امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276826
۶۰۲
۱
۰
نسخه چاپی

غذاهای تایلندی را بشناسید و بپزید

غذاهای تایلندی را بشناسید و بپزید

غذاهای تایلندی تنوع رنگ و طعم

کمتر گردشگری پیدا می شود که وصف زیبایی های طبیعت تایلند و البته طعم و رنگ غذاهای تایلندی را نشنیده باشد، غذاهایی که نمی توان به تایلند سفر کرد و آن ها را امتحان نکرد. مردم تایلند عاشق غذا هستند و غذا بخش اصلی فرهنگ آن ها را تشکیل می دهد. تایلند که تا سال ۱۹۳۹ به کشور سیام معروف بود تنها کشور جنوب شرقی آسیاست که هیچ وقت مستعمره غرب نبوده و همین نکته کمک زیادی کرده که این کشور غذاهای مخصوص خود را همچنان حفظ کند.

برنج اصلی ترین ماده غذایی تایلند است که به دو دسته ی برنج سفید و برنج چسبناک تقسیم می شود. غذاهای تایلندی به ترکیب منحصربفرد طعم ها معروف هستند و با اینکه در مجموع تند و تیزند اما آشپزی تایلندی سعی کرده تا به دقت در غذاها انواع طعم ها را به تعادل برساند.

پدتای | Pad thai

معروف ترین غذای نودلی دنیا که همه ی دنیا آن را می شناسند. نودل های این غذا اول پخته و بعد سرخ می شوند و در آخر با موادی مثل پیاز، بادام زمینی، تخم مرغ، میگو، سس مخصوص و … ترکیب می شود. احتمالا این غذا معروف ترین غذای تایلندی در خارج این کشور است و به خصوص از محبوب ترین غذاهای خیابانی تایلند هم هست. ظاهر این غذا آنقدر خوشمزه می زند که امکان ندارد با دیدن آن اشتهایتان باز نشود.

پد کراپو Pad Krapow

پد کراپو با استفاده از گوشت قرمز چرخ کرده یا مرغ با ریحان تایلندی و فلفل دلمه‌ای سرخ شده تهیه می‌شود. ریحان تایلندی طعم تند و تیزی دارد با این حال مقداری فلفل هم به این غذا اضافه می‌شود. پد کراپو معمولا با برنج سفید سرو می‌شود که یک تخم مرغ نیمرو هم کنارش می‌گذارند. به طور حتم اگه غذای تند نمی‌خورید، نباید سراغ پد کاپو بروید.

غذاهای تایلندی را بشناسید و بپزید

کائی مد ما موآنگ Kai Med Ma Muang

کائی مد ماموآنگ (مرغ سرخ شده با آجیل) از غذاهای مورد علاقه محلی‌ها و خارجی‌ها است. این غذا با طعم شیرین، ترکیبی از مرغ سرخ شده، بادام زمینی، سس سویا، عسل، پیاز، فلفل دلمه‌ای، فلفل و قارچ است. این غذا در عین سادگی بسیار خوشمزه است.

تائو هو سونگ کرنگ Tao Hoo Song Kreung

تائو هو سونگ کرنگ، مخلوط از ریحان و چند مدل توفو و گوشت‌های سرخ شده است که معمولا با برنج بخارپز شده سرو می‌شود.

کائو سوی Khao Soi

این غذای پرطرفدار شمال تایلند، سوپی از شیر نارگیل است که با نودل‌های گندم و گوشت و رشته فرنگی‌های سرخ شده سرو می‌شود. کائو سوی غذایی با رایحه‌ای تند است که ادویه‌هایی از جمله رازیانه، دارچین و هل دارد. کائو سوی در منطقه چیانگ‌مای تایلند بسیار فراوان است ولی در سایر نقاط تایلند کمتر پیدا خواهد شد.

غذاهای تایلندی را بشناسید و بپزید

سام تام | Som Tum

بهترین سالاد دنیا! سالادی تند و ترد که آوازه اش در سراسر دنیا پیجیده است. سام تام یک جور سالاد است البته سالادی مقوی که حتی می توانید به جای وعده ی اصلی آن را میل کنید، در واقع وجود میگو یا خرچنگ و بادام زمینی این سالاد را متفاوت و دوست داشتنی کرده است. این سالاد چنان با انواع چاشنی ها طعم دار شده است که با خوردن یک قاشق از آن در آن واحد انواع طعم ها را در دهان حس می کنید. مطمئنا در این سالاد هم مثل همه ی سالادها انواع سبزیجات خوشمزه و تازه استفاده می شود موادی مثل لوبیا سبز، سیر، هویج ، برگ های کلم، عنبه هندی و گوجه.

کائو تام Khao Tom

کائو تام سوپ برنج حاوی خرده برنج، زنجبیل ریز، کرفس چینی، گوشت، مرغ و یا میگو است. این سوپ سبک به راحتی هضم می‌شود و مناسب وعده صبحانه یا شام است.

غذاهای تایلندی را بشناسید و بپزید

تام یام گونگ | Tom Yum Goong

مگر می شود طرفداران سوپ به سراغ این غذا نروند؟! یک غذای اصیل تایلندی پر از عطر و طعم ناب غذاهای این کشور! در واقع این غذا یک جور سوپ میگو تند و تیز است که با وجود ادویه جاتی مثل موسیر، فلفل، سبزیجات خشک، سنبل هندی، کوشنه و … طعمی بینظیر و دوست داشتنی پیدا کرده است. میگو و قارچ دو ماده ی اصلی این غذا را تشکیل می دهند که با سس مخصوص ماهی حسابی خوشمزه شده اند و کافیست یک قاشق از آن را امتحان کنید تا تفاوت غذاهای خوش عطر و تند تایلندی را با دیگر کشورها به خوبی احساس کنید.

کائو یوم Khao Yum

کائو یوم سالاد برنج تازه در جنوب تایلند است که با نارگیل سرخ شده و گیاهان معطر و سس ماهی، مزه‌دار شده است. مواد تشکیل دهنده این سالاد را معمولا با هم مخلوط نمی‌کنند و سبزیجات و نارگیل و سس ماهی در اطراف برنج قرار می‌گیرد.

غذاهای تایلندی را بشناسید و بپزید

یان نوا | Yam Nua

در سفر به تایلند با خیال راحت این غذا را میل کنید و مطمئن باشید که از طعمش خوشتان می آید. این خوراک بیف مثل یک غذای کامل شما را سیر می کند اما مردم تایلند بیشتر آن را یک جور سالاد به حساب می آوردند. این غذا در واقع گوشت گاو تند به همراه سیب زمینی پخته شده است که با موادی مثل نعناع، لیمو، فلفل و پیاز طعم دار شده است.

تام خا گای | Tom Kha Gai

ترکیب مرغ، شیر نارگیل و انواع طعم دهنده ها مزه ای منحصربفرد را برای این غذا به وجود آورده که احتمالا تا به حال همچین طعمی را امتحان نکرده اید! مسئول اصلی طعم دوست داشتنی این غذا ساقه سنبل هندی است که در کنار موسیر، کوشنه و فلفل های تند سوپی شده خوشمزه و پرطرفدار. با این که این سوپ سریع و راحت آماده می شود اما ترکیب طعم هایش باید کاملا ماهرانه انجام شود. اگر می خواهید این سوپ را به یک سوپ دریایی تدیل کنید جای مرغ و میگو را با هم عوض کنید! این غذا بافتی کرمی اما مزه ای تند دارد پس اگر طعم تند دوست ندارید کمی مراقب باشید!

غذاهای تایلندی را بشناسید و بپزید

پد خائو | Khao Pad

شاید بعد از چند روز ماندن در تایلند دیگر غذاهای دریایی دلتان را بزند در این صورت پد خائو یکی از بهترین گزینه هاست، غذایی خوشمزه که با برنج پخته و سرخ شده درست می شود. به برنج موادی مثل مرغ، تخم مرغ، پیاز، ریحان، فلفل  و دانه ی چند گیاه اضافه می شود البته به دقت! چون این مواد باید طوری ترکیب شوند تا غذا با طعم اصیل خودش پخته شود. اگر چندان به غذاهای تند علاقه ای ندارید این غذا حتما شما را راضی می کند چون مزه ی آن زیاد تند نیست.

مرغ سبز | Gaeng Keow Wan Kai

کاری سبز مرغ! مرغ، سس ماهی، شیر نارگیل با هم ترکیب و آنقدر پخته می شوند تا مرغ نرم شود و بپزد. حالا باید مرغ در ظرفی جداگانه گذاشته شود تا شیر نارگیل حسابی بجوشد و غلیظ شود، حالا وقت اضافه کردن خمیر کاری است. در آخر مرغ به سس اضافه می شود و بعد از چند دقیقه پختن وقت ترکیب ریحان، برگ های لیمو، نخود و فلفل است.

تام یوم گوونگ | Tom Yum Goong

سوپ میگو تند (تام یوم گوونگ) ترکیبی تایلندی از لیمو ترش، فلفل قرمز، کفیر و سس ماهی است که میگو و قارچ و شیر غلیظ نارگیل هم به آن اضافه می‌شود.

غذاهای تایلندی را بشناسید و بپزید

سوسیس تایلندی

دو نوع معروف سوسیس در تایلند وجود دارد. ایسان (Isan) که با گوشت قرمز و برنج تخمیر شده تهیه می‌شود و سوسیس تایلند شمالی که با سبزیجات و ادویه‌جات تایلندی مثل علف لیمو، کفیر و سیلاننترو (cilantro) به آن طعم می‌دهند. ایسان مخلوطی از گوشت و برنج است که درون کیسه پر می‌کنند و پس از چند روز که تخمیر شد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. طعم ترش گوشت خوک تخمیر شده شاید برای خیلی‌ها خوشایند نباشد ولی این موقعیت را از دست ندهید و در سفر به تایلند حتما سوسیس تایلندی را امتحان کنید چون طعم دهنده‌های مختلفی هستند که ناخوشایندی طعم آنها را از بین می‌برد.

روتی | Roti

این پنکیک‌های باریک و چند لایه به احتمال زیاد از هند سرچشمه گرفته‌اند اما در جنوب تایلند، مالزی و سنگاپور به غذای اصلی تبدیل شدند. روتی را می‌توان با کاری و همراه با گوشت و برنج سرو کرد یا آن را با میوه و شیره‌های مختلف به عنوان دسر خورد. روتی که با شیر شیرین غلیظ پوشانده شده، یک میان وعده عالی خیابانی در تایلند به‌شمار می‌رود.

گائنگ دائنگ | Gaeng Daeng

معنی این غذا یعنی کاری مرغ قرمز. یک غذای متفاوت! یک کاری قرمز که با گوشت های لقمه ای درست می شود و مزه ای تقریبا شیرین دارد. شیر نارگیل تند پایه ی کاری قرمز را تشکیل می دهد و در آن خمیر کاری قرمز هم استفاده می شود. این غذا با برگ های لیموی کفیر، برگ های ریحان شیرین و سس ماهی طعم دار می شود و در آخر با برنج سرو می شود.

غذاهای تایلندی را بشناسید و بپزید

گای یانگ | Gai Yang

گای یانگ، مرغ گریل شده ساده‌ای است که درکوره‌های ذغالی در کنار جاده‌ها پخته می‌شوند. البته گوشت قرمز کبابی و ماهی کبابی هم در کنارشان دیده می‌شود. مرغ یا گوشت و ماهی را معمولا در سس ساده از آب لیمو، شکر و سایر مواد، طعم می‌دهند و سپس گریل می‌کنند.

 گای تود | Gai Tod

گای تود در واقع جوجه سرخ شده است که پوست آن ترد و طلایی شده و گاهی اوقات طعمی شیرین دارد. در بعضی موارد در هنگام سرخ شده به آن دانه کنجد اضافه می‌کنند یا آن را در سس تند می‌خوابانند.

یکی از ترکیب‌های غذایی پرطرفدار در تایلند برنج شفته، گای تود و سام تام است.

موپینگ | Moo Ping

موپینگ گوشت طعم‌دار کبابی است که روی سیخ کباب درست می‌شود. این کباب طعمی نسبتا شیرین دارد و پر از سیر و چربی است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید