امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266680
۱۰۰۲۸
۲
۰
نسخه چاپی
دیابت Diabetes

11 خوراکی برای صبحانه افراد دیابتی

بهترین صبحانه برای دیابتی‌ها صبحانه‌ای است که در آن از نان‌هایی استفاده شود که حاوی آرد کامل باشد. دیابتی ها باید به جای استفاده از نانهای حاوی آرد سفید از نان‌های سبوس دار استفاده کنند

حقوق نیوز/ سلامت و بهداشت/ دانستنیهای پزشکی

12 خوراکی برای صبحانه افراد دیابتی

 صبحانه افراد دیابتی

1- نان‌های سبوسدار یا جو

بهترین صبحانه برای دیابتی‌ها صبحانه‌ای است که در آن از نان‌هایی استفاده شود که حاوی آرد کامل باشد. دیابتی ها باید به جای استفاده از نانهای حاوی آرد سفید از نان‌های سبوس دار استفاده کنند. چنانچه افراد دیابتی قصد دارند نان جو برای صبحانه مصرف کنند باید توجه داشته باشند که این نان همراه با عصاره مالت نباشد، زیرا عصاره مالت یک مقدار شیرین کننده دارد و قندشان بالا می‌رود.  افراد دیابتی ترجیحا از نان سنگک و بربری برای صبحانه استفاده کنند و در صورتی که به این نان‌ها دسترسی نداشته باشند، نان تافتون و لواش را جایگزین کنند.

12 خوراکی برای صبحانه افراد دیابتی

2- خیار و گوجه فرنگی

استفاده از خیار و گوجه فرنگی در صبحانه افراد دیابتب موجب می شود تا مصرف فیبر در آنها افزایش یافته که موجب می شود هم سرعت افزایش قند در خونشان کاهش پیدا کند و هم اینکه دیر‌تر گرسنه شوند.

11 خوراکی برای صبحانه افراد دیابتی

3- کره بادام زمینی یا کره بادام

در بیماری دیابت، قند خون فرد از حالت طبیعی بالاتر است و این سبب آسیب رساندن به ارگان‌های بدن و افزایش خطر بیماری قلبی می‌شود.بادام زمینی‌ یک منبع غنی‌ از منیزیم برای بدن است. بادام زمینی و کره بادام زمینی شاخصه گلیسمیک پایین دارند. به این معنی‌ که اثر کمتری روی قند خون می‌گذارند.

غذای با شاخصه گلیسمیک پایین در کنترل مناسب قند خون نقش مهمی‌ دارند. نتیجه یک مطالعه نشان داده که مصرف کره بادام زمینی‌ در صبحانه در زنان دارای اضافه وزن به کنترل قند خون کمک کرده است. بادام زمینی همینطور باعث فعال سازی هورمونی در بدن به نامه “GLP” می‌شود که تولید انسولین در بدن را تحریک می‌کند.

12 خوراکی برای صبحانه افراد دیابتی

4- غلات کامل

استفاده از غلات کامل در وعده صبحانه می تواند صبحانه کاملی برای افراد دیابتی بسازد. می توان از یک کاسه غله کامل با شیر برای این منظور استفاده کرد. این مواد ترکیبات مورد نیاز بدن از جمله فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی را به افراد دیابتی می رساند. مقدار کربوهیدرات حدود ۱۵ گرم باشد. می توانید آن را با میوه های تازه و شیر و یا کره بادام زمینی میل کنید.

12 خوراکی برای صبحانه افراد دیابتی

5- تخم مرغ نیمرو

استفاده از تخم در وعده صبحانه می تواند روز شما را پر انرژی کند. البته باید توجه داشت که برای نیمرو کردن از مقدار کمی روغن سالم و طبیعی استفاده کنید. می توانید آن را با یک برش نان غله کامل و کمی پنیر بدون چربی میل کنید.

11 خوراکی برای صبحانه افراد دیابتی

6- انواع املت

همچنین می توانید از برخی سبزیجات تازه (فلفل، اسفناج و یا گوجه فرنگی و …) استفاده کرده املت درست کنید و  آن را با تکه ای نان غله کامل و کمی پنیر چدار یا سالسا میل نمایید.

12 خوراکی برای صبحانه افراد دیابتی

7- سبزیجات پخته

از انواع دیگر صبحانه مناسب افراد دیابتی می توان به یک بشقاب سبزیجات پخته اشاره کرد.

12 خوراکی برای صبحانه افراد دیابتی

8- بلغور جوی دو سر

یکی از بهترین گزینه های صبحانه برای دیابتی ها است و در هر فنجان 4 گرم فیبر دارد به طوری که باعث کنترل قند خون می شود. مطالعات نشان داده که مصرف یک فنجان بلغور جو برای 5 تا 6 بار در هفته خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 39 درصد کاهش می دهد.

12 خوراکی برای صبحانه افراد دیابتی

9- شیر یا ماست کم چرب

شیر علاوه بر این که حاوی کلسیم و ویتامین D بالا است، خطر ابتلا به سندرم متابولیک یعنی مجموعه ای از علائم که منجر به دیابت و بیماری های قلبی می شوند را کاهش می دهد. ویتامین D موجود در محصولات لبنی کم چرب همچنین با کاهش میزان کلسترول و بهبود سطح انسولین در ارتباط است.

12 خوراکی برای صبحانه افراد دیابتی

10- چای دارچین

دارچین بهترین گزینه برای کاهش قند خون است و اضافه کردن آن به چای یا قهوه برای کنترل و مدیریت دیابت می تواند مفید باشد.

12 خوراکی برای صبحانه افراد دیابتی

11- مصرف دانه کتان

این دانه ها غنی از فیبر و پروتئین هستند و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آنها به بهبود سلامت قلب و کاهش کلسترول کمک می کند و از میزان التهاب بدن می کاهد. این دانه ها را می توان همراه با صبحانه و یا با مایعات مصرف کرد.

12 خوراکی برای صبحانه افراد دیابتی

 

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید