امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265919
۲۲۶۳
۱
۰
نسخه چاپی

سرقت خودرو | انواع روش‌های سرقت خودرو | مراحل قانونی پیگیری سرقت خودرو

زمانی که خودرویی به سرقت می‌رود، لازم است مالک خودرو با مراجعه به کلانتری محل وقوع جرم سرقت خودرو را اعلام کند، سپس پرونده تشکیل و مراتب به دادسرای محل وقوع جرم اعلام ‌شود

 مراحل قانونی پیگیری سرقت خودرو

سرقت خودرو یکی از دغدغه‌های شهروندان است و به منظور جلوگیری از آن از ابزارهای مختلف مانند قفل فرمان یا انواع دزدگیرها استفاده می‌کنند. آگاهی از روش هایی که سارقان با توسل به آنها اقدام به سرقت خودرو می کنند به افراد کمک می کند تا با رعایت نکات ایمنی از سرقت خودرو خود جلوگیری کنند.

انواع روش‌های سرقت خودرو

1- سرقت حرفه ای که با بازکردن قفل درب و بریدن زنجیر و قطع دزدگیر و خنثی کردن هرگونه تجهیزات ایمنی شکل می‌گیرد.

2- سرقت توام با زورگیری با سلاح سرد و گرم

3- سرقت به شیوه خوراندن مواد مسموم و آغشته به مواد بیهوشی و خواب آور

4- سرقت به شیوه سوار شدن زنان سارق و جلب اعتماد راننده

5- سرقت به شیوه کلاهبرداری و وارد شدن به جهت معامله و خرید خودرو

6- سرقت خودرو از جلوی درب منزل و هنگامی که راننده برای باز و بسته کردن درب پارکینگ از خودرو روشن پیاده می‌شود .

7- سرقت از طریق ساختن سوئیچ که معمولاَ توسط دوستان، آشنایان و بعضا تعمیرکاران که خودرو در اختیارشان گذاشته می‌شود، صورت می گیرد.

8- سرقت با صحنه سازی، که یک نزاع ساختگی ایجاد می‌شود. وقتی حواس راننده پرت می‌شود، سارقان آن را به سرقت می‌برند.

9-  سرقت خودرو در پوشش مامور نمایندگی خودرو: در این نوع سرقت سارق خود را یکی از پرسنل نمایندگی معرفی می کند و به بهانه تحویل گرفتن خودرو سوار آن می شود و سپس با سرعت از محل دور می گردد.

10- سرقت خودرو در پوشش ماموران قلابی: در این روش با صحنه سازی یک دزدی، سارق خود را مامور معرفی کرده که قصد تعقیب دزد را دارد و با این پوشش اقدام به سرقت خودرو می نماید.

11- سرقت خودرو در پوشش فرد بیمار: در مواردی سارق خود را بیمار معرفی می کند و پس از جلب اعتماد راننده به بهانه ای همانند خرید دارو و یا آب وی را از ماشین پیاده کرده و اقدام به سرقت خودرو می کند.

12- سرقت خودرو با شگرد تعارف بیسکویت آغشته به موادخواب آور: سارق در پوشش مسافر، با شگرد تعارف بیسکویت آغشته به موادخواب آور، رانندگان را بی هوش و خودرو آنان را به سرقت می برد.

13- سرقت خودرو به بهانه خرید آن: در مواردی سارقان در سایت های خرید و فروش خودرو، خود را خریدار خودرویی معرفی می کنند و زمانی که برای دیدن ماشین مراجعه می کنند از غفلت صاحب خودرو استفاده کرده و اقدام به سرقت می کنند.

سرقت خودرو | انواع روش‌های سرقت خودرو

مراحل قانونی پیگیری سرقت خودرو

زمانی که خودرویی به سرقت می‌رود، لازم است مالک خودرو با مراجعه به کلانتری محل وقوع جرم سرقت خودرو را اعلام کند، سپس پرونده تشکیل و مراتب به دادسرای محل وقوع جرم اعلام ‌شود.

در پرونده‌های مربوط به سرقت خودرو برخلاف سایر جرایم، پرونده برای بررسی و تحقیقات بیشتر به اداره آگاهی ارسال می‌شود؛ در اداره آگاهی تحقیقات و پیگیری‌های لازم در این مورد صورت می‌گیرد، همچنین در دادسرا نیز در خصوص پرونده تحقیقات لازم انجام می‌شود.

در این گونه جرایم، نیاز به تقدیم دادخواست به دادگاه کیفری برای پس گرفتن خودرو نیست و دادگاه کیفری ضمن صدور حکم جرم، سارق را به پس دادن خودرو محکوم می‌کند.

اقدامات لازم پس از سرقت خودرو به طور کلی عبارتند از:

- تماس با پلیس ۱۱۰
- اطلاع محل و زمان دزدی به پلیس
- ثبت اطلاعات توسط پلیس
- ارسال نیروی گشت به محل مورد نظر
- تهیه گزارش توسط مامور
- ارائه برگ از گزارش به مال باخته
- مراجعه به نزدیک ترین کلانتری به محل و گزارش سرقت
- ارجاع به بخش تجسس کلانتری
- پیگیری سرقت خودرو به صورت اینترنتی
- اگر خودروی شما به سرقت رفته، می‌توانید به صورت آنلاین استعلام خودروی سرقتی‌تان را از طریق سامانه postyafteh.post.ir با وارد کردن اطلاعات مشخصات فردی از قبیل نام و نام‌خانوادگی و نام پدر و یا از طریق وارد کردن کد ملی مالک وسیله می‌توانید پیگیری خودروی به سرقت رفته را انجام دهید.

  • منبع
  • بنیاد وکلا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید