امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286907
۵۴۴
۱
۰
نسخه چاپی

خداحافظی با سرفه خشک: 19 راهکار طبیعی و خانگی برای تسکین سرفه خشک

برخی از افراد به ‌خاطر عوارض ناشی از داروهای شیمیایی مثل حالت تهوع، خواب‌آلودگی، استفراغ و یبوست تمایلی به مصرف این داروها ندارند و درمان خانگی سرفه خشک را ترجیح می‌دهند.

با این روش های ساده سرفه ی خشک خود را درمان کنید

سرفه خشک که به ‌خاطر عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی ایجاد می‌شود معمولا طی یک تا دو هفته خودبه‌خود یا با مصرف داروهای سرماخوردگی و درمان خانگی گلودرد و سرفه برطرف می‌شود. با این وجود برخی از روش‌‌های درمان خانگی سرفه خشک به بهبود سریع شما و نیز تسهل در روند درمانی شما بسیار کمک می‌کنند.

بهترین روش‌های درمان خانگی سرفه خشک چیست؟

سرفه خشک ممکن است به دلایل مختلفی نظیر عفونت‌های تنفسی، التهاب حلق، آلرژی‌ها، دود و هوای آلوده و غیره اتفاق افتاده باشد. قبل از اینکه درمان خانگی سرفه خشک را شروع کنید بهتر است تشخیص درست علت سرفه توسط پزشک صورت گیرد.

1. دمنوش کتان

دانه کتان یکی از گیاهان دارویی کاربردی است که برای درمان خانگی سرفه خشک توصیه می‌شود.

۲ قاشق پودر دانه کتان را با یک لیوان آب بجوشانید تا به غلظت برسد. سپس از روی حرارت بردارید و پس از صاف کردن با آب لیمو و عسل میل کنید.

2. دمنوش چهارتخمه

دمنوشی متشکل از بارهنگ، ریحان، به‌دانه و قدومه که برای رفع گرفتگی صدا و سرفه خشک عالی است.

3. درمان سرفه خشک با لیمو

لیمو یار غار سرماخوردگی و آنفولانزا برای درمان سرفه خشک کرونا و سرفه خشک در کودکان و بزرگسالان نیز به کار می‌رود.

دو قاشق سوپ‌خوری آب لیمو تازه را با یک قاشق سوپ‌خوری عسل و کمی آب ولرم مخلوط کنید و به‌صورت گرم چند بار در طول روز مصرف کنید. اضافه کردن فلفل سیاه به این ترکیب یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی سرفه خشک است.

4. دمنوش بادیان رومی

یکی دیگر از گیاهان دارویی مفید برای درمان خانگی سرفه خشک، بادیان رومی است که مخاط را شل کرده و مجرای تنفسی را باز می‌کند.

یک لیوان آب جوش را با ۳ قاشق چای‌خوری گیاه بادیان رومی تازه خرده شده ترکیب کنید و ده دقیقه تا یک ربع زمان بدهید که دم بکشد. حالا دمنوش ضدسرفه‌تان آماده است.

خداحافظی با سرفه خشک: 19 راهکار طبیعی و خانگی برای تسکین سرفه خشک

5. دمنوش گل ختمی

برای تهیه این دمنوش فقط کافی است که کمی برگ خشک گل ختمی را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان بدهید که دم بکشد. سپس محلول را صاف کرده و سه وعده در طول روز میل کنید. این دمنوش برای تسکین التهاب گلو و درمان خانگی سرفه خشک عالی است.

6. دمنوش زنجبیل و نعناع

زنجبیل یکی از گیاهان دارویی است که برای درمان خانگی سرفه خشک و سرفه خلط‌دار توصیه می‌شود. زنجبیل مجاری تنفسی را نرم کرده و باعث می‌شود که مخاط راحت‌تر از ریه خارج شود.

سه قاشق غذاخوری زنجبیل خردشده همراه با یک قاشق غذاخوری نعناع خشک را با چهار لیوان آب ترکیب کرده و اجازه بدهید که بجوشد. پس از اینکه حجم مایه نصف شد، حرارت را خاموش کنید و پس از سرد شدن آن را صاف کرده و با یک فنجان عسل ترکیب کنید.

7. دمنوش ریحان معجزه درمان خانگی سرفه خشک

تاثیر دمنوش گیاهی ریحان برای سرماخوردگی و سرفه مثل آب روی آتش است. مقداری ریحان خشک را با آب جوش ترکیب کنید و رویش را بپوشانید تا دم بکشد. پس از صاف کردن، آن را همراه عسل سه بار در روز میل نمایید.

8. دمنوش گل پنیرک

یکی از دمنوش‌های مفید برای درمان بیماری‌های تنفسی، دمنوش گل پنیرک است که التهاب مخاطی سیستم تنفسی و مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد.

9. دمنوش به‌دانه

اگر از سرفه خشک یا سرفه خلط‌دار رنج می‌برید، سرماخورده‌اید، سرفه شدید دارید و نفستان راحت بالا نمی‌آید، بهترین گزینه برای شما دمنوش به‌دانه است که باعث تسکین سرفه خش شده و مجاری تنفسی را نرم می‌کند.

 10. عسل

برای بزرگسالان و کودکان یک سال به بالا، عسل را می توان برای درمان سرفه های خشک استفاده کرد. عسل دارای خواص ضد باکتریایی است و همچنین می تواند به نرم شدن گلو کمک کند و سوزش را کاهش دهد.

می‌توانید روزانه چند بار یک قاشق چای خوری عسل را با مقداری آب جوش مخلوط و مصرف کنید. توجه کنید گه هرگز به کودکان زیر یک سال عسل ندهید.

11. زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است، ترکیبی که ممکن است خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی داشته باشد. همچنین ممکن است برای چندین بیماری از جمله سرفه خشک مفید باشد.

زمانی که کورکومین همراه با فلفل سیاه مصرف شود بهتر جذب جریان خون می شود. می توانید 1 قاشق چای خوری زردچوبه و 1/8 قاشق چای خوری فلفل سیاه را به یک نوشیدنی مانند آب پرتقال سرد اضافه کنید و بنوشید. یا می توانید آن را به یک چای گرم اضافه تبدیل کنید.

زردچوبه برای قرن ها در طب آیورودا (یک سیستم پزشکی مربوط به هند باستان) برای درمان بیماری های تنفسی، برونشیت و آسم مورد استفاده قرار گرفته است. می توانید زردچوبه را به شکل ادویه ای و یا کپسولی تهیه کنید.

12. زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین درد و ناراحتی می تواند بسیار موثر باشد.

زنجبیل را می توان در چای یا دمنوش استفاده کرد. همچنین می توانید از تکه های زنجبیل با خیساندن آن ها در آب گرم، چای زنجبیل تهیه کنید. افزودن عسل ممکن است آن را برای سرفه خشک مفیدتر کند.

13. نعناع فلفلی

نعناع حاوی منتول است که به بی حس شدن انتهای عصبی گلو که در اثر سرفه تحریک می شود، کمک می کند که ممکن است باعث تسکین درد و کاهش میل به سرفه شود.

نعناع فلفلی همچنین به کاهش احتقان کمک می‌کند، بعلاوه، مشخص شده است که خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی نیز دارد. چند راه برای مصرف نعناع وجود دارد. شامل نوشیدن چای نعناع یا مکیدن قرص های نعناع فلفلی است. سعی کنید چای نعناع را درست قبل از خواب بنوشید تا سرفه های شبانه را کاهش دهد.

خداحافظی با سرفه خشک: 19 راهکار طبیعی و خانگی برای تسکین سرفه خشک

14. آب نمک غرغره کنید

غرغره کردن با آب نمک گرم به کاهش ناراحتی و تحریک گلو ناشی از سرفه خشک کمک می کند. آب نمک همچنین به از بین بردن باکتری های دهان و گلو کمک می کند.

برای این کار، 1 قاشق چایخوری نمک خوراکی را در یک لیوان بزرگ آب گرم حل کنید. سپس چندین بار در روز غرغره کنید. این روش برای کودکان خردسال که ممکن است آب نمک را ببلعند، توصیه نمی شود.

15. چای ماسالا

در هند از چای ماسالا برای درمان بیماری هایی مانند گلودرد و سرفه خشک استفاده می شود. چای ماسالا حاوی چندین ماده آنتی اکسیدانی از جمله میخک و هل است. میخک نیز ممکن است برای کاهش خلط موثر باشد. چای ماسالا همچنین حاوی دارچین است که دارای خواص ضد التهابی است.

16. محلول اکالیپتوس

محلول اکالیپتوس ممکن است به عنوان یک ضد احتقان به کاهش سرفه خشک کمک کند. شما می توانید می چند قطره از محلول اکالیپتوس را به آب داغ در یک کاسه اضافه کنید و بخار آن را استنشاق کنید. معطر کردن اتاقتان با اکالیپتوس ممکن است به شما کمک کند خواب بهتری داشته باشید، اگر سرفه های شبانه شما را بیدار نگه داشته است.

17. شربت ضد سرفه

داروهای ضد سرفه به کاهش سرفه کمک می کنند. برخی از داروهای ضد سرفه حاوی کدئین هستند و فقط با نسخه در دسترس قرار می گیرند.

18. از بخور آب سرد استفاده کنید

هوای خشک می تواند سرفه را تشدید کند. بخور آب سرد رطوبت را وارد هوا می کنند که می تواند تسکین دهنده باشد. هوای مرطوب به باز شدن سینوس‌ها کمک می‌کنند. اگر خانه شما هوای خشک دارد، از بخور آب سرد در اتاق خواب خود استفاده کنید تا به کاهش سرفه خشک در هنگام خواب کمک کند.

19. از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

تصفیه‌کننده‌های هوا می‌توانند به خلاص شدن خانه شما از شر عوامل تحریک‌کننده هوا، مانند گرد و غبار و دود کمک کنند. آنها همچنین مواد آلرژی زا مانند شوره حیوانات خانگی و گرده گیاهان را کاهش می دهند.

خواه سرفه شما ناشی از سموم محیطی باشد یا یک بیماری زمینه ای، تنفس در هوای پاک می تواند به کاهش سوزش گلو و سرفه کمک کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید