حوزه است. او پیش تر کتاب های دیگری در حوزه ی اقتصاد رفتاری نوشته بود که کتاب نابخردی‌های پیش بینی پذیر بسیار پرفروش و معروف است

دن آریلی و اقتصاد رفتاری |  دن آریلی و کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر | دن آریلی و کتاب پشت پرده ی ریاکاری

پروفسور دن آریلی، پژوهشگر متولد زادهٔ ۲۹ آوریل ۱۹۶۷ در نیویورک است که در علم اقتصاد رفتاری تلاش بسیاری کرده است. وی در حال حاضر مشغول تدریس علم روانشناسی و اقتصاد رفتاری در دانشگاه دوک است و همچنین از موسسان بی ای ورکز، از معتبرترین شرکت های مشاوره اقتصاد رفتاری در جهان می باشد.

دن آریلی

دن آریلی یکی از معروف‌ترین متخصصان در حوزه اقتصاد رفتاری است. وی  دکتری تخصصی خود را ابتدا در رشته روانشناسی شناختی و سپس در رشته مدیریت کسب‌وکار گرفته است. او در حال حاضر استاد دانشگاه دوک امریکاست.

علاوه بر این، پروفسور آریلی از محبوب ترین سخنران های کنفرانس های تد می باشد. صحبت های او در تد تا کنون ۷٫۸ میلیون بار دیده شده است.

از مهمترین فعالیت های وی نگارش کتاب های پرفروش و پر مخاطب در حوزه اقتصاد رفتاری اشاره کرد که می توان از کتاب های نابخردی های پیش بینی پذیر و پشت پرده ی ریاکاری نام برد که مورد استقبال فراوانی قرار گرفتند.

وی در مقدمه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر دلیل فعالیتش در حوزه ی اقتصاد رفتاری را اینگونه توضیح می دهد: “علاقه ی نظری و کاربردی من به نابخردی، مرا به حوزه ی نو ظهور اقتصاد رفتاری کشاند، که در آن عادت های عجیب را به عنوان عنصر بنیادی رفتار آدمی را پذیرا شده ام. در پژوهش هایم، من به گستره ای از نقاط ضعف آدمی پرداخته ام، و پرسش هایی مانند این ها را پیش کشیده ام: چرا هنگامی که چیزی رایگان است، سخت هیجان زده می شویم؟ نقش عواطف در تصمیم گیری های ما چیست؟”

وی می افزاید:”کوشش در جواب دادن به این پرسش ها، ساعت های بی پایانی از سرخوشی را برایم به ارمغان آورده و فهم تازه‌ی به دست آمده به دگرگون ساختن زندگی حرفه ای و شخصی من انجامیده است.”

پروفسور دن آریلی در سن ۱۸ سالگی به علت انفجار یک خمپاره ی منیزیمی دچار سوختگی درجه ی ۷۰ درصدی می شود و حضور ۳ ساله‌ی وی در بیمارستان، آغاز پژوهش های او در مورد بررسی نا بخردی های انسان ها بود.

دن آریلی و کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر (نیروهای پنهانی که به تصمیم های ما شکل می دهند) از پروفسور دن آریلی در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. این کتاب اولین و معروف ترین کتاب بین چهار کتابی است که تاکنون از پروفسور آریلی منتشر شده است.

دن آریلی در مقدمه ی کتاب بستری بودن در بیمارستان برای مدت طولانی را دلیل اصلی علاقه ی خود به علوم شناختی بیان کرده و دلیل تمرکز تحقیقاتش بر روی نا به خردی را توضیح می دهد. او هدف خود را از نوشتن این کتاب اینطور عنوان می کند: “هدف من آن است که با پایان رساندن این کتاب، به شما کمک کنم تا درباره ی شیوه ای که خودتان و اطرافیانتان رفتار می کنید بازنگری اساسی نمایید.”

او در اين كتاب با بیان مثال ها و آزمایش های ملموس ما را با مسائل جانبى كه بر روى رفتار و تصميم گيرى هاى ما اثر مي گذارد آشنا مي كند و چگونگى استفاده از همان مسائل جانبى براى جهت دادن به انتخابات ديگران را به ما مى آموزد.

دن آریلی و اقتصاد رفتاری |  دن آریلی و کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر | دن آریلی و کتاب پشت پرده ی ریاکاری

دن آریلی و کتاب پشت پرده ی ریاکاری

کتاب پشت پرده ی ریاکاری، نوشته ی دن آریلی پژوهشگر و فعال در حوزه ی اقتصاد رفتاری یکی از جذاب ترین کتاب های تالیف شده در این حوزه است. او پیش تر کتاب های دیگری در حوزه ی اقتصاد رفتاری نوشته بود که کتاب نابخردی‌های پیش بینی پذیر بسیار پرفروش و معروف است.

کتاب پشت پرده ی ریاکاری سومین کتاب دن آریلی است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است.

او در مقدمه ی این کتاب، به طور کامل درباره ی کتاب توضیح می دهد:

در کتاب پیش رو به کاویدن نیروهای می‌پردازیم که برای دغلکاری به ما سر میزنند و به آنچه که ما را درست کار نگه می‌دارد نگاهی دقیق‌تر خواهیم کرد. به این خواهیم پرداخت که چه چیزی باعث می شود تا ریاکاری چهره ی زشت خود را هویدا کند و چگونه در حالی که دیدگاه مثبتی از خودمان داریم به نفع خودمان دست به کاری بزنیم، جنبه ای از رفتار ما سبب ساز بسیاری از ریاکاری های ما به شمار می رود!

پس از اینکه به کشف آن گرایش های پایه دست یافتیم که زیربنای ریاکاری را می سازند، سراغ برخی از آزمایش‌های خواهیم رفت که به ما در کاویدن نیروهای فیزیولوژیکی و پیرامونی یاری می رسانند و درستکاری را در زندگی روزمره ما افزایش یا کاهش می دهند از جمله تضاد منافع کالای تقلبی دادن‌ها خلاقیت و به سادگی خسته شدن. به کشف جنبه‌های اجتماعی از ریاکاری نیز خواهیم پرداخت، از جمله اینکه چگونه دیگران در درک ما از آنچه که خوب یا بد است تاثیر می‌گذارند و گنجایش ما برای دغلکاری هنگامی که دیگران می‌توانند از ریاکاری ما سودمند شوند. سرانجام خواهیم کوشید تا از چگونگی کارکرد ریاکاری، چگونگی وابستگی آن ساختار محیط روزمره مان و شرایطی که در آن به احتمال کمابیش ریاکار می شویم سر در بیاوریم.

علاوه بر کسب نیروهای ریاکاری را می سازند یکی از سودمندی های عملی اصلی رهیافت اقتصاد رفتاری آن است که تاثیرگذاری های درونی و پیرامونی و رفتارمان را به ما نشان می‌دهد. هنگامی که با روشنی بیشتری نیروهای را درک کردیم که ما را به راستی به پیش می‌برند کشف می‌کنیم که در برابر نادانی های انسانی خودمان از جمله ریاکاری دست و پا بسته نیستیم، که می توانیم پیرامون خودمان را بازسازی کنیم و اینکه می توانیم به رفتار و نتایج بهتری دست یابیم.

  • منبع
  • رفتار
  • یک روان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید