امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280279
۷۸۶
۱
۰
نسخه چاپی

10 چیزی که نباید به فرزندتان بگویید

10 چیزی که نباید به فرزندتان بگویید

فرزندپروری کار آسانی نیست. و مهم ترین – در عین حال سخت ترین بخش فرزندپروری، یادگیری صحبت کردن با فرزندتان است. بچه ها همه چیز را به معنای واقعی کلمه درک می کنند و نحوه صحبت شما در شکل گیری شخصیت آنها کمک زیادی می کند.

با این حال، به عنوان والدین، ممکن است در نهایت به کودک خود واکنش نشان دهید و حتی گاهی اوقات کلمات ناخواسته را به زبان بیاورید.

متأسفانه ذهن کودک آنقدر رشد نکرده است که بفهمد اینها غیرعمدی بوده و در نتیجه ذهن کوچک آنها را فلج می کند.

از تمام تجربیات و تحقیقاتی که انجام دادیم، یک چیز واضح است - تنها راهی که می‌توانیم از این اتفاق جلوگیری کنیم این است که به دقت آنچه را که با فرزندانمان صحبت می‌کنیم و در مقابل آنها صحبت می‌کنیم نظارت کنیم.

که گفتنش راحت تر از انجامش است. اما با کمی تلاش و اراده قوی می‌توانیم از خودمان بهتر باشیم و بدی ها را به حداقل برسانیم.

بنابراین در اینجا 10 موردی وجود دارد که باید از گفتن آنها به کودک خود خودداری کنید.

1- تو پسر/دختر بدی هستی

هرگز کودک خود را با افکار منفی تغذیه نکنید، این باعث از بین رفتن عزت نفس او می شود.

بچه ها بی گناه هستند و به خوبی اعتقاد دارند. همیشه به آنها بگویید خوب، شاد و مثبت باشند.

به آنها توضیح دهید که برخی از کلمات یا اعمال بد هستند و ممکن است به کسی آسیب برسانند. اما به آنها نگویید که این باعث می شود پسر/دختر بدی شوند.

در واقع، یک نظر مثبت به آنها بدهید مانند "شما بهترین/بامزه ترین/باهوش ترین کودک دنیا هستید". این احتمال وجود دارد که آنها دیگر هرگز نخواهند شما را ناامید کنند. درست و نادرست را به آنها بیاموزید و تا برای چیزهای خوب بر بد ارزش قائل شوند.

2- چرا نمی توانید مثل برادر/خواهر خود باشید؟

هرگز فرزندان خود را با برادر/خواهرشان مقایسه نکنید. باعث حسادت آنها می شود. آنها احساس می کنند کنار گذاشته شده اند. این احساس شکست را در فرزندان شما ایجاد می کند و باعث ایجاد بیزاری بین خواهر و برادر می شود.

3- یک "نه" مستقیم گفتن

یک "نه" مستقیم برای کوچولوی شما خیلی خشن است. اگر بچه ها مدام «نه» بشنوند، اعتماد و ایمان خود را به والدین خود از دست می دهند. اگر اقدام فرزندتان را تأیید نمی کنید، گزینه هایی را ارائه دهید.

برای مثال، به جای گفتن «فریاد ممنوع»، «لطفاً آرام صحبت کنید» را امتحان کنید.

به جای «در خانه بازی نکنید»، به آنها بگویید «چرا دوستانت را به پارک صدا نمی کنی و بازی نمی کنی؟

4- شما نمی توانید این کار را انجام دهید.

هرگز اعتماد به نفس فرزندتان را متزلزل نکنید.

زمان‌هایی پیش می‌آید که کودکان می‌خواهند کاری را انجام دهند که شما می‌دانید قادر به انجام آن نیستند. فقط به یاد داشته باشید که تا زمانی که به آنها آسیبی نرساند به آنها فرصت دهید.

وقتی پسرم فکر می‌کند که می‌تواند یک صندلی سنگین را بلند کند، به جای «تو نمی‌توانی»، به او می‌گویم، «اگر می‌توانی این کار را انجام بده یا من به تو کمک می‌کنم» یا «ممکن است در این تلاش به خودت صدمه بزنی. پس اجازه دهید این کار را برای شما انجام دهم.» با این حال، بهترین جایگزین این است که «بیایید با هم انجامش دهیم!

بچه ها از طریق آزمون و خطا یاد می گیرند. با این حال، آنها هرگز چیز جدیدی را امتحان نخواهند کرد، اگر شما آنها را از امتحان کردن بترسانید.

5- با من حرف نزن

هرگز کانال ارتباطی بین خود و فرزندتان را ممنوع نکنید.

هرگز از کودکان نخواهید که صحبت یا مشاجره را متوقف کنند. اجازه دهید سوال کنند و نظرات خود را آزادانه به اشتراک بگذارند. اگر می خواهید به توصیه شما پایبند باشند، بهتر است با آنها صحبت کنید.

به آنها بگویید که قرار است چه کاری انجام دهند و چرا این مهم است.

آنها را با کلمات، لحن و عبارات خود متقاعد کنید. بله، به صحبت کردن و گوش دادن ادامه دهید تا زمانی که آنها امتیاز شما را بخرند.

وقتی فرزندم نظر من را نمی‌خرد، به جای اینکه از او بخواهم بحث نکند، قیافه‌ای غمگین نشان می‌دهم و می‌گویم: باشه، هر کاری دوست داری بکن، اما من ناراحتم.

این ممکن است مکالمه را دوباره شروع کند و شما فرصتی برای چانه زدن یا برنده شدن در بحث داشته باشید. سعی کنید به یک موقعیت برد-برد برسید.

6- دختران/پسران این کار را نمی کنند

بچه یک بچه است، پس بگذارید باشد. قوانین جانبدارانه جنسیتی ایجاد نکنید.

بگذارید بچه ها خودشان تصمیم بگیرند – وقتی بزرگ شدند بیشتر شبیه دختر باشند یا پسر. آنها را از کاوش در چیزهایی که ممکن است در مورد آنها کنجکاو یا خوب باشند، منع نکنید.

وقتی پسرم سه ساله بود، برایش یک سرویس آشپزخانه خریدم و آماده بودم که مردم را متعجب ببینم. چه کسی گفته پسرها نباید آشپزی کنند؟

7- دست از سرم بردار

تو برای بچه ات همه چیز هستی

هرگز نگویید که آنها را تنها می گذارید، یا درخواست نکنید که تنها بمانید.

هرگز چیزهایی را به زبان نیاورید که باعث آزار کودکان شود تا حدی که احساس کنند دوستش ندارند یا نمی خواهند.

8- بذار بابا بیاد من میگم…

این اشتباه رایج والدین یک ضربه مضاعف است. این باعث ایجاد اضطراب و ترس در کودک شما می شود - به خصوص در مورد شخصی که قرار است در مورد هر اتفاقی که افتاده است بگویید، و نشان می دهد که شما در رسیدگی به کودک یا موضوع ناتوان هستید.

همچنین، آن را به یک تهدید روزمره تبدیل نکنید. کارهایی وجود دارد که کودک شما ممکن است ناخواسته یا غیرمسئولانه انجام دهد. ممکن است بخواهید این موضوع را به همسرتان بگویید.

در این صورت، از فرزندتان بپرسید: «می‌خواهی به پدرت بگویی، یا باید آن را برای او توضیح دهم و دلیلش را بگویم؟» اجازه دهید فرزندتان مسئولیت اشتباهات و اعمال خود را بپذیرد، اما این کار را با احترام انجام دهید.

9- هیچ کس بچه ای مثل تو نمی خواهد

یک «کودک مشکل ساز» به خودی خود وجود ندارد، درست است؟ اگر بچه ها مشکل ساز شوند ما مقصریم.

آنها بازتابی از والدین هستند.

آنها همه چیز را از والدین، خانواده، دوستان و اطرافیان خود آموخته اند.

بنابراین اگر فکر می‌کنید فرزندتان درست رفتار نمی‌کند، به یاد داشته باشید، او انتخاب نکرده است که در دنیای اطرافش باشد. تو اون دنیا رو انتخاب کردی.

10- تو برای انجام این کار خیلی بزرگ هستی

کودک خود را از کودکی محروم نکنید.

بچه ها بزرگ می شوند، چه عجله ای؟ در عوض، مانند آنها باشید و ببینید آیا این کار آنها را راحت تر و خوشحال تر می کند.

بنابراین وقتی کودک 8 ساله من می خواهد روی تخت بپرد زیرا تیمش در مسابقه فوتبال برنده شده است، چه کار کنم؟ من هم شروع به پریدن می کنم و دوست دارم او را شادتر ببینم!

به عنوان یک والدین، مسئولیت ما این است که آنها را خوشحال، ایمن و با اعتماد به نفس در مواجهه با دنیا کنیم.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید