امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278757
۸۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

10 مشکل رایج دهان واقعاً چگونه به نظر می رسند؟

می دانید عادات خوب دندان می تواند به پیشگیری از مواردی مانند پوسیدگی و التهاب لثه کمک کند، اما ممکن است ندانید که واقعاً چه شرایطی شبیه به این موارد هستند یا چگونه می توانند بر دهان شما تأثیر بگذارند.

لطفا توجه داشته باشید: این محتوا فقط برای اهداف اطلاعاتی است. فقط یک دندانپزشک، پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی واجد شرایط می توانند تشخیص دهند.

10 مشکل رایج دهان چیست؟

10 مشکل رایج دهان واقعاً چگونه به نظر می رسند؟

 

تبخال

تبخال تاول‌های پر از مایعی هستند که بر روی لب‌ها، زیر بینی یا اطراف چانه شما ایجاد می‌شوند که توسط ویروسی به نام ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 ایجاد می‌شود. پس از ابتلا به آن، احتمالاً دوباره به آن مبتلا خواهید شد. بسیار مسری هستند، از زمانی که اولین علائم را احساس می کنید (مانند خارش یا سوزن سوزن شدن در دهان) تا زمانی که به طور کامل بهبود می یابند، می توانند به دیگران منتقل شوند. تبخال اغلب قرمز، زرد یا خاکستری است و معمولاً ظرف یک یا دو هفته خود به خود بهبود می یابد. دندانپزشک شما می تواند داروهای ضد ویروسی را در چند روز اول شیوع بیماری تجویز کند تا به بهبود سریع آن کمک کند. داروهای بدون نسخه برای کمک به درد، خارش و سوزشی که ممکن است ایجاد کنند در دسترس هستند.

10 مشکل رایج دهان واقعاً چگونه به نظر می رسند؟

حفره ها

از هر چهار بزرگسال، یک نفر حفره درمان نشده دارد و تقریباً هر بزرگسال در مقطعی دچار پوسیدگی دندان می شود. اگر درد دارید، غذا در دندانتان گیر می کند، زبانتان با سطح ناهموار دندانتان اصطکاک دارد، یا با خوردن چیزی سرد یا شیرین درد می گیرد، ممکن است حفره داشته باشید. بسته به شدت، حفره ها را می توان با پر کردن، روکش یا کانال ریشه درمان کرد. اگر آسیب بیش از حد گسترده باشد یا شامل آسیب عصبی باشد، ممکن است نیاز به برداشتن دندان باشد. برای کاهش احتمال ایجاد حفره، دو بار در روز مسواک بزنید، روزی یکبار نخ دندان بکشید، آب حاوی فلوراید بنوشید، از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید، از غذاها و نوشیدنی های شیرین دوری کنید و مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

10 مشکل رایج دهان واقعاً چگونه به نظر می رسند؟

شکستگی دندان

اگر مرتب غذاهای سفت مانند آجیل یا تکه های یخ می خورید، دندان قروچه می روید، شما در معرض خطر بیشتری برای شکستگی دندان هستید.

بسته به میزان شکستگی دندان ممکن است درد را احساس کنید. همچنین ممکن است وقتی زبان خود را در امتداد آن می‌برید، لبه‌ای ناهموار احساس کنید.

اگر این اتفاق افتاد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. یک تراشه کوچک ممکن است بتواند صاف شود. دندانپزشک شما می تواند از یک پرکننده همرنگ دندان، روکش یا روکش برای شکل دادن به لبخند شما پس از یک تراشه بزرگتر استفاده کند.

10 مشکل رایج دهان واقعاً چگونه به نظر می رسند؟

دندان قروچه

دندان قروچه (براکسیسم) به احتمال زیاد زمانی که شما خواب هستید اتفاق می افتد، اگر چه در هر زمانی در طول روز ممکن است در صورت استرس رخ دهد.

در طول مدت طولانی، سطح دندان های شما فرسوده می شود. ممکن است دندان درد، سردرد یا گوش درد مبهم و درد فک (TMJ) را تجربه کنید. همچنین ممکن است دندان های شما زردتر به نظر برسند زیرا پوشش بیرونی سفید از بین رفته است.

10 مشکل رایج دهان واقعاً چگونه به نظر می رسند؟

التهاب لثه

ژنژیویت اولین مرحله بیماری لثه است، عفونت بافت های اطراف دندان شما که توسط پلاک ایجاد می شود. اگر التهاب لثه دارید، ممکن است لثه های شما قرمز، متورم شده و به راحتی خونریزی کند. همچنین ممکن است بوی بد دهان را تجربه کنید. از آنجایی که بیماری لثه معمولاً بدون درد است، ممکن است ندانید که به آن مبتلا هستید.

اگر از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خودداری کنید، از تنباکو استفاده کنید، دندان های کجی داشته باشید که تمیز نگه داشتن آنها سخت است، باردار باشید، دیابت داشته باشید یا از برخی داروها استفاده کنید، احتمال ابتلا به بیماری لثه بیشتر است. زمانی که این بیماری در مراحل اولیه است، هنوز برگشت‌پذیر است و لثه‌های شما می‌توانند با تمیز کردن حرفه‌ای توسط دندانپزشک، همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه به سلامتی خود بازگردند.

10 مشکل رایج دهان واقعاً چگونه به نظر می رسند؟

پریودنتیت

پریودنتیت شکل پیشرفته‌تر بیماری لثه است که یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است. این بیماری را می توان در مراحل اولیه معکوس کرد، هر چه مدت طولانی تری درمان نشود، آسیب ممکن است دائمی باشد. اگرچه ممکن است از بیماری لثه در دهان خود آگاه نباشید، اما آبسه هایی ممکن است ایجاد شوند که معمولاً دردناک هستند.

علائم عبارتند از خونریزی، تورم لثه، بوی بد مداوم یا طعم بد، لق شدن دندان های دائمی و تغییر در گاز گرفتن.

دندان های شما ممکن است با عقب نشینی لثه و استخوان بلندتر به نظر برسد. درمان‌های زیادی وجود دارد، از جمله پاک‌سازی‌های عمیق که به‌عنوان جرم‌گیری و صاف کردن ریشه شناخته می‌شوند. با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بدانید چه چیزی برای شما بهتر است.

10 مشکل رایج دهان واقعاً چگونه به نظر می رسند؟

برفک

برفک یک عفونت مخمری است که مانند لایه سفید در دهان شما به نظر می رسد.

در صورت ابتلا به بیماری که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد، احتمال ابتلا به برفک دهان بیشتر است. این شامل افراد مبتلا به HIV/AIDS یا سرطان و همچنین افرادی است که از استروئیدها برای مدیریت آسم خود استفاده می کنند.

افراد مبتلا به دیابت درمان نشده یا کنترل نشده نیز مستعد ابتلا هستند زیرا قند موجود در بزاق باعث رشد مخمر می شود. برفک دهان نیز در افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند شایع است. اگر علائمی دارید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. پس از خراش دادن برای تأیید ابتلا به برفک دهان، دندانپزشک شما می‌تواند دارویی برای رفع آن تجویز کند.

10 مشکل رایج دهان واقعاً چگونه به نظر می رسند؟

دندان تیره شده

دو دلیل وجود دارد که دندان شما ممکن است بعد از ضربه تغییر رنگ دهد: یا سعی در محافظت از عصب دارد یا در حال مرگ است. اگر از عصب محافظت می کند، ممکن است دندان شما کمی تیره تر از دندان های کناری به نظر برسد. اگر رنگ آن مانند کبودی (از صورتی به خاکستری) تغییر کند، به این معنی است که دندان شما به احتمال زیاد مرده است. ممکن است به یک کانال ریشه نیاز داشته باشید که معمولاً به دنبال آن تاج قرار می گیرد. در برخی موارد ممکن است نیاز به برداشتن دندان باشد. اگر دندان شیری است، ممکن است بتوانید آن را به حال خود رها کنید تا زمانی که بیفتد.

10 مشکل رایج دهان واقعاً چگونه به نظر می رسند؟

آفت دهان

آفت‌ها زخم‌های کوچک سفید یا خاکستری با حاشیه قرمز هستند که روی لب‌ها، پشت گلو یا زیر زبان ظاهر می‌شوند. علت دقیق آنها نامشخص است، اما برخی معتقدند که مشکلات سیستم ایمنی، باکتری ها یا ویروس ها ممکن است نقش داشته باشند. همچنین در زنان بیشتر دیده می شود.

آفت‌ها مسری نیستند و معمولاً پس از یک یا دو هفته خود به خود بهبود می‌یابند. کرم ها و دهانشویه های بدون نسخه ممکن است باعث تسکین موقت شما شوند. تا زمان بهبودی، از غذاهای داغ، تند یا اسیدی خودداری کنید زیرا این مواد می توانند زخم را تحریک کنند.

10 مشکل رایج دهان واقعاً چگونه به نظر می رسند؟

سرطان

هر ساله تقریباً 40000 مورد جدید سرطان دهان و سرطان های گلو، لوزه ها و پشت زبان تشخیص داده می شود. مصرف دخانیات، سوء مصرف الکل و HPV همگی شانس ابتلا به این سرطان ها را افزایش می دهند. مردان دو برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان دهان هستند. در طول معاینات منظم، دندانپزشک دهان شما را از نظر علائمی مانند لکه های قرمز یا سفید، زخم هایی که بهبود نمی یابند و لکه های خشن و پوسته دار بررسی می کند. اگر مورد مشکوکی یافت شود، دندانپزشک شما آزمایشات بیشتری را درخواست می کند یا شما را به متخصص ارجاع می دهد. تصویر بالا تنها یک نمونه از چگونگی ظاهر شدن سرطان دهان است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید