امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278961
۳۰۶۵
۳
۰
نسخه چاپی

10 آموزش برتر هنر جنگ سان تزو

10 آموزش برتر هنر جنگ سان تزو

وقتی زندگی به شما لیمو می دهد، آیا باید لیموناد درست کنید؟ سوال جالبیه در طول زندگی، ما با موقعیت‌های زیادی روبرو می‌شویم که آرزو می‌کنیم برایشان کتاب راهنما داشته باشیم. و اینجاست که سون تزو وارد تصویر می شود. اما شاید بپرسید او کیست؟

سان تزو ژنرال، استراتژیست نظامی، نویسنده و متفکر چینی بود که در دوره ژو شرقی چین باستان زندگی می کرد. سون تزو به طور کلی به عنوان نویسنده هنر جنگ، یک رساله نظامی قانع کننده است که بر نظریه نظامی غرب و شرق آسیا تأثیر زیادی گذاشته است. کارهای او موضوعاتی مانند تاکتیک، استراتژی، تاخیر، استفاده از عوامل دولتی، ایجاد و حفظ اتحادها، به کارگیری ماموران دوگانه و زمان پذیرش شکست را در بر می گیرد. به طور خلاصه هنر جنگ را پوشش می دهد.

هنر جنگ به عنوان یک اثر بی نقص در روش شناسی شناخته می شود و از زمانی که برای اولین بار منتشر و ترجمه شد مورد مشورت فرماندهان و محققان قرار گرفته است. اگرچه این متن به تاکتیک‌های نبرد در چین باستان اشاره می‌کند، اما امروزه نیز مرتبط هستند.

هنر جنگ گنجینه‌ای است که می‌توان آن را هم در زندگی نظامی و هم در زندگی روزمره به کار برد. وقتی می گوییم زندگی چیزی جز نبرد نیست، به یاد گزیده هایی از هنر جنگ می افتیم. از سازمان های اطلاعاتی الهام بخش گرفته تا مدیریت شرکت، همه چیز می تواند در این کتاب باستانی راهنمایی پیدا کند. خرد اساسی و مستحکم آن را به راهنمای استراتژیست های امروزی تبدیل کرده است.

کار سان تزو از همان مجموعه مشکلاتی صحبت می کند که استراتژیست های مدرن با آن مواجه هستند که فناوری مدرن و پیشرفت در جنگ هیچ تغییری در آنها ایجاد نکرده است. با این حال، راهنمایی های ارائه شده در این کتاب به همان اندازه برای زندگی روزمره قابل اجرا است و نشان می دهد که رسیدن به هدف خود بدون پرداخت هزینه هنگفت امکان پذیر است.

در این مقاله به 10 آموزش برتر این کتاب می پردازیم:

1. در جنگ عجله نکنید

خطرات جنگ زیاد است و برای اینکه یک کشور در آن پیروز شود باید از تمام دستگاه های نظامی در دسترس خود استفاده کند. سان تزو بارها در مورد هزینه های مالی جنگ و بار طاقت فرسای برداشتن مردان از نقش های غیرنظامی و استفاده از آنها به عنوان سرباز در میدان صحبت می کند. بنابراین جنگ نباید ابزار اصلی برای یک دولت برای مبارزه برای آرمان های خود باشد زیرا بسیار پرهزینه است. از این گذشته، اگر زندگی پس از آن جبران ناپذیر باشد، پیروزی در نبرد بی فایده است.

2. هزینه های جنگ

سان تزو در فصل 13 می گوید:

"در حال حاضر، هنگامی که انبوهی از 100000 نفر جمع آوری شده و به یک نبرد غیر قابل دسترس اعزام می شوند، هزینه های متحمل شده توسط عموم مردم همراه با پرداخت از بیت المال روز به روز به هزار بیت طلا می رسد. علاوه بر این، غوغاهای دائمی هم در داخل و هم در خارج از کشور وجود خواهد داشت، افراد به دلیل هزینه های حمل و نقل از بین خواهند رفت و کار خانه 700000 واحد خانوادگی مختل خواهد شد."

این نشان می‌دهد که در حالی که فناوری ممکن است بهبود یافته باشد، جنگ تغییر نکرده است و می توان به همین شکل مبارزه کرد و تفسیر کرد. جنگ پرهزینه است و هزینه آن در تمام سطوح جامعه پایین می آید.

این واقعیت زیرکی بزرگ سان تزو را نشان می دهد. در هنر جنگ، خواننده می تواند تکنیک بی ابهام خود را برای ارزیابی عملی هر شرایط و پیشنهاد راه حل تشخیص دهد. سان تزو در رساله خود خوانندگان خود را تشویق می کند تا برنامه ریزی استراتژیک خود را در نظر بگیرند، به این فکر کنند که چه کاری انجام می دهند، با چه چیزی روبرو هستند، به چه کسی کمک می کند، و ساده ترین استراتژی برای دستیابی به اهدافشان چیست.

3. حیله گری و شناسایی

ایده سان تزو برای تأثیرگذاری بر انتخاب های حریف برای تکنیک مبارزه او ضروری است. هنری کیسینجر در «در چین» گفت: «آنچه سان تزو را از روزنامه نگاران غربی در روش شناسی متمایز می کند، تأکید بر مؤلفه های ذهنی بر نظامی ساده است».

این در بخش هایی که استراتژی ها و فعالیت ها را به تفصیل شرح می دهد مورد بحث قرار می گیرد: جهت پیشروی ارتش، آرایش کمانداران، انباشت دانش. هر کدام به گونه ای انجام می شود که دشمن را اغفال می کند و بر آنها برتری ذهنی ایجاد می کند.

این را می توان در زندگی عادی نیز اعمال کرد. ایده های شناسایی و گمراه کردن دشمن در سرتاسر هنر جنگ رایج است.

4. اطلاعات نظامی

"همه دعواها به جهت گیری نادرست بستگی دارد." - سان تزو

ابتدا دشمن را و استراتژی آنها را بشناسید. سپس اطلاعات گمراه کننده را پخش کنید تا آنها را گیج کنید.

سان تزو بخشی از کتاب خود را به نظارت اختصاص داده و در مورد پنج نوع اپراتور صحبت می کند که برای فریب دشمن و جمع آوری داده های دقیق به منظور گول زدن آنها استفاده می شود.

این «دوراندیشی» نامیده می‌شود و شامل جمع‌آوری داده‌ها در مورد نقشه‌های دشمن از قبل، و انتشار اطلاعات نادرست در پشت خطوط دشمن است – فعالیت‌هایی که اساساً امروزه مشابه هستند. هر اپراتور برای نوع متفاوتی از هوش مورد استفاده قرار می گرفت و داده ها را به روشی متفاوت جمع آوری می کرد.

5. اهمیت چی

سون تزو یکی از اولین طرفداران ch’i، یک عقیده تائوئیستی است که در تاریخ چین باستان برجسته است و اساساً به نیروی زندگی شما اشاره دارد و گفته می شود که نباید وقت و تلاش خود را برای کارهای بی فایده هدر دهید. شما باید برنامه ریزی کنید که از آن زمان عاقلانه استفاده کنید تا همه چیز به راحتی انجام شود.

کاربرد ch’i را می توان در پشت تمام توضیحات سان تزو در مورد دوگانگی، نظارت و کنترل بر دشمن مشاهده کرد.

6. حرفه ای شدن ارتش

سان تزو در هنر جنگ در مورد اهمیت مدیریت موفق ارتش صحبت می کند. او توضیح می دهد که نیروها اگر ترتیبات مادی خوب و روشنی داشته باشند با اشتیاق بیشتری خواهند جنگید: در صورتی که یک ژنرال نیروهای خود را جمع آوری کند اما نتواند از آنها استفاده کند و دستورالعمل های خود را تایید کند. اگر نیروها نامرتب باشند و او نتواند آنها را کنترل کند، ممکن است آنها را با بچه های لوس مقایسه کنند و بی فایده باشند.

این مشاهدات و فرضیه نظم سون تزو را می توان در داستانی توسط مورخ سو-ما چین مشاهده کرد. او می گوید که چگونه سون تزو به پادشاه وو گفت که او حتی می تواند معشوقه های لرد را برای نبرد آماده کند، و نشان می دهد که همه می توانند به هدف شما متحد شوند به شرط اینکه آنها را به درستی آماده کنید. این داستان باور سان تزو را نشان می‌دهد که هر کسی می‌تواند به یک جنگجوی خوب تبدیل شود، به شرطی که رهبری داشته باشد که از ذهن خود برای به کارگیری علم مبارزه استفاده کند.

7. به نقاط قوت خود نگاه کنید

اعلامیه مشهور سان تزو مبنی بر اینکه "هر مبارزه قبل از برنده شدن برنده یا باخته است" به این واقعیت اشاره دارد که پیروزی نصیب افرادی می شود که با دقت برنامه ریزی می کنند. از دژ دشمن دوری کنید و به نقطه ضعف آنها حمله کنید. اگر می دانید که کسی قصد دارد با استفاده از یک مزیت شما را شکست دهد، فریفته طعمه نشوید. بر نقاط قوت خود و نقاط ضعف آنها تمرکز کنید.

این فرآیند را می توان با آب مقایسه کرد. همانطور که آب در سراشیبی جریان دارد، ارتش باید به نیروی طبیعی خود تکیه کند و در صورت ناتوانی به دشمن حمله کند. همچنین، همانطور که مسیر آب با منظره ای که از آن عبور می کند منطبق است، یک ارتش نیز باید با طبیعت و شرایط دشمن سازگار شود.

8. مایل به سازگاری باشید

«کسی که با تطبیق راهبردهای خود با شرایط دشمن به پیروزی دست می‌یابد، می‌تواند خدایی باشد.» - سان تزو

استراتژی بیشترین اهمیت را دارد. هرگز در هنگام رویارویی با مشکل یک، استراتژی سفت و سخت نداشته باشید. مایل به خم شدن و تنظیم باشید. امروزه می‌توانیم از ایده‌های سان تزو در همه جنبه‌های زندگی پیروی کنیم، خواه در رابطه با دولت، رهبری، یا حفظ توازن ظریف قدرت باشد. ایده های مطرح شده در هنر جنگ هنوز هم در دنیای غرب امروزی قابل استفاده است.

9. دشمن خود را بشناسید و خود را بشناسید

یکی از مهم ترین نقل قول های سان تزو این است: دشمن را بشناس و خودت را بشناس تا در صد جنگ هرگز در خطر نباشی.

این پند به همان اندازه که در آن زمان بود، امروز نیز صادق است. اگر می‌خواهید بر او غلبه کنید، درک دشمن، تاکتیک‌ها و فرهنگ او مهم است. علیرغم پیشرفت‌های تکنولوژیکی ما در زمینه جنگ، ایده‌های سون تزو از قرن ششم قبل از میلاد به همان اندازه که در چین باستان معتبر بود، اکنون معتبر است.

در حالی که سخنان او ساده است و در مورد هنر جنگ صدق می کند، اما می تواند برای تفسیرهای زیادی باز باشد و در همه جنبه های زندگی قابل استفاده است. هنگامی که نقاط قوت و ضعف خود و دشمن را شناختید، می توانید از این دانش برای کسب مزیت بدون تلاش زیاد استفاده کنید. می‌توانیم ببینیم که ایده‌های سان تزو شاید تأثیر بیشتری بر فرهنگ غربی داشته است تا حتی سیاست واقعی (نظام سیاست مبتنی بر ملاحظات عملی و نه ایدئولوژیک) یا میراث یونانی-رومی.

10. تزویر و هوشمندی

تشکیل آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) بر اساس ایده هایی است که برای اولین بار توسط سان تزو در هنر جنگ مطرح شد. به طور مشابه، چه رئیسی باشید که کارمندان خود را مدیریت می کند یا یک معلم پیش دبستانی که قادر به کنار آمدن با کلاس سرکش نیست، سون تزو برای همه سخنان عاقلانه ای دارد. دانستن بیشتر در مورد شرایط کارمندان یا فرزندانتان به شما کمک می کند تا آنها را درک کنید و در نهایت کنترل آنها را در دست بگیرید. سان تزو در کتاب خود تمام جنبه های اطلاعاتی را پوشش می دهد: ضد جاسوسی، جنگ روانی، دزدی، امنیت، فریب.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید