امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265145
۵۳۷۹
۱
۰
نسخه چاپی
پست مدرنیسم (postmodernism)

پست مدرنیسم و مراحل هفتگانه آن

پست مدرنیسم دوره ی جدیدی است که همه ی مؤلّفه های دوره ی مدرن و نیز دوران سنّت را به نقد می کشد. پست مدرنیسم اصطلاح بسیار مناقشه برانگیزی است که موجب واکنش های بسیار تندی در حوزه های فکری گوناگون، در ابعاد نظری و سیاسی شده است.

پست مدرنیسم

پست مدرنیسم دوره ی جدیدی است که همه ی مؤلّفه های دوره ی مدرن و نیز دوران سنّت را به نقد می کشد. پست مدرنیسم اصطلاح بسیار مناقشه برانگیزی است که موجب واکنش های بسیار تندی در حوزه های فکری گوناگون، در ابعاد نظری و سیاسی شده است. پست مدرنیسم دارای لایه هایی در سطح ساختار و کنش اجتماعی است و این عناصر در معماری، هنر، فرهنگ و رفتار روزمرّه ی مردم مشاهده می شود.

پست مدرنیسم

درباره ی تاریخچه ی پست مدرنیسم بین اندیشمندان اختلاف نظر وجود دارد. به نظر برخی، از اواخر سده ی نوزدهم در حرکت عظیم مدرن سازی تردیدهایی پدیدار شد. نیچه نخستین متفکّر بزرگی است که در مقابل همه ی ارزش ها و آرمان های مدرن ایستاده و از چند و چون آنها پرسیده و کوشیده است آنها را مورد نقد و بررسی قرار دهد. مفهوم پست مدرنیسم را نخستین بار فدریکودی انیس در سال 1934 به کار برد و از آن در تشریح واکنش نسبت به نوگرایی استفاده کرد.

 پست مدرنیسم اساساً روابط ميان پديدارها را پيچيده تر و نامنظم تر از ديـدگاه هـای گذشته می داند، مطابق نظرات پسامدرن تحولات تاريخی از عوامل و رويدادهای خطی متابعت نمـی كنند و نمی توان عوامل خاصی را علل قطعی دگرگونی ها و رويدادها تلقی كرد، بلكه تمام عوامل در يك تعادل متناقض و پيچيده، بر هم تأثير می گذارند.

لذا ابهام، عـدم قطعيـت و پيچيدگی بخشی از شرايط كلی جريان پست مدرن می باشد كه اين موضوع ارائـه تعريفـی روشـن و كامل از مفهوم پست مدرن و مشتقات آن (پست مدرنيته، پست مدرنيسم و ...) را سخت و دشوار می سازد.

جريان سيال و شناور و آثار شی گونه آن، كه هيچگونه نظم، قاعده و يا اصول و مبـاني از پـيش مفروض و قطعي و ثابت را نمی پذيرد، باعث شده است كه هر فرد يا جريانی از منظر و نگرش خود به تعريف و تبيين پست مدرن برخاسته و به منظور يافتن مبانی مـتقن فلسـفی و علمـی بـرای آن بـه حوزه های مختلف دانش متوسل گردند.

پست مدرنیسم و مراحل هفتگانه آن

مراحل هفتگانه پست مدرنیسم

به طور کلی می توان برای پست مدرن مراحل هفتگانه ای را تعریف کرد. این مراحل هم در یکدیگر تداخل پیدا می کنند و هم به سطوح مفهومی متفاوت یا وجوه برجسته و قابل شناسایی وضعیت پست مدرن و جنبش پست مدرن اشاره دارند.

1- ماقبل تاریخ، دهه ی 1870تا دهه ی 1950: طی این دوره یا مرحله تعبیر پست مدرن از سوی واتکینز چپمن، رودولف پانویتز، فدریکو دُآُنیس و ژوزف هادنات به شیوه های مختلف و به معنای فائق آمدن بر مدرن بکار برده شد. آرنولد توین‌بی مورخ بزرگ انگلیسی، پست مدرن را به‌مثابه آخرین مرحله یک تمدن جهانی پرولتری از سال 1875 به بعد می داند.

2- پست مدرن به‌مثابه مدرنِ در حال افول، از دهه ی 1950 تا دهه ی 1970: ایده ی بازگشت به عقب یا واپس‌گرایی، ناکامی عصبی، انحراف و کژخوییِ مدرنیسم نخستین بار توسط سی. رایت میلز، ایروینگ هاو، هارُلد لیواین و نیکلاس پِوِسنر ارائه شد. اما لزلی فیدلر و ایهاب حسن به شیوه هایی مغایر با آنها، این رویکرد را وارونه ساخته و آنرا کانلا تغییر دادند.

3- پست مدرن به‌مثابه ضد فرهنگ سال های دهه ی 1960: کاربری عطف به ما سبقی یا گذشته نگر که از سوی آندرئاس هویسن و دیگران رواج یافت.

4- پست مدرن به‌مثابه سیاست پلورالیستی و سبک التقاطی، دهه ی 1970 و اوایل دهه ی 1980: چارلز جنکز، جان بارث، امبرتو اکو و کریگ اُوِنز در تعریف پست مدرنیسم آنرا رمز‌گذاری چند‌گانه و توجه یا التفات به اقلیت ها، تفاوت ها، غیریت(دیگر بودن) و... می دانند. نوشته ها و آثار جنکز درباره ی جنبش پست مدرن در معماری 80-1975 نخستین مطالعاتی هستند که در آنها به یک جنبش و یک التقاط‌گرایی رادیکال اشاره شده است. این نگرش خیلی زود در قالب جریانات زیر سر برآورد:

5- کلاسیسم پست مدرن، زبان عمومی، از 1979 تا حال: جنبش کد یا رمز مضاعف و زبان دوگانه در هنر و معماری که برای نخستین بار در نمایشگاه دوسالانه ی ونیز در 1980 ظاهر شد، از سوی پائولو پُورتوگسی و دیگران به عنوان دغدغه و نگرانی بابت حافظه ی تاریخی توصیف شد.

6- واکنش های انتقادی در برابر وضعیت پست مدرنیته، از 1980 تا حال: یورگن هابرماس، ژان بودیار، فردریک جیمسون، دانیل بل، تری ایگلتون، الکس کالینیکوس، جان رابرتز، جان اُنیل، هل فاستر و سایر مارکسیست ها به انتقاد، اظهار تاسف، سوگواری و گهگاه تمجید از اوضاع و شرایط فرهنگ مصرفی و عصر اطلاعات پرداخته و انها را جریان هایی ابداعی، بسیار ماهرانه و با ظرافت و دقت ساخته و پرداخته شده، مهیب، ترسناک و بعضاً محافظه کار تلقی می کنند.

7- جمعبندی انتقادی از پارادایم پست مدرن، از 1988 تا حال: برایان مک هیل، دیوید هاروی، اد سوژا، ولفگانگ ولش، جیم کالینز، استیون کانر، لیندا هاچن، و مارگارت رُز ارزیابی ها و تحقیقات انتقادی گسترده ای درباره ی مفهوم پست مدرن به عنوان نوعی معرفت پایه ای episteme به عمل آورده‌اند. البته با تاکید و تمرکز بر ادبیات، فلسفه و بویژه معماری که در آن پست مدرن بیش از هر حوزه ی دیگر بسط و گسترش یافته است.

دیوید ری گریفین نیز در همین راستا در حوزه ی الهیات( کلام) و همینطور سایر حوزه ها به دو نوع پست مدرنیسم سازه‌گرا یا سازنده constructive و پست مدرنیسم سازه‌شکن یا شالوده ‌شکن deconstructive قایل بوده و بین آنها تمایز ایجاد می کند.

منابع

صورتبندی مدرنیته و پست مدرنیته بسترهای تکوین تاریخی و زمینه های تکامل اجتماعی - حسینعلی نوذری

بررسی مولفه های پست مدرنیسم و عوامل مرتبط با آن(مطالعه موردی: شهر یزد) - رضا دهبانی پور - یاسین خرم پور - فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی - شماره 4 - بهار 1395

بازتاب مبانی نظری پست مدرن در آثار نقاشان نئواکسپرسیونیست آلمان - محمود کشتی آرای - پایان نامه کارشناسی ارشد نقاشی

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید