امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277805
۴۹۵
۱
۰
نسخه چاپی

فریز کردن و حالت منجمد برای کدام مواد غذایی مضر است؟

فریز کردن و حالت منجمد برای کدام مواد غذایی مضر است؟

چرا نباید بعضی مواد غذایی را فریز کرد؟

یکی از بهترین روش‌های نگهداری مواد غذایی، فریز کردن است. فریزر باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود و کمک می‌کند تا موادغذایی فصل‌های مختلف را نگهداری داریم. با این وجود، بعضی از موادغذایی را نباید در فریزر گذاشت. بعضی از خوراکی‌ها، در دمای فریزر سالم نمی‌مانند و طعم و مواد مغذی‌شان را از دست می‌دهند.

مدت زمانی که غذاها برای یخ‌زدایی نیاز دارند با هم متفاوت است. برخی از مواد عذایی سرشار از آب هستند و به همین دلیل به سرعت یخ می‌زنند اما یخ زدن آن‌ها موجب پارگی دیواره سلولی آن‌ها و در نهایت پلاسیدگی و خارج شدن از حالت اصلی آن‌ها می‌شود. از این طریق آن‌ها طعم، عطر و رنگ خود را از دست می‌دهند. اما یخ زدن ترشیجات به این علت که دیواره‌های سلولی آن‌ها از هم جدا است، مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

علاوه بر این، یخ زدن گوجه فرنگی تازه اگر بعد از آن تنها برای پخت استفاده می‌شود، بلامانع است اما اگر قصد خوردن و استفاده خام از گوجه فرنگی دارید به هیچ وجه آن را در فریزر نگه ندارید زیرا حالت، طعم و انسجام خود را از دست می‌دهد.

فریز کردن و حالت منجمد برای کدام مواد غذایی مضر است؟

چه مواد غذایی که نباید منجمد کرد؟

تخم‌مرغ خام

تخم‌مرغ خام، حاوی مایعات است و حجم مایعات بعد از یخ زدن افزایش پیدا می‌کند. اگر تخم مرغ خام را در فریزر بگذارید، بعد از مدتی مایع درونش یخ می‌زند و پوست تخم‌مرغ ترک برمی‌دارد. بنابراین هم تخم‌مرغ غیر قابل استفاده می‌شود و هم فریزر بوی تخم‌مرغ می‌گیرد.

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی حاوی حجم بالایی آب است، به‌همین دلیل در فریزر یخ می‌زند و بافت اولیه‌اش را از دست می‌دهد. سیب‌زمینی خام، بعد از یخ زدن پلاسیده می‌شود و طعم اولیه را ندارد. اگر راهی جز فریز کردن ندارید، می‌توانید سیب‌زمینی را بپزید و بعد در فریزر بگذارید.

فریز کردن و حالت منجمد برای کدام مواد غذایی مضر است؟

پنیر

پنیر در فضای یخچال هم ماندگاری بالایی دارد و نیازی به فریز کردن ندارد. پنیر در صورت یخ زدن، به شکل خمیر درمی‌آید، طعم اولیه‌اش را از دست می‌دهد و بی‌مزه می‌شود.

شیر

شیر یکی از موادغذایی است که نباید در فریزر بگذارید. شیر بعد از یخ زدن، شفافیتش را از دست می‌دهد و بریده‌بریده می‌شود. بهتر است تنها برای پخت غذا از شیر یخ‌زده استفاده کنید نه برای مصرف روزانه.

برای آب شدن یخ شیر، باید شیر را حداقل یک روز در یخچال بگذارید تا آرام‌آرام به حالت اولیه برگردد.

مواد سرخ شده

مواد سرخ شده، در یخچال حالت نرم و خمیری پیدا می‌کنند و تردی‌شان را از دست می‌دهند. در ضمن اگر مواد سرخ شده را بعد از یخ‌زدن دوباره در روغن بیندازید، غذایتان چرب‌تر می‌شود و برای سلامتی مضر است. توصیه می‌شود موادغذایی را به‌اندازه مصرف سرخ کنید تا نیازی به نگهداری نباشد.

ماست

ماست در دمای پایین، بریده‌بریده می‌شود و طعمش تغییر می‌کند. شاید بپرسید روش نگهداری ماست در فریز چیست؟ باید بگوییم فریز کردن این خوراکی در کل اشتباه است. ماست یخ‌زده تنها برای آشپزی قابل استفاده است و برای مصرف مستقیم توصیه نمی‌شود چون خاصیت پروبیوتیکی‌اش را از دست داده است.

نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار، اغلب از جنس آلومینیوم هستند و ممکن است در دمای فریزر منفجر شوند و همه‌جا پخش شوند. نوشیدنی‌ها را باید در یخچال نگه‌داری کنید.

میوه‌های آب‌دار مانند آناناس، هندوانه، سیب و طالبی

میوه‌های آب‌دار در دمای پایین یخ‌ می‌زنند و بعد از آب شدن یخ‌ها، تنها یک میوه‌ی نامغذی و بدون مزه باقی می‌ماند، بنابراین میوه‌های آب‌دار مانند آناناس، هندوانه، سیب و طالبی را فریز نکنید.

فریز کردن و حالت منجمد برای کدام مواد غذایی مضر است؟

خامه ترش و خامه قنادی

خامه‌های قنادی از سفیده تخم‌مرغ تشکیل می‌شوند، به همین دلیل ممکن است در دمای پایین فاسد شوند. خامه‌ی ترش هم در یخچال بریده‌بریده و بدمزه می‌شود.

گوشت یخ‌زده

گوشت هرگز نباید بیشتر از یک بار یخ بزند، چون باکتری‌ها را جذب می‌کند. بنابراین هربار به اندازه مصرف از فریزر گوشت بردارید و بعد از آب شدن یخ‌ها، به‌سرعت مصرف کنید.

دیگر مواد غذایی که بهتر است فریز نشوند:

1- کرفس

2- کاهو

3- خیار

4- انواع سبزیحات خوراکی همچون شاهی، تربچه و غیره

5- سیر و پیاز

6- روغن زیتون

7- عسل

  • منبع
  • اسنوا
  • های سلامت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید