امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275862
۳۳۰۲
۱
۰
نسخه چاپی
Vanilla

وانیل | 35 مورد خواص شگفت انگیز وانیل

وانیل یکی از ادویه‌جات گران قیمت است که به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.

وانیل

وانیل، مادهٔ خوش‌بو از تیرهٔ ارکیدهاست که میوه‌هایی در غلاف تولید می‌کند.

وانیل

 وانیل از طعم دهنده های خوش عطر و بسیار محبوب در سراسر جهان است که امروزه به شکل های مختلف از جمله عصاره، روغن و پودر وانیل در آشپزی، شیرینی پزی و طب سنتی استفاده می شود.

از جمله خواص دارویی وانیل می توان به درمان افسردگی، سرطان، سرفه، سرماخوردگی، تب و تسکین دندان درد و زخم اشاره کرد. وانیل برای افزایش میل جنسی و قاعدگی مفید است و به سلامت قلب و معده کمک می کند.

طبع وانیل گرم و خشک است.

دانستنی هایی در مورد وانیل

• وانیل به خانواده ثعلب تعلق دارد.

• وانیل پس از زعفران گران ترین ادویه جهان است.

• گل گیاه وانیل، گلی یک روزه است.

• فقط زنبور ملیپونا در آمریکای مرکزی قادر است گل وانیل را گرده افشانی کند، در سایر نقاط جهان از سوزن های چوبی برای این کار استفاده می شود.

• طبق باور عمومی، مردم توتوناک که در سواحل شرقی مکزیکو سکونت داشتند برای اولین بار به کشت و برداشت وانیل پرداخته اند.

• امروزه وانیل در برخی نقاط جهان کشت می شود و با توجه به شرایط منطقه ای، وانیل به دست آمده دارای خواص منحصر به فردی است.

• گیاه وانیل گیاهی بالا رونده است که مانند درخت انگور رشد می کند و از درخت های دیگر، تیرک ها و غیره بالا می رود.

• دانه خام وانیل هیچ عطر و طعمی ندارد و طی فرایندهایی که بعدا روی آن انجام می شود ماده وانیلین در آن پخش شده و عطر و طعم ایجاد می کند.

35 مورد از خواص وانیل

1. ضد باکتری

وانیل حاوی خواص ضد باکتریایی است. همچنین روغن وانیل نیز در مهار رشد باکتری ها نقش دارد. در نتیجه، وانیل فایده ای دارد که می تواند به عنوان محصولات ضد باکتری تجاری شود. سپس، اگر مرتباً نوشیدنی وانیلی مصرف می کنید، ممکن است شما را در برابر باکتری های خطرناک محافظت کند.

   2. سلامت قلب

تحقیقات دربارهٔ اثرات وانیل روی وضعیت قلب و عروق بدن نشان می‌دهند که این ماده (به‌ویژه به‌کمک مواد فعال موجود در خود)‌ به کاهش کلسترول کمک می‌کند. کاهش سطح کلسترول برای افرادی که به‌شدت در خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی هستند بسیار ضروری است. کاهش کلسترول می‌تواند مانع از بروز تصلب شرایین شود و از لخته شدن خون و بروز التهاب در رگ‌های خونی جلوگیری کند.

3. التیام‌بخشیدن زخم‌ها

وانیل سرشار از آنتی‌اکسیدان است. بنابراین می‌تواند از شکستن و تجزیه سلول‌ها و بافت‌های بدن جلوگیری و به رشد طبیعی و مجدد سلول‌های بدن کمک کند. علاوه بر این، با توجه به خواص ضدمیکروبی وانیل، امکان استفاده از آن برای حفاظت از سیستم ایمنی و کاهش استرس در بدن هم وجود دارد. مصرف وانیل باعث می‌شود تا زخم‌ها و بیماری‌ها سریع‌تر بهبود و التیام پیدا کنند.

4. جوان سازی پوست صورت

وانیل غنی از آنتی اکسیدان هاست که رادیکال های آزاد پوست را کاهش می دهند و به رفع چین و چروک پوست و دور چشم کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

5. ضد افسردگی

چه کسی کیک وانیلی، بستنی وانیلی و دیگر نوشیدنی‌های وانیلی را دوست ندارد؟ خوب، چون وانیل رایحه‌ای بسیار خوشایند و عالی دارد، بر مغز و سیستم عصبی اثر گذاشته و استرس و احساس افسردگی را کاهش می‌دهد. همچنین  وانیل با داشتن این بوی عالی، خلق و خو را بهبود بخشیده و مانند یک عامل ضد افسردگی نیز عمل می‌کند.

6. پیشگیری از سرطان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آنتی‌اکسیدان‌ها، حذف رادیکال های آزاد از بدن است. محصول جانبیِ فرایند سوخت و ساز بدن، رادیکال‌های آزاد هستند که مشکلاتی مانند سرطان و بیماری‌های مزمن ایجاد می‌کنند. اما مصرف عصارهٔ وانیل به‌ویژه به شکل غلیظش از بروز اثرات منفی وجود رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند.

7. کاهش سطح کلسترول

وانیلین موجود در عصاره وانیلی پتانسیلی دارد که می تواند سطح کلسترول بدن را کاهش دهد. این به دلیل مطالعه ای است که نشان داد عصاره وانیل ممکن است سطح کلسترول خون را کاهش دهد. با این حال، این فواید برای اطمینان بیشتر به آزمایش و تحقیق بیشتری نیاز دارد.

8. منبع پتاسیم

عصاره وانیل، منبع بسیار خوبی از پتاسیم است که خاصیت حفظ تعادل مایعات و بهبود عملکرد مغز، اعصاب و عضلات را دارد. همچنین می‌توانید  برای دریافت بیشتر پتاسیم، عصاره وانیل را در کنار کلم بروکلی، عدس و ماهی سالمون نیز استفاده کنید. افرادی که پتاسیم کمتری دریافت می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض اختلال عملکرد قلب مواجه می‌شوند. در واقع، پتاسیم یک الکترولیت مهم است که نقشی کلیدی در سلامت بدن ایفا می‌کند.

9. درمان سوختگی و زخم پوستی

در طب سنتی از وانیل برای درمان سوختگی و زخم های پوستی استفاده می شود.

10. منبع آنتی اکسیدان

چون وانیل حاوی اسید وانیلیک و وانیلین است، مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. این مواد مغذی به محافظت از شما در برابر مواد مضر مانند رادیکال‌های آزاد و سموم کمک می‌کنند. همچنین نشان داده شده است که مواد مغذی آنتی اکسیدانی با اثرات رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند. به‌علاوه،‌ به تایید تحقیقات انجام شده در این مورد، در اختیار داشتن ۲۶ تا ۹۰ درصد آنتی اکسیدان، قابلیت این را دارد که مکمل سلامتی خوبی باشد.

وانیل

11. کاهش التهاب

در قرن‌های گذشته هم، از وانیل برای کاهش التهاب در قالب‌های مختلف استفاده می‌شده است. کاهش التهاب، یکی از مهم‌ترین خواص وانیل است و برای کم کردن التهاب کبد استفاده می‌شود. التهاب کبد هم دلایل متنوعی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، مصرف بیش از اندازهٔ الکل است. اما وانیل با ویژگی‌های مفید خود به رفع التهاب عروق خونی، نقرس و مشکلات التهابی مشابه می‌انجامد.

12. منبع سدیم

سدیم یونی است که برای حفظ تعادل PH و هیدراتاسیون مفید است. همچنین، در پیشبرد انقباضات عضلانی و انتقال عصب شرکت می کند. در صورت مصرف متوسط سدیم، می توانید عملکرد مغز خود را بهبود بخشید. در مقابل، دریافت بیشتر سدیم ممکن است منجر به فشار خون بالا شود، بنابراین باید آن را عاقلانه مصرف کنید.

13. درمان و مراقبت از مو

از وانیل برای تولید محصولات بهداشتی و آٰرایشی هم استفاده می‌شود. خواص وانیل به تقویت و زیبایی پوست و مو کمک شایانی می‌کند. اگر از ریزش مو های خود ناراحت هستید، استفاده از روغن اسانس وانیل در ترکیب با روغن‌های گیاهی دیگر باعث تقویت مو و خون رسانی به پوست سر می‌شود. در نتیجه، موها رشد بهتری خواهند داشت و چهره‌تان را هم زیباتر می‌کنند.

14. لاغری و کاهش وزن

تحقیقات نشان داده که وانیل دارای خواص کاهش اشتها بوده که با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.

همچنین وانیل باعث افزایش متابولیسم بدن شده و برای لاغری و کاهش وزن مفید است.

15. دندان درد

ماده ی فعال موجود در وانیل دارای خواص ضد درد بوده که باعث بی حسی موضعی شده و به درمان دندان درد و عفونت دندان کمک می کند.

16. منبع منیزیم

 عصاره وانیل، منبع خوبی از منیزیم است. این ماده یک ماده معدنی حیاتی است که در لوبیای وانیل یافت می‌شود. منیزیم برای تنظیم سیستم عصبی و تعادل مواد معدنی در بدن مفید است. همچنین، مسئول حفظ فشار خون سالم نیز هست و تنش عصبی را کاهش داده و انرژی بیشتری در بدن تولید می‌کند.

17. منبع منگنز

برای تامین نیاز خود به منگنز باید از مغزها، دانه‌ها و میوه‌های توتی استفاده کنید. ما مصرف عصاره وانیل را نیز را به شما توصیه می‌کنیم. تحقیقان نشان داده است که پودر لوبیای وانیل، ۳۰ درصد نیاز بدن به منگنز را تامین می‌کند. مقدار مناسب منگنز در بدن به بهبود خلق و خو، متابولیسم و عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.

18. منبع کلسیم

اکثر شما می‌دانید کلسیم ماده مغذی لازم برای بدن است. چون کلسیم برای سلامت استخوان‌ها مفید است، برای بهبود تراکم استخوانی به این ماده مغذی نیاز دارید. در نتیجه، به جای خوردن شیر به عنوان منبع کلسیم می‌توانید عصاره وانیل مصرف کنید. به علاوه، می‌توانید از لوبیا سفید و دانه چیا نیز برای تامین نیاز بدن به کلسیم نیز استفاده کنید.

19. درمان سرفه

برخی از افراد می گویند اگر دچار سرفه هستید باید با پزشک مشورت کنید. با این وجود، می توانید از یک روش جایگزین سالم برای درمان بیماری هایی از جمله سرفه استفاده کنید. مشخص شده است که خواص ملایم عصاره وانیل به شما در تسکین گلو درد و سرفه کمک می کند. حتی، شربت های سرفه اغلب از طعم دهنده وانیل برای طعم شیرین استفاده می کنند. اگرچه این فایده به تحقیقات بیشتری نیاز دارد، عصاره وانیل باید مورد توجه قرار گیرد زیرا نوید بخشی های زیادی از مزایای سلامتی را می دهد.

20. پیشگیری از آکنه

جنگیدن با آکنه‌های پوستی بسیار خسته‌کننده و در موارد بسیاری همراه با شکست و تسلیم شدن است. اما اگر از خواص وانیل در رفع آکنه باخبر باشید، مشکل تا حد زیادی حل می‌شود. وانیل به‌خاطر اینکه دارای ویژگی‌های ضدمیکروبی است با قدرت به جنگ جوش‌ها و آکنه‌ها می‌رود و ضمن درمان دلایل اصلی ایجاد آکنه به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کند. از خواص وانیل باید به از بین بردن جای جوش و آکنه هم اشاره کرد.

21. درمان بی خوابی

تحقیقات نشان داده که وانیل با تاثیر بر روی مغز باعث آرامش و احساس شادی شده و به درمان بی خوابی کمک می کند.

22. رفع حالت تهوع

مصرف چند قطره عصاره وانیل به یک لیوان آب کمک می کند تا حالت تهوع را برطرف کنید. این فایده شگفت انگیز شما را به آرام کردن معده با رایحه عالی وانیلی سوق می دهد. در نتیجه، استفاده از عصاره وانیل برای جلوگیری از تهوع بسیار موثر است.

23. هضم سالم

همانطور که قبلاً توضیح داده شد، عصاره وانیل تسکین دهنده خوبی برای حالت تهوع است. سپس نتیجه می گیرید که عصاره وانیل برای تقویت سیستم هضم سالم مفید است. علاوه بر این، شما می توانید دانه وانیل را به عنوان داروی سنتی برای جلوگیری از حالت تهوع، استفراغ و ناراحتی معده مصرف کنید. علاوه بر این، چای گیاهی با وانیل می تواند التهاب را در روده تسکین داده و از اسهال و گرفتگی جلوگیری کند.

24. بهداشت دندان

عصاره وانیل بیش از اینکه منبع طعم خوب و معطر باشد، بیشتر باعث تقویت سلامت بدن از جمله سلامت دندان می شود. از آنجا که دارای وانیلین است که شبیه به کپسایسین موجود در فلفل قرمز و اوژنول ها در انواع مختلف ادویه ها می باشد، بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد. بنابراین، از آنجا که عصاره وانیل حاوی خواص موثری است که به عنوان ضد درد عمل می کند ، به مبارزه با درد و عفونت کمک می کند.

25. درمان مشکلات تنفسی

وقتی که سرفه می‌کنید، سرما خورده‌اید یا دچار عفونت تنفسی هستید، هر نوع مادهٔ ضدالتهاب و مسکنی می‌تواند مفید باشد. عصارهٔ وانیل در ترکیب با آب گرم، سطح داخلی گلو را می‌پوشاند و با ایجاد حالتی مانند بی‌حسی به بهبود وضعیت گلو کمک می‌کند. ویژگی‌های ضدمیکروبی وانیل، ضمن بهبود زخم‌های گلو و کاهش سرفه‌ها منجربه از بین رفتن عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف می‌شود.

وانیل

26. درمان تب

اضافه کردن عصاره وانیل و یک قاشق چایخوری به یک لیوان آب گرم به درمان تب در کودکان کمک می‌کند. بنابراین نیازی نیست مادر‌ نگران این مشکل باشد چرا که درمانی جایگزین برای فرزندان دارد.

27. رفع مشکلات قاعدگی

زنان اغلب از مشکلات قاعدگی از جمله دوره های نامنظم چرخه قاعدگی رنج می برند. در نتیجه، با مصرف عصاره وانیل ممکن است به درمان این نوع از مشکلات قاعدگی کمک کند. در واقع، با مصرف عصاره وانیل به عنوان یک ماده غذایی، به تنظیم موثر چرخه قاعدگی کمک می کنید.

28. تقویت میل جنسی

وانیل از قرن‌ها پیش به عنوان ماده تقویت کننده میل جنسی به کار می‌رفته است. این خاصیت به افزایش میل جنسی شما کمک می‌کند و به افزایش سطح تستوسترون در مردان مربوط می‌شود. همچنین، رایحه عالی وانیل احساس لذت و رضایت را در افراد ایجاد می‌کند.

29. افزایش زیبایی مو

امروزه همه سعی می‌کنند برای داشتن موی زیبا، راهی طبیعی پیدا کنند. برای مثال، از روغن‌های معطر برای مو استفاده می‌کنند. ترکیب کردن وانیل با روغن بادام و روغن جوجوبا راه خوبی برای افزایش سلامت مو است. در نتیجه می‌توانید برای داشتن مویی صاف، نرم و درخشان، از این ترکیب به عنوان شامپو استفاده کنید

30. افزایش رشد مو

ترکیب وانیل و روغن جوجوبا به افزایش رشد مو کمک می‌کند. همچنین این ترکیب باعث نرم، حجیم و درخشان‌ شدن مو شده، موها را تقویت کرده و گردش خون در پوست سر را افزایش می‌دهد.

31. دیابت و قند خون

گفته می شود که نوشیدن دمنوش وانیل به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند. همچنین تحقیقات نشان داده که دمنوش وانیل با سم زدایی بدن از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند.

32. مفید برای کودکان

عصاره وانیلی که به همراه یک قاشق چایخوری شکر به یک لیوان آب گرم اضافه شده است می تواند به کاهش تب و مقابله با عفونت ها در کودکان کمک کند. علاوه بر این ، طعم ممکن است برای کودکان جذاب باشد.

33. درمان اضطراب

اگرچه بسیاری از مردم جهان به آروماتراپی اعتقاد ندارند، اما هنوز هم یکی از روش های متداول در بسیاری از فرهنگهای مختلف برای کاهش طبیعی اضطراب و افسردگی است. استفاده از حس بویایی برای به حداقل رساندن سطح استرس با عصاره وانیلین یک سنت قدیمی است. شناخته شده است که رایحه قوی وانیل تأثیر مستقیمی در اعصاب دارد که باعث آرامش و رفع استرس مزمن می شود.

34. چاق شدن صورت

یکی از بهترین موادی که به چاق شدن صورت کمک می کند استفاده از دمنوش وانیل است.

35. آرتروز، روماتیسم و نقرس

برای قرن ها، وانیل برای تسکین التهاب در سراسر بدن استفاده شده است، این گیاه شگفت انگیز به درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس کمک می کند.

مضرات وانیل

• در شرایطی که از وانیل (یا وانیلین) به مقدار زیاد استفاده می‌شود امکان پیش آمدن حالت هیپنوز و بی حسی کامل وجود دارد. وانیلین در مواردی نیز اثراتی مشابه کافئین از خود نشان می‌دهد که تأثیر آن بر سیستم عصبی و فشارخون بسیار شبیه به آثار کافئین است.

• ماده استیل کولین موجود در وانیلین نیز می‌تواند همچون ماده (Kobratoxin) که در زهر مارهای سمی وجود دارد عمل کند. استفاده زیاد از وانیلین می‌تواند آثاری شبیه (Phencyclidine) از خود بروز دهد. این ماده که با نام (Angel Dust) معروف است دارای توانایی تخدیر می‌باشد.

  • منبع
  • نمناک
  • چطور
  • کوکا
  • بازده
  • ساعدنیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید