امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285424
۴۹۹
۱
۰
نسخه چاپی

10 فیلم ترسناک چینی که باید تماشا کنید

Rigor Mortis

فیلم‌های ترسناک چینی بدون شک به اندازه فیلم‌های کونگ فویی این کشور در جهان محبوب نیستند. شاید حتی قبلاً نام یکی از این آثار را هم نشنیده باشید. با این حال، من فکر می‌کنم شما باید دیدن برخی از آن‌ها را امتحان کنید. در اینجا لیستی از ۱۰ فیلم ترسناک چینی وجود دارد که چیز جدیدی را برای شما به ارمغان می‌آورد. در حالی که فیلم‌های ترسناک غربی و هالیوودی به خاطر جامپ‌اسکر و برش‌های سریع خود معروف هستند، فیلم‌های ترسناک آسیایی مانند معادل‌های ژاپنی، چینی و کره‌ای آنها، اغلب در اعماق روان انسان جستجو می‌کنند، جایی که ایده‌های شوم مانند قارچ‌های سمی جوانه می‌زنند.

فیلم‌های ترسناک آسیایی با وام گرفتن عناصری از فرهنگ فولکلور محلی، به دنبال ساختن فضایی وحشتناک هستند که مدت‌ها پس از پخش تیتراژ به ذهن و روان بیننده می‌چسبد. اکنون ما در جدیدترین مطلب ویجیاتو می‌خواهیم ۱۰ فیلم ترسناک چینی که می‌تواند شما را سرگرم و وحشت‌زده کند را معرفی کنیم.

Rigor Mortis

ریگور مورتیس با ادای احترام به یک سریال کمدی ترسناک هنگ کنگی برآمده از دهه ۱۹۸۰ میلادی به نام «آقای خون آشام»، حول محور بازیگری می‌چرخد که دست به خودکشی می‌زند و پس از وارد شدن به شوک‌های ماوراء الطبیعه به گردابی مملو از ارواح و مردگان مخوف وارد می‌شود.

این فیلم ترکیبی از چند زیرژانر است، اما در مجموع فیلمی است که به خوبی اجرا شده و شامل تمام اجزای اساسی یک فیلم ترسناک استاندارد است، از قتل و جادوی سیاه گرفته تا جن‌گیران و دختران مو بلند با لباس سفید. ریگور مورتیس یک چرخش بدیع در موجی از فیلم‌های زامبی محور آسیایی ارائه می‌کند که شامل زامبی‌های جهنده‌ای هستند که در این ژانر نقش اساسی دارند.

Dream Home

Dream Home

فیلم ترسناک روان شناختی Dream Home این سوال را می‌پرسد: در چین و به خصوص هنگ‌کنگ، جایی که قیمت املاک و مستغلات یکی از گزاف ترین قیمت‌ها در جهان است، تا کجا می‌توان یک معامله ملکی انجام داد؟ پاسخ چیست: تا آنجا که می‌توانید تصور کنید. این اثر سینمایی شامل بخشی از تفسیرهای اجتماعی تند و تیز و بخشی طنز غرق در خون است. به طور کلی این فیلم یک اسلشر منحصر به فرد است که با تبدیل شدن شخصیت اصلی خود به شخصیت شرور، انتظارات بینندگان را به چالش می‌کشد.

چنگ لای شیونگ با بازی جوزی هو، زن جوان سرسختی است که در حالی که پولش را پس انداز می‌کند تا یک واحد در خلیج ویکتوریا را بخرد، اما گران بودن و البته دندان گرد بودن املاکی‌ها او را به سمت و سوی تاریکی می‌کشاند. پس از اینکه پیشنهاد او به دلیل افزایش قیمت در بازار رد می‌شود، چنگ از خشم و ناامیدی دست به کشتاری خونین می‌زند.

Inner Senses

Inner Senses

«حواس درونی» فیلمی آزاردهنده است که مملو از لحظات وحشت روانی محض است. این فیلم به دنبال ژانگ شین، زن جوانی است که معتقد است مردگان را می‌بیند. اما پس از جدایی وحشیانه از دوست پسرش، ژانگ توسط اطرافیانش متقاعد می‌شود تا روانپزشکی به نام جیم را ببیند. این روانپزشک شکاک به ماوراء طبیعی، متقاعد می‌شود که ژانگ از توهم رنج می‌برد.

اما همانطور که جیم با ژانگ کار می‌کند، این دو شروع به ایجاد احساسات عاشقانه نسبت به یکدیگر می‌کنند، ولی روح دوست دختر دبیرستانی جیم دوباره به چشمان ژانگ می‌آید و این شروع یک چالش پر از تنش است. فیلم وحشتناک حواس درونی نه تنها در بین آثار ترسناک آسیایی، بلکه در تاریخ سینمای چین و هنگ کنگ نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

The Eye

The Eye

در فیلم ترسناک The Eye بازیگر کهنه کار چینی آنجلیکا لی در نقش یک ویولونیست نابینا ۲۰ ساله که بعد از عمل پیوند قرنیه بینایی خود را به دست می‌آورد، بازی می‌کند. با این حال، او به زودی شروع به دیدن مظاهر و تجربه برخوردهای شبح‌وار می‌کند. با کمک درمانگرش، او عمیقاً به پیدا کردن هویت اهداکننده قرنیه جدیدش می‌پردازد و معتقد است که بینایی‌های او ناشی از چیزی در گذشته آن فرد است.

فیلم تزسناک The Eye پر از لحظاتی است که باعث ایجاد لرز در ستون فقرات شما می‌شود، اما صحنه‌ای که همه استاندارد‌های یک فیلم خوب ژانر وحشت را در بر می‌گیرد، زمانی است که شخصیت اصلی با روح پیرمردی در یک آسانسور ملاقات می‌کند. وجود یک روح وحشتناک، فضای کلاستروفوبیک بسته و یک تدوین مناسب، این سواری کوتاه با آسانسور را مانند یک عمر پر فشار و دارای استرس می‌کند.

Dumplings

Dumplings

اگر بتوانید آن را هضم کنید، فیلم ترسناک Dumplings ارزش وقت شما را دارد. این فیلم داستانی در مورد یک بازیگر میانسال بازنشسته با بازی میریام یونگ تعریف می‌کند که به دنبال حفظ جوانی خود است؛ تا هم بتواند شوهرش را به خود علاقه مند نگه دارد و هم در جست‌وجوی روش‌های افراطی برای افزایش زیبایی خودش باشد. در همین جهت او با عمه مِی، یک متخصص زنان و زایمان روبرو می‌شود که گفته خوردن کوفته‌های مخصوصی که با جنین‌های سقط‌شده درست می‌شود، نشاط و جوانی را باز می‌گرداند.

واقعاً یک فیلم در مورد کوفته‌ها چقدر می‌تواند آزاردهنده باشد؟ به لطف کارگردان فروت چان و نویسنده لیلیان لی، پاسخ «بسیار» است. من نمی‌خواهم خیلی از عناصر جنجالی‌تر فیلم را از بین ببرم، اما فقط می‌گویم Dumplings شامل آدم‌خواری و کلینیک‌های سقط جنین غیرقانونی است. این یکی از آن فیلم‌های ترسناکی است که شما را منزجر می‌کند، اما نگاه نکردن به آن نیز غیرممکن است زیرا به طرز شگفت‌انگیزی سرگرم‌کننده است.

Silk

Silk

طبق گزارش‌ها، گران‌ترین فیلمی که در سال ۲۰۰۶ در تایوان یا همان چین تایپه فیلم‌برداری شده است، «ابریشم» یا همان Silk است که مضامین علمی تخیلی و ترسناک را در بر می‌گیرد و در داستان خود درباره تیمی از محققان ماوراء الطبیعه که توسط دولت تایوان تامین مالی می‌شود، پرسش‌هایی درباره اخلاق ایجاد می‌کند.

در حالی که این گروه در سراسر جهان به شکار ارواح می‌پردازند، در یک ماموریت جدید روح یک پسر ۱۳ ساله را کشف و شکار می‌کنند، که ابتدا توسط یک عکاس مورد توجه قرار می‌گیرد. این عکاس روح را در یکی از عکس‌های خود مشاهده می‌کند و با دیدن این عکس با پایانی دشوار روبرو می‌شود. با قرار گرفتن در معرض این روح و با پیشرفت تحقیقات، یک سری مرگ‌های مرموز اتفاق می‌افتد، و این زمانی است که محققان متوجه می‌شوند که موجودی ماورایی با قدرت تشخیص ارتعاشات و انرژی‌های عمیق‌تر و دقیق‌تر در کنار آنهاست.

Double Vision

Double Vision

در تاریخ تمدن بشر، اسرار غیرقابل وصف بسیاری وجود دارد، درست مانند مجسمه‌های سنگی جزیره ایستر، که به تمدن مدرن خیره شده‌اند، اما قادر به توضیح پیوند بین دوران باستان و واقعیت نیستند. آیا تایوان که به تنهایی زیر پای چین شناور است چنین درد پنهانی دارد؟ حداقل در «دید دوگانه» چن گوفو، می‌توانیم آشفتگی و سردرگمی این ایده را ببینیم: تمدن مدرن پیشرفته با تمدن سنتی همزیستی می‌کند و حتی مورد نکوهش قرار می‌گیرد.

فیلم ترسناک «دید دوگانه» که پس از اکران نه چندان موفق در گیشه بهتر به چشم آمد، شامل یک معمای قتل ترسناک است که با وحشت ماوراء طبیعی همراه شده است. فضای تلخ فیلم با لحظات آغازین آن مشخص می‌شود که شامل سزارین و مرده زایی وحشتناکی است. سال‌ها بعد، زمانی که تعداد زیادی از مرگ‌های عجیب و غریب به تایپه می‌رسد، یک کارآگاه محلی که در زندگی شخصی‌اش مشکل دارد با یک پلیس آمریکایی همکاری می‌کند تا به این قتل‌ها پایان دهد.

Incantation

Incantation

باید بدانید طلسم فیلمی برای افراد ضعیف نیست. اما چرا؟ برای باور کردن نیاز به مدرک دارید؟ ظاهراً این فیلم آنقدر ترسناک است که در TikTok به یک محبوبیت ویروسی تبدیل شده است و مردم یکدیگر را برای تماشای فیلم بدون توقف یا نگاه کردن به چالش می‌کشند. اما داستان پشت Incanation مربوط به یک مادر مجرد است که مصمم است از دخترش در برابر نفرین مرموز محافظت کند که خود او به طور ناخواسته هنگام شکار ارواح در مناطق ممنوعه در استان یوننان باعث ایجاد آن شده است.

تماشای طلسم به دلیل استفاده از عناصر بومی مانند مراسم مقدس و سنتی در طول فیلم بسیار آزاردهنده است، که باعث می‌شود احساس ترس برای مخاطب بسیار باورپذیرتر شود. تعهد Incantation به ژانر وحشت به خوبی در باکس آفیس به ثمر نشست و بازخوردهای مثبتی را در سراسر جهان به همراه داشت. از زمان نمایش آن در ماه مارس ۲۰۲۲، این فیلم به پرفروش‌ترین فیلم ترسناک تایوانی در زیر شاخه سینمای چین در تمام دوران‌ها تبدیل شده است. این فیلم در ماه جولای ۲۰۲۲ توسط نتفلیکس در سطح بین‌المللی توزیع شد.

Haunted Office

Haunted Office

زندگی عادی اداری می‌تواند برای برخی افراد از نظر احساسی خسته کننده باشد. اما وقتی یک دفتر به معنای واقعی کلمه به یک فضای خالی از سکنه با ارواح سرگردان و پدیده‌های عجیب و غریب همیشه در حال رخ دادن تبدیل می‌شود، اکنون آن محیط کار چگونه به نظر می‌رسد؟! بدون شک به شدت ترسناک است.

این فیلم ترسناک ساخته شده از سه داستان، شامل یک دفتر خالی از سکنه ترسناک کلاسیک در محل کار است که ارواح را به نمایش می‌گذارد که یک ساختمان شرکتی را ویران می‌کنند و ملزومات اداری مانند ماشین‌های کپی در مکان تبدیل به اشیاء نفرین شده می‌شوند. بزرگ ترین ویژگی این فیلم این است که ترس در مرحله تماشای اولیه فیلم ثانویه است. این یعنی ترس واقعی از پایان آن می‌آید، در نیمه شب، زمانی که همه چیز ساکت است، زمانی که تنها روی تخت دراز کشیده‌اید یا به زمان تنهایی در آسانسور محل کارتان فکر می‌کنید.

The Possessed

The Possessed

باید بدانید به دلیل سانسور دولتی در سرزمین اصلی چین، ارواح و شیاطین به عنوان «مروج فرقه یا خرافات» طبقه بندی می‌شوند و نمایش آنها در صفحه بزرگ سینما ممنوع است. اما با وجود محدودیت‌ها، برخی از فیلمسازان چینی همچنان در تلاش هستند تا سقف آثار ترسناک چینی را بشکنند. بنابراین اولین فیلم ترسناک کارگردان چینی «ما کای» به نام The Possessed، معادل چینی پروژه جادوگر بلر لقب گرفت و به عنوان بهترین فیلم ترسناک چینی در تاریخ اخیر این کشور معرفی شد.

جالب است بدانید این فیلمساز مجبور شد تنها با بودجه ۷۰۰۰۰ یوان (۹۷۰۰ دلار) و گروهی متشکل از افراد عادی بدون تجربه قبلی کار کند. با این حال، او این داستان را در مورد دو دانشجوی کالج که در حال تحقیق در مورد فال و جن گیری در حومه شهر هستند، به خوبی بیرون کشید. دو نوجوان برای کشف شیوه‌های باستانی جن گیری به حومه چین سفر می‌کنند. آنها متوجه می‌شوند که حقیقتی در خرافات و آیین‌های روستایی وجود دارد و در این بین با جادوگران و ارواح شیطانی تشنه میزبانان روبرو می‌شوند.

در نتیجه چیزی که این فیلم در نداشتن ستاره بازیگر و جلوه‌های ویژه براق فاقد آن است، با داستان سرایی خلاقانه و پیچش‌های داستانی غیرمنتظره جبران می‌کند. از نظر بصری، فیلم‌سازی کم‌هزینه این کارگردان چینی در واقع به نفع فیلم بود، زیرا او را مجبور به فیلم‌برداری با دوربین دستی کرد، که برای حس ترس موجود در فیلم عالی است.

  • منبع
  • توزلو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید