امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276635
۳۹۱۷
۲
۰
نسخه چاپی

مهمترین جشن های هندوستان | جشن های هند سرزمین رقص و نور و رنگ

مهمترین جشن های هندوستان | جشن های هند سرزمین رقص و نور و رنگ

مهمترین جشن ها هندوستان

هند کشوری است با هزاران سنت و آداب و رسوم منحصر بفرد از جمله انواع مراسم سنتی و جشن‌ها و آیین‌ها و اعیاد و تعطیلات که دارای تقویم خاص هستند.

جشن ها یکی از مهمترین مراسم ها در هندوستان است. در این کشور انواع و اقسام جشن برگزار می شود که عموماً با رقص و نور و رنگ همراه است.

مهمترین جشن های هندوستان | جشن های هند سرزمین رقص و نور و رنگ

دیوالی

دیوالی، بزرگ‌ ترین و مهم‌ ترین تعطیلات در هند محسوب می شود که به مدت پنج روز با آغاز سال نوی هندو برگزار می‌شود. می‌توان این جشن را جشن روشنایی یا جشن فانوس نامید زیرا در این جشن فانوس ها و شمع های بی‌شماری را در شهر روشن می‌کنند که در واقع نماد روشنایی درونشان است که از آن‌ها در مقابل تاریکی و سیاهی‌ها محافظت می‌کند.

در مذهب هندو آتش بسیار مقدس است و آتش نمادی از پیروزی خدا بر شیطان و پیروزی روشنی بر تاریکی می‌باشد.

مهمترین جشن های هندوستان | جشن های هند سرزمین رقص و نور و رنگ

گانش چاتوری هند

جشن  گانش چاتوری به مدت یازده روز به مناسبت زاد روز لُرد گانش (خدای مذهب هندو ) برگزار می شود. نماد این خدا فیل می باشد و اگر به هند سفر کرده باشید به احتمال زیاد مجسمه هایی از او را در معابد مشاهده کرده اید.

این فستیوال شامل آماده کردن مجسمه هایی شبیه به این خدای هندو و برگزاری مراسم نیایش برای وی می باشد و در روز پایانی این جشن نیز مجسمه هایی از این خدا را در سراسر شهرهای بزرگ می گردانند. جشن گانش چاتوری از قرن نوزدهم میلادی بین هندوها رواج یافت. اگر زمان سفر شما با برگزاری این جشن هماهنگ بود، توصیه می کنیم که غذای سنتی که در طول این جشن سرو می شود را نیز بچشید که با نام موداک Modak شناخته می شود.

مهمترین جشن های هندوستان | جشن های هند سرزمین رقص و نور و رنگ

جشن هولی

جشن که در بین مردم دنیا به جشن رنگ هندی معروف است، یکی از هیجان‌انگیزترین جشن‌ها هم برای مردم هند و هم برای گردشگران خارجی محسوب می شود که در پایان زمستان برگزار می‌گردد. اگر تور هند شما هم‌زمان با جشن رنگ شد حتماً خود را آماده لذت بردن، رنگی شدن و خیس شدن کنید؛ چراکه در این جشن هیچ‌کس نگران رنگی شدن لباس‌هایش نیست.

ماجرای جشن هولی از این قرار است که رنگهای گوناگون به صورت پودر در دسترس عموم قرار می گیرند و همه اجازه دارند که به دیگران در مکانهای عمومی رنگهای پودری پرتاب کنند. به خاطر وجود این رنگها در زمان جشن هولی سراسر هند پر می شود از شادی و رنگ. هولی در ابتدا جشنی برای پیروان هندو بود اما حالا به فستیوالی برای جذب گردشگران تبدیل شده است که به جز هند در برخی از کشورهای دیگر آسیای جنوب شرقی نیز برگزار می گردد.

این جشنواره هم مکانی خوب برای آشنایی با فرهنگ مردم هند است و هم یک جشن بهاری به شمار می آید. اما دلیل پاشیدن رنگ به یکدیگر در فستیوال هولی چیست؟ در حقیقت رنگ در این جشن نشانه‌ی عشق و محبت به شمار می آید و هندی ها در این زمان تلاش می کنند که عشق و شادی را رواج بدهند و شکرگزار وجود نعماتی که خدا به آنها داده باشند.

​  مهمترین جشن های هندوستان | جشن های هند سرزمین رقص و نور و رنگ

فستیوال ماها شیواراتری

هندوستان کشور خدایان است و اغلب جشنواره‌های این کشور نیز به خدایان اختصاص دارد. شیوا، یکی از اصلی‌ترین خدایان هندی است که به عنوان آفریننده، نگهدار آسمان و زمین، بخشانده گناهان و نابودکننده دشمنان شناخته می‌شود. هندوها در ماه فالگونا، روزهای نزدیک به بهار، صورت و بدن خود را به خاکستر آغشته کرده و جشن بزرگ ماها شیواراتری را برگزار می‌کنند. آن‌‌ها بر این باورند که در این روز تمامی گناهانشان بخشیده شده و رستگار می‌شوند. عبادت، دعا کردن و روزه‌داری از جمله مراسم‌هایی است که در این روز انجام می‌شود.

مهمترین جشن های هندوستان | جشن های هند سرزمین رقص و نور و رنگ

دوسهرا، گواهی پیروزی خیر بر شر

دوسِهرا نیز یکی دیگر از فستیوال‌های مشهور هندی است. دوسهرا به مناسبت مرگ شاه خبیث، راوانا، به دست خدای راما، به شیوه‌های مختلف در سراسر هند جشن گرفته می‌شود. مردم در ماه اکتبر در همه‌جا به مدت ۱۰ روز اقدام به بازطراحی صحنه‌های این نبرد می‌کنند. دوسهرا با مراسم سوزاندن تمثال‌هایی از راوانا به اوج خود می‌رسد.

 جشن ناواراتری

فستیوال ناواراتری به شیوه‌های مختلفی از سوی مردم هند جشن گرفته می‌شود. این فستیوال ۹ روزه در گجرات نویدبخش آمدن شب‌هایی پرشور و حال همراه با رقص‌های پرانرژی است. مردم در این ایام لباس‌های زیبا، رنگارنگ و سنتی به تن می‌کنند و فضای همه‌جا زیبا و پرطراوت می‌شود. فستیوال ناواراتری در ماه سپتامبر قدرت الهه‌ی آمبا به ۹ شیوه‌ی متفاوت را گرامی می‌دارد.

مهمترین جشن های هندوستان | جشن های هند سرزمین رقص و نور و رنگ

جشن هندی اونام

جشن اونام یکی از سنتی‌ترین و زیباترین جشن‌های هند است که کمتر در میان ایرانیان شناخته می شود. جشن اُونام به مدت ده روز بعد از برداشت محصول در هند برپا می گردد. به‌نوعی این جشن نشان دهنده‌ی سپاسگزاری مردم و به‌خصوص کشاورزان از خداوند برای برداشت محصولات می‌باشد که تمام اعضای خانواده در آن شرکت دارند.

مهمترین جشن های هندوستان | جشن های هند سرزمین رقص و نور و رنگ

دورگا پوجا

یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های هندوها، دورگا پوجا است که به‌طور ویژه از سوی بنگالی‌های سراسر هند برگزار می‌شود. این فستیوال ده‌روزه از روزه‌داری گرفته تا جشن و عبادت الهه‌ی دورگا با آوازهای سنتی، رقص و نمایش همراه است. در این ایام مجسمه‌های بزرگ و زیبایی از دورگا ساخته شده و در مکان‌های مخصوص قرار داده می‌شود. مردم در این فستیوال در ماه اکتبر لباس‌های سنتی به تن کرده و برای جشن و عبادت به این مکان‌ها می‌روند.

فستیوال بیهو

بیهو، یکی از محبو‌‌ب‌ترین فستیوال‌های هند است که در اواسط ماه آوریل و در زمان برداشت محصول، برگزار می‌گردد. در این جشن دختران و پسران جوان لباس‌های سنتی خود را به تن کرده و به رقص و آواز در روستاها می‌پردازند. این جشن سراسر خنده و شادی و خوشحالی است. بیهو یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های ایالت آسام است.

مهمترین جشن های هندوستان | جشن های هند سرزمین رقص و نور و رنگ

جشن پوشکار یا شتر سواران

جشن پوشکار یکی از قدیمی ترین جشن‌های هندی است. در مدت پنج روز حدود پنجاه هزار شتر به‌صورت کاملاً آراسته در خیابان‌های شهر پوشکار به نمایش گذاشته می‌شوند. این جشن اشاره به یکی دیگر از عقاید هندو مبنی بر تقدس حیواناتی همچون فیل و شتر دارد. بد نیست بدانید که پوشکار نام یک ناحیه در هند است که منطقه ای مرتفع به شمار می آید و بومیان این منطقه از مهمترین برگزارکنندگان جشن پوشکار هستند.

مهمترین جشن های هندوستان | جشن های هند سرزمین رقص و نور و رنگ

فستیوال گوروپوراب 

گوروپوراب، یکی دیگر از جشنواره‌های سیک‌های هندی است که همه ساله در تاریخ 23 نوامبر در این کشور برگزار می‌گردد. این جشن در واقع به احترام بزرگ‌داشت گوروها، راهنمایان دینی، برپا می‌شود و در آن از معلمان و استادان تجلیل می‌گردد. به مناسبت این روز در معابد غذا پخش می‌کنند و آئین‌ها و سنت‌های مذهبی خود را به جای می‌آورند. سرودخوانی، روشن کردن شمع و چراغ، پخت غذاهای سنتی مانند کارا پراساد و ... از جمله کارهایی است که در این روز انجام می‌شود.

جشن هندی معبد کرالا

جشن معبد کرالا برخلاف اسم آن مربوط به فیل و تقدس آن در آیین هندو می‌باشد و با این که یک جشن دینی به شمار می آید ارتباطی به معبد ندارد. مردم هند در این روز مردم فیل‌ها را تزئین کرده و همراه با فلوت و آواز مخصوص به جشن، کارناولی از فیل‌ها را در خیابان به حرکت در می‌آورند. جشن کرالا در منطقه ای به همین نام که در جنوب هند واقع شده برگزار می گردد.

مهمترین جشن های هندوستان | جشن های هند سرزمین رقص و نور و رنگ

کریشنا جانماشتامی

کریشنا جانماشتامی از مهم‌ترین فستیوال‌های مذهبی هند به شمار می‌آید. مراسم جانماشتامی در ماه اوت در شهرهای ماتورا  و ورینداوان بسیار محبوب است. مردم در این ایام روزه می‌گیرند و پس از تاریک شدن هوا افطار می‌کنند. دیدار از معابد، عبادت، رقص و آوازخوانی در نیمه‌شب، بخشی از مراسم تولد خدای کریشنا است. بچه‌های کوچک اغلب به‌مانند کریشنا در این روز لباس به تن می‌کنند. در این روز زندگی کریشنا در داخل معابد به تصویر کشیده می‌شود.

مهمترین جشن های هندوستان | جشن های هند سرزمین رقص و نور و رنگ

فستیوال بایساکی

بایساکی، یکی از جشن‌های مربوط به سیک‌های پنجابی است که همه ساله در سیزدهم آوریل برگزار می‌گردد. این جشنواره مخصوص کشاوزان است که به شکرگزاری برداشت محصول برپا می‌شود. بایساکی یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های جامعه سیک‌هاست که دارای اهمیت مذهبی نیز می‌باشد. سیک‌ها در این جشن به شادی و پایکوبی پرداخته و با آوازخوانی و رقص سنتی،  از خداوند به دلیل دادن نعمات فراوان، سپاسگذاری می‌کنند.

عید فطر

عید فطر یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های هندوستان برای جامعه‌ی مسلمان این کشور است. مردم در این روز بهترین لباس‌های خود را به تن کرده، در نماز عید فطر در صبح این روز حضور یافته و سپس به دیدار دوستان و اقوام می‌روند. آن‌ها به یکدیگر شیرینی تعارف می‌کنند و کودکان نیز در این روز عیدی می‌گیرند.

  • منبع
  • فاینداتور
  • ایوار
  • کایت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید