امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274251
۴۷۴۳
۶
۳
نسخه چاپی

ورزش رزمی وینگ چون و اطلاعات کامل در مورد آن

وینگ‌چون یکی از سبک‌های ورزش رزمی چینی، «کونگ فو» می‌باشد. این سبک دارای فلسفه ویژه و قدمت حدودا۴۵۰ ساله است و بیشتر بر روی مبارزه به کمک ذهن، احساس، روح و جسم تأکید دارد.

ورزش رزمی ویگ چون

وینگ چون یک سبک از کونگ فو است که بر مبارزات نزدیک، مشت های سریع و دفاع محکم برای غلبه بر حریفان تأکید دارد.

ورزش رزمی ویگ چون

وینگ چون یک ورزش رزمی چینی از شاخه ی کنگ فو است. قدمت این ورزش رزمی نزدیک به 350 سال می باشد و بیشتر بر هماهنگی حرکات ذهن و بدن و تمرکز بر روی روح و جسم اشاره دارد. ورزش وینگ چون جزو سبك های مناطق جنوبى چين محسوب مى شود و حركات دست و مبارزه با دست در آن بیشتر رایج است.

این ورزش یکی از مؤثرترین سیستم های هنرهای رزمی است، هدف این ورزش رزمی آموزش دفاع شخصی و بالا بردن قدرت بدنی در برابر مهاجمان با هر شرایط بدنی و کاملا واقع گرایانه و کاربردی است.

این روش مبارزه که ابتدا به نام سئولیم تائو یا سئونیم تائو (به معنی روش ایده کوچک) معروف بود، ابتدا توسط استادان ارشد معبد شائولین طراحی و ایجاد شده بود، که بر خلاف سبک‌های دیگر شائولین بر اساس آناتومی بدن و قوانین ریاضی و اشکال هندسی برای حملات ساده، سریع و کاربردی و دفاع کردن توسط زاویه‌های خاص به خصوص زاویه ۴۵ درجه و گارد بر اساس خط مستقیم و عدد طلایی بود.

مهم‌ترین هدف وینگ‌چون واقع‌گرایی در سیستم دفاع شخصی است. وینگ‌چون به جای تأکید بر تکنیک‌های مبارزه، بر روی اصول انرژی و مبارزه تکیه می‌کند.

ایدهٔ اصلی این است که زیر فشار و استرس مبارزه، غیرممکن است که فقط از «راهِ دیدن»، جهتِ دقیق و سرعتِ یک حمله را تشخیص داده و تصمیمی هوشمندانه با استفاده از روشی مؤثر در مقابل حمله حریف گرفت و باید بر حسِ لامسه و تماس‌ها با بدن تکیه کرد. این تصمیم باید در زمانی کوتاه و قبل از فرودآمدنِ حملهٔ حریف گرفته شود. ترجیحاَ شخص باید بلافاصله حمله‌ای را مستقیماً و محتاطانه طراحی کند. این واکنش‌های غیرارادی است که تعیین می‌کند در صورتی که حملهٔ حریف در ادامه خطرساز شود، واکنش چگونه باشد. چی سائو یا «دستان چسبان» به هنرجو یاد می‌دهد که چگونه به‌طور غیرارادی در برابر سرعت، نیرو و جهتِ یک حمله بر مبنای حسِ لامسه (حسی که بسیار سریع تر از حس بینایی و تصمیم، پس از پردازش مغز) واکنش نشان دهد.

اصول هشت‌گانه ورزش وینگ‌چون

اصول هشت‌گانهٔ ورزش رزمی وینگ‌چون سنگ بنای یک سیستم دفاع شخصی تهاجمی را تشکیل می‌دهد که به فرد اجازهٔ تطبیق به اندازه، قدرت و سبکِ مبارزه‌ایِ حریف را می‌دهد.

1. به جلو حرکت کن

2. در تماس با حریف قرار بگیر و به او بچسب

3. در برابر نیرو و قدرت بزرگ‌تر تسلیم نشوید و در برابر حمله قدرتمند حریف از مسیر حمله کنار بروید و زاویه و راه دیگری برای حمله پیدا کنید

4. حریفتان را سریع تعقیب کنید تا نتواند خودش را پیدا کند

5. خونسرد و ارام باشید و از نیروهای خودی رها شوید

6. از نیروهای حریفت رها شو

7. از نیروی حریف ضد خودش استفاده کن

8. نیروهای خودی را اضافه کنید

از خصوصیات و ویژگی‌های بارز ورزش وینگ چون

  • مبارزه با دست بدون سلاح
  • سرعت ضربات و حرکات سریع بدن
  • تکنیک‌های مستقیم و ترکیبی
  • تلاش برای خنثی کردن حملات حریف مقابل بیشتر از طریق اعمال نیرو برای ضربه زدن به فرد
  • استفاده از چوب بلند و چاقوی های پروانه ای مخصوص مناطق جنوبی چین

پنج خط مهم درتمرین وینگ چون

1. خط مرکزی بدن که بدن رابه دونیمه چپ و راست تقسیم می کند. این خط علت های دروینگ چون دارد. ابتدابدن بایددریک خط قرار بگیرد و آرنج نیز در وسط قراردارد.

2. خط بین ارنج ها باید موازی بازمین باشند. ارتفاع بین ارنج هابا این خط نیزمشخص مي شود. زاویه بین ساعد و بازو باید 135درجه باشد و فاصله ارنج تا بدن یک مشت هست.

3. خط دردفاع بونگ سائومی باشد و از سیکن وسط آغاز شده تا اواسط ساعد، زاویه بونگ سائو 135درجه می باشد.

4. خط فاصله بین دوحریف می باشد و این فاصله بسیار مهم هست. جهت ضربه زدن ودفاع بهتر. برای کم و زیاد شدن فاصله ازپاها استفاده می شود نه این که دست هایمان رابکشیم.

5. خط از طرفین بدن می باشد، ازگوش، شانه و کپل به زمین برای حفظ تعادل و تنظیم مرکز ثقل.

درجات شاگردی  وینگ چون

دوره آموزش وینگ چون شامل دوازده درجه شاگردی هست که دو فرم ابتدایی سیو نیم تائو و چام کیو بعلاوهٔ تمرینات پون سائو و دان چی و کاربردهای چی سائو را پوشش مي دهد. در کنار ترکیبات مختلف دست در سیو نیم تائو، مجموعه استانداردی از فرم های پا نیز در این دوره یادگرفته می شود.

درجات شاگردی بر مبنای عناوینی که در هر دوره اموزش داده می شود، به سه بخش تقسیم مي شود:

درجات ۱ تا ۴، یادگیری مهارت های پایه ای در سه فاصله مبارزاتی

درجه یک: احترام و فروتنی، مبانی اصولی سبک و مهارت های حرکتی، درگیر شدن در فاصله دور، آغاز سیو نیم تائو «آغاز تمرین دست ها با لات سائو»

درجه دوم: مبارزه در فاصله دور به همراه مشت نواختن ها و لگدها نواختن ها، کل« سیو نیم تائو»

درجه سوم: گذار از فاصله حملاتی دور به فاصله میانی در تمارین لات سائو بصورت آزادتر و روتین

درجه چهارم: گذر از فاصله حملاتی میانی به فاصله نزديک و شروع فرم «چام کیو» و «تمارین لامسه دست ها به نان پون سائو و دانچی»

مراتب ۵ تا ۸

درجه پنجم: حملات در مسافت کوتاه و مبارزه همزمان با هر دو دست

درجه ششم: آغاز چی سائو و تطبیق نيروهاي خویش با حريف

درجه هفتم: روش های ستاندن و قفل دست و پاها و رد كردن

درجه هشتم: روش های کشیدن و هل دادن

درجات ۹ لغایت ۱۲، کاربردها

درجه نهم: در برابر تک مهاجم و کاربرد تکنیک های کلاسیک

درجه ده: در برابر دو مهاجم و کاربرد به صورتِ روش های آزادِ

درجه یازدهم: در برابر تک مهاجم مسلح به سلاح سرد بصورت کلاسیک

درجه دوازدهم: در برابر دو مهاجم مسلح به سلاح سرد ازاد

در درجه ۹ شاگردی هنرجو نه تنها باید سبک را به خوبی بشناسد (همچنين در درجه ۸) بلکه باید به خوبی از کاربردهای آن بهره بگیرد. مهارت تنها تفاوت مهم بین این دو درجه هست، که بسته به مدرسه ای که هنرجو تحت تعلیم هست، درجه ۸ و ۹ می تواند با عنوان کمربند مشکی برابری کند. اما هیچ اجماعی روی این مسأله وجود ندارد زیرا هیچ مقایسه قراردادی و ریتمی در این بین وجود ندارد.

تاریخچه وینگ چون در ایران

وینگ چون کونگ فو در سال ۱۳۷۲توسط سی فو فیروز قهرمانی در ایران معرفی شد. ایشان در آن هنگام یکی از اعضای سازمان جهانی وینگ چون و از شاگردان کرنشپشت در آلمان بودند. وینگچون شاگردان زيادی را بخود مجذوب کرد من جمله شاگردان سیفو قهرمانی رضا خیبری، علی محبوبی، برادران فتحی، برادران رستمی، برادران کرمی، آقایان حسین قربانخانلو، کورش گیلانی، اردشیر محمدی نژاد، سعید قهرمان بیک، شیرویه حسن زاده و کامران پیرنیا و……اشاره کرد.

پس از چند وقتی این اشخاص به دلیل مشکلاتی از ایشان جداشده و نماییندگی سبک های گوناگون را در دست گرفتند.

سیفو قهرمانی در سال ۱۳۸۹ سبک وو او تائوWUWEI TAO را بنیان گذاری نمودند.

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • بیتوته
  • هفت گنج

۳ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید