امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277310
۹۶۰
۱
۰
نسخه چاپی

ویتامین D را چه زمان بخوریم که بیشتر جذب بدن شود؟

ویتامین D را چه زمان بخوریم که بیشتر جذب بدن شود؟

عوارض مصرف زیاد ویتامین D

ویتامین D یا کلسی فرول از دسته ویتامین های محلول در چربی است. بدن یک فرد بزرگسال به حدود ۱۰ میلی گرم یا ۲،۰۰۰ واحد از این ویتامین در روز نیاز دارد. منابع تامین ویتامین D غذاهای گیاهی همچون غلات و غذاهای با منشاء حیوانی مانند تخم مرغ، ماهی ساردین، شاه ماهی و آزاد و همچنین شیر و فراورده های آن مانند پنیر هستند.  این ویتامین در بدن، با روزانه ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می شود.

ویتامین D برای سلامتی بدن و کمک به تولید کلسیم و استخوان‌سازی بسیار ضروری است. اما مصرف بیش از حد ویتامین D می‌تواند به بدن آسیب بزند. در واقع هر چه بیشتر ویتامین D بخورید لزوماً بهتر نیست.

مصرف زیاد ویتامین D می‌تواند ایجاد مسمومیت دارویی و افزایش بیش از حد کلسیم در خون و رسوب آن در بافت‌های نرم و عروق شود. همچنین در زنان می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه‌های دردناک شود.

علائم مقادیر بالای ویتامین D در خون عبارت است از:

- حالت تهوع
- تکرر ادرار و تشنگی بیش از حد
- کور شدن اشتها
- یبوست
- ضعف
- گیجی
- ناهماهنگی عضلات و لکنت زبان

بهترین زمان مصرف ویتامین D

هنگامی که این ویتامین با غذا مصرف می شود قدرت جذب آن افزایش پیدا می کند. زیرا ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و در آب حل نمی شود. توصیه می شود این ویتامین را با غذاهای چرب مصرف کنید تا به خوبی در بدن جذب شود.

مطالعه ای نشان می داد که مصرف این ویتامین با وعده غذایی اصلی در روز میزان جذب ویتامین D را افزایش می دهد.  مطالعه دیگری نشان داد که مصرف مکمل ویتامین D همراه با وعده غذای اصلی و چرب میزان ویتامین D خون را پس از 12 ساعت 32 درصد افزایش داد. همچنین، آووکادو، آجیل، دانه ها، لبنیات پرچرب و تخم مرغ منابع مغذی چربی هستند که به تقویت جذب ویتامین D کمک می کنند.

بهتر است بدانید که این مکمل را می توان با معده خالی و پر مصرف کرد. در هر دو صورت این مکمل برای سلامتی اثر بخش است. اما بهترین زمان مصرف ویتامین D همراه با وعده غذایی اصلی است.

مکمل ویتامین D را شب بخوریم یا روز؟

یکی دیگر از سوالات در مورد بهترین زمان مصرف ویتامین D این است که این مکمل را شب بخوریم یا روز! بهتر است بدانید که مطالعات نشان داده اند مصرف این ویتامین با هورمون خواب ملاتونین رابطه عکس دارد. یکی از دلایل این امر این است که این ویتامین در طول روز از طریق خورشید جذب می شود و سپس در بدن سنتز می شود. بنابراین، بهترین زمان مصرف ویتامین D روز است!

  • منبع
  • پزشک خوب
  • داروخانه آنلاین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید