امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284964
۵۷۵
۱
۰
نسخه چاپی

16 خاصیت تخم مرغ محلی که باید بدانید

تخم مرغ های محلی خواص و ارزش غذایی بالایی دارند که این خواص کمتر در یک ماده غذایی یافت می شود یک تخم مرغ کوچک محلی می تواند ۷۷ کالری، ۶ گرم پروتئین و ۵ گرم چربی سالم داشته باشد.

16 خاصیت تخم مرغ محلی که باید بدانید

آیا از خواص تخم مرغ محلی یا بومی با خبر هستید؟ خواص تخم مرغ محلی بسیار زیاد است

حتما برای شما هم سؤال پیش آمده که چرا تخم‌ مرغ‌های محلی نسبت به صنعتی زرده پررنگ‌تری دارد‌؟ یا چرا تخم مرغ محلی نسبت به صنعتی ارزش غذایی بیشتر دارد؟

تخم مرغ های محلی خواص و ارزش غذایی بالایی دارند که این خواص کمتر در یک ماده غذایی یافت می شود یک تخم مرغ کوچک محلی می تواند ۷۷ کالری، ۶ گرم پروتئین و ۵ گرم چربی سالم داشته باشد.

در این بخش به خواص تخم مرغ محلی پرداختیم با ما همراه باشید تا در مورد این ماده غذایی باارزش بیشتر بدانیم.

مهمترین فواید و خواص تخم مرغ محلی نسبت به تخم مرغ ماشینی

تخم مرغ محلی یا بومی به وسیله مرغ های خانگی یا مرغ هایی که  در مزارع و طبیعت روستاها به صورت طبیعی و بدون مصرف داروهایی مثل هورمون و آنتی بیوتیک زندگی می کنند، تولید می شود.

مسلما وقتی مرغ ها در طبیعت هستند یا در هوای آزاد با نور آفتاب و تغذیه بسیار متنوع زندگی می کنند و دور از فضای استرس زای شهری هستند تخم مرغ محلی خوشمزه با ارزش غذایی بالاتری نسبت به تخم مرغ صنعتی دارند.

شما برای تخم مرغ محلی پول بیشتری را باید هزینه کنید اما با خواندن خواص تخم مرغ محلی یا بومی متوجه می شوید که هزینه ای که پرداخت می شود ارزش دارد زیرا شما یک ماده غذایی ارگانیک را می خرید.

تخم مرغ محلی با صنعتی یا ماشینی متفاوت است زیرا تخم مرغ صنعتی پرورشی هستند و در فضای سوله های بسته مرغداری دور از نور آفتاب پرورش پیدا می کنند حتی دان آنها مخصوص بوده و این کمک می کند که آنها هر روز تخم بگذارند.

مرغداران نور سوله ها را روشن نگاه می دارند تا مرغ های صنعتی مدام بیدار باشند این مرغ ها فکر می کنند که روز است و تخم می گذارند اما بعد از ۴۵ روز بیداری اسید لاکتیک در بدن مرغ ها تولید می شود که این برای سلامتی آنها مضر است.

به دلیل اینکه تخم مرغ صنعتی ارگانیک نبوده و هورمون و داروهای آنتی بیوتیک به آنها داده می شود پس ارزش غذایی شان نسبت به تخم مرغ محلی پایین‌تر است.

خواص تخم مرغ محلی یا بومی

۱ – کلسترول خوب از خواص تخم مرغ محلی

خوردن تخم مرغ یک راه عالی برای افزایش HDL است، HDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی بالا است که به آن کلسترول خوب می گویند. و افرادی که دارای سطح بالاتری از HDL هستند معمولا خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و مشکلات مختلف بهداشتی را کمتر تجربه می کنند. با خوردن روزانه ۲ عدد تخم مرغ تا ۶ هفته سطح HDL در بدن تا ۱۰ درصد افزایش می یابد. در نتیجه یکی از خواص تخم مرغ افزایش HDL یا کلسترول خوب است که خطر ابتلا به بیماری ها را در افراد کم می کند.

تخم مرغ تقریبا از ۲۱۲ میلی گرم کلسترول برخوردار است

تخم مرغ کلسترول بالایی دارد اما این مقدار ضرری ایجاد نمی کند. در کبد هر روز مقادیر زیادی کلسترول تولید می شود که در خون باقی نمانده و دفع می شوند.

وقتی ما تخم مرغ می خوریم تنها این تولید کلسترول در کبد کاهش پیدا می کند. تقریبا در هفتاد درصد از انسانها تخم مرغ اصلا تفاوتی در میزان کلسترول خونشان ایجاد نمی کند و در سی درصد از انسانها که به پاسخ دهندگان بیش از حد معروفند تخم مرغ تنها می تواند یک تغییر جزئی در کلسترول ایجاد کند.

۲- خواص تخم مرغ محلی و مقادیر بالای ویتامین در آن

در تخم مرغ مقادیر بالایی از ویتامین هایی همچون، ویتامین A، ویتامینهای B6 ،B5 ،B12 ،B2، فولات، فسفر و سلنیوم، ویتامین E، ویتامین K ویتامین D، کلسیم و روی است. یک تخم مرغ محلی غنی شده از اُمگا ۳ و ویتامین A و E بیشتری برخوردار است.

۳- خواص تخم مرغ محلی و کولین ماده حیاتی برای بدن

کولین یک ماده بسیار مهم غذایی است اما در بدن اکثر مردم به میزان کافی وجود ندارد، این ماده مهم با ویتامین های گروه B دسته بندی می شود. کولین برای تولید مولکول در مغز و ساخت غشا سلولی بسیار اهمیت دارد. و یکی از خواص و فواید تخم مرغ مقادیر بالای کولین آن است که حدودا تا ۱۰۰ میلی گرم از این ماده را داراست.

۴ – خواص تخم مرغ محلی و کاهش خطر بیماری قلبی

این ماده غذایی معروف می تواند کلسترول LDL پراکنده را به LDL متراکم تبدیل کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در انسان کم کند. به عبارتی LDL به صورت پراکنده خطر بیشتری برای شخص داشته و احتمال بیماری را افزایش می دهد در حالی که اگر به صورت متمرکز باشد فرد کمتر در معرض بیماری قلبی عروقی است.

۶ – حفظ سلامت چشم

زرده ی تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی از لوتئین و زیگزانتین است، که این مواد سبب حفظ سلامت چشم می شوند. و این دو ماده آنتی اکسیدان هایی هستند که در شبکیه ی چشم ساخته می شوند، و به مقدار قابل ملاحظه ای در زرده تخم هستند و همچنین در بروز بیماری آب مروارید چشم جلوگیری می کنند.

۷ – خواص تخم مرغ محلی و اُمگا۳

تخم مرغ بومی از مقدار قابل ملاحظه ای امگا ۳ تشکیل شده است و اسیدهای چرب که در امگا ۳ هستند، می توانند به کاهش میزان تری گلیسرید خون کمک کنند. حتی با آزمایشهایی که صورت گرفته نشان داده شده است که ۳ تا ۵ عدد تخم مرغ محلی می تواند ظرف مدت ۱۶ تا ۱۸ هفته تری گلیسرید خون را پایین بیاورد.

۸ – خواص و فواید تخم مرغ محلی و کاهش وزن

تخم مرغ مقادیر بالایی پروتئین دارد و که می تواند بسیاری از نیازهای بدن را رفع کرده و باعث سیری می شود. و سبب می شود که اشتهای کاذب از بین برود چون مواد معدنی و ویتامین های غنی سبب سیری واقعی شما می شوند. بهتر است به جای نانهای شیرین صبحگاهی یا حتی استفاده از شیرینی جات از تخم مرغهای محلی استفاده کرد تا احساس سیری را افزایش پیدا کند.

۹ – پروتئین و اسیدآمینه های ضروری در تخم مرغ

پروتئین از مهمترین مواد در بدن است، پروتئین در مولکول ها و بافت ها برای بهبود ساختار و عملکرد بدن فعالیت می کنند. و یک تخم مرغ دارای ۶ گرم پروتئین است، پروتئین کافی حتی می تواند سبب کاهش وزن شده و می تواند توده عضلانی را افزایش دهد. و بدنی سالم و ورزیده ایچاد کند.

۱۰ – خواص تخم مرغ محلی و ویتامین A در آن

یکی از علتهای نابینایی در سنین بالا کمبود ویتامین A می باشد اما کسانی که به صورت مرتب تخم مرغ به خصوص تخم مرغ محلی در رژیم غذاییشان است  از نابینای چشم در سنین بالا کاملا در امان هستند.

۱۱ – جلوگیری از آسیب استخوان ها

منابع زیادی از ویتامین d و c موجود در تخم مرغ باعث محافظت از استخوان ها و جلوگیری از استئوآرتریت می شوند و همچنین این منابع سبب می شوند سیستم ایمنی بدن به درستی کار کند.

۱۲ – خواص تخم مرغ محلی و تقویت متابولیسم بدن

تخم مرغ دارای مقادیر بالایی ویتامین B از جمله B12 می باشد که این ویتامین باعث تقویت متابولیسم بدن شده و کالری را به انرژی تبدیل می کند، همچنین باعث تشکیل گلبول های قرمز می شوند و مانع بروز کم خونی می شود.

۱۳ – کاهش پیری با استفاده از تخم مرغ

ویتامین E یک آنتی اکسیدان مؤثر است که در تخم مرغ به میزان قابل توجهی وجود دارد و به مقابله با رادیکال های آزاد کمک می کند که به بدن و اندام های حیاتی بدن آسیب می رسانند. ویتامین E نیز روند پیری را کاهش می دهد.

۱۴ – خواص تخم مرغ و وجود کلسیم در آن

کلسیم در تخم مرغ از التهاب پورستات محافظت می کند و استخوان ها و دندان های سالم را تقویت می کند.

۱۵ – تقویت قوای جنسی

زرده تخم مرغ دارای ویتامین های B1 و B2 و دارای آهن، فسفر، کلسیم، می باشد و در تولید خون و تقویت قوای جنسی بسیار مؤثر است.

۱۶ – درمان کم خونی با خواص تخم مرغ محلی

همان طور که گفتیم تخم مرغ منبعی سرشار از ویتامین ها و مواد معدی است که از کم خونی جلوگیری می کند و حتی کم خونی را درمان نیز می کند و چون تخم مرغ محلی تغذیه ای مناسب تر دارد و همان طور که گفتیم در نور طبیعی آفتاب قرار دارد پس از نظر غذایی سالمتر و مناسب تر است.

  • منبع
  • متاراز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید