امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286533
۵۵۰
۱
۰
نسخه چاپی

چربی داخل چشم؛ شناخت علائم، تشخیص و درمان این بیماری چشمی

چربی داخل چشم یا پینگوکولا زائده‌ای بی‌ضرر است که در قسمت سفیدی چشم ایجاد می‌شود. این زائده مانند نوعی غده چربی داخل چشم به‌ نظر می‌آید و علاوه‌بر برآمدگی، باعث قرمزی، سوزش و خشکی چشم می‌شود. معمولا برای درمان این وضعیت نیاز به جراحی نیست و داروهای تجویزی علائم را تسکین خواهند داد.

چربی داخل چشم

چربی داخل چشم چیست؟

چربی داخل چشم که پینگوکولا چشم نیز نامیده می‌شود، زائده برجسته مایل به زرد روی ملتحمه چشم است. ملتحمه غشای شفافی است که قسمت سفیدی چشم را می‌پوشاند. گرچه پینگوکولا معمولا در قسمت سفیدی چشم سمت بینی تشکیل می‌شود، ممکن است در برخی موارد در سمت دیگر قرنیه ظاهر شود. در بیشتر موارد، این زائده باعث درد یا آزردگی نمی‌شود و معمولا در بیشتر افراد نیازی به برداشتن یا درمان آن نیست.

چربی داخل چشم معمولا نتیجه رسوب پروتئین، چربی یا کلسیم یا ترکیبی از این ۳ داخل چشم است. این عارضه معمولا کوچک و گرد یا مثلثی‌شکل است، اما ممکن است با گذشت زمان بزرگ‌تر شود.

هرکسی که زمان زیادی را بدون محافظ چشم در خارج از منزل سپری می‌کند، ممکن است دچار پینگوکولا شود. احتمال ابتلا به پینگوکولا با افزایش سن افزایش نیز می‌یابد به‌ طوری‌ که این عارضه بیشتر در افراد میان‌سال و مسن دیده می‌شود.

علائم چربی داخل چشم

رایج‌ترین نشانه چربی داخل چشم لکه یا برآمدگی کوچک و زردرنگ روی ملتحمه چشم است. علائم دیگر عبارت‌اند از:

• خشکی چشم

• آبریزش چشم

• احساس وجود شن و ماسه در چشم

• قرمزی، تحریک، خارش یا تورم چشم

پینگوکولا ممکن است در یک یا هر دو چشم ایجاد شود و شدت این علائم از خفیف تا شدید متغیر است.

علل تشکیل پینگوکولا

تغییر در ملتحمه چشم باعث ایجاد پینگوکولا می‌شود. علل این تغییر دقیقا مشخص نشده‌اند، اما علل احتمالی عبارت‌اند از:

• افزایش سن

• سوزش چشم بر اثر باد و گردوغبار

• قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه فرابنفش خورشید (رایج‌ترین علت)

تشخیص پینگوکولا

چشم‌پزشک با لامپ شکاف چشم را معاینه و زائده زردرنگ را بادقت بررسی می‌کند و چربی داخل چشم را تشخیص می‌دهد. لامپ شکاف نوعی میکروسکوپ است که یک خط باریک (شکاف) از نور را روی چشم متمرکز می‌کند.

درمان پینگوکولا چشم

1. مصرف داروها

اگر فرد علائم آزاردهنده‌ای نداشته باشد، احتمالا نیازی به درمان نخواهد داشت. در صورت آزاردهنده‌بودن علائم، ممکن است چشم‌پزشک برای درمان چربی روی سفیدی چشم این داروها را تجویز کند:

• پماد چشمی بدون نسخه و قطره مرطوب‌کننده چشم یا اشک مصنوعی

• قطره استروئیدی برای کاهش قرمزی و تورم چشم

2. جراحی

شرایطی که ممکن است باعث شوند چشم‌پزشک برداشتن پینگوکولا با جراحی را توصیه کند عبارت‌اند از:

• علائم بسیار آزاردهنده باشند یا چشم ملتهب شود.

• چربی داخل چشم بیش‌ازحد به قرنیه نزدیک شود و باعث مشکلات بینایی شود.

• فرد به‌خاطر وجود این زائده نتواند از لنز تماسی استفاده کند.

• فرد ظاهر این زائده روی چشمش را دوست نداشته باشد.

حتی در صورت انجام عمل جراحی، ممکن است پینگکولا دوباره ایجاد شود و گسترش یابد.

3. فوتوکوآگولاسیون لیزری

فوتوکوآگولاسیون لیزری روش جایگزین جراحی برای برداشتن پینگکولاست. در این روش چشم‌پزشک اول قطره چشمی بی‌حس‌کننده داخل چشم فرد می‌ریزد تا بی‌حس شود و سپس با لیزر چربی داخل چشم را از بین می‌برد.

پیشگیری از تشکیل چربی داخل چشم

اگر به‌خاطر کار زمان زیادی را خارج از منزل می‌گذرانید، ممکن است به پینگوکولا مبتلا شوید. برخی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از ایجاد پینگوکولا عبارت‌اند از:

• هنگام قرارگرفتن در معرض نور خورشید، برای محافظت از چشمان خود در برابر اشعه فرابنفش عینک آفتابی بزنید و کلاه لبه‌پهن بر سر بگذارید. عینک شما باید مجهز به پوششی باشد که اشعه فرابنفش A و B خورشید را مسدود کند.

• اگر جایی کار می‌کنید که گردوغبار زیاد است، عینک محافظ بزنید.

• برای مرطوب نگه‌داشتن چشم و کاهش سوزش از اشک مصنوعی استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فکر می‌کنید پینگوکولا دارید یا متوجه تغییری در بینایی خود شده‌اید، به چشم‌پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر پینگوکولا دارید و به‌رغم مصرف داروها همچنان علائم آزاردهنده‌ای دارید، با پزشک مشورت کنید. چشم‌پزشک وجود پینگوکولا را تشخیص می‌دهد، سلامت کلی چشمانتان را بررسی کند و در صورت لزوم داروهایتان را تغییر می‌دهد.

تفاوت پینگوکولا و ناخنک چیست؟

پینگوکولا زائده‌ای بی‌ضرر متمایل به زرد یا سفید است که روی ملتحمه چشم می‌ماند، با قرنیه هم‌پوشانی ندارد و معمولا علائمی ایجاد نمی‌کند و نیاز به برداشتن ندارد. ناخنک زائده‌ای گوشتی است که رگ‌های خونی زیادی داخل خود دارد. ممکن است کوچک باقی بماند یا گسترش یابد و روی قرنیه را بگیرد. اگر ناخنک به قسمت قرنیه چشم پیشروی کند، بینایی فرد را مختل می‌کند، به همین دلیل ناخنک عارضه‌ای جدی‌تر از پینگوکولا محسوب می‌شود.

سخن پایانی

پینگوکولا نوعی زائده روی سفیدی چشم است که معمولا هیچ مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. بیشتر افرادی که پینگوکولا دارند، معمولا نیازی به درمان ندارند. مصرف داروهای تجویزی برای تسکین علائم مفید است. اگر پینگوکولا به‌ حدی رشد کند که دید شما را مسدود یا تار کند، که البته این اتفاق نادر است، چشم‌پزشک می‌تواند با جراحی یا لیزر عارضه را بردارد.

  • منبع
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید