امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275107
۳۰۳۹
۱
۰
نسخه چاپی
César Pelli

سزار پلی از معروف ترین معماران جهان | ساختمان های سزار پلی

سزار پلی یکی از معماران برجسته جهان است که طراحی برخی از بلندترین آسمان‌خراش‌های سراسر جهان همچون برج‌های دوقلو «پتروناس» را در کارنامه خود دارد.

سزار پلی از معروف ترین معماران جهان | ساختمان های سزار پلی

سزار پلی کیست؟

سزار پلی که یکی از معروف ترین‌ معماران دنیا است مغز متفکر پشت بعضی از بلندترین ساختمان های دنیا و لندمارک‌های محبوب شهری است. به دلیل سبک منحصر بفرد او در معماری، مرکز معماران آمریکا به او مدال طلا اهدا کردند. بعضی از کارهای خارق العاده او شامل برج‌های پتروناس (Petronas Towers)، مرکز مالی جهانی (World Financial Center)، مرکز خرید فارگوولز (Wells Fargo Center) و ساختمان کلینیک کریل (Crile Clinic Building) می‌شود.

سزار پلی در تاریخ دوازدهم اکتبر سال ۱۹۲۶ در شهر سان میگل استان توکومان آرژانتین به دنیا آمد. پدر او کارمند شهرداری و مادرش معلم بود. او مدرک دیپلم معماری را در سال ۱۹۴۹ از کالج توکومان آرژانتین دریافت کرد و سپس ازدواج کرد و در سال ۱۹۵۲ برای ادامه‌ی تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات معماری خود را در دانشگاه ایلینویز اوربانا شمپین به پایان رساند.

  

 او مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه ایلینوی، دانشکده معماری در اوربانا شامپاین (urbana-chapaign) دریافت کرد. یکی از اساتیدش ترتیبی داد که پلی با ارو سارینن کار کند؛ همانجایی که قبلاً در آن روی پروژه های قابل توجهی مانند ترمینال خطوط هوایی جهانی ترنس در فرودگاه جان اف کندی در سال ۱۹۶۲ و در عِزرا استایلز (ezra stiles) و دانشکده های ساموئل مورس در سال ۱۹۶۲ که توسطKieran Timberlake  در سال ۲۰۱۱ بازسازی شد، در دانشگاه ییل کار می کرد. این طرحهای اولیه، او را به عنوان یک معمار علاقه مند به مردم سالاری مطرح کرد.

سپس به عنوان مدیر طراحی در دانیل مان جانسون مندنهال (DMJM) در لس آنجلس مشغول به کار شد، جایی که طراحی او برای پارک هسته شهری غروب کوهستان در سال ۱۹۶۵ که از بالای تپه مثل یک زیگورات کنده شده از زمین پدید آمده بود، شکل گرفت. در سال ۱۹۶۸ پلی به شرکت همکاران گروئن که در آنجا یک شریک بود، نقل مکان کرد. پیشرفت روشهای ساخت و ساز با فولاد ضد زنگ و شیشه در پروژه های قابل توجه گروئن شامل تالار شهر سن برناردینو (San Bernardino) در سال ۱۹۷۳ از افتخارات او در این دوره است.

سزار پلی از معروف ترین معماران جهان | ساختمان های سزار پلی

پلی هر پروژه ای را به عنوان یک شرایط منحصربفرد که نیاز به یک عمل جداگانه و خلاقانه دارد، نگاه می کند. او اعتقاد دارد که این یک انطباق میان همه اطلاعاتی است که ما دریافت می کنیم و احساسات او در آن لحظه با هم عجین می شوند.

دو اصل فراگیر وجود دارد؛ “برآمدگی” برای ساختمانهایی که به صورت افقی هستند و عملکرد اجتماعی دارند و “مرکزیت” – یک ارتباط بین زمین و آسمان – برای ساختمانهایی که عمدتاً عمودی هستند.

امتیاز فضای باز و خارج از منزل، مثل باغ و فضای باز میدان مرکز مالی جهانی، یک احترام برای میراث معماری آرژانتین است و چنین فضاهایی اهمیت بیشتری در آمریکای لاتین دارد. در طول سال ۱۹۹۰، کار پلی با استفاده از شیشه، فلز و روکشهای نازک سنگی تکامل یافت که برخی به شکل چادر به ویژه در برجهای پتروناس دیده می شوند. آنها نیز به اشکال اسلامی جنوب شرق آسیا مرتبط هستند.

پلی خودش را به گونه ای نمی بیند که امضا داشته باشد ولی ترجیحاتی در مصالح و رنگها دارد. طراحی برای او یک ایده انفرادی تنها که در ذهن شما کامل می شود، نیست بلکه بیشتر شبیه به یک گیاه است. ایده ای که مانند یک گیاه کوچک شروع می شود و او به آن اجازه می دهد که رشد کند.

   

 

پلی می گوید: شهرها مهمترین مسئولیت ما هستند. آنها تمام آن چیزی هستند که ساختمانهای ما بخشی از آن محسوب می شوند. در ابتدا ساخت یک ساختمان و جایگاه آن هدف ثابت معماری در سراسر دورانها بوده است. تغییرات تکنولوژی و فرهنگی، این رابطه را تضعیف کرده اند و این مسئولیت هر یک از ما است که امروز این رابطه را در کارهایمان در نظر بگیریم.  

در سال ۱۹۹۵، پلی افتخار دریافت جایزه معتبر طلا توسط موسسه معماری آمریکا (AIA) را به دست آورد. او در سال ۲۰۰۴ جایزه معماری آقاخان را برای برجهای پتروناس و هماهنگی اش با فرهنگ اسلامی مالزی دریافت کرد. پلی همچنین افتخار دریافت جوایز زندگی cemex و جایزه کار در سال ۲۰۰۶ و سال ۲۰۱۲ و جایزه konex de brillante و نشان برتری بنیادkonex  برای مناسبترین شکل مربوطه در هنرهای تجسمی آرژانتین در دهه گذشته را کسب کرد.

سزار پلی از معروف ترین معماران جهان | ساختمان های سزار پلی

ساختمان های سزار پلی 

سزار پلی غیر از برج های دو قلوی پتروناس کوالالامپور که تا مدت ها مرتفع‌ ترین برج جهان بود، آثار برجسته‌ی دیگری مانند برج بلومبرگ نیویورک، موزه هنر مدرن منهتن، موزه ملی هنر اوزاکا ژاپن، برج کریستال مادرید، ساختمان مرکز مالی جهانی در نیویورک، برج خیابان لوئیزیانا در هیوستون تگزاس، کتابخانه هنپین و سفارت ایالات متحده آمریکا در توکیو از خود به جای گذاشته است.

سزار پلی برای طراحی برج های بلند مرتبه و نوآوری در طراحی‌ قسمت های شیشه‌ای ساختمان ها شهرت داشت. تنوع روش ها و مکان ها شعار شرکت معماری او بود که بر روی کارت ویزیت خود نوشته بود. پلی هر پروژه را یک شرایط خاص می‌دانست که نیاز به طرح منحصر به فرد و خلاقانه دارد. او در انتخاب مصالح و رنگ ها حساسیت زیادی داشت و سختگیر بود. سزار پلی فرآیند طراحی را یک ایده‌ی انفرادی که در ذهن به تکامل می‌رسد؛ نمی‌دانست؛ بلکه اعتقاد داشت طراحی شبیه به یک گیاه است و به او فرصت رشد می‌داد.

  • منبع
  • معمار منظر
  • هنر و معماری آبگینه

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید