امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278060
۸۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

قدیمی ترین نقاشی که انسان کشید چیست و چقدر قدمت دارد؟

قدیمی ترین نقاشی که انسان کشید چیست و چقدر قدمت دارد؟

قدیمی ترین نقاشی که انسان کشید کجاست؟

قدیمی‌ترین نقاشی که توسط انسان کشیده شده است، یک خوک با شکمی بزرگ است. این نقاشی در غاری در جزیره‌ی سولاوسی اندونزی کشف شده است.

در کنار این نقاشی اصلی، دو خوک تقریباً کامل دیگر که به نظر می‌رسد روبه‌روی یکدیگر ایستاده‌اند نیز کشف شده است. در مطالعه‌ی جدیدی که باستان‌شناسان در این منطقه انجام داده‌اند، تکنولوژی تاریخ‌سنجی جدیدی استفاده شده و تاریخ نقاشی‌ها را حدود ۴۵،۵۰۰ سال پیش تخمین زده است که می‌توان آن‌را قدیمی‌ترین نقاشی انسان‌های مدرن دانست.

پروفسور «آدام بروم» از دانشگاه گریفیث استرالیا به‌عنوان نویسنده‌ی اصلی مقاله‌ی این تیم، می‌گوید: «اولین بار که نقاشی‌ها را دیدم شوکه شدم. سه خوک وحشی در وضعیتی که به نظر می‌رسد دارای ارتباطات اجتماعی بوده‌اند در غار کشیده شده است. این نحوه‌ی نقاشی کشیدن نشان می‌دهد که خوک‌ها احتمالاً جزئی از یک صحنه‌ی نمایش هستند. چنین نقاشی‌هایی تا کنون سابقه نداشته است و ما را واقعاً تحت تاثیر قرار داد.»

این سایت باستان‌شناسی برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ توسط باستان‌شناس اندونزیایی «بسران بورهان» کشف شده است. کشاورزان محلی این باستان‌شناس را به سمت این غار هدایت کرده بودند، ولی خود کشاورزان نیز از نقاشی‌های درون غار اطلاع نداشتند.

محققین حدس می‌زنند که نقاشی کشف شده متعلق به خوک‌های وحشی همین منطقه باشد. ابعاد این نقاشی ۱۳۶ در ۵۴ سانتی‌متر است که می‌تواند اندازه‌ی واقعی این خوک‌ها نیز باشد.

تاکنون عنوان قدیمی‌ترین نقاشی به نقاشی کشیده شده در غاری در برونئی تعلق داشت که دانشمندان تاریخ آن را متعلق به ۴۰،۰۰۰ سال پیش می‌دانستند. البته دانشمندان هنوز هم اذعان دارند که نمی‌توان نقاشی کشف شده‌ی جدید را نیز قدیمی‌ترین دانست و به احتمال زیاد در آینده نقاشی‌های قدیمی‌تری کشف خواهند شد.

توانایی انجام کارهای هنری توسط انسان‌ها نشان می‌دهد که توانایی آن‌ها در انجام کارها و تفکرات پیچیده کم نبوده است. در گذشته تصور می‌شد که این صفات بیشتر در انسان‌های اروپایی وجود داشته است، ولی کشفیاتی که در سراسر دنیا انجام شده، خلاف این تصور را نشان داده است. در واقع شاید سنت‌های هنری اول در خارج از اروپا شکل گرفته و سپس به اروپا منتقل شده است. شاید در آینده بتوان ثابت کرد که هوموساپین‌ها در آفریقا اولین کارهای هنری را انجام داده‌اند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید