امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274977
۱۲۲۸
۱
۰
نسخه چاپی

میکرونیدلینگ | جوان سازی و ترمیم پوست با روش میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از جدیدترین شیوه های درمانی برای از بین بردن جای بسیاری از جراحت های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از موثرترین روش های جوانسازی و ترمیم پوست است که امروزه در تمام دنیا استفاده می شود.

میکرونیدلینگ

میکرو به معنی کوچک و نیدلینگ یعنی سوزن زدن است و میکرونیدلینگ یعنی ایجاد سوراخ های ریز در سطح پوست .میکرونیدلینگ روش جدید درمان بیماری های پوست است که بوسیله ابزاری به نام درماپن انجام می شود. با نفوذ سوزن ها به لایه درم یک جراحت مختصر در پوست ایجاد شده و بدن به آن واکنش نشان داده و شروع به ترمیم و بازسازی آن ناحیه می کند و طی این فرایند کلاژن و الاستین که دو پروتئین اصلی و قوام دهنده پوست هستند تولید می شود. برای کنترل درد از کرم بی حس کننده موضعی استفاده می شود و انجام میکرونیدلینگ با این روش کاملا بدون درد است.

شیوه کار میکرونیدلینگ

روش کار میکرونیدلینگ به این ترتیب است که وسیله‌ای به نام «درمارولر» که یک رولر غلتکی متشکل از سوزن‌های بسیار ریز از جنس فلز تیتانیوم و به قطر نیم یا حداکثر دو و نیم میلی‌متر است، روی پوست کشیده می‌شود و به این ترتیب با نفوذ سوزن‌ها به لایه‌ی میانی پوست یا «درم» یک زخم کوچک و خون‌ریزی اندکی در پوست ایجاد می‌شود که بدن به آن واکنش نشان می‌دهد و شروع به ترمیم و بازسازی آن ناحیه می‌کند.

در حقیقت، عملکرد روش میکرونیدلینگ به این صورت است که وقتی غلتک دارای سوزن بر سطح پوست حرکت داده می‌شود، سوزن‌های ریز برحسب عمق و سرعتی که پزشک آن را تعیین کرده، به‌صورت هم‌زمان به لایه‌ی دوم پوست یا درم وارد می‌شوند (پزشک عمق و سرعت سوزن را بر حسب نوع پوست و چگونگی هدف مشخص می‌کند). طی این فرایند کلاژن و الاستین که دو عنصر اصلی و مهم برای پوست هستند، تولید می‌شود. با تولید کلاژن و الاستین، جای زخم و جای جوش و دیگر عارضه‌های پوستی به‌مرور زمان درمان می‌شوند.

میکرونیدلینگ روشی کاملا بدون درد است، اما در بیشتر موارد قبل از شروع درمان از کرم بی‌حسی استفاده می‌کنند. در روش میکرونیدلینگ برخلاف روش‌های دیگر مثل «لیزر» لایه‌ی «اپیدرم» آسیبی نمی‌بیند. بد نیست بدانید که از روش «میکرونیدلینگ» برای رشد مجدد مو در روش‌های مدرن کاشت مو هم استفاده می‌شود. به‌عقیده‌ی متخصصان پوست‌ومو در‌صورتی‌که عمل میکرونیدلینگ در مطب پزشک یا کلینیک‌های تخصصی پوست‌ومو انجام شود، می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات پوستی مؤثر باشد.

با‌این‌همه همانند سایر روش‌های درمانی پوست، این روش هم به‌طور صد‌درصد و روی تمام افراد، به یک اندازه نتیجه‌ی مثبت ندارد و ممکن است در حل مشکلات برخی افراد بی‌اثر باشد یا اینکه حداقل نتیجه‌ی مطلوب حاصل نشود.

میکرونیدلینگ به دو روش انجام می شود:

1. روش دستی

با استفاده از وسیله اى بنام درمارولر (derma roller) انجام می‌شود، در مارولر استوانه اى پوشیده شده از نیدل (سوزن) هاى بسیار ظریف از جنس استیل است که توسط درمانگر در جهات مختلف، روى پوست بیمار حرکت مى‌کند و منافذ بسیار ریزى، در پوست ایجاد مى‌کند، عمق این منافذ ثابت بوده و بسته به درمارولری که استفاده می شود، طول نیدل هاى درمارولر، از ۰.۵ تا ۲ میلیمتر متغیر است و بدون ایجاد هیچ مشکلى ظرف ٣-٢ روز بهبود مى‌یابد.

2. با استفاده از دستگاه

توسط پزشک انجام می شود و با استفاده از دستگاهی که باسرعت بسیار بالا و با دقت زیاد، یک کارتریج مخصوص که یک صفحه پوشیده از سوزنهای ظریف است را در عمق مشخص وارد پوست می کند. تعداد میکروکانال هایی که با این روش در پوست ایجاد می شود، قابل مقایسه با روش دستی درمارولر نیست، به همین علت نتایج درمانی و بهبودی حاصله، بسیار چشمگیر است. عمق نفوذاز ۰/۲ تا ۲/۷ میلیمتر قابل تنظیم است و در نواحی حساس مثل پلک فوقانی و تحتانی و دورلب قابل انجام است.

موارد استفاده میکرونیدلینگ

• رفع جاى جوش (اسکارآکنه) و جاى زخم (جای آبله مرغان، سوختگی و …)

• درمان ترک هاى پوستى (stretch marks) ناشی از بارداری و لاغری و …

• جوانسازى پوست، رفع چین و چروک و منافذ باز پوست

• مزونیدلینگ (ترکیب میکرونیدلینگ ومزوتراپی) که رساندن ویتامین ها و دارو به لایه های عمقی پوست است.

• افزایش استحکام وقوام پوست( Skin Tightening)

• درمان ریزش مو وکمک به رشدمجددموها

• درمان چین وچروک دورچشم

انواع دستگاه های میکرونیدلینگ

دستگاه درمارولر

در نگاه اول ظاهر دستگاه «درمارولر» شبیه قلم‌موهای غلتکی کوچک رنگ‌آمیزی زوایایی از ساختمان است که دسترسی به آنها مشکل است. در سر این ابزارها یک سیلندر گرد وجود دارد که حول یک محور افقی می‌چرخد و روی سطح دوار آن حداقل ۲۰۰ سوزن بسیار ریز قرار داده شده است. در قسمت بالای درمارولر هم یک دستگیره وجود دارد که از آن برای حرکت‌دادن غلتک بر روی سطح پوست صورت استفاده می‌شود.

پزشک این وسیله غلتک‌مانند را با فشار مختصری روی پوست صورت می‌غلتاند و در نتیجه، در مسیر حرکت، درمارولر صدها سوراخ ریز روی پوست ایجاد می‌کند. اگر چه برخی افراد از این دستگاه به‌عنوان یک دستگاه میکرونیدلینگ خانگی هم استفاده می‌کنند، توصیه‌ی پزشکان این است که بهتر است این کار در مطب پزشک و مراکز تخصصی انجام شود.

دستگاه درماپن

ظاهر «درماپن» دقیقا شبیه خودکاری با نوک گرد و مدور است که سوزن‌های ریزی روی نوک آن تعبیه شده است. نوک این وسیله و سوزن‌های آن به‌وسیله یک موتور الکتریکی کوچک حرکت داده می‌شود. وقتی که سوزن‌های درماپن به حرکت در می‌آیند، شبیه به حرکت مُهر زدن، به داخل پوست فرو می‌روند و خارج می‌شوند و به این ترتیب تعداد زیادی سوراخ بسیار ریز در پوست ایجاد می‌کنند. برخی افراد از این دستگاه در منزل هم استفاده می کنند که به‌نظر می رسد، ایده‌ی جالب و ایمنی نباشد. در مجموع، از هر دو دستگاه درمارولر و درماپن برای تحریک پوست برای ساخت طبیعی کلاژن استفاده می‌شود.

دستگاه درما‌استامپ

«درما‌استامپ» از نظر ظاهری بسیار شبیه به درماپن است؛ با این تفاوت که اندازه‌ی نوک آن بزرگ‌تر و تعداد سوزن‌های آن بیشتر است. این وسیله می‌تواند به‌وسیله‌ی دست و یا موتور الکتریکی حرکت کند. عملکرد درمااستاپ هم شبیه به درماپن به‌صورت مهرزدن است. به این ترتیب که روی پوست نمی‌غلتد، بلکه سوزن‌های ریز در حرکتی شبیه به مُهرزدن در پوست فرو می‌روند. روش کار درما‌استامپ شبیه دستگاه تاتوست، اما تفاوتش این است که به‌جای یک سوزن، تعداد زیادی سوزن ریز به‌صورت هم‌زمان در سطح پوست فرو می‌روند و البته از رنگ یا جوهر تاتو هم خبری نیست.

دستگاه میکرونیدلینگ با سیستم دیود و نور (LED)

در این دستگاه میکرونیدلینگ از سیستم دیود و نور LED برای جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود. با این همه، هنوز نتیجه‌ی تحقیقات قطعی در مورد عملکرد بهتر این دستگاه نسبت به مواردی که در بالا ذکر شد، گزارش نشده است.

دستگاه میکرونیدلینگ با سیستم امواج رادیویی

روش کار جدیدترین دستگاه میکرونیدلینگ به این صورت است که سوزن‌های ظریفی که در میان آنها امواج رادیویی رد‌و‌بدل می‌شود وارد پوست می‌شوند و انتقال امواج رادیویی از این طریق، سبب ایجاد گرما در زیر پوست و در نتیجه کلاژن‌سازی می‌شود. در این مورد هم هنوز نتایج معتبری مبنی بر تأثیر بیشتر این دستگاه‌ها در جوان‌سازی پوست نسبت به دستگاه‌های قدیمی‌تر گزارش نشده است.

میکرونیدلینگ

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

به دلیل سوزن هایی که به صورت عمقی وارد پوست شده اند، التهاب و کبودی یکی از اولین نتایج این عمل زیبایی است که موجب ترس و وحشت بسیاری از افراد می شود. پس اگر می خواهید نشانه های انجام این عمل زیبایی در سریع ترین زمان ممکن بهبود پیدا کند، موارد زیر را بعد از انجام این عمل زیبایی رعایت کنید:

• مصرف میوه هایی که خاصیت ترمیم کنندگی و بهبود جای زخم و التهاب دارند.

• عدم استفاده از داروهای ضد التهاب مانند ادویل و بروفن. (چرا که این داروها در روند بهبود اختلال وارد کرده و اجازه نمی دهند که روند بهبود به صورت طبیعی طی شود.)

• عدم انجام فعالیت هایی که باعث تعریق پوست می شوند.

• عدم حضور در در معرض آفتاب مستقیم در طولانی مدت

• استفاده از کرم های ضد آفتاب حاوی زینک

• دست کاری نکردن پوست در روزهای اول

• عدم استفاده از محصولاتی که خاصیت اسیدی دارند

عوارض میکرونیدلینگ

• قرمزی و تورم پوست در ناحیه درمان

• ایجاد انواع حساسیت های پوستی

• تیرگی پوست در صورتی که میزان فشار وارد شده مناسب نباشد

• التهاب و ورم خفیف

چه افرادی نباید میکرونیدلینگ انجام دهند

• کسانى که ترکیبات رتینویید خوراکى یا موضعى مثل قرص روآکوتان و کرم ایزوترتینویین (کترل،لوکاسید و….) درسه ماه گذشته مصرف کرده‌اند و یا سایر روش های درمانى اسکار مثل لیزر یا درم ابریژن در ۶ هفته گذشته انجام داده اند.

• هر نوع عفونت فعال در هر قسمت از بدن.

• آکنه فعال در صورت

• سابقه ایجاد گوشت اضافه (keloid) در محل زخم

  • منبع
  • کلینیک زیبایی رویای آبی
  • کلینیک دکتر امامی
  • کلینیک دکتر قانعی
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید