امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265462
۸۹۴۵
۱۰
۰
نسخه چاپی
Mikis Theodorakis

میکیس تئودوراکیس و موسیقی فیلم حکومت نظامی + موسیقی

یکی از تحسین‌برانگیزترین موسیقی های تئودوراکیس، موسیقی فیلم حکومت نظامی به کارگردانی کوستاو گاوراس می باشد. موسیقی این فیلم که به نام پائولا شناخته می شود از جمله برجسته ترین و زیباترین ساخته های تئودوراکیس به شمار می رود

میکیس تئودوراکیس و موسیقی فیلم حکومت نظامی + موسیقی

میکیس تئودوراکیس

میکیس تئودوراکیس (زاده ۲۹ ژوئیه ۱۹۲۵)  آهنگساز و فعال سیاسی کمونیست یونانی است.

 میکیس تئودوراکیس Mikis Theodorakis آهنگسازی محبوب در میان مردم کشورش که جدا از حرفه اش در زمینه آهنگسازی فعالیت های سیاسی اش نیز مورد توجه بود و در برهه ای از زمان به دلیل این فعالیت های سیاسی، موسیقی و فعالیت وی در کشورش ممنوع بود.

آثار موسیقی او به بخشی از شناسنامه موسیقی یونان بدل شده، زیرا بیش از صد ها اپرا، سمفونی، آلبوم و … از او منتشر شده است و هرکدام با استقبال هنر دوستان مواجه گردیده.

تئودوراکیس ساختن موسیقی فیلم را از ۱۹۳۵ آغاز کرد. او برای فیلم‌های زوربای یونانی (۱۹۶۴) ساختهٔ مایکل کاکویانیس براساس رمانی با همین نام از نیکوس کازانتزاکیس ، زِد (۱۹۶۹) ساختهٔ کوستا گاوراس بر اساس رمانی با همین نام از واسیلیس واسیلیکوس و سرپیکو (۱۹۷۳) فیلمی از سیدنی لومت موسیقی ساخته است. یکی از تحسین‌برانگیزترین موسیقی های تئودوراکیس، موسیقی فیلم حکومت نظامی به کارگردانی کوستاو گاوراس می باشد. موسیقی این فیلم که به نام پائولا شناخته می شود از جمله برجسته ترین و زیباترین ساخته های تئودوراکیس به شمار می رود.

میکیس تئودوراکیس و موسیقی فیلم حکومت نظامی + موسیقی

فیلم حکومت نظامی ( State Of Siege)  در سال ۱۹۷۲ ساخته شد.

چریکهای چپ‌گرای توپامارو (جنبش آزادیبخش ملی اروگوئه) کنسول کشور برزیل و یک آمریکایی را گروگان می‌گیرند و مورد بازجویی قرار می‌دهند. آنها معتقدند که این آمریکایی (مایکل سانتوره) در پوشش کارشناس سازمان همکاری‌های عمرانی، پلیس سیاسی اروگوئه را برای سرکوب جنبش‌های دانشجویی و مردمی تعلیم می‌دهد و کنسول برزیل نیز عامل دیکتاتور وقت این کشور در اروگوئه است. توپاماروها با ارائه اسنادی اثبات می‌کنند که دولت اروگوئه از شکنجه و ترور شخصیت‌های آزادیخواه این کشور توسط نیروهای تحت تعلیم مایکل سانتوره مطلع است و صلاحیت ادامه حکومت را ندارد ازین رو احزاب چپ مجلس خواستار استعفای رئیس‌جمهور و کابینه او می‌شوند.

با گروگان گرفتن یکی دیگر از کارمندان آمریکایی سازمان همکاری‌های عمرانی، دولت دست نشانده آمریکا در اروگوئه در آستانه سقوط قرار می‌گیرد که ناگهان پلیس سیاسی اروگوئه چند تن از رهبران توپامارو را دستگیر می‌کند. توپاماروها پیشنهاد مبادله زندانیان را می‌دهند که این پیشنهاد از طرف دولت رد می‌شود تصمیم بعدی آنها اعدام سانتوره است. دولت به خیال تخریب وجه توپاماروها در برابر این تصمیم سکوت می‌کند و مایکل سانتوره اعدام می‌شود.

کارگردان فیلم کوستا گاوراس می‌خواست که فیلم را حتماً در فضای آمریکای لاتین بسازد. کشور شیلی که در آن زمان، آلنده رهبری آنرا به عهده داشت برای فیلمبرداری انتخاب می‌شود (۱۹۷۲). یکسال پس از ساخت فیلم دولت آلنده به دست پینوشه سقوط می‌کند (۱۹۷۳). حدود ۳۰ نفر از بازیگران شیلیایی که در این فیلم نقش‌های اصلی و فرعی را به عهده داشتند در این زمان محکوم به اعدام. تبعیدهای بلند مدت و زندانی می‌شوند.

 


 

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید