امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273396
۳۶۱۲
۴
۰
نسخه چاپی
Mexico

آداب و رسوم مکزیک که خواندنی است!

مکزیک، دوازدهمین کشور پرجمعیت جهان به حساب می‌آید و طی چندین دهه‌ی گذشته، دستخوش تغییرات زیادی شده است. فرهنگ مردم این کشور، از تاریخ غنی و پیچیده‌ی آن نشأت می‌گیرد و ترکیبی از فرهنگ بومی، اسپانیایی و افرادی است که به مکزیک مهاجرت کرده‌اند

آداب و رسوم مکزیک که خواندنی است!

 مکزیک و تاریخچه ی آن

 ایالات متحد مکزیک یا مکزیک، کشوری است در آمریکای شمالی، این کشور بیش از ۱۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن مکزیکوسیتی، پرجمعیت‌ترین شهر دنیا است.

زبان اداری و کاربردی در مکزیک زبان اسپانیایی است اما این کشور یک زبان رسمی ندارد و از سال ۲۰۰۳، تعداد ۶۲ زبان بومی سرخ‌پوستی نیز به عنوان «زبان‌های ملی» ثبت شده و رسمیت یافته‌اند.

کشور مکزیک بزرگ‌ترین کشور اسپانیایی‌زبان جهان است و حدود یک‌سوم از کل اسپانیایی‌زبان‌های جهان در مکزیک زندگی می‌کنند. ۷۰ درصد مردم مکزیک از تبار مستیزو (دورگه سفیدپوست و سرخ‌پوست)، ۱۵ درصد سفیدپوست و ۹.۸ درصد سرخ‌پوست هستند. ۸۲.۷٪ مردم آن مسیحی کاتولیک و ۷.۹ درصد پیرو دیگر شاخه‌های مسیحیت هستند.

این کشور از شمال با ایالات متحده آمریکا و از جنوب شرقی با گواتمالا و بلیز هم‌مرز است. همچنین اقیانوس آرام، در غرب و جنوب، خلیج مکزیک در شرق و دریای کارائیب در جنوب شرق آن را دربرگرفته‌اند. این کشور با حدود ۲ میلیون کیلومتر مربع وسعت، ۱۴اُمین کشور وسیع دنیا و ۱۱اُمین کشور پرجمعیت دنیاست.

نخستین آثاری که از انسان در آمریکای میانی به دست آمده متعلق به ۴۰ هزار سال پیش است. مکزیک همچنین مهد یکی از مهم‍ترین تمدن‌های باستان، آزتک، بوده‌است. مکزیک در سده ۱۶ میلادی توسط هرنان کورتس کشف شد و در سال ۱۵۱۹ تمدن‌های بومی مکزیک از سوی اسپانیایی‌ها مورد حمله قرار گرفتند. این کشور از سال ۱۵۲۱ تا جنگ‌های استقلال مابین ۱۸۲۱-۱۸۱۰ مستعمره اسپانیا بوده‌است. مکزیک پرجمعیت‌ترین منطقه تحت‌الحمایه اسپانیا بود. پس از سه قرن استیلای امپراتوری اسپانیا، سرانجام در سال ۱۸۱۰ استقلال مکزیک از اسپانیا اعلام شد.

مکزیک و آداب و رسوم مردم این کشور

فرهنگ مکزیک بازتابی از تاریخ این کشور و ترکیبی از فرهنگ های تمدن های پیش از ورود اسپانیایی ها و فرهنگ اسپانیا است. زمانی که مکزیک به یک کشور مستقل تبدیل شد به دنبال یک هویت ملی بود که تنها عنصر مشترک میان ساکنان تازه آن کاتولیک بودنشان بود. در آخرین ربع سده نوزدهم و دهه نخست سده بیستم یعنی در دوران پورفیر دیاز با پیشرفت اقتصادی و آشتی همراه بود. از عناصر مهم فرهنگی مکزیک می توان به رقص ماریاچی که رقصی سنتی است و در آن زنان جامه های رنگارنگ خود را همراه با ضرب آهنگ های شاد ماریاچی در هوا به جلو وعقب می چرخانند، اشاره کرد. در این رقص دونفره مردها دست خود را پشت کمر خود حلقه می کنند و زنان در برابرشان دامن افشانی می کنند.

آداب و رسوم مکزیک که خواندنی است!

یکی از مهم‎ترین جشن‎های مکزیکی‎ها روز استقلالشان است. مردم این روز را جشن می‎گیرند، رژه می‎روند، می‎رقصند و آتشبازی می‎کنند.

در مکزیک قداست در ابعاد مختلف بازتاب می یابد. جنبه های روحانی، مذهبی و الهی به شیوه ای خیلی خاص در فعالیت های روزمره رسوخ می کنند. علاوه بر این، سنت های متنوع گرد هم آمده اند تا فرهنگ غنی این ملت را به تصویر بکشند.
تقریبا تمام آداب و رسوم مکزیک، به ویژه آن هایی که ریشه های عمیق تری دارند، پاسخی هستند در جهت شناخت نمادگرایی که در نگاه اول قابل تشخیص نیست.

حتی کسانی که به هیچ دینی معتقد نیستند، به آداب و رسوم و سنت ها ی مکزیک پایبندند و بدینگونه خود را جزئی از جامعه و نه جدا از آن می یابند.

از رابطه عمیق و روحانی با مرگ گرفته تا مراسم عجیب و غریب برای به دست آوردن ثروت در سال جدید، در مکزیک سنت ها یی وجود دارد که حتی برای برخی از مکزیکی ها هم عجیب به نظر می آیند. اگرچه بسیاری از آن ها ریشه در یک مذهب خاص دارند، با این حال تفسیر و بازبینی آن ها بر اساس اعتقادات ما قبل اسپانیایی و نفس ایدئولوژی های معاصر اجتناب ناپذیر است در ادامه برخی از این آداب و رسوم معرفی شده است.

هر سال در خانه های مکزیک یکم و دوم نوامبر پیشگاهی برای مرده ها قرار داده می شود، که نام روز مردگان که یک سنت ملی است شناخته شده است. این سنت به نوبه خود الهام گرفته از نماد های مکزیک و دوران ماقبل اسپانیا است. هر المان معرف معنا و مفهوم خاصی است. ظرف های غذا مهم ترین عناصر این مراسم هستند. تغذیه مرده ها یکی از قوی ترین و مهم ترین آداب و رسوم است. اعتقاد بر این است که مرده ها ماهیت این مواد غذایی را دریافت می کنند، و ما زنده ها آن ها را می خوریم. این در حالی است که بعضی ها شیرینی ها و غذاهای مورد علاقه ی مرده ها خود را در پیشگاه قرار می دهند. هرگز نان سنتی مردگان و خورشت مرغ و برنج از میان این غذا ها حذف نمی شود.

مکزیک منشا روز مردگان

منشأ جشن روز مردگان در مکزیک به پیش از ورود اشپانیایی ها به این سرزمین بر می گردد. شواهدی از برگزاری چنین جشنی در گروه های قومی مکزیک، مایا، پورپچا و توتوناکا وجود دارد. آیین هایی که در این تمدن ها زندگی اجداد را جشن می گیرند ریشه در دوران قبل از کشف آمریکا توسط کریستف کلمب دارند. در میان مردم قبیله های بومی آمریکا، نگه داشتن جمجمه مردگان به عنوان غنیمتی که در طی این مراسم به نمایش گذاشته شود مرسوم بود، که به نوبه ی خود مرگ و تولد دوباره را به تصویر می کشید.

آداب و رسوم مکزیک که خواندنی است!

درمان خانگی برای هر دردی در مکزیک

مکزیکی ها در به کارگیری درمان های خانگی شهرت دارند، و این شهرت بدون توجیه نیست. آن ها به دانش پزشکی اعتماد دارند اما ترجیح می دهند این دانش پشتوانه ای باشد برای بهره گیری بهتر از درمان های خانگی، تجویز داروها و درمان های خانگی برای آن ها مطلوبیت بیشتری دارد. درمان هایی بر اساس چای های گیاهی، بهره گیری از انواع گل ها که می توانند در درمان سرماخوردگی های ساده تا عفونت های شدید مفید واقع شوند. هیچ کس نمی تواند تاثیر فوق العاده دمنوش ها، حمام آب گرم، انواع ماساژ و دیگر درمان های خانگی را انکار کند و آن ها معتقدند که همین مراقبت های ساده آن ها را قرن ها سالم نگه داشته است.

کمتر آداب و رسومی به اندازه مراسم تهیه و تدارک تامال ها (نوعی غذا) عجیب و غریب است. تامال ها تنوع زیادی دارند، به عنوان مثال تاکو یکی از انواع آن است. یکی از غذا های مهم مکزیک به شمار می رود و در هر منطقه شیوه خاصی برای درست کردن آن وجود دارد. با وجود این که غذای رایجی است و به طور روزانه مصرف می شود اما درست کردن آن اصلا کار ساده ای نیست. خمیر بادام زمینی در برگ ذرت خشک پر شده و پیچیده می شود سپس حدود یک ساعت و نیم با بخار در یک ظرف کاملا بسته طبخ می شود. در طول مدت طبخ امکان این که به آن ها نگاهی انداخته شود وجود ندارد، بنابراین اگر اشتباهی در تهیه آن مرتکب شده باشید تا انتها چیزی نخواهید فهمید و همه چیز خراب خواهد شد.

مرسوم است کسی که این غذا را درست می کند یک جفت برگ ذرت خشک در گوش هایش بگذارد تا مانع از شنیدن شایعاتی شود که ممکن است در آشپزخانه گفته شود. گفته شده هرگز نباید با عصبانیت مشغول درست کردن تامال شد، زیرا بر روی آن ها تاثیر گذاشته و آن ها را خراب می کند. اگر اوضاع خوب پیش نرود و همه چیز خراب شود، آشپز باید تامال ها را مواخذه کند. بعضی ها بر سر آن ها فریاد می زنند، بعضی دیگر به قابلمه مشت و لگد می کوبند، برای همین است که بر روی برخی ظروف طبخ این غذا آثار مشت و لگد به جا مانده است.

آداب و رسوم مکزیک که خواندنی است!

پینیاتا از رسوم مکزیک

یکی از رسوم زیبای مکزیک مراسم پینیاتا است. پینیاتا جعبه ای است که شکل ستارهدبا شش پر که محتوی شکلات است آن را از سقف آویزان می کنند و با چوب به آن می زنند تا جعبه از هم بشکافد و محتوای آن بیرون بریزد. در واقع هر پر این ستاره نماینده یک گناه اصلی است و با شکستن آن در حقیقت با آن گناه مبارزه شده و در نتیجه سزاوار پاداش خواهیم بود. امروزه پینیاتا در بیشتر جشن ها وجود دارد مثلا در جشن تولدها، و یا زمانیکه می خواهند برای عزیزی جشن بگیرند.

بعضی ها این آیین ها را خرافی می دانند، اما خیلی از مکزیکی ها معتقدند که سروشت هرکس در دست خودش است. آداب و رسوم متنوعی برای اینکه سال جدید پر از موهبت باشد وجود دارد، شاید برخی از آن ها در کشور های دیگر هم وجود داشته باشد اما هیچکدام مانند مکزیکی ها آن ها را با دقت و ظرافت انجام نمی دهند. مثلا برای اطمینان از فراوانی و برکت، دانه های عدس را روی د خانه می ریزند، یا مثلا در طول برگزاری جشن سال نو سکه ای را در کفش پنهان می کنند، با این امید که هرگز بی پول نمانند. بعضی ها خانه را به سمت خیابان جارو می زنند و چیزهای اضافی را دور می ریزند.

آداب و رسوم مکزیک که خواندنی است!

آداب معاشرت جزئی از آداب و رسوم مکزیک

یکی از آداب مکزیکی ها این است در موقع صحبت کردن نزدیک به یکدیگر ایستاده ودور بودن از هم را شایسته نمیدانند. همچنین در بسیاری از مناطق این کشور در موقع صحبت کردن به چشمان یکیدیگر زل نمی زنند زیرا این حرکت برای آنها ناشایست محسوب می شود. البته لازم به ذکر می باشد که این ممکن است در شهر حائز اهمیت نباشد. بهتر است در موقع صحبت کردن دستتان را در جیبتان قرار ندهید زیرا این عمل از نظر ان ها محترمانه نمی باشد. در مکزیک نیز مانند ایران کلمه ی آقا و یا خانم در قبل از اسم هایشان بکار می برند مخصوصا زمانی که برای هم غریبه و یا نا آشنا هستند. در کشور مکزیک خانواده جایگاه بسیار ویژه ای دارد و با نهایت ادب و احترام با خانواده هایشان برخورد می کنند.

همچنین در این کشور که جامعه ای مرد سالار می باشد حقوق زنان معمولا کمتر از حقوق مردان این کشور می باشد.

مردمان این کشور بسیار مهمان نواز و خونگرم می باشند و علاقه ی زیادی به یاد دادن زبان اسپانیایی به دیگران و توریست ها و مهمانان را دارند.

مکزیکی ها برای صدا کردن دوستان و آشنایان خود در جمع معمولا سوت می زنند که این امری کاملا طبیعی در میان آن ها به شمار می آید.

آداب و رسوم ازدواج در مکزیک

ازدواج در کشور مکزیک نیز دارای سنت ها و رسومات خاص خود می باشد. عروس در روز عروسی همراه پدر و مادر خود به کلیسا رفته و همه ی پسران و مردان دیگر باید مراقب باشند که نگاه آنان به عروس نیفتد.

در روز عروسی عروس و داماد با ربان سفید رنگی که لاسو نام دارد گردن خود را می بندند که این نشان دهنده ی اتحاد ان ها می باشد.

مراسم عروسی در مکزیک

هزینه ی عروسی در مکزیک بسیار بالا بوده زیرا تعداد بسیار زیادی مهمان  را دعوت می کنند. مهمان ها هر کدام دارای نقش های متعددی هستند و برای آوردن حلقه و گل و ... به عروس و داماد کمک می کنند. همچنین این اقوام چیزی شبیه شادباش ایرانی ها دارند که به آن دلار می گویند. و در آخر مجلس نیز عروس و داماد روی دست های مهمانان بلند می شوند و روی دست ان ها چرخانده می شوند.

  • منبع
  • ریسمون
  • ایوار
  • نشریه دنیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید