امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283670
۱۰۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

رابطه بین خواب و رابطه جنسی چیست؟

بدون شک همه ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم که برقراری رابطه جنسی و رفع نیاز های آن یکی از مسائل و اجزاء اصلی در روابط سالم بین انسان ها است. از طرفی هم، خواب مناسب و کافی تأثیرات گسترده ای بر سلامتی بدن دارد. علی رغم نقش عمده ای که هم خواب و هم رابطه جنسی در سلامت کلی دارند، رابطه بین آنها اغلب نادیده گرفته شده است. با این حال، خوشبختانه، بررسی های اخیر سعی کرده اند رابطه بین سکس و خواب را مورد ارزیابی قرار دهند.

رابطه بین خواب و رابطه جنسی جیست؟

در حالی که تحقیقات بیشتری باید انجام شود، شواهد تاکنون نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که خواب با کیفیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند روابط جنسی بهتری را تقویت کند و یک زندگی جنسی سالم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خواب بهتر را تسهیل کند. شناخت ارتباط بین خواب و رابطه جنسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به شما کمک کند تا به دنبال راهکارهایی برای تقویت این دو باشید.

عناصر خواب سالم و رابطه جنسی

خواب و تمایلات جنسی پیچیده هستند و هم ذهن و هم بدن را درگیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. بررسی عناصر اساسی خواب سالم و رابطه جنسی، درک کامل تری از رابطه بین آنها را ممکن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازد. بدن برای بهبودی به خواب نیاز دارد و افراد برای داشتن یک خواب خوب باید به طور کامل استراحت کنند. مدت زمان استراحت کافی برای بیشتر بزرگسالان هفت تا نه ساعت در شب است.

کیفیت خواب نیز بسیار مهم است. یک خواب معمولی شبانه از چندین چرخه خواب تشکیل شده است که هر کدام از مراحل خواب جداگانه تشکیل شده است. اگرچه خواب در مردان و زنان دارای بسیاری از ویژگی های اصلی است، تفاوت هایی بر اساس جنسیت و تاثیر آن در نحوه عملکرد خواب وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر توانایی خواب خوب تأثیر بگذارد.

مانند خواب، رابطه جنسی نیز از چندین عنصر مختلف تشکیل شده است.

در عملکرد جنسی سالم، هر دو جنس چهار مرحله زیر را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند:

• میل به رابطه جنسی که به عنوان انگیزه برای رابطه جنسی یا میل جنسی نیز شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

• هیجان یا برانگیختگی که شامل واکنش های فیزیکی مانند جریان خون به آلت تناسلی یا کلیتوریس است.

• ارگاسم که نقطه حداکثر هیجان است. در مردان، انزال، مرحله دیگری از این فرآیند است معمولاً با ارگاسم اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد.

• وضوح، که شامل آرامش و احساسات مثبت پس از ارگاسم و انتقال تدریجی به حالت غیر هیجانی است.

اختلال در هر یک از این مراحل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث اختلال عملکرد جنسی نیز شود. مشکلات جنسی ممکن است هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما علل و علائم اغلب در مردان و زنان متفاوت است. مطالعات تخمین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند که حدود ۳۳ درصد از مردان و ۴۵ درصد از زنان۷در سال گذشته حداقل مشکلات جنسی خفیفی را تجربه کردند و حدود ۱۳ درصد از مردان و ۱۷ درصد از زنان مشکلات جدی تری داشتند که باعث ناراحتی آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد.

نمونه هایی از اختلال عملکرد جنسی شامل از دست دادن علاقه به رابطه جنسی، فقدان برانگیختگی، ناتوانی در تجربه هیجان یا ارگاسم، و رابطه جنسی دردناک یا غیر لذت بخش است. مشکلات سلامت جنسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در درجه اول فیزیکی باشد، اما معمولاً به مسائل ذهنی، عاطفی یا رابطه ای مرتبط است که با فعالیت جنسی طبیعی تداخل دارد.

خواب چه تاثیری بر رابطه جنسی دارد؟

مطالعات تحقیقاتی راه های متعددی را پیدا کرده اند که نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند خواب شبانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر رابطه جنسی تأثیر بگذارد.

کم خوابی با کاهش میل جنسی و برانگیختگی مرتبط است. خواب و اختلال در خواب نیز با خطر بالای اختلال نعوظ مرتبط است.

چندین اختلال خواب با مشکلات جنسی مرتبط است. آپنه انسدادی خواب (OSA)، که شامل مکث های مکرر در تنفس است که خواب را مختل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، با خطر قابل توجهی بالاتر اختلال نعوظ مرتبط است. مطالعات همچنین نشان داده اند که OSA با اختلال عملکرد جنسی در زنان مرتبط است.

ساعات کاری غیر استاندارد که به عنوان شیفت کاری در شب شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، با اختلال نعوظ مرتبط است. نوبت کاری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ریتم شبانه روزی فرد را با برنامه روز و شب خارج کند و در بسیاری از فرآیندهای بدن اختلال ایجاد کند. خطر مشکلات جنسی بیشتر در نوبت‌کارانی که خواب ضعیف را گزارش می‌کنند، مشاهده شده است.

بدخوابی همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلیل تأثیر آن بر سلامت روان مانع رابطه جنسی شود. خواب ناکافی و پراکنده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شرایطی مانند افسردگی و اضطراب را تشدید کند.

علاوه بر اختلالات سلامت روان، کم خوابی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به مشکلات عاطفی و رابطه ای شود که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سلامت جنسی را مختل کند. به عنوان مثال، کمبود خواب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند درگیری با شریک زندگی را بیشتر کند، استرس را افزایش و صمیمیت را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و رضایت ناشی از رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

روش دیگری که خواب ممکن است بر سلامت جنسی تأثیر بگذارد، از طریق اختلال در تصمیم گیری و کنترل تکانه است. کم خوابی ممکن است خطر رفتارهای جنسی پرخطر را افزایش دهد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به عفونت های مقاربتی یا بارداری ناخواسته شود.

رابطه جنسی چه تاثیری بر خواب دارد؟

برقراری رابطه جنسی اغلب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به بهبود خواب کمک کند. بعد از ارگاسم، بدن هورمونی مانند مانند اکسی توسین و پرولاکتین ترشح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند احساسات خوشایند و آرامش بخش را در بدن القا کند. رابطه جنسی همچنین سطح هورمون کورتیزول را که با استرس مرتبط است کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

مطالعات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که این تغییرات هورمونی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث خواب آلودگی شود تا فرد بعد از سکس راحت تر به خواب برود. حدود ۵۰ درصد از مردان و زنان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند که ارگاسم به آنها کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند به خواب بروند و کیفیت خواب آنها را بهبود بخشد.

رابطه جنسی ممکن است این پاسخ هورمونی را تقویت کند و احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتری را که برای خواب مفید است، تسهیل کند. بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد این تأثیر در مردان بیشتر از زنان است.

گام هایی برای افزایش خواب و رابطه جنسی

رابطه بین خواب و رابطه جنسی فرصتی را برای بهبود هر دوی آنها و بهزیستی کلی شما ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. مشکلات خواب و خواب آلودگی در طول روز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از اختلالات خواب زمینه ای مانند آپنه خواب باشد که درمان های موثری برای هر یک از آنها وجود دارد. تشخیص و درمان این شرایط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به طور معنی داری خواب را بهبود بخشد و ممکن است رابطه جنسی را بهبود بخشد. برای مثال درمان آپنه خواب باعث کاهش اختلال نعوظ در مردان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

کارگران شیفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با پزشک صحبت کنند تا خواب خود را در برنامه کاری خود بهینه کنند. انواع مختلف درمان، از جمله یک نوع مشاوره تخصصی به نام درمان رفتاری شناختی برای بی خوابی (CBT-I)وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به افراد مبتلا به بی خوابی کمک کند تا بهتر استراحت کنند. پزشک همچنین می‌تواند سایر بیماری های زمینه ای مرتبط با کم خوابی را درمان کند.

بهداشت خواب یکی دیگر از جنبه های مهم خواب با کیفیت است. هم محیط خواب و هم عادات روزانه ای را که بر خواب تاثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارند را در بر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

نکات خاصی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بهداشت خواب را تقویت کنند، عبارتند از:

• هر روز فرصتی را برای فعالیت بدنی و قرار گرفتن در معرض نور طبیعی پیدا کنید.

• با تنظیم دمای راحت، استفاده از نور کم و گرم، اطمینان از بوی مطبوع و داشتن تشکی که برای رابطه جنسی حمایت کننده و بهینه باشد، اتاق خواب خود را بهتر و مناسب تر کنید.

• با استفاده از پرده های تاریک، دستگاه صدای سفید و هدفون یا گوش گیر، علل اصلی اختلال خواب را از سر و صدا یا نور حذف کنید.

• از مصرف مواردی که می‌توانند خواب شبانه را مختل کنند، از جمله الکل، تنباکو، کافئین، وعده‌های غذایی دیرهنگام و سنگین، و چرت‌های طولانی در اواخر بعد از ظهر یا عصر خودداری کنید.

تلاش برای بهبود بهداشت خواب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به شما کمک کند تا خواب بیشتری را که هر روز نیاز دارید داشته باشید. با انجام این کار، این عادات سالم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند راه را برای زندگی جنسی پر جنب و جوش تر هموار کند.

بهبود سلامت جنسی

بهبود سلامت جنسی، از جمله رابطه جنسی منظم و رضایت بخش، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سلامتی شما را تقویت کند و ممکن است خواب بهتر را تسهیل کند.

مانند مشکلات خواب، مهم است که با پزشک در مورد هر گونه نگرانی مربوط به سلامت جنسی یا اختلال عملکرد جنسی مشورت کنید. در حالی که بسیاری از مردم از مطرح کردن این مسائل با پزشک خجالت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشند، اما بهتر است که آنها را آشکارا و صادقانه با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید. به یاد داشته باشید که مشکلات جنسی رایج هستند و پزشکان برای کمک به رفع آنها تجربیات کافی را دارند.

  • منبع
  • پزشکت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید