امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277873
۳۶۱۲
۱
۰
نسخه چاپی

نوشیدنی های که برای کبد چرب مفید است را بشناسید

نوشیدنی های که برای کبد چرب مفید است را بشناسید

نوشیدنی های مفید برای کبد چرب

اگر مبتلا به کبد چرب (بیماری کبد چرب غیر الکلی) باشید، احتمالاً به دنبال روشی می گردید که بتواند به شما در حفظ سلامت کبد کمک کند. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی چربی در سلول های کبد تجمع یابد.

اگر کبد بیش از 10 درصد از وزن خود را چربی داشته باشد، بیماری کبد چرب رخ می دهد. یکی از بهترین روش ها برای کنترل و بهبود بیماری کبد چرب، رعایت یک رژیم غذایی مناسب است. اما منظور از رژیم غذایی مناسب فقط غذا نیست؛ بلکه نوشیدنی ها نیز نقش مهمی در تغذیه روزانه ما دارند. برخی از نوشیدنی هایی که ما در طول روز می نوشیم (مانند نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین) برای کبد مضر هستند؛ در حالی که برخی دیگر می توانند به حفظ سلامت کبد کمک کنند.

اما نوشیدنی های مفید برای کبد چرب کدامند؟

نوشیدنی های که برای کبد چرب مفید است را بشناسید

آب

آب مهم ترین نوشیدنی برای حفظ سلامت کبد و سایر اندام های بدن است. نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز بدن را از سموم و فلزات سنگین پاکسازی کرده و به حفظ سلامت کبد کمک زیادی می کند. بنابراین اگر در طول روز آب کمی می نوشید، حتماً سعی کنید آن را افزایش دهید.

توصیه می شود آب را جایگزین نوشیدنی های مضری همچون نوشابه کنید؛ چرا که مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند مصنوعی یکی از اصلی ترین دلایل افزایش آمار مبتلایان کبد چرب در سراسر جهان است.

نوشیدنی های که برای کبد چرب مفید است را بشناسید

چای سبز

چای سبز یکی از مفید ترین و محبوب ترین نوشیدنی ها در دنیا است. خوشبختانه، فواید این نوشیدنی جادویی شامل حال اندام کبد نیز می شود. چای سبز مملو از فلاونوئیدهای قوی است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند. نتایج پژوهش ها نشان داده است که فلاونوئیدهای موجود در چای سبز استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند و خاصیت ضد ویروسی و ضد فشار خون دارند.

همچنین نتایج مطالعات حیوانی نشان داده است که فلاونوئیدهای موجود در چای سبز باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول خون شده و از این رو، می تواند برای کبد و کل بدن مفید باشد. توصیه می شود حتماً چای سبز طبیعی و ارگانیک مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نوشیدنی های که برای کبد چرب مفید است را بشناسید

قهوه (بدون شکر اضافه)

مطالعات علمی نشان داده است که مصرف کافئین خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را کاهش می دهد. این امر نشان دهنده این است که قهوه یک اثر محافظتی بالقوه بر کبد دارد.

یک پژوهش علمی نشان داده است که در افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند، خطر ابتلا به سرطان کبد 40 درصد کاهش می یابد. دانشمندان معتقدند که کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد به دلیل خواص محافظتی است که قهوه می تواند روی کبد داشته باشد.

همچنین جالب است بدانید که طبق مطالعات، احتمال بروز سیروز کبدی در افرادی که قهوه می نوشند 25 تا 70 درصد کاهش می یابد. پژوهش دیگری نیز نشان داد که بین بروز سرطان کبد و بیماری های مزمن کبدی (مانند کبد چرب غیر الکلی) و مصرف قهوه رابطه معکوس وجود دارد.

به همین دلیل، نوشیدن قهوه می تواند فواید عالی برای کبد داشته باشد. اما باید مراقب باشید که آن را با شکر، قند و سایر شیرین کننده های مصنوعی شیرین نکنید.

نوشیدنی های که برای کبد چرب مفید است را بشناسید

شکلات داغ (بدون شکر اضافه)

آیا فکرش را می کردید که شکلات داغ (بدون شکر اضافه) برای کبد شما مفید باشد؟ بسیاری از پژوهش های علمی نشان داده اند که کاکائو می تواند اثرات مثبتی بر کبد داشته باشد.

کاکائو حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونول است که با شل و صاف کردن سلول های عضلانی رگ های خونی، می تواند تأثیرات مثبتی بر فشار خون داشته باشد. بنابراین نوشیدن یک شکلات داغ خوشمزه اما بدون قند برای کبد و کل بدن شما مفید خواهد بود.

با ترکیب مقداری پودر کاکائو طبیعی و یک شیرین کننده طبیعی مانند استویا یا اریتریول، می توانید خودتان در خانه شکلات داغ درست کنید. علاوه بر این، اگر می خواهید بیشتر مراقب باشید، می توانید شیر بدون چربی یا شیر بادام را برای مخلوط کردن با کاکائو انتخاب کنید؛ چرا که قند کمی دارند.

یادتان باشد که در حین خرید شیر، پودر کاکائو و سایر محصولات خوراکی حتماً برچسب روی محصول را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که فاقد قند اضافه است. قندهای مصنوعی برای کبد به شدت مضر هستند.

نوشیدنی های که برای کبد چرب مفید است را بشناسید

مخلوط آب گرم و آب لیمو

یکی از ساده ترین نوشیدنی های مفید برای کبد، مخلوط آب گرم و آب لیموی تازه است. اما چرا این یک نوشیدنی فوق العاده برای حفظ سلامت کبد محسوب می شود؟ در واقع، لیمو یک آنتی اکسیدان قوی است که به سم زدایی و ترمیم کبد کمک می کند. وقتی آب لیمو گرم شود، به راحتی جذب و هضم می شود.

  • منبع
  • زیبا بمان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید