امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286665
۱۰۴۷
۱
۰
نسخه چاپی

10 دلیل برای گریه کردن در طول رابطه‌ی جنسی

10 دلیل برای گریه کردن در طول رابطه‌ی جنسی

اگر در حین یا بعد از رابطه‌ی جنسی ناگهان شروع به گریه کنید، ممکن است کمی عجیب باشد و باعث نگرانی طرف مقابل شود. با این حال، پژوهشگران معتقدند گریه کردن در حین رابطه‌ی جنسی و/یا بعد از رسیدن به ارگاسم می‌تواند کاملا طبیعی باشد و واکنشی است که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده‌اند. در واقع دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخاطر آن‌ها در حین رابطه‌ی جنسی گریه کنید؛ این دلایل می‌تواند فیزیولوژیکی یا احساسی باشد.

برای بسیاری از افراد، رابطه‌ی جنسی یک عمل بسیار احساسی است. هنگام تجربه‌ی رابطه‌ی جنسی، ممکن است متوجه شوید که طیف وسیعی از احساسات و عواطف؛ از لذت تا شادی را تجربه می‌کنید. حتی ممکن است برخی افراد آنقدر تحت تأثیر این احساسات قرار بگیرند که شروع به گریه کنند.

اگر تا به حال در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید، اولین چیزی که باید بدانید این است که در اکثر موارد این اتفاق کاملا طبیعی است. اگرچه ممکن است کمی خجالت‌آور باشد، اما معمولاً جای نگرانی نیست. این مقاله به شما کمک می‌کند تا بفهمید چرا این اتفاق رخ می‌دهد و اگر می‌خواهید از تکرار آن جلوگیری کنید، چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

آیا گریه کردن در طول رابطه‌ی جنسی طبیعی است؟

هنگامی که ما درگیر رابطه‌ی جنسی می‌شویم، معمولاً یک اتفاق لذت‌بخش را تجربه می‌کنیم که احساس ارتباط، لذت، شادی و نوعی از مالکیت را برای ما به ارمغان می‌آورد. با این حال، همیشه این تجارب عاطفی و حسی شیرین در تمام روابط جنسی تکرار نمی‌شود. به دلایل بسیاری، رابطه‌ی جنسی می‌تواند احساسات منفی از جمله غم، اضطراب یا عصبانیت را نیز به همراه داشته باشد و ممکن است به این دلایل منجر به گریه شود.

هنگامی که رابطه‌ی جنسی نرمال و طبیعی ما منجر به ایجاد حس غمگینی یا تحریک‌پذیری غیرمنتظره می‌شود، گاهی اوقات به آن «نارسایی پس از مقاربت» می‌گویند. نارسایی پس از مقاربت ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد و می‌تواند هم برای مردان و هم برای زنان رخ بدهد، اگرچه شیوع آن در زنان بیشتر است.

10 علت احتمالی گریه کردن در حین رابطه‌ی جنسی یا بعد از ارگاسم

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است در حین یا بعد از رابطه‌ی جنسی فرد شروع به گریه کند. همانطور که گفته شد، این دلایل ممکن است فیزیولوژیکی یا احساسی باشد. مثلا ممکن است در نتیجه یکی از این دلایل متعدد حس غم و اندوه شدید را تجربه کنید. بیایید کمی عمیق‌تر این دلایل را با هم بررسی کنیم.

در اینجا هفت دلیل اصلی که ممکن است فردی بخاطر آن‌ها در حین رابطه‌ی جنسی یا بعد از رسیدن به ارگاسم گریه کند، آورده شده است:

1. تجربه کردن درد ناخواسته

رابطه‌ی جنسی هرگز نباید به شکلی ناخواسته و ناراحت کننده‌ای دردناک باشد. اگر در حین رابطه‌ی جنسی درد و ناراحتی ناخواسته‌ای را تجربه کنید، طبیعی است که ممکن است شروع به گریه کنید. برای رفع این مشکل، فوراً به شریک زندگی خود اطلاع دهید که درد دارید یا به طور کامل رابطه‌ی جنسی را متوقف کنید یا به طور قابل توجهی سرعت عمل را کاهش دهید. بعد از آن هم فقط با رضایت، مراقبت و ارتباط روشن به رابطه ادامه دهید.

درد حین رابطه‌ی جنسی، که به عنوان «دیسپارونی» نیز شناخته می‌شود، ممکن است در نتیجه عفونت، آسیب یاعدم آمادگی روانی یکی از طرفین باشد.

زنان مبتلا به «واژینیسموس» اغلب در حین رابطه‌ی جنسی احساس درد می‌کنند. واژینیسموس وضعیتی است که رابطه‌ی جنسی مبتنی بر دخول را برای زنان دشوار می‌کند. این مشکل معمولاً با ترکیبی از دارو و روش‌های درمانی، درمان شود.

2. غمگین یا افسرده بودن

اگر با احساس غم و اندوه یا افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید، باید بدانید که این احساسات در طول رابطه‌ی جنسی از بین نمی‌روند، حتی اگر رابطه‌ی جنسی یک فعالیت لذت بخش باشد. اگر غمگین یا افسرده هستید، ممکن است در لحظاتی تصادفی از روز ناگهان گریه کنید و این لحظات ممکن است شامل رابطه‌ی جنسی نیز باشد.

افسردگی یک وضعیت چالش برانگیز است که باید با دارو، روان‌درمانی یا ترکیبی از هر دو درمان شود.

3. خوشحالی بیش از حد

باورتان بشود یا نه، ممکن است در حین رابطه‌ی جنسی فقط به این دلیل که بسیار خوشحال هستید گریه کنید. این مسأله ممکن است به این دلیل باشد که شما در حال تجربه‌ی رابطه‌ی جنسی با شریکی هستید که عمیقاً دوستش دارید یا اینکه واقعاً از رابطه‌ی جنسی با شریک زندگی خود لذت می‌برید. بنابراین، اگر متوجه شدید که در چنین موقعیتی مشغول گریه هستید، جلوی خود را نگیرید و اجازه دهید اشک‌هایتان جاری شود.

این اتفاق می‌تواند نمودی از یک پیوند صمیمی بین شما و همسرتان باشد. مطمئناً ضروری است که به همسر خود بگویید که دارید گریه می‌کنید، زیرا بسیار خوشحال هستید تا شریک زندگی خود را نگران نکنید.

4. از داشتن رابطه‌ی جنسی خجالت می کشید

بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلف و تروماها و شرم‌های دوران کودکی، رابطه‌ی جنسی را عملی شرم‌انگیز و نادرست تلقی می‌کنند. حتی در مورد رابطه با همسرشان. در برخی موارد افراطی حتی ممکن است فرد رابطه‌ی جنسی را یک عمل کثیف و گناه‌آلود تلقی کند.

شما هم اگر فردی هستید که به رابطه‌ی جنسی به عنوان یک عمل شرم‌آور نگاه می‌کنید، مهم است که این احساسات را فراموش کنید تا به راحتی از رابطه‌ی جنسی هود با همسرتان لذت ببرید.

5. شما به تازگی به ارگاسم رسیده‌اید

برخی از افراد که هر بار که به ارگاسم می‌رسند، کمی گریه می‌کنند. ارگاسم در واقع واکنش شدید بدن به لذت ناشی از داشتن رابطه‌ی جنسی است.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷، محققان دریافتند که افراد پس از ارگاسم طیف گسترده‌ای از احساسات را تجربه می‌کنند، از گریه گرفته تا عطسه و حملات پانیک. هر چند این پدیده‌ها عموما نادر است.

6. در برابر مشکلات احساس ناتوانی می‌کنید

اگر مشکلات کاری، دغدغه‌های زندگی یا هر مشکل شخصی دیگری بر شما غلبه کند، این مسأله می‌تواند در طول رابطه‌ی جنسی بر شما تأثیر بگذارد. هنگام داشتن رابطه‌ی جنسی، بدن شما به طور پیوسته ترکیبی از هورمون‌ها را آزاد می‌کند. اگر افزایش این هورمون‌ها را با استرس یا اضطراب ترکیب کنید، ممکن است نتیجه‌ی آن گریه شود.

برخی از افراد همچنین دارای مشکلی به نام «اضطراب عملکرد جنسی» هستند که می‌تواند باعث گریه کردن آن‌ها در حین رابطه‌ی جنسی شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این اختلال ۹ تا ۲۵ درصد مردان و ۶ تا ۱۶ درصد زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

7. شما با یک ترومای حل نشده روبه‌رو هستید

اگر در گذشته مورد آزار جنسی یا عاطفی قرار گرفته اید، این مسأله می‌تواند باعث آسیب به روابط بعدی شما شود. تجربه کردن آسیب‌های جنسی می‌تواند لذت بردن از روابط جنسی پس از حادثه را پیچیده کند، به خصوص اگر هنوز از ترومای خود بهبود نیافته اید.

شما با مراجعه به روان‌پزشک یا روان‌درمانگر مجرب و دریافت کمک حرفه‌ای از او در این خصوص می‌توانید این مشکل را هم با موفقیت پشت سر بگذارید و روابطی شاد و پویا را تجربه کنید.

8. شما مبتلا به «نارسایی پس از مقاربت» هستید

نارسایی پس از مقاربت عارضه‌ای است که پس از رابطه‌ی جنسی باعث ایجاد احساس غم و اندوه شدید در زنان می‌شود.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، محققان دریافتند که حدود ۴۶ درصد از شرکت‌کنندگان حداقل یک بار در زندگی خود نارسایی پس از مقاربت را تجربه کرده‌اند. اگر این بیماری را دارید، ممکن است ناگهان بعد از رابطه‌ی جنسی یا در حین رابطه‌ی جنسی گریه کنید، حتی اگر از آن لذت می‌بردید. در برخی موارد، حتی ممکن است در حین رابطه‌ی جنسی بدون هیچ دلیلی با شریک زندگی خود دعوا کنید.

9. از شریک زندگی خود ناراضی هستید

گریه کردن می‌تواند نشانه‌ی وجود مشکلاتی در رابطه شما باشد. اگر با شریک زندگی خود دچار مشکلات عاطفی شده‌اید یا در فکر جدایی هستید، همه اینها می‌تواند بر رابطه‌ی جنسی شما تاثیر بگذارد.

اگر اینطور است، مهم است که این موضوع را با شریک زندگی خود در میان بگذارید تا هر دو بتوانید روی ترمیم رابطه خود کار کنید یا مسیر جداگانه خود را ادامه دهید.

10. شما در حال تجربه‌ی تغییرات هورمونی هستید

هورمون‌هایی که در طول رابطه‌ی جنسی ترشح می‌شوند، مانند اکسی‌توسین و دوپامین، باعث ایجاد احساس آرامش و شادی می‌شوند. با این حال، ممکن است به این تغییرات هورمونی بخاطر شدتشان با گریه یا ریختن اشک واکنش نشان دهید.

اگر شرایط دیگری مانند سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، بارداری، یائسگی یا درمان باروری را تجربه می‌کنید، بدن شما تغییرات هورمونی خاصی را تجربه می‌کند که ممکن است باعث گریه‌ی شما در حین رابطه‌ی جنسی نیز شود.

اگر در حین رابطه‌ی جنسی گریه کردید، چکار کنید؟

اگر در حین رابطه‌ی جنسی گریه کرده باشید، ممکن است کمی از این بابت دچار احساس خجالت شده باشید. شاید دانستن اینکه در مورد این اتفاق شما تنها نیستید به پذیرش بهتر این مسأله کمک کند. ضمن اینکه در بیشتر مواقع این واکنش کاملاً طبیعی است و نشانه‌ی اتفاق بدی نیست.

کاری که در چنین مواقعی باید انجام دهید معمولاً به دلیل گریه‌ی شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر درد دارید، باید بلافاصله رابطه‌ی جنسی را متوقف کنید و منبع درد خود را کشف کنید. اگر نمی‌توانید علت درد خود را تشخیص دهید، ممکن است لازم باشد در مورد آن به پزشک مراجعه کنید.

اگر به هر دلیل دیگری گریه می‌کنید، با شریک زندگی خود مسأله را مطرح کنید تا بتوانید ریشه آن را با هم پیدا کنید.

چگونه به گریه‌ی همسرمان در حین رابطه‌ی جنسی پاسخ دهیم؟

گریه ناگهانی شریک جنسی در حین یا بعد از رابطه‌ی جنسی می‌تواند تعجب‌آور باشد. همچنین این مسأله ممکن است باعث شود که شما احساس گناه، نگرانی یا اضطراب در مورد وضعیت سلامت شریک زندگی خود داشته باشید.

مهم‌ترین کاری که باید در این مورد انجام دهید این است که در مورد آن گفت‌وگو کنید. طوری از کنار این مسأله رد نشوید که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده. گاهی اوقات، گریه‌ی شریک زندگی شما در حین رابطه‌ی جنسی می‌تواند به مسائل عاطفی یا مشکلاتی اشاره کند که ممکن است علتش در رابطه‌ی شما نهفته باشد.

برای شریک زندگی خود این مسأله را روشن کنید که احساساتش را درک می‌کنید و با او همدردی می‌کنید و همچنین از او بپرسید که چگونه می‌توانید کمکش کنید. ضروری است تا زمانی که هر دو به یک نتیجه‌ی کامل در مورد این موضوع نرسیده اید، برای از سرگیری رابطه‌ی جنسی یا هر گونه فعالیت جنسی عجله نکنید.

علاوه بر گفت‌وگو در مورد علت وقوع گریه:

• از شریک زندگی خود بپرسید که آیا مایل به توقف رابطه‌ی جنسی است (پاسخ ممکن است ادامه دادن یا توقف باشد).

• سرعت نزدیکی را کم کنید و به نشانه‌های غیرکلامی شریک زندگی خود توجه کنید.

• فعالیت جنسی را متوقف کنید و شریک خود را تا زمانی که آماده صحبت کردن/ارتباط باشد در آغوش خود نگه دارید.

چه زمانی باید از یک متخصص کمک بگیرید؟

اگرچه گریه کردن در حین رابطه‌ی جنسی یا بعد از ارگاسم تجربه نادری نیست، اما مواقعی وجود دارد که جست‌وجوی حمایت حرفه‌ای می‌تواند مفید باشد. اگر اضطراب، شرم یا ترس جنسی را تجربه می‌کنید که باعث گریه در حین رابطه‌ی جنسی می‌شود، می‌توانید درمان جنسی (سکس‌تراپی) را در نظر بگیرید. یک درمانگر جنسی می‌تواند به شما در شناسایی و پردازش افکار مخرب و تجربیات گذشته که منجر به این احساسات می‌شود کمک کند.

مراجعه به درمانگر و شروع روند درمان می‌تواند سخت باشد، اما مزایای درمان، تلاش برای این مسأله را ارزشمند می‌کند. همچنین یافتن درمانگر مناسب می‌تواند روند درمانی را برای شما آسان‌تر کند.

نکته‌ی پایانی

گریه در حین رابطه‌ی جنسی یا بعد از ارگاسم می‌تواند یک تجربه طبیعی باشد که می‌تواند به واسطه‌ی عوامل متعددی از جمله مسایل احساسی و فیزیولوژیکی ایجاد شود. مهم است که به خودتان اجازه دهید احساسات خود را تجربه کرده و آن‌ها را ابراز کنید.

در حالت عادی که مشکل خاصی وجود ندارد باید بدانید که جای نگرانی نیست و در برخی موارد حتی این مسأله می‌تواند نشان دهنده‌ی این باشد که شما یک رابطه سالم و محبت‌آمیز با شریک زندگی خود دارید. با این حال، اگر اغلب در حین رابطه‌ی جنسی گریه می‌کنید و دلیل آن برایتان روشن نیست، ممکن است لازم باشد با یک روان درمانگر یا درمانگر جنسی در مورد این مسأله صحبت کنید. شما می‌توانید این کار را با همسرتان یا به تنهایی انجام دهید.

  • منبع
  • دیجی کالا مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید