امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278705
۶۸۶
۱
۰
نسخه چاپی

32 واقعیت جالب در مورد جنگ سرد

ویرانی گسترده جنگ جهانی دوم دو ابرقدرت را برجای گذاشت: ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی، که هر دو ایده‌های متضادی در مورد چگونگی بازگرداندن نظم بین‌المللی داشتند.

جنگ سرد

واقعیت های جالب در مورد جنگ سرد

1. ویرانی گسترده جنگ جهانی دوم دو ابرقدرت را برجای گذاشت: ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی، که هر دو ایده‌های متضادی در مورد چگونگی بازگرداندن نظم بین‌المللی داشتند.

2. در طول جنگ سرد، روسیه نقشه‌های فوق‌العاده دقیقی از قطب شمال کانادا تهیه کرد که کشتی‌های دیگر هنوز از آن‌ها استفاده می‌کنند و حتی آنها را بر نقشه‌های کنونی کانادا ترجیح می‌دهند.

3. فیلم‌های محبوب جنگ سرد عبارتند از طلوع سرخ (1984)، فایرفاکس (1982)، شاهین و آدم برفی (1985)، جاسوسان مانند ما (1985)، و راکی چهارم (1985).

4. در طول جنگ سرد، اتحاد جماهیر شوروی بزرگترین سلاح هسته ای را که جهان تا به حال دیده بود منفجر کرد. به نام تزار بمبا (پادشاه بمب ها)، معادل بیش از 50 مگاتن تی ان تی، (که بیشتر از تمام مواد منفجره استفاده شده در طول جنگ جهانی دوم بود)، منتشر کرد.

5. اوج جنگ سرد، بحران موشکی کوبا بود، نزدیکترین بحرانی که جهان تا به حال به خود دیده است.

6. جنگ سرد منجر به برخی ابزارهای جاسوسی مبتکرانه مانند "کیت فرار رکتوم" شد. یک جاسوس کیت فرار را در رکتوم (راست روده، انتهای روده بزرگ) خود پنهان می کرد، فقط در صورتی که دستگیر و زندانی شوند.

7. در سال 1987، یک نوجوان آلمان غربی یک موتور سسنا را به صورت انفرادی از میان هر سپر دفاعی پیشرفته شوروی عبور داد و در دروازه کرملین فرود آمد. او می خواست با انجام چنین شیرین کاری جسورانه ای بین شرق و غرب صلح ایجاد کند. شوروی فوراً او را به دلیل "اغراق بدخواهانه" دستگیر کرد.

8. اتحاد جماهیر شوروی اولین بمب اتمی خود را در 29 اوت 1949 در سایت آزمایشی Semipalatinsk در قزاقستان منفجر کرد. این رویداد به انحصار آمریکا در سلاح های اتمی پایان داد و جنگ سرد را آغاز کرد.

9. ماموران سیا در طول جنگ سرد از روشی برای برقراری ارتباط بر اساس نحوه بستن بند کفششان استفاده می کردند. الگوهای بند کفش شامل پیام هایی مانند "من اطلاعات دارم"، "من را دنبال کن" یا "من شخص دیگری را آورده ام." بودند.

10. یک دفترچه راهنما که اکنون از طبقه بندی خارج شده است با عنوان The Official C.I.A، کتابچه راهنمای حیله و فریب که شامل نکاتی در مورد پنهان کردن یک قرص دوپینگ و سپس انداختن مخفیانه آن در نوشیدنی فرد در حالی که حواس او را با روشن کردن سیگار پرت می کند، می باشد.

جنگ سرد

11. جنگ سرد 40 سال به طول انجامید و در این مدت ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سعی کردند تا آنجا که ممکن است کشورها را کنترل کنند، حتی اگر آن کشورها از نظر اقتصادی و استراتژیک ارزش چندانی نداشته باشند.

12. هم رئیس جمهور ریگان (چهلمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا) و هم میخائیل گورباچف، نخست وزیر شوروی، توافق کردند که در صورت وقوع تهاجم بیگانگان، جنگ سرد را متوقف خواهند کرد.

13. جنگ ویتنام (1959-1975) مرگبارترین جنگ نیابتی دوران جنگ سرد بود. بیش از 3.5 میلیون نفر جان باختند. دومین جنگ مرگبار در طول جنگ سرد، جنگ کره (1950-1953) بود که بیش از 3 میلیون نفر کشته شدند.

14. جورج اچ دبلیو بوش، رئیس جمهور ایالات متحده و میخائیل گورباچف، رئیس جمهور شوروی، پایان رسمی جنگ سرد را در اجلاس سران مالت در سال 1989 اعلام کردند.

15. در طول جنگ سرد، بیش از 11 میلیون نفر در درگیری‌های مختلف جان خود را از دست دادند که آمریکایی‌ها به یک طرف و شوروی به طرف دیگر کمک می‌کردند.

16. پرده آهنین به مرزی اشاره دارد که اروپا را بین اروپای غربی غیرکمونیست و اروپای شرقی کمونیستی تقسیم می کند. از نظر فیزیکی، پرده آهنین 4225 مایل (6779 کیلومتر) کشیده شد.

17. وینستون چرچیل اولین کسی بود که از اصطلاح "پرده آهنین" برای اشاره به مرزهای جنگ سرد استفاده کرد. او گفت که "پرده آهنین" در سراسر اروپا افتاده است.

18. تا حد زیادی در پاسخ به جنگ سرد، دوازده کشور غربی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ایجاد کردند. اگر اتحاد جماهیر شوروی به یک کشور حمله می کرد، بقیه از آنها دفاع می کردند.

19. در طول جنگ سرد، ایالات متحده مشتاق بود تا فیدل کاسترو، دیکتاتور کوبا را که با شوروی متحد بود، سرنگون کند. در میان ایده‌های دیگر، سیا کاشت صدف‌های انفجاری را در منطقه‌ای که او برای شنا می‌رفت، در نظر گرفت.

20. دیوار برلین نماد اصلی جنگ سرد بود.

جنگ سرد

21. در طول جنگ سرد، شوروی به طور مخفیانه هزاران سرباز روسی را به کوبا فرستاد. در حالی که ایالات متحده تخمین زد که حدود 8000 سرباز روسی در کوبا مستقر هستند، تعداد واقعی آنها بیش از 40000 بود.

22. برای اینکه اخبار مربوط به بحران موشکی کوبا در ابتدا فاش نشود، کاخ سفید به مردم اعلام کرد که پرزیدنت کندی به دلیل سرماخوردگی قادر به حضور در مراسم عمومی نبود. در واقع او در جلسات فشرده با مشاوران بود.

23. خلیج خوک ها معروف ترین درگیری جنگ سرد است و به طور گسترده به عنوان "شکست کامل" برای ایالات متحده شناخته می شود. به دلیل سردرگمی در مورد مناطق زمانی، بمب افکن های آمریکایی در حمایت از گروهی از تبعیدیان کوبایی در تلاش برای سرنگونی فیدل کاسترو شکست خوردند.

24. سرهنگ اولگ پنکوفسکی جاسوس شوروی اطلاعات ارزشمندی در مورد وضعیت سلاح های هسته ای اتحاد جماهیر شوروی در اختیار سازمان سیا و اطلاعات بریتانیا قرار داد. KGB او را در 22 اکتبر 1962 در مسکو دستگیر کرد و به احتمال زیاد او را اندکی بعد اعدام کرد.

25. هشت ماه پس از بحران موشکی کوبا، کاخ سفید و کرملین برای جلوگیری از نزدیک شدن مجدد دو کشور به جنگ هسته‌ای، توافق کردند که یک خط تلفن ارتباطی بین دو پایتخت ایجاد کنند.

26. برای خنثی کردن بحران موشکی کوبا، ایالات متحده با خروج تسلیحات هسته‌ای خود از ترکیه موافقت کرد و اتحاد جماهیر شوروی نیز موافقت کرد که سلاح‌های خود را از کوبا خارج کند. اخیرا، ایالات متحده کشف کرد که شوروی در واقع حدود 100 سلاح هسته ای تاکتیکی را برای دهه ها پس از آن در کوبا به جا گذاشته است.

27. اگرچه زنان در طول جنگ جهانی دوم در خارج از خانه کار می کردند، در طول جنگ سرد، زنان شاغل تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می شدند. آنها تشویق شدند که در خانه بمانند و در صورت حمله شوروی، نسل بعدی را برای دفاع از ملت تربیت کنند.

28. در طول جنگ سرد، ماموران سیا با ساختن یک فیلم مستهجن با بازی مردی که ماسکی شبیه به رئیس جمهور اندونزی داشت، سعی در بدنام کردن او داشتند.

29. جنگ سرد "سرد" نامیده می شود زیرا هیچ درگیری مستقیمی بین شوروی و ایالات متحده وجود نداشت، اگرچه آنها از جنگ های نیابتی بزرگ در سراسر جهان حمایت کردند.

30. محاصره برلین اولین بحران بزرگ جنگ سرد بود. اتحاد جماهیر شوروی تلاش کرد توانایی فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده را برای سفر به بخش های خود در برلین محدود کند. ایالات متحده و بریتانیا با بزرگترین کمپین تدارکات هوایی تاریخ پاسخ دادند.

31. هنگامی که یک کاپیتان زیردریایی شوروی به افسر نیروی دریایی واسیلی الکساندرویچ آرخیپوف دستور داد تا اجازه استفاده از اژدرهای هسته ای علیه نیروی دریایی ایالات متحده را صادر کند، آرخیپوف نپذیرفت. چیزی کمتر از نجات جهان به او نسبت داده می شود.

32. در طول دهه 1960، دولت ایالات متحده پروژه ای را توسط دارپا (آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی) برای ایجاد راهی برای به اشتراک گذاری اطلاعات بین رایانه های نظامی بسیار سریع تأمین کرد که در نهایت منجر به توسعه اینترنت شد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید