امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280305
۹۴۷
۲
۰
نسخه چاپی

12 تا از عجیب‌ترین رسوم فرهنگی که در آسیا می‌بینید

12 تا از عجیب‌ترین رسوم فرهنگی که در آسیا می‌بینید

سنت های آسیایی

آسیا قاره ای خارق العاده پر از فرهنگ ها، سنت ها، مذاهب، زبان ها و غذاهای متنوع است. برای بسیاری از مسافران، مانند یک دنیای کاملا جدید با مناظر بسیار زیبا و تجربیات فرهنگی برای کاوش است. به هر کجا که سفر می کنید، مهم است که به فرهنگ و سنت های محلی احترام بگذارید.

از آنجایی که آنها اغلب کاملاً با آنچه شما عادت کرده اید متفاوت هستند، بهتر است قبل از رفتن شروع به یادگیری در مورد آن کنید! برای کمک به شروع، ۱۲ مورد از جالب‌ترین آداب و رسوم و سنت‌های آسیایی را که قبل از سفر به آسیا باید بدانید، گردآوری کرده‌ایم.

1. سلام های مختلف

وای سنتی تایلندی که به سنت های آسیایی خوش آمد می گوید

در حالی که ممکن است به دست دادن عادت داشته باشید، همیشه بهترین راه برای احوالپرسی با کسی در آسیا نیست. در تایلند، راه اصلی برای احوالپرسی به کسی «وای» است. شما دستان خود را در یک حرکت دعا به هم نزدیک می کنید و در حین سلام یا خداحافظی کمی سر خود را خم می کنید یا سرتان را تکان می دهید. همچنین هنگام ورود و خروج باید از مسن ترین افراد در اتاق قدردانی کنید، زیرا این نشانه بزرگی برای احترام است.

در ژاپن و کره جنوبی از تعظیم می توان به عنوان سلام و نماد احترام استفاده کرد. با خم شدن از کمر در حالی که پشت خود را صاف و چشمان خود را به سمت پایین قرار داده اید، یک کمان انجام می دهید. قوانین آداب معاشرت زیادی وجود دارد که شامل عمق و مدت تعظیم می شود. کمان عمیق معمولاً برای مکان‌های رسمی در نظر گرفته می‌شود، بنابراین تعظیم غیررسمی برای مسافران کاملاً قابل قبول است.

ممکن است در چین نیز با تعظیم روبرو شوید. با این حال، معمولاً برای رویدادهای بسیار رسمی مانند تشییع جنازه یا مراسم مذهبی انجام می شود. تکان دادن سر بیشتر برای ابراز تشکر و قدردانی استفاده می شود تا برای تبریک و اگر در آسیا به عنوان تبریک دست می دهید، خیلی محکم دست نزنید. این به عنوان نشانه ای از پرخاشگری یا بی ادبی دیده می شود، بنابراین به یاد داشته باشید که آن را سبک نگه دارید!

2. کفش های خود را در بیاورید

یکی از رایج ترین سنت های آسیایی درآوردن کفش هاست! قبل از ورود به خانه‌ها و معابد در سراسر آسیا، از ویتنام تا چین، متوجه خواهید شد که باید کفش‌های خود را در آورید. این نشانه بی احترامی است که با کفش وارد معبد شوید. بعلاوه، در برخی معابد هندو در هند، اغلب در هنگام نماز از روغن استفاده می شود، بنابراین اگر مراقب نباشید، ممکن است سر بخورید و بیفتید.

درآوردن کفش‌های خود قبل از ورود به خانه در آسیا یکی دیگر از اقدامات ضروری برای حسن نیت است، و همه چیز در مورد تمیز نگه داشتن خانه است. اگر این کار باعث راحتی بیشتر شما می شود، می توانید جوراب یا دمپایی بپوشید. در واقع، در اکثر کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی و کامبوج، دمپایی های داخلی در بسیاری از خانه ها، رستوران ها و هتل ها ارائه می شود. همچنین خانه‌های زیادی را در کره جنوبی و ژاپن خواهید دید که با کف گرم ساخته شده‌اند تا انگشتان پایتان را گرم نگه دارند!

3. مراقب سر و پاهای خود باشید

در بسیاری از فرهنگ های آسیایی، سر مقدس ترین قسمت بدن در نظر گرفته می شود. هرگز نباید سر کسی را لمس کنید، حتی کودکان یا مجسمه های بودا. از طرف دیگر، پاها به دلیل تماس با زمین و دورترین قسمت از سر، کثیف ترین قسمت بدن در نظر گرفته می شوند. هرگز نباید کف پاهایتان را به سمت کسی یا هر چیز مقدسی نشانه بگیرید. اگر در معبد، رستوران یا خانه نشسته اید، به یاد داشته باشید که پاهای خود را مودبانه زیر خود قرار دهید.

4. صدا کردن موقع غذا خوردن خوب است

بسیاری از کشورهای آسیایی به دلیل ادب بسیار معروف هستند، به خصوص در مورد آداب غذاخوری. بنابراین ممکن است شما را متعجب کند که بدانید صدا کردن موقع غذا خوردن معمولاً کاملاً مؤدبانه در نظر گرفته می شود.

در ژاپن، شما قدردانی خود را از نودل هایتان با هورت کشیدن نشان می دهید - هر چه بلندتر، بهتر! در چین، شما صدا می کنید و آروغ می زنید تا نشان دهید که از غذایتان لذت برده اید و به سرآشپز تعارف می کنید. با این حال، در کره جنوبی، از این جهت که شبیه فرهنگ غربی است صدا دادن یا جویدن با دهان باز بی ادبانه است.

5. غذای خود را به اشتراک بگذارید

یکی دیگر از سنت های رایج آسیایی تقسیم غذا است. اکثر خانوارهای آسیایی دوست دارند دسته ای از غذاها را تهیه کنند و همه آنها را دور یک میز بزرگ به اشتراک بگذارند. اگر برای صرف غذا بیرون می روید، بهتر است که چند غذای اصلی را سفارش دهید و همه چیز را به اشتراک بگذارید، نه اینکه غذاهای جداگانه سفارش دهید... و این یک راه عالی برای چشیدن طعم همه چیز است!

همچنین باید آداب غذاخوری کشوری را که از آن بازدید می کنید، یاد بگیرید، زیرا هر کشور آسیایی سنت های منحصر به فرد خود را دارد. به عنوان مثال در چین یا ژاپن، هرگز نباید چاپستیک های (چوب های غذا خوری) خود را در کاسه خود ایستاده رها کنید، زیرا این کار شبیه به مراسم تشییع جنازه است. اگر با غذایتان تمام شد، به سادگی آنها را روی میز یا روی جای مخصوص چاپستیک بگذارید.

6. ریختن نوشیدنی

در بسیاری از فرهنگ‌های آسیایی، اگر برای شما یک نوشیدنی عمومی در وعده غذایی سرو می‌شود، هرگز نباید نوشیدنی خود را از آن بطری بریزید. این به عنوان آزمند و بی احترامی دیده می شود. در عوض، باید منتظر بمانید تا شخص دیگری سر میز نوشیدنی را برای شما بریزد. اما نگران تشنه شدن نباشید! در بسیاری از کشورها مانند چین، میزبان به پر کردن لیوان یا فنجان چای شما ادامه می دهد، زیرا همه اینها بخشی از آداب میزبانی آنها است.

اگر می‌خواهید نوشیدنی‌تان را دوباره پر کنید، حتماً اول فنجان‌هایی را که در اطرافتان کم است، دوباره پر کنید، سپس آخرین فنجان‌هایتان را پر کنید.

7. نمایش عمومی محبت

عملاً در هر فرهنگ آسیایی، بوسیدن، در آغوش گرفتن یا گرفتن دست برای اعضای جنس مخالف در ملاء عام بی ادبانه است. اینها به عنوان اعمالی صمیمی در نظر گرفته می شوند که فقط به صورت خصوصی انجام می شوند.

8. دست گرفتن

از طرف دیگر، دست گرفتن بین افراد همجنس در بسیاری از کشورهای آسیایی مانند هند کاملاً مشکلی ندارد. به سادگی به عنوان نشانه ای از همراهی در نظر گرفته می شود. از دیدن دو مرد یا دو زن که دست در دست هم گرفته اند، بازوها را به هم وصل کرده اند یا در ملاء عام در آغوش گرفته اند، تعجب نکنید. این فقط یک راه دوست داشتنی برای ابراز دوستی شماست.

9. انعام دادن

در حالی که بیشتر رستوران‌ها و هتل‌های توریستی شامل انعام در صورت‌حساب می‌شوند، در بسیاری از کشورهای آسیایی واقعاً انتظار نمی‌رود که انعام نقدی ارائه شود. در واقع، در چین و ژاپن، انعام دادن را می توان توهین آمیز تلقی کرد و از آن امتناع کرد. در اکثر کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند تایلند و ویتنام، انعام مرسوم نیست.

10. هدیه دادن

اگر می خواهید در آسیا به کسی هدیه بدهید، به یاد داشته باشید که قبل از انجام این کار، آداب و سنت ها را بررسی کنید! در چین، مردم همیشه قبل از پذیرش، هدیه شما را چند بار رد می کنند و هرگز نباید به کسی ساعتی بدهید. در سنگاپور، هرگز هدیه خود را با رنگ های آبی، سیاه یا سفید نپوشانید، زیرا این کار شبیه آداب مراسم خاکسپاری است. وقتی در تایلند هستید، سعی کنید هدیه خود را با رنگ های زرد یا طلایی بپیچید، در حالی که در اندونزی، قرمز و طلایی رنگ های خوش شانس هستند. همچنین باید توجه داشته باشید که میزبان شما احتمالاً هدیه را تا زمانی که از روی ادب خارج شوید باز نمی کند.

11. توالت های اسکوات

اگر به توالت های غربی عادت دارید، توالت اسکوات ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد. اما اگر در سراسر آسیا سفر می کنید، به زودی به آن عادت خواهید کرد! شما فقط باید تمرین کنید و قدرت پاهای خود را تقویت کنید، اما هنگامی که آن را به دست آورید، متوجه خواهید شد که برای روده های شما بسیار سالم تر است! در بسیاری از توالت های اسکوات عمومی از سریلانکا تا ویتنام، کف همیشه مرطوب است زیرا به جای دستمال توالت از شیلنگ آب استفاده می شود. شما نیز به سرعت به اینها عادت خواهید کرد... در واقع، بسیاری از مسافران پس از استفاده از آنها در آسیا، مادام‌العمر از این توالت ها استفاده می کنند.

اگر دستمال توالت را ترجیح می دهید، به یاد داشته باشید که مقداری از آن را در کیف روزانه خود بیاورید. اگر می خواهید از این همه چمباتمه زدن استراحت کنید، به یاد داشته باشید که اکثر هتل ها و رستوران های مجلل توالت فرنگی و دستمال توالت ارائه می دهند.

12. سنت های سال نو آسیایی

در بیشتر فرهنگ‌های آسیایی، سال نو بسیار مهم است... و همه آن‌ها آن را در اول ژانویه جشن نمی‌گیرند. چین و ویتنام معمولاً در آغاز فوریه جشن می گیرند، در حالی که تایلند، کامبوج و لائوس سال نو بودایی خود را در آوریل جشن می گیرند.

سال نو به ویژه در تایلند سرگرم کننده است، جایی که آنها با جشن آب سونگکران جشن می گیرند و برای آرزوی سالی پر برکت به یکدیگر آب می پاشند. این کشور اساساً به مدت یک هفته تبدیل به یک جنگ بزرگ آبی می شود و هیچ کس در امان نیست... حتی گردشگران! رویدادهای سرگرم کننده ای را در شهرهای بزرگ مانند بانکوک خواهید دید و این یک راه عالی برای خنک شدن در گرمای تایلند است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید